ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: tas
Sob 07 Gru, 2013
Kontroler 500A 144V opensource
Autor Wiadomość
smoczy
[Usunięty]

Wysłany: Wto 03 Lis, 2009   Kontroler 500A 144V opensource

http://ecomodder.com/wiki/index.php/ReVolt

kontroler na ATMEGA8


Może będzie to alternatywą dla 'sprawdzonego sterownika DC', jeśli chodzi o rozwiązania niekomercyjne. ;)



http://www.zerogasoline.c...hematic_All.pdf

schemat wygląda sensownie, ludzie już na tym jeżdżą - na YT są filmiki ze spalonymi mosfetami :D
 
 
sq5bls
[Usunięty]

Wysłany: Wto 03 Lis, 2009   

Witam,
Niedawno zapisalem sie na to forum bo niedawno zaswitala mi koncepcja przerobienia seicento na prad :-) To tyle tytulem przedstawienia sie :)
Zamierzam samemu zrobic kontroler do silnika Lemco, ktory juz posiadam.
Schemat wyglada ciekawie, jednak jak juz robic to synchroniczny regulator, tzn. z 2 zespolami tranzystorow zamiast tarnzystorow + diody. Diody daja zdecydowanie wieksze straty mocy niz przewodzacy ranzystor, poza tym majac pelne sterowanie latwo zrobic odzysk energii z hamowania. Sa procesory avr przystosowane do sterowania pwm pelnym mostkiem i taki zamierzam uzyc.
Cenowo mysle ze nie bedzie to duza roznica, uzyte w tym projekcie tranzystory kosztuja (netto) 23,90 w tme przy 10szt. Diod takich samych nie znalazlem, ale mysle ze ok 5/szt.
Czyli doplacajac ok 250-300zl mamy duzo ciekawszy kontroler.
Oczywiscie trzeba doliczyc koszt przetworniczki DC/DC do zasilania ukladu sterujacego "gornymi" tranzystorami, ale to groszowe sprawy.
Uzyte tu tranzystory maja parametry 200V i 130A. Zastanawiam sie czy dla bezpieczenstwa (lepszego rozkladu pradow) nie uzyc wiekszej ilosci slabszych tranzystorow ?
Oczywiscie podziele sie wiadomosciami z pola walki przy budowie wlasnego kontrolera :)
 
 
smoczy
[Usunięty]

Wysłany: Śro 04 Lis, 2009   

na ecomoderze jest 200-stronicowy wątek na ten temat ;) widziałem zdjęcia z upalonymi tranzystorami, ktoś pisał że słabsze dał i działa, że mniejsza pojemność bramki etc.

skoro stać Cię na lemco, to dlaczego seicento? :/

odzysk nie tak łatwo zrobić jeśli się ma akumulatory kwasowe, po prostu nie ładuje się ich prądami rzędu 100-200A

takie zmiany jak piszesz będą też wymagały zmian w sofcie..

no i częstotliwość, o ile pamiętam tu jest 15,6kHz - do lemco będzie Ci potrzebne chyba 18kHz, ale sprawdź czy nie opowiadam głupot ;)

było by bardzo fajnie jak byś zamieścił swoją wersję schematu! projekt jest opensource i można przy nim dłubać
pzdr
 
 
Zbyszek Kopeć 
szef


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 3284
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Śro 04 Lis, 2009   

Toż oczywiste, że lepsza jest większa ilość tranzytorów (bezpieczeństwo).
Tu odzysk jest dość prosty przy projektowaniu nowego regulatora, zamiast diod bocznikujących silnik trzeba dać mosfety.
100A odzysku daje się na hamowanie z silnika, czyli na akumulatory pójdzie mniej.
_________________
EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl
 
 
smoczy
[Usunięty]

Wysłany: Nie 08 Lis, 2009   

Ktos jeszcze bedzie skladal ten kontroler?

Moze kol. Arekk sie wypowie na temat schematu?
 
 
Mictronic 
młodzik
Electronics designer



Wiek: 30
Dołączył: 22 Kwi 2009
Posty: 76
Skąd: Bydgoszcz
Wysłany: Nie 08 Lis, 2009   

Co ten kontroler ma takiego fajnego?
Wyświetlacza nie ma ...
Ja widzę tu o wiele większe możliwości.

Pomiar prądu,napięcia,wyliczanie mocy w W,podawanie stanu rozladowania w Ah,temperatury,wybór częstotliwości,korygowanie sygnału manetki(rożne napięcia),ograniczenie prądowe itd.

Tu widzę mikrokontroler,pobiera sygnał z manetki generuje pwm,i ma ograniczenie prądowe...
Poco Uc w takim razie?
 
 
smoczy
[Usunięty]

Wysłany: Nie 08 Lis, 2009   

z całym szacunkiem, ale wydaje mi się, że w sterowniku najważniejszą rzeczą nie jest jednak wyświetlacz ;)

większość sterowników na rynku nie posiada ani wyświetlacza ani pomiaru prądu ani możliwości wyboru częstotliwości pracy

Co ma fajnego? separowane zasilanie sterowania, optoizolacja -> ani KELLY ani ALLTRAX tego nie ma. Spróbuj znaleźć na rynku sterownik za <1000 zł o takich parametrach - stosunkowa duża moc (500A i chyba 156V max)
Jeśli w ogóle ktoś produkuje, to drogo jak diabli

a co do funkcjonalności o którą pytasz, ja widzę dużo możliwości rozwoju tego projektu, na tym mikrokontrolerze można zrobić wiele... włącznie z wyświetlaczem np. 2x16
Dzięki niemu można zrobić większość z tych rzeczy które wymieniasz - projekt jest w fazie prototypowej, uruchomiono kilka może -naście urządzeń, póki co sukcesem jest to że działa. Dodatkowa funkcjonalność, czyli BAJERY o których piszesz można będzie dodać potem..
 
 
Mictronic 
młodzik
Electronics designer



Wiek: 30
Dołączył: 22 Kwi 2009
Posty: 76
Skąd: Bydgoszcz
Wysłany: Nie 08 Lis, 2009   

Ja mówię o tym że można to było spokojnie zrealizować w technice analogowej.

Moc kontrolera to tylko kwestia mosfetów i odpowiedniego sterowania.

A jeszcze kwestia kto będzie rozbudowywał ten sterownik,kod jest pisany w C...
 
 
kuras999
[Usunięty]

Wysłany: Nie 08 Lis, 2009   

budowałem na atmega8 trochę układów którymi sterowałem mniejsze i trochę większe silniczki w 90% przypadków był problem z zakłóceniami fakt że nie bawiłem się w jakieś profesjonalne projektowanie płytek itp ale myślę że optoizolacja jest niezbędna albo bardzo wskazana przy AVRach i obciążeniem indukcyjnym, układy projektowane od podstaw jako drivery sterowników są na pewno znacznie stabilniejsze
 
 
jatko 
Zasłużony dla zlotu EV
Teoretyk


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 22 Kwi 2009
Posty: 115
Skąd: Augustów
Wysłany: Nie 08 Lis, 2009   

kusi mnie ten kontroler, ale trzeba by gdzieś płytki zamówić, na "żelazko" bym nie ryzykował (za cienki w uszach jestem), mały błąd i kupa kasy z dymem leci
 
 
smoczy
[Usunięty]

Wysłany: Nie 08 Lis, 2009   

obrazy płytek są na stronie, można je pobrać i zlecić jakiejś firmie wykonanie.
 
 
sq5bls
[Usunięty]

Wysłany: Pią 13 Lis, 2009   

Zastanawiam sie ile 50A tranzystorow nalezaloby uzyc dla silnika Lemco. Max prad silnika to zdaje sie 400A, wiec tranzystory powinny wytrzymac ... no wlasnie, ile ? Mysle ze 15 tranzystorow wystarczy. W tme maja dosc tanie (po 4,39 netto) IRFP260.
Ile i jakich tranzystorow siedzi w sterowniku Curtis ?
 
 
Mictronic 
młodzik
Electronics designer



Wiek: 30
Dołączył: 22 Kwi 2009
Posty: 76
Skąd: Bydgoszcz
Wysłany: Pią 13 Lis, 2009   

sq5bls napisał/a:
Zastanawiam sie ile 50A tranzystorow nalezaloby uzyc dla silnika Lemco. Max prad silnika to zdaje sie 400A, wiec tranzystory powinny wytrzymac ... no wlasnie, ile ? Mysle ze 15 tranzystorow wystarczy. W tme maja dosc tanie (po 4,39 netto) IRFP260.
Ile i jakich tranzystorow siedzi w sterowniku Curtis ?


Te tranzystory się zbytnio nie nadają,sa o wiele lepsze.Na jakie napięcie ma być ten sterownik?

Zobacz to http://www.irf.com/produc...irfs3306pbf.pdf
Są dostępne na allegro.
 
 
sq5bls
[Usunięty]

Wysłany: Sob 14 Lis, 2009   

A w czym sa lepsze ? Maja mniejsze napiecie ( 60V) a ja bede mial baterie aku 84V, poza tym obudowa, wieksze zaufanie wzbudza to-247 niz 220... Mysle ze tranzystory ktore chce uzyc powinny miec napiecie 150-200V dla bezpieczenstwa.
 
 
Mictronic 
młodzik
Electronics designer



Wiek: 30
Dołączył: 22 Kwi 2009
Posty: 76
Skąd: Bydgoszcz
Wysłany: Sob 14 Lis, 2009   

sq5bls napisał/a:
A w czym sa lepsze ? Maja mniejsze napiecie ( 60V) a ja bede mial baterie aku 84V, poza tym obudowa, wieksze zaufanie wzbudza to-247 niz 220... Mysle ze tranzystory ktore chce uzyc powinny miec napiecie 150-200V dla bezpieczenstwa.


Nie bierze się tranzystorów na wyższe napięcie dla bezpieczeństwa bo
-są droższe
-maja wyższa rezystancje kanału parametr Rds(on) przez co wprowadza wyższe straty w sterowaniu.Przez co trzeba stosować większe radiatory.
Wystarczy policzyć:
Jak podałeś napięcie ok 90V
I prąd 400A
i rezystancje twojego tranzystora,oczywiście 15 razy mniejsza
0,0036*400*90=129W /ZLE
Coś mi tu nie pasowało,wiec zgodnie ze wzorem z elektroniki dla wszystkich
(0,0036*400)*400=576W!! taki radiator ma wymiary 0,5x0,5m

Tyle jest przy idealnym sterowaniu
Teraz pojemność bramki używając 15 twoich mosfetow o wartości 5,5nF
Mamy sumarycznie ok 80nF,to jest dość dużo,wiec wypadałoby jeszcze zainwestować w dobre drivery do mosfetow i w wielki radiator!

Czemu szukać lepszych mosfetow?Bo zmniejszymy ich ilość,rezystancje całego "przełącznika",rozmiar radiatora.

Pozdrawiam
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group