ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Napiecie 5V jak uzyskać
Autor Wiadomość
Szymon645 
stażysta


Pomógł: 6 razy
Wiek: 29
Dołączył: 28 Mar 2015
Posty: 157
Skąd: Pabianice
Wysłany: Śro 22 Lut, 2017   

Albo od razu 230V->5V(jakaś ładowarka od telefonu)
 
 
Mitar 
kierownik



Pomógł: 5 razy
Wiek: 43
Dołączył: 07 Gru 2016
Posty: 376
Skąd: Gliwice
Wysłany: Śro 22 Lut, 2017   

Czy ja dobrze zrozumiałem, że ładowarkę 230V AC mam podpiąć do 60V DC ? :)
 
 
Szymon645 
stażysta


Pomógł: 6 razy
Wiek: 29
Dołączył: 28 Mar 2015
Posty: 157
Skąd: Pabianice
Wysłany: Śro 22 Lut, 2017   

Bardzo dobrze ale nie kazda wystartuję z takiego napięcia
 
 
Mitar 
kierownik



Pomógł: 5 razy
Wiek: 43
Dołączył: 07 Gru 2016
Posty: 376
Skąd: Gliwice
Wysłany: Śro 22 Lut, 2017   

Szczerze to nawet nie wiedziałem, że tak można , no nic człowiek się cały czas uczy.
Dzięki jak to zadziała to rozwiąże to mój problem z miejscem.
 
 
Szymon645 
stażysta


Pomógł: 6 razy
Wiek: 29
Dołączył: 28 Mar 2015
Posty: 157
Skąd: Pabianice
Wysłany: Śro 22 Lut, 2017   

Taka "ładowarka" to nic innego jak przetwornica dc-dc(na wejściu ma mostek prostowniczy)
 
 
sirgregs 
prezes


Pomógł: 24 razy
Dołączył: 14 Paź 2015
Posty: 933
Skąd: Łódź
Wysłany: Śro 22 Lut, 2017   

Manetka hallotronowa pobiera około 8mA przy maksymalnym wychyleniu.
A jaką obciążalność prądową ma 5V "manetkowe" w sterowniku?
Czy bez problemu wydoli na przykład 50mA?

Czy można przyjąć jako przykładowe charakterystyki układu MC33035 czyli sterownika silników DC (bezszczotkowych i szczotkowych)



Według tej charakterystyki wynikałoby że 30mA jest jeszcze bezpieczne.

Pełna dokumentacja tutaj

Czy ma ktoś może charakterystyki obciążeniowe układu 5V dla popularnych chińskich sterowników

MC33035.jpg
Pobierz Plik ściągnięto 235 raz(y) 150,2 KB

 
 
Mitar 
kierownik



Pomógł: 5 razy
Wiek: 43
Dołączył: 07 Gru 2016
Posty: 376
Skąd: Gliwice
Wysłany: Śro 22 Lut, 2017   

Jak Tas mi napisał że nie to nie, pewnie nie jeden sterownik mu wrócił zepsuty od takiego kombinatora jak ja ;)

Pomysł z ładowarką mi najbardziej pasuje bo mam jakieś na testy w małych gabarytach, a takie 200mA nie powinno tego bardzo nagrzewać, do tego może wydrukuje sobie obudowę i może całość zmieszczę w 1 małym pudełeczku.
 
 
sirgregs 
prezes


Pomógł: 24 razy
Dołączył: 14 Paź 2015
Posty: 933
Skąd: Łódź
Wysłany: Śro 22 Lut, 2017   

Autor tematu potrzebuje 50mA co nie jest wartością ogromną.
Wielu z nas stosuje/próbuje z manetkami potencjometrycznymi.
I pytanie czy jeżeli zastosuje potencjometr 100 Ohm to rozwalę sterownik?
Prąd ciągły przy korzystaniu z manetki na potencjometrze 100 Ohm będzie na poziomie właśnie tych potrzebnych 50 mA.
A może potencjometr 220 Ohm będzie już odpowiedni (około 23 mA)?
Dlatego pytam czy ktoś posiada charakterystyki zasilania 5V jakie siedzi w sterownikach tak u nas na forum popularnych.
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Śro 22 Lut, 2017   

Odpowiednikiem halla jest potencjometr 10.000 ohm.
 
 
sirgregs 
prezes


Pomógł: 24 razy
Dołączył: 14 Paź 2015
Posty: 933
Skąd: Łódź
Wysłany: Śro 22 Lut, 2017   

Nie ma opcji. Hall bierze 8 mA. Potencjometr 10kOhm to będzie mniej niż 1mA.

To znaczy funkcjonalnie jest zamiennikiem ale prądy są zupełnie inne.
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Śro 22 Lut, 2017   

Ważne, że działa tak samo, a że mniej prądu bierze, to zaleta, ale nie 100 ohm.
 
 
sirgregs 
prezes


Pomógł: 24 razy
Dołączył: 14 Paź 2015
Posty: 933
Skąd: Łódź
Wysłany: Śro 22 Lut, 2017   

No niby działa ale jak do dahona włożyłem potencjometr suwakowy 10kOhm to regulacja była fatalna wręcz.
Praktycznie do połowy nic potem kop nie do wyczucia w czasie jazdy (mikrodrgnięcie palca i niekontrolowane przyspieszenie) i raptem 1/4 potencjometru to faktycznie można było zmieniać prędkość i pozostała część to już gaz do dechy. Ale to nie ten temat i chyba raczej nie kwestia wartości oporności potencjometra a raczej zakres napięć zadajnika prędkości na które reaguje sterownik. Trzeba pewnie dodać rezystory jeden od strony masy a drugi od strony plusa żeby cały ruch potencjometru przekładał się na zakres napięć rozróżnianych przez sterownik.
 
 
Mechano 
szef
młody elektronik


Pomógł: 22 razy
Dołączył: 29 Paź 2012
Posty: 1337
Skąd: Poznań
Wysłany: Śro 22 Lut, 2017   

sirgregs,
Zapewne miałeś tam potencjometr o charakterystyce logarytmicznej (oznaczenie "A"), spróbuj z potencjometrem liniowym (oznaczenie "B").
 
 
pepelito 
kierownik


Pomógł: 6 razy
Wiek: 30
Dołączył: 04 Gru 2016
Posty: 386
Skąd: ropczyce
Wysłany: Śro 22 Lut, 2017   

Ja miałem ostatnio, jak uszkodziłem manetkę potencjometr 47K. Do połowy nie działał, a potem regulacja była płynna jak na manetce :smile:
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Czw 23 Lut, 2017   

Potencjometr musi być liniowy a z obu stron dołożone oporniki, które dadzą zakres regulacji od około 0,8V do 4,3V. Takie napięcia sterują kontrolerem i takie podaje wyjście halla w manetce, dlatego potencjometr nie działa w całym zakresie jego obrotu.
Można dać dwa PR-ki, którymi ustawiamy odpowiedni zakres, a potem je wymienić na oporniki o konkretnych opornościach.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group