ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Łączenie 2 typów akumulatorów w jednym pakiecie?
Autor Wiadomość
glebor 
Zasłużony dla zlotu EV



Pomógł: 6 razy
Dołączył: 10 Lis 2014
Posty: 1333
Skąd: Łódź
Wysłany: Sob 21 Sty, 2017   Łączenie 2 typów akumulatorów w jednym pakiecie?

Powiedzcie mi, czy tak można. Mam do zbudowania pakiet 20S20P chciałbym wreszcie móc podróżować poziomką ok 250km z prędkością > 50km/h, jakiś daleki wyjazd, albo jazda z przyczepką...

Planowałbym wykorzystać SONY VTC5 2600mAh 25A, aczkolwiek mam tylko 200 sztuk i chciałbym jeszcze podpiąć pod to jakieś ogniwa niskoprądowe (2C) o większej gęstości (3350mAh) - 7A discharge.

Czy można zrobić np w pakiecie 1P zgrzać 5 ogniw sony, 5 sanyo równolegle i kolejny pakiet tak samo 5 tych i 5 tych, tak, aby zachować równą pojemność każdej celi? Bo wiadomo, że cele muszą być równe przy takim pakiecie to jak uzyskam do 50mA, to będę mega szczęśliwy. Chodzi tutaj trochę, żeby np wysokoprądowe ogniwa ograniczały spadki napięć i gdy potrzebna będzie pełna moc i ostre przyspieszenie, albo duża górka i jazda z przyczepką z pełną prędkością prawdopodobnie wyższy prąd poleci z sony, a przy normalnej ekspatacji.
_________________
Posiadam nowe zestawy napędowe 250-1700w 36-48v akumulatory w bidonie sanyo ga 48v 17.5Ah
Robię aku na zamówienie w prostopadłościanie i trójkącie

Pełna oferta:
epojazdy.blogspot.com

TEL: 796782663
Przy odbiorze osobistym - 10%
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Nie 22 Sty, 2017   

A nie przeładujesz w piętrze tych o mniejszej pojemności? Te mniejsze przyjmą pełny ładunek, a te drugie nie będą doładowane na full. Jakoś tak mi się wydaje. Chyba, że będą ładowane osobno.
Mogę się jednak mylić ;)
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Nie 22 Sty, 2017   

Osobiscie jestem przeciwnikiem takiego wprost, na stałe łączenia różnych ogniw w części P.
wprawdzie inni koledzy uzywali takich kombinacj ale nie w pakiecie 400 ogniw i nie na stale zgrzewanych. Z uwagi na znaczne różnice w RW takich ogniw, uważam ze problematyczne i negatywnie wplywajace na trwałość, będzie zachowanie się takiego modułu w czasie ładowania duzym prądem. Chyba jednak nie tylko nie uniknie się lekkiego chwikowego przeladowywania ale i wzajemnego rozladowywania w segmencie P. No i w procesie końcowego zakończenia ladowania, balansowania, pewnie nastąpi cofnięcie napiecia po odłączeniu ladowarki.
Sam robilem inaczej: część złożona z mocniejszych ogniw miala mniej P, slabszych wiecej. Wtedy przy pomiarach obciazeniowych, uzyskiwalem względnie wyrównane wyniki. Ale to jest trudne gdy taki pakiet ma być zwarty, zgrzany na stale.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Nie 22 Sty, 2017   

W najbardziej ekonomicznych konstrukcjach ludkowie mają aku łączone z 2, a nawet 3 typów ogniw właśnie w ten sposób. Wszystkie te akusy po roku używania mają około 10-15% spadku pojemności (kiedy aku z 1 typu ma 0). To działa, aku pracuje ale może pozostaw takie wynalazki na ptrzeby osób, dla których 100zł na aku to być albo nie być konstrukcji. Tak jak mówi Wojtek, różne RW w obrębie tego samego aku powoduje, że ogniwa o mniejszym Rw działają jak bufor dla ogniw o wyższym Rw i się eksploatują nierówno.
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
gienek333 
szef


Pomógł: 25 razy
Wiek: 55
Dołączył: 26 Kwi 2013
Posty: 1338
Skąd: Kraków
Wysłany: Nie 22 Sty, 2017   

A według mnie ma to sens, i nic się nie powinno przeładowywać.
_________________
Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu.
 
 
borsuk 
prezes



Pomógł: 25 razy
Dołączył: 12 Wrz 2011
Posty: 687
Skąd: Sudety
Wysłany: Nie 22 Sty, 2017   

gienek333 napisał/a:
A według mnie ma to sens, i nic się nie powinno przeładowywać.

A według mnie (i nie tylko mnie :lol: ) nie ma. W tym przypadku robisz dwie oddzielne baterie i w razie potrzeby przełączasz zasilanie z jednej na drugą.
_________________
Mój rower: BBS02B
 
 
ravkill 
brygadzista
sir :)


Pomógł: 7 razy
Wiek: 50
Dołączył: 10 Sie 2016
Posty: 291
Skąd: Zielona Góra
Wysłany: Nie 22 Sty, 2017   

To chyba lepiej zrobić 2 mniejsze gotowe pakiety ogniw jednego typu z bmsem, i je ewentualnie podłączyć równolegle lub przełączać po wyczerpaniu. Oczywiście ładujesz oddzielnie każdy pakiet ogniw oddzielnie. Czyli reasumując, w obrębie jednego BMS'a jeden rodzaj pakietu ogniw... Dodatkowym kosztem jest tylko bms i ewentualnie 2ga ładowarka, jak Ci spieszno..
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Nie 22 Sty, 2017   

gienek333 napisał/a:
A według mnie ma to sens, i nic się nie powinno przeładowywać.

Jak pociągniesz większy prąd, to się nierówno rozładują i będą leciały prądy wyrównawcze między różnymi ogniwami. Ja bym się w to nie bawił. Lepiej wszystkie jednakowe.
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Nie 22 Sty, 2017   

Nieco podsumowując :
Jeśli celem jest powiększenie zasięgu, przy celowej oszczędnej jeżdzie, czyli bez częstego poboru prądu w okolicach max prądu, to nasze obiekcje z mieszaniem ogniw są mniej grożne. Ja bym 'głosował' za drugim pakietem przełączanym albo dołączanym równolegle.
Natomiast jesli taki mieszany pakiet byłby eksploatowany z max prądem, wtedy podtrzymuję swoje obawy.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
maniekrox 
prezes
maniekrox


Pomógł: 22 razy
Dołączył: 26 Sie 2014
Posty: 909
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Nie 22 Sty, 2017   

Trochę jest w tym prawdy. Intensywne eksploatowanie mieszanych ogniw większymi prądami będzie powodowało płynięcie prądów wyrównawczych, które będą generowały ciepło i zmniejszały pojemnosć. Jednakże może mieć to jakiś sens przy niskim poborze. Czyli lepiej by było, gdyby do normalnej jazdy używałbyś 20s10p wysokoprądowych, a jak chciałbyś sobie pojeździć na wycieczki to podłączałbyś ten pojemny pakiet (muszą być dwa przewody prądowe + i -, ale też złączką wszystkie cele razem, żeby nierówności miały się którędy przelewać). Przykręciłbyś kurek do mniej więcej 3A na ogniwo w szczycie i ten efekt powinien być zminimalizowany.

Ale ważną sprawą byłoby podłączanie dwóch pakietów zbalansowanych i o identycznym napięciu.
 
 
glebor 
Zasłużony dla zlotu EV



Pomógł: 6 razy
Dołączył: 10 Lis 2014
Posty: 1333
Skąd: Łódź
Wysłany: Nie 22 Sty, 2017   

W grę w chodzi wyłącznie opcja zgrzania jednego pakietu, bez przełączania. Kasa nie jest jakimś szczególnym problemem, tysiąc w te czy w te przy całej kontrukcji nie gra żadnego znaczenia, aczkolwiek chciałbym poznać wasze opinie, czy tak można, widzę, ze nie bardzo. Generalnie rozważam tutaj opcję praktyczną, specjalnie postaram się przybliżyć sytuację na wysokoprądowych sony i niskoprądowych sanyo/panasonic.

Otóż mamy pakiet 5S2P podączamy do tego znaczne obciążenie (takie samo w obu przypadkach). Na sony spadek jest do 3,7V, na sanyo do 3,2V na starcie. Pomyślałem, że łącząc je równolegle, automatycznie w takim przypadku RW ogniw sony jest mniejsza, więc gdy będzie mniejszy spadek poleci z nich większy prąd, gdy będzie on mi potrzebny, aczkolwiek skłaniam się w budowę pakietu 20S20P na sony VTC5. Poprostu głośno myślę, czy nie ma jakiegoś sposobu, aby zbudować pojemne i lekkie baterie na niskoprądowych ogniwach sanyo 3350-3500, bo VTC6 są jednak za drogie, a właśnie w takich pakietach dać konfigurację w pakiecie 5 pojemnych + 2 wysokoprądowe przejmujące kontrolę w ciężkich warunkach, ale widzę, że się chyba nie da, nie mam faktycznie żadnej kontroli i nie wiadomo, kiedy prąd w vtc5 się skończy i rower zacznie jechać na samych sanyo.
_________________
Posiadam nowe zestawy napędowe 250-1700w 36-48v akumulatory w bidonie sanyo ga 48v 17.5Ah
Robię aku na zamówienie w prostopadłościanie i trójkącie

Pełna oferta:
epojazdy.blogspot.com

TEL: 796782663
Przy odbiorze osobistym - 10%
 
 
glebor 
Zasłużony dla zlotu EV



Pomógł: 6 razy
Dołączył: 10 Lis 2014
Posty: 1333
Skąd: Łódź
Wysłany: Nie 22 Sty, 2017   

Przy okazji spytam co sądzicie o tej baterii:


Ostatnio zrobiona na teoretycznie nowych ogniwach z demontażu :) mnie się wydaje, że jest w porządku, ale gdyby się ktoś wypowiedział, byłoby fajnie. 10S4P
Rozjazd przy samej końcowej fazie odciecia 0,12V. Ogniwa przy testowaniu były równe do +/- 10mAh
_________________
Posiadam nowe zestawy napędowe 250-1700w 36-48v akumulatory w bidonie sanyo ga 48v 17.5Ah
Robię aku na zamówienie w prostopadłościanie i trójkącie

Pełna oferta:
epojazdy.blogspot.com

TEL: 796782663
Przy odbiorze osobistym - 10%
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Nie 22 Sty, 2017   

Tak długo jak długo na wykresie widać wyraźny spadek pod koniec na charakterystyce to jest ok.
Jeśli charakterystyka jest równa aż do zera to oznacza przeciążane ogniwo.
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
gienek333 
szef


Pomógł: 25 razy
Wiek: 55
Dołączył: 26 Kwi 2013
Posty: 1338
Skąd: Kraków
Wysłany: Nie 22 Sty, 2017   

Żywotność aku jest w znacznym stopniu uzależniona od osiąganej temperatury. Załóżmy teoretycznie, że te ogniwa "wysokoprądowe" to jedno ogniwo o Rw 1 om, te niskoprądowe mają 3 omy . Jeżeli z aku pociągniemy 4A, to w wysokoprądowych wydzieli się I²xR=9W, w niskoprądowych 3W. Jeżeli użyjemy tylko tych pierwszych, to będziemy mieli 16W, a to prawie 2 razy więcej :sad: .
_________________
Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu.
 
 
sirgregs 
prezes


Pomógł: 24 razy
Dołączył: 14 Paź 2015
Posty: 933
Skąd: Łódź
Wysłany: Pon 23 Sty, 2017   

Coś w tym wyliczeniu chyba nie tak.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group