ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Jak obniżyć napiięcie z 90V na 30V ?
Autor Wiadomość
przenikanie 
Zasłużony dla zlotu EV



Pomógł: 2 razy
Dołączył: 23 Gru 2013
Posty: 392
Skąd: Łódź
Wysłany: Pią 10 Lut, 2017   Jak obniżyć napiięcie z 90V na 30V ?

Potrzebuję wsparcia elektronicznego.
Konkretnie chodzi o to, żeby jak najtańszym kosztem i za pomocą jak najmniejszej ilości przestrzeni obniżyć napięcie z przedziału 36-90V do 30V. Prąd maksymalny to niecałe 20 mA, a więc bardzo niewiele.

Jak na razie najprostszym rozwiązaniem jest rezystorowy dzielnik napięcia (w praktyce 5,6 kR + 2 kR, a potrzebne napięcie brane z odczepu. Wada tego rozwiązania jest oczywista. Mamy po prostu grzałkę, bo dzielnik jest podłączony pod napięcie 90V, toteż rezystory muszą być o sporej obciążalności, a więc wcale nie takie małe.
Kolejna opcja to stabilizator szeregowy.

Tranzystor BCP53, na 100V, diodka zenera na 30V i rezystor. Ale rezystor też się grzeje jak diabli. 5k po chwili jest gorący, a wydolność prądowa układu mniejsza niż potrzeba. Więc znowu trzeba sporego "byka" wrzucać, dodatkowo tranzystor, zenerka, a grzałka jest tak czy owak.
Na niskie napięcia wejściowe do 40V stosuję zwykle LM317. Tu jednak jest o wiele więcej woltów do zbicia... Co najmniej 60V różnicy.

Oczywiście najprostsze wyjście to przetwornica DC/DC z Chin, ale ani nie jest tania, ani mała. To musi być coś naprawdę małego, żeby weszło w przestrzeń ok 2 cm sześciennych. Małe, proste i tanie... Macie jakiś pomysł?
_________________
Hase Kettwiesel 60V/2kW
Hase Lepus 48V/0.5kW
 
 
maniekrox 
prezes
maniekrox


Pomógł: 22 razy
Dołączył: 26 Sie 2014
Posty: 909
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Pią 10 Lut, 2017   

Może ze dwie-trzy diody w szereg a za nimi lm317? Albo po prostu programowalną diodą zenera zbić na odpowiednie napięcie?
 
 
Passat_EQ 
prezes


Pomógł: 15 razy
Dołączył: 08 Paź 2016
Posty: 580
Skąd: Wrocław
Wysłany: Pią 10 Lut, 2017   

maniekrox napisał/a:
Może ze dwie-trzy diody w szereg a za nimi lm317? Albo po prostu programowalną diodą zenera zbić na odpowiednie napięcie?

Jakbys nie kombinowal to odlozona moc na dzielnikach czy diodach bedzie nie mniejsza niz prad razy spadek napiecia :)
Jedynie przetwornica 'lyzeczka po lyzeczce' przeleje Ci z wanny do kieliszka i sie przy tym niewiele spoci. Trzeba poszukac przetwornic step down na sklepach strikte elektronicznych jak TME
 
 
maniekrox 
prezes
maniekrox


Pomógł: 22 razy
Dołączył: 26 Sie 2014
Posty: 909
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Pią 10 Lut, 2017   

Passat_EQ napisał/a:
maniekrox napisał/a:
Może ze dwie-trzy diody w szereg a za nimi lm317? Albo po prostu programowalną diodą zenera zbić na odpowiednie napięcie?

Jakbys nie kombinowal to odlozona moc na dzielnikach czy diodach bedzie nie mniejsza niz prad razy spadek napiecia :)
Jedynie przetwornica 'lyzeczka po lyzeczce' przeleje Ci z wanny do kieliszka i sie przy tym niewiele spoci. Trzeba poszukac przetwornic step down na sklepach strikte elektronicznych jak TME


To prawda. Jakby nie patrzeć będzie wydzielana moc w okolicach dwóch watów. Jeśli nie to przetwornica impulsowa, która będzie nieporównywalnie większa.
 
 
przenikanie 
Zasłużony dla zlotu EV



Pomógł: 2 razy
Dołączył: 23 Gru 2013
Posty: 392
Skąd: Łódź
Wysłany: Pią 10 Lut, 2017   

Hmm, czyli nie ma ucieczki od grzałki...
A może jakiś układ typu LM317 ale na wysokie napięcie?
_________________
Hase Kettwiesel 60V/2kW
Hase Lepus 48V/0.5kW
 
 
gienek333 
szef


Pomógł: 25 razy
Wiek: 55
Dołączył: 26 Kwi 2013
Posty: 1338
Skąd: Kraków
Wysłany: Pią 10 Lut, 2017   

Lm też jest szeregowy i będzie grzałką.
_________________
Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu.
 
 
przenikanie 
Zasłużony dla zlotu EV



Pomógł: 2 razy
Dołączył: 23 Gru 2013
Posty: 392
Skąd: Łódź
Wysłany: Pią 10 Lut, 2017   

No tak, chociaż jak zbijałem napięcie za pomocą LM z 40V do 5 to grzał się tylko troszeczkę, podczas gdy oporniki w zwykłym dzielniku aż parzyły...
_________________
Hase Kettwiesel 60V/2kW
Hase Lepus 48V/0.5kW
 
 
madejp 
dyrektor


Pomógł: 21 razy
Dołączył: 19 Paź 2015
Posty: 417
Skąd: Kraków
Wysłany: Pią 10 Lut, 2017   

IMHO przez dzielnik musi płynąć większy prąd, niż wykorzystywany do zasilania, aby to jako tako działało. Inaczej napięcie jałowe będzie dużo wyższe niż napięcie pod obciążeniem.

Ale przy 20mA i max 60V spadku, to będzie raptem 1.2W - to chyba nie jest strasznie dużo. Tak na szybko znalazłem coś takiego:

http://www.ti.com/lit/ds/symlink/tl783.pdf
 
 
przenikanie 
Zasłużony dla zlotu EV



Pomógł: 2 razy
Dołączył: 23 Gru 2013
Posty: 392
Skąd: Łódź
Wysłany: Pią 10 Lut, 2017   

Super, dzięki madejp. Na aliexpress po dolarze za 20 sztuk. Napięcie różnicowe 125V. Małe, tanie... Co więcej potrzeba? Zamawiam.
_________________
Hase Kettwiesel 60V/2kW
Hase Lepus 48V/0.5kW
Ostatnio zmieniony przez przenikanie Sob 11 Lut, 2017, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
Passat_EQ 
prezes


Pomógł: 15 razy
Dołączył: 08 Paź 2016
Posty: 580
Skąd: Wrocław
Wysłany: Pią 10 Lut, 2017   

Dzialanie tego elementu niczym sie nie rozni od zenerki. Tez sie bedzie grzalo. Nie jest doskonalsze.
Napisz co chcesz zasilac tym napieciem 30v i co jest źródlem napiecia o rozpietosci 36-90v?
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Sob 11 Lut, 2017   

Z uwagi na stosunkowo dużą różnicę napięć, proponuję by z powodu elementarnych zasad bezpieczeństwa dac dwustopniowe obniżanie napięcia uwzględniające zakresy pobieranych prądów i zachowanie się ukladu w momencie włączenia.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
przenikanie 
Zasłużony dla zlotu EV



Pomógł: 2 razy
Dołączył: 23 Gru 2013
Posty: 392
Skąd: Łódź
Wysłany: Sob 11 Lut, 2017   

Chcę tym zasilać cyfrowy woltomierz, który montuję w manetce kciukowej. Ma on 3 przewody. Masa, pomiar i zasilanie. Pomiar do 99V, natomiast zasilanie miernika w przedziale 4,5-30V. Żeby nie prowadzić dodatkowych przewodów po prostu muszę zasilać miernik napięciem takim jakie ma rower z przedziału 42-90V obniżonym do 30V. Czyli przekształcić miernik "trzyprzewodowy" w "dwuprzewodowy". Miernik pobiera 10-20mA zależnie ile diod pracuje (i co wyświetla).
A to konkretne rozwiązanie praktyczne

I ustrojstwo, które do tego wrzucam i które muszę zasilać napięciem do 30V
_________________
Hase Kettwiesel 60V/2kW
Hase Lepus 48V/0.5kW
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Sob 11 Lut, 2017   

Ja stosuję w takich przypadkach kilka diod zenera 15V połączonych szeregowo. Takie czarne rurki, coś jak diody prostownicze. Nic się nie grzeje i jest OK. W twoim przypadku musiało by ich być 5 szt, w sumie 75V spadku, co da ci jakieś 15V zasilania woltomierza, a to w zupełności wystarczy. Koszt, jakieś 10 zł ;)

"napięciem takim jakie ma rower z przedziału 42-90V ... "
Jakim napięciem? Masz taki przedział zasilania w rowerze? Jakim cudem?

Przy najniższym napięciu akumulatora woltomierz musi mieć minimum ze 4V zasilania, więc dla 72V musisz mieć spadek 68V i tak trzeba dobrać napięcia zenerów, by sumarycznie miały 68V. Np. 4x15V i jedna 8 (9)V. Przy 90V będziesz miał wtedy na woltomierzu 22V co jest OK.
 
 
atomek1000 
szef



Pomógł: 48 razy
Dołączył: 08 Lis 2014
Posty: 1902
Skąd: Warszawa
Wysłany: Sob 11 Lut, 2017   

Nie łatwiej kupić voltomierz do 100v? Wyjdzie taniej i lepiej bo nie będzie takich strat
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Sob 11 Lut, 2017   

Widziałeś cenę takiego woltomierza? ;)
Tu ma za 20 zeta całość :)
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group