ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum
Rower elektryczny raty 0% sklep E-biker.pl

Poprzedni temat «» Następny temat
Silnik elektryczny pchający do łódki wiosłowej, pontonu
Autor Wiadomość
gienek333 
szef


Pomógł: 25 razy
Wiek: 51
Dołączył: 26 Kwi 2013
Posty: 1337
Skąd: Kraków
Wysłany: Sob 18 Lut, 2017   

Sprawność silnika bez obciążenia to 0% :wink: . Sterownik to taka przetwornica step-down i indukcja silnika jest jej częścią (przy żarówce działa słabo). Napięcie na silniku jest zgodne (z grubsza) z prędkością obrotową i jest normalne, że prąd pobierany z aku jest mniejszy od prądu silnika.
_________________
Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu.
 
 
tkoko 
prezes


Pomógł: 19 razy
Dołączył: 26 Lut 2015
Posty: 684
Skąd: Czechowice-Dz
Wysłany: Nie 05 Mar, 2017   

Przeprowadziłem już krótkie testy z silnikiem na pontonie (http://chomikuj.pl/tkoko - test silnika.avi).

silnik oryginał - 30A * 12V nominalnie 360 wat
FRW SPEED = biegi, AD = ampery, HR = czas pracy dla aku 100Ah, BS = prędkość z łodzią maksymalnie 800kg



moja prywatna przystań na której pływałem "Latającym Holendrem" :mrgreen:



dwa testowe zestawy 250 wat. 1 - bateria 29V, sterownik 24V / 21A. 2 - bateria 36V, sterownik 36V / 16A.



Ponieważ halny uniemożliwił zarówno testy prędkościowe jak i "trolingowe" (wiatr i prąd był mocniejszy niż silnik na 1 biegu), przetestowałem sobie tylko ogólne zachowanie silnika z oboma sterownikami na mocach nominalnych (fabrycznych). Moce na poszczególnych biegach odpowiadają mocy z tabeli. Silnik nawet przy większej mocy niż nominalna (500 - 600 wat) zachowywał się prawidłowo. Dziewięcioletnia wnuczka miała problem dotrzymać tempa biegnąc brzegiem (przy mocach powyżej 500 wat)
 
 
tkoko 
prezes


Pomógł: 19 razy
Dołączył: 26 Lut 2015
Posty: 684
Skąd: Czechowice-Dz
Wysłany: Śro 08 Mar, 2017   

"maksymizer" gotowy



Wybrałem sterownik (Magma) 36V / 16A z dwóch powodów
1. mam kilka baterii 36V / łącznie ~1000Wh / ~5kg, mogę więc dowolnie kombinować z pojemnością.
2. sterownik ma zabezpieczenie przed spadkiem napięcia poniżej 31V. Jego działanie jest zaskakujące.
Sterownik nie wyłącza baterii, lecz zmniejsza prąd tak by napięcie nie spadło poniżej 30.8V.

Test działania maksymizera pod obciążeniem (2 halogeny 150 wat / 24V)
start od mocy 225 wat przy maksymalnym naładowaniu (napięciu) do 160 wat przy 31V / 250Wh (z 280Wh), czas 1h 20min / sterownik zimny
Ponieważ sterownik nie odciął zasilania przy 31V przeprowadziłem dalsze rozładowywanie od 160 wat / 31v / przez 15min (żarówki ledwo żarzyły)
30.94V / 2A / 60 wat
30.94V /0.9A / 28 wat / po wyłaczeniu 31.36V
30.97V / 0.3A / 10 wat
30.81V / 0.2A /6 wat / po wyłaczeniu 30.90V / 8.5Wh / napięcie po ostygnięciu (1h) 31.35V
łącznie akumulator oddał 258.5Wh z nominalnych 280Wh, łączny czas działania 1h 35min
 
 
tkoko 
prezes


Pomógł: 19 razy
Dołączył: 26 Lut 2015
Posty: 684
Skąd: Czechowice-Dz
Wysłany: Sob 01 Kwi, 2017   

Nowy test silnika zaburtowego 33LBS.

maksymalna moc 525 wat / 36V.
nominalna 360 wat______na luzie
1 bieg = 107 wat_______54 wat
2 bieg = 141 wat_______55 wat
3 bieg = 187 wat_______56 wat
4 bieg = 225 wat_______56 wat
5 bieg = 366 wat_______57 wat

1 bieg (107 wat) średnia = 2.8 km/godz
100 m (z prądem i wiatrem) = 110 sek / 3.3 km/godz
100 m (pod prąd i wiatr) = 165 sek / 2.2 km/godz

5 bieg (366 wat) średnia = 5.3 km/godz
100 m (z prądem i wiatrem) = 60 sek / 6.0 km/godz
100 m (pod prąd i wiatr) = 80 sek / 4.5 km/godz

5 bieg max (525 wat) średnia = 6.0 km/godz
100 m (z prądem i wiatrem) = 53 sek / 6.8 km/godz
100 m (pod prąd i wiatr) = 70 sek / 5.2 km/godz

Jak z powyższego zestawienia widać, ciężko uzyskać nominalne prędkości z instrukcji obsługi (przy 360 watach powinno być 8 km/godz, dla łodzi 800kG). Jak w realu wyglądają prędkości dla powyższych przykładów (szczególnie kiedy trochę powieje) masz tutaj;

http://chomikuj.pl/tkoko

"1 bieg", początek filmu jest pod wiatr, koniec filmu z wiatrem
'5 bieg". początek filmu jest z mocą 366 wat w obie strony, koniec jest z pełną mocą 525 wat w obie strony.
 
 
sirgregs 
prezes


Pomógł: 24 razy
Dołączył: 14 Paź 2015
Posty: 933
Skąd: Łódź
Wysłany: Sob 01 Kwi, 2017   

W jakim celu używasz "biegów" skoro masz sterownik?
 
 
tkoko 
prezes


Pomógł: 19 razy
Dołączył: 26 Lut 2015
Posty: 684
Skąd: Czechowice-Dz
Wysłany: Nie 02 Kwi, 2017   

Nie "używam biegów", testuję tylko możliwości silnika z poniższym pontonem 2.5m / ~40kg.



Jak wcześniej pisałem, mam w instrukcji obsługi podane parametry silnika dla każdego biegu. Porównuję więc deklarowane parametry (fabryczne dla 800kg łodzi), z realnymi osiągami silnika z 110-120kg pontonem. W praktyce "w użyciu" będzie tylko 5 bieg, a sterownik służy tylko do "zoptymalizowania" prądu (mocy).
Dodatkowo by coś porównać trzeba mieć "punkt odniesienia', np co do prędkości czy zasięgu.
 
 
tkoko 
prezes


Pomógł: 19 razy
Dołączył: 26 Lut 2015
Posty: 684
Skąd: Czechowice-Dz
Wysłany: Sob 08 Kwi, 2017   

Przeliczyłem swoje pomiary na zasięg i czas pływania dla 1, 3, 5 biegu i max mocy, przy baterii 250Wh.

1 bieg (107 wat / 10LBS) średnia przy bat 250Wh = prędkość 2.8 km/godz, zasięg ~7 km, czas ~2.5 godz.
100 m (z prądem i wiatrem) = 110 sek / 3.3 km/godz / zasięg 7.7 km
100 m (pod prąd i wiatr) = 165 sek / 2.2 km/godz / zasięg 5.1 km

3 bieg (180 wat / 16LBS) średnia z 1 i 5 biegu = prędkość 4.0 km/godz, zasięg ~5.5 km, czas ~1.5 godz

5 bieg (366 wat / 33LBS) średnia przy bat 250Wh = prędkość 5.3 km/godz, zasięg ~3.5 km, czas ~40 min
100 m (z prądem i wiatrem) = 60 sek / 6.0 km/godz / zasięg 4.0 km
100 m (pod prąd i wiatr) = 80 sek / 4.5 km/godz / zasięg 3.0 km

5 bieg (max 525 wat / 46LBS) średnia przy bat 250Wh = prędkość 6.0 km/godz, zasięg ~2.7 km, czas ~25 min
100 m (z prądem i wiatrem) = 53 sek / 6.8 km/godz / zasięg 3.2 km
100 m (pod prąd i wiatr) = 70 sek / 5.2 km/godz / zasięg 2.5 km

Dla porównania;
4-4.5 km/godz to przeciętna prędkość chodu człowieka.

oraz zmodyfikowana tabela z doborem łodzi do silnika (20 - 40LBS).



Twój silnik przy 13A i 29V będzie miał max ~33LBS a przy pojemności twojej baterii ~150Wh czasy pływania i zasięgi będą 3/5 moich danych, przy łódkach 360 X 135

I jeszcze przykład opini o maximizerze
Wg opisów ma być tak; :smile:



a bywa tak; :???:
http://haczyk.pl/forum/to...C3%B3w/?page=16
Napisano August 10, 2013
Czwarty sezon na Minn Kota Traxxis 80 i niestety szlag trafił maximizer. Koszt nowego ok.800-900 zł. Tradycyjny przełącznik 5/3 w poprzedniej mojej Minn Kocie wytrzymał ok.15 lat.
Jeżeli chodzi o dłuższe pływanie, to faktycznie jest lepiej, ale to co jest w reklamach należy podzielić przez 2 albo nawet i trzy.
Napisano September 9, 2013
... kupiłem Mikado 86lbs za 925 PLN. Nie chcąc przynudzać odpisuję dlaczego maximizer wygląda super w reklamie. Otóż czas pływania na nowym Mikado wydłuzył się o ok.30%. Zaznaczam - Mikado bez maximizera i o większym o 6lbs uciągu niż Minn Kota Traxxis z maximizerem.

Dokładną róznicę DLA MOJEGO ZESTAWU zamierzałem przeprowadzić w ten weekend, lecz pogoda to raczej uniemożliwi.
 
 
tkoko 
prezes


Pomógł: 19 razy
Dołączył: 26 Lut 2015
Posty: 684
Skąd: Czechowice-Dz
Wysłany: Sob 08 Kwi, 2017   

I po testach;
"Kopalniok", akwen treningowy kajakarzy z 5 bojami, pętla 1km, odległość między bojami 4 a 0 = 250m
https://www.google.pl/map...m/data=!3m1!1e3
Wiatr około 3*, momentami 4* w skali Beauforta.

Suche wyniki wyglądają następująco.
1 bieg: moc wyjściowa ~200 wat (błąd przy ustawianiu, lecz dla wyniku lepiej bo prędkość była zbliżona)
pętla 1km = 27min 55sek, śr. predkość = 2.15km/godz, śr. prędkość na dystansie 250m (boje 4 - 0) = 2.5km/godz, zużyte watogodziny = 78.7Wh, spadek mocy z 215 wat do 158 wat.

5 bieg: moc wyjściowa ~100 wat
pętla 1km = 21min 53sek, śr. predkość = 2.8km/godz, śr. prędkość na dystansie 250m (boje 4 - 0) = 3.1km/godz, zużyte watogodziny = 36.5Wh. spadek mocy z 103 wat do 99 wat.

Z zestawienia wynika że na 1 biegu, prędkość jest mniejsza o 20%, przy dwukrotnie większym zużyciu prądu. Wynik przejazdu na 1 biegu byłby troche lepszy (pogubiłem się przy szukaniu boi), lecz nie ma to większego wpływu na test. Dodatkowo wiatr ma dosyć duży wpływ na czas (myszkowanie).

Tak więc przy 100 watach na 5 biegu, i prędkości ~3km/godz, mam zuzycie ~100Wh na godzinę i 3km zasięg.
 
 
tkoko 
prezes


Pomógł: 19 razy
Dołączył: 26 Lut 2015
Posty: 684
Skąd: Czechowice-Dz
Wysłany: Nie 09 Kwi, 2017   

Wczoraj nie zwróciłem na to uwagi, ale wyszła ciekawa sprawa.

Silnik z testów na rzece, na 1 biegu przy mocy 107 wat, ma parametry;
1 bieg (107 wat / 10LBS) średnia przy bat 250Wh = prędkość 2.8 km/godz, zasięg ~7 km, czas ~2.5 godz.
100 m (z prądem i wiatrem) = 110 sek / 3.3 km/godz / zasięg 7.7 km
100 m (pod prąd i wiatr) = 165 sek / 2.2 km/godz / zasięg 5.1 km

ten sam silnik, z testów na stawie, na 1 biegu przy mocy 200 wat, ma;
pętla 1km = 27min 55sek, śr. predkość = 2.15km/godz, śr. prędkość na dystansie 250m (boje 4 - 0) = 2.5km/godz..
Ponieważ okazało się że cała pętla ma ~1.3km więc śr.predkość = 2.8km/godz

Jeżeli osiagi silnika z rzeki (1 bieg moc 107 wat), porównamy z osiągami silnika ze stawu (5 bieg moc 100 wat), to między 1 a 5 biegiem jest tylko większa średnia prędkość. Na dystansie 1 - 1.3km to 2.8km (1 bieg) vs 3.1 - 3.6km (5 bieg).

Oba testy były przeprowadzone w podobnych warunkach pogodowych. Czasy są liczone na komputerze z nagranych filmów. Dystans na rzece był odmierzony metrem. Dystans na stawie jest podany przez kajakarzy. Boje tworzą pętlę. 0, 1 i 2 boja biegną wzdłuż wschodniego brzegu. Boje 2 i 3 są na północy. Boje 3 i 4 są na wschodzie. Boje 4 i start/meta są na południowym brzegu.
Moce są mierzone watomierzem i w domu odczytywane z filmu.

Kamerka nagrywająca parametry.


tabela z wynikami; dwie kolumny z lewej to parametry dla 1, 2, 3, 4 i 5 biegu (dwa różne pomiary). Dwie kolumny z prawej to parametry ze stawu dla obu pomiarów i boi; start, 1, 2, 3, 4, meta (start).
 
 
sirgregs 
prezes


Pomógł: 24 razy
Dołączył: 14 Paź 2015
Posty: 933
Skąd: Łódź
Wysłany: Nie 09 Kwi, 2017   

Jedno proste pytanie.
W trakcie tych wszystkich swoich "pomiarów" używasz sterownika i "biegów"?
Przecież to nie ma kompletnie sensu. W ten sposób nie da się wyciągnąć żadnych wniosków z zastosowania sterownika w porównaniu ze standardowym oryginalnym sterowaniem.
Wiele postów z "danymi" z których nic nie wynika ...
 
 
tkoko 
prezes


Pomógł: 19 razy
Dołączył: 26 Lut 2015
Posty: 684
Skąd: Czechowice-Dz
Wysłany: Nie 09 Kwi, 2017   

Ja już mam przetestowane dokładne "możliwości" silnika z pontonem. :grin:

Przy baterii 36V / 250Wh mam;
5 bieg, moc 100 watt, (lub 1 bieg na mocy nominalnej 360 wat); prędkość ~3km/godz, zasięg ~7.5km, czas pływania ~2.5godz,
5 bieg, nominalnie 360 wat, prędkość ~5.5km/godz, zasięg ~3.5km, czas pływania ~40 min.
No i dowolne ustawienie na sterowniku od 0 do 525 Wat mocy. Jak pisałem wcześniej moc będzie ustawiona na sterowniku "wedle uznania", reszta sterowania będzie na rumplu bo wygodniej.
Mam 2 baterie więc mogę używać je równocześnie, lub na jednej pływać a drugą ładować. Czas ładowania baterii do 80% ~1.5 godz.
 
 
sirgregs 
prezes


Pomógł: 24 razy
Dołączył: 14 Paź 2015
Posty: 933
Skąd: Łódź
Wysłany: Nie 09 Kwi, 2017   

tkoko napisał/a:
5 bieg, moc 100 watt, (lub 1 bieg na mocy nominalnej 360 wat); prędkość ~3km/godz

I co oznacza to co powyżej???
Czy to że zastosowanie sterownika PWM za 50 złotych zmniejsza moc zapotrzebowaną do osiągnięcia prędkości 3km/h ze standardowych 360 watów do 100 watów? Czyli wydłuża zasięg ponad 3,5 krotnie?
To jest wynik Twoich testów?
 
 
tkoko 
prezes


Pomógł: 19 razy
Dołączył: 26 Lut 2015
Posty: 684
Skąd: Czechowice-Dz
Wysłany: Nie 09 Kwi, 2017   

sirgregs napisał/a:
tkoko napisał/a:
5 bieg, moc 100 watt, (lub 1 bieg na mocy nominalnej 360 wat); prędkość ~3km/godz

I co oznacza to co powyżej???
Czy to że zastosowanie sterownika PWM za 50 złotych zmniejsza moc zapotrzebowaną do osiągnięcia prędkości 3km/h ze standardowych 360 watów do 100 watów? Czyli wydłuża zasięg ponad 3,5 krotnie?
To jest wynik Twoich testów?


Nie :smile: Dla mnie wynik jest w miarę prosty. Przy 100 watach pobieranych z baterii, silnik na 5 biegu popłynie 3 -3.5km/godz i taki zasięg będzie miał ze 100Wh (3 - 3.5km). Na 1 biegu przy 100 watach silnik popłynie 2.5 -3.2km/godz i będzie miał zasięg 2.5 - 3.2km. Ponieważ ja nie jestem wędkarzem nie pływam na niskich prędkościach ta różnica nie ma dla mnie znaczenia. :smile:
 
 
sirgregs 
prezes


Pomógł: 24 razy
Dołączył: 14 Paź 2015
Posty: 933
Skąd: Łódź
Wysłany: Nie 09 Kwi, 2017   

Jaką moc pobiera z akumulatora Twój silnik na pierwszym biegu bez sterownika?
 
 
tkoko 
prezes


Pomógł: 19 razy
Dołączył: 26 Lut 2015
Posty: 684
Skąd: Czechowice-Dz
Wysłany: Nie 09 Kwi, 2017   

sirgregs napisał/a:
Jaką moc pobiera z akumulatora Twój silnik na pierwszym biegu bez sterownika?


Wg danych fabrycznych 96 wat, prędkość 3.2km, dla łodzi 800 kg.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  
Batteryguru baterie do rowerów elektrycznych

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group