|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
Jak obniżyć napiięcie z 90V na 30V ? |
Autor |
Wiadomość |
przenikanie
Zasłużony dla zlotu EV
Pomógł: 2 razy Dołączył: 23 Gru 2013 Posty: 392 Skąd: Łódź
|
Wysłany: Pią 10 Lut, 2017 Jak obniżyć napiięcie z 90V na 30V ?
|
|
|
Potrzebuję wsparcia elektronicznego.
Konkretnie chodzi o to, żeby jak najtańszym kosztem i za pomocą jak najmniejszej ilości przestrzeni obniżyć napięcie z przedziału 36-90V do 30V. Prąd maksymalny to niecałe 20 mA, a więc bardzo niewiele.
Jak na razie najprostszym rozwiązaniem jest rezystorowy dzielnik napięcia (w praktyce 5,6 kR + 2 kR, a potrzebne napięcie brane z odczepu. Wada tego rozwiązania jest oczywista. Mamy po prostu grzałkę, bo dzielnik jest podłączony pod napięcie 90V, toteż rezystory muszą być o sporej obciążalności, a więc wcale nie takie małe.
Kolejna opcja to stabilizator szeregowy.
Tranzystor BCP53, na 100V, diodka zenera na 30V i rezystor. Ale rezystor też się grzeje jak diabli. 5k po chwili jest gorący, a wydolność prądowa układu mniejsza niż potrzeba. Więc znowu trzeba sporego "byka" wrzucać, dodatkowo tranzystor, zenerka, a grzałka jest tak czy owak.
Na niskie napięcia wejściowe do 40V stosuję zwykle LM317. Tu jednak jest o wiele więcej woltów do zbicia... Co najmniej 60V różnicy.
Oczywiście najprostsze wyjście to przetwornica DC/DC z Chin, ale ani nie jest tania, ani mała. To musi być coś naprawdę małego, żeby weszło w przestrzeń ok 2 cm sześciennych. Małe, proste i tanie... Macie jakiś pomysł? |
_________________ Hase Kettwiesel 60V/2kW
Hase Lepus 48V/0.5kW |
|
|
|
|
maniekrox
prezes maniekrox
Pomógł: 22 razy Dołączył: 26 Sie 2014 Posty: 909 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: Pią 10 Lut, 2017
|
|
|
Może ze dwie-trzy diody w szereg a za nimi lm317? Albo po prostu programowalną diodą zenera zbić na odpowiednie napięcie? |
|
|
|
|
Passat_EQ
prezes
Pomógł: 15 razy Dołączył: 08 Paź 2016 Posty: 580 Skąd: Wrocław
|
Wysłany: Pią 10 Lut, 2017
|
|
|
maniekrox napisał/a: | Może ze dwie-trzy diody w szereg a za nimi lm317? Albo po prostu programowalną diodą zenera zbić na odpowiednie napięcie? |
Jakbys nie kombinowal to odlozona moc na dzielnikach czy diodach bedzie nie mniejsza niz prad razy spadek napiecia
Jedynie przetwornica 'lyzeczka po lyzeczce' przeleje Ci z wanny do kieliszka i sie przy tym niewiele spoci. Trzeba poszukac przetwornic step down na sklepach strikte elektronicznych jak TME |
|
|
|
|
maniekrox
prezes maniekrox
Pomógł: 22 razy Dołączył: 26 Sie 2014 Posty: 909 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: Pią 10 Lut, 2017
|
|
|
Passat_EQ napisał/a: | maniekrox napisał/a: | Może ze dwie-trzy diody w szereg a za nimi lm317? Albo po prostu programowalną diodą zenera zbić na odpowiednie napięcie? |
Jakbys nie kombinowal to odlozona moc na dzielnikach czy diodach bedzie nie mniejsza niz prad razy spadek napiecia
Jedynie przetwornica 'lyzeczka po lyzeczce' przeleje Ci z wanny do kieliszka i sie przy tym niewiele spoci. Trzeba poszukac przetwornic step down na sklepach strikte elektronicznych jak TME |
To prawda. Jakby nie patrzeć będzie wydzielana moc w okolicach dwóch watów. Jeśli nie to przetwornica impulsowa, która będzie nieporównywalnie większa. |
|
|
|
|
przenikanie
Zasłużony dla zlotu EV
Pomógł: 2 razy Dołączył: 23 Gru 2013 Posty: 392 Skąd: Łódź
|
Wysłany: Pią 10 Lut, 2017
|
|
|
Hmm, czyli nie ma ucieczki od grzałki...
A może jakiś układ typu LM317 ale na wysokie napięcie? |
_________________ Hase Kettwiesel 60V/2kW
Hase Lepus 48V/0.5kW |
|
|
|
|
gienek333
szef
Pomógł: 25 razy Wiek: 55 Dołączył: 26 Kwi 2013 Posty: 1338 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Pią 10 Lut, 2017
|
|
|
Lm też jest szeregowy i będzie grzałką. |
_________________ Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu. |
|
|
|
|
przenikanie
Zasłużony dla zlotu EV
Pomógł: 2 razy Dołączył: 23 Gru 2013 Posty: 392 Skąd: Łódź
|
Wysłany: Pią 10 Lut, 2017
|
|
|
No tak, chociaż jak zbijałem napięcie za pomocą LM z 40V do 5 to grzał się tylko troszeczkę, podczas gdy oporniki w zwykłym dzielniku aż parzyły... |
_________________ Hase Kettwiesel 60V/2kW
Hase Lepus 48V/0.5kW |
|
|
|
|
madejp
dyrektor
Pomógł: 21 razy Dołączył: 19 Paź 2015 Posty: 417 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Pią 10 Lut, 2017
|
|
|
IMHO przez dzielnik musi płynąć większy prąd, niż wykorzystywany do zasilania, aby to jako tako działało. Inaczej napięcie jałowe będzie dużo wyższe niż napięcie pod obciążeniem.
Ale przy 20mA i max 60V spadku, to będzie raptem 1.2W - to chyba nie jest strasznie dużo. Tak na szybko znalazłem coś takiego:
http://www.ti.com/lit/ds/symlink/tl783.pdf |
|
|
|
|
przenikanie
Zasłużony dla zlotu EV
Pomógł: 2 razy Dołączył: 23 Gru 2013 Posty: 392 Skąd: Łódź
|
Wysłany: Pią 10 Lut, 2017
|
|
|
Super, dzięki madejp. Na aliexpress po dolarze za 20 sztuk. Napięcie różnicowe 125V. Małe, tanie... Co więcej potrzeba? Zamawiam. |
_________________ Hase Kettwiesel 60V/2kW
Hase Lepus 48V/0.5kW |
Ostatnio zmieniony przez przenikanie Sob 11 Lut, 2017, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
|
Passat_EQ
prezes
Pomógł: 15 razy Dołączył: 08 Paź 2016 Posty: 580 Skąd: Wrocław
|
Wysłany: Pią 10 Lut, 2017
|
|
|
Dzialanie tego elementu niczym sie nie rozni od zenerki. Tez sie bedzie grzalo. Nie jest doskonalsze.
Napisz co chcesz zasilac tym napieciem 30v i co jest źródlem napiecia o rozpietosci 36-90v? |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Sob 11 Lut, 2017
|
|
|
Z uwagi na stosunkowo dużą różnicę napięć, proponuję by z powodu elementarnych zasad bezpieczeństwa dac dwustopniowe obniżanie napięcia uwzględniające zakresy pobieranych prądów i zachowanie się ukladu w momencie włączenia. |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
przenikanie
Zasłużony dla zlotu EV
Pomógł: 2 razy Dołączył: 23 Gru 2013 Posty: 392 Skąd: Łódź
|
Wysłany: Sob 11 Lut, 2017
|
|
|
Chcę tym zasilać cyfrowy woltomierz, który montuję w manetce kciukowej. Ma on 3 przewody. Masa, pomiar i zasilanie. Pomiar do 99V, natomiast zasilanie miernika w przedziale 4,5-30V. Żeby nie prowadzić dodatkowych przewodów po prostu muszę zasilać miernik napięciem takim jakie ma rower z przedziału 42-90V obniżonym do 30V. Czyli przekształcić miernik "trzyprzewodowy" w "dwuprzewodowy". Miernik pobiera 10-20mA zależnie ile diod pracuje (i co wyświetla).
A to konkretne rozwiązanie praktyczne
I ustrojstwo, które do tego wrzucam i które muszę zasilać napięciem do 30V
|
_________________ Hase Kettwiesel 60V/2kW
Hase Lepus 48V/0.5kW |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Sob 11 Lut, 2017
|
|
|
Ja stosuję w takich przypadkach kilka diod zenera 15V połączonych szeregowo. Takie czarne rurki, coś jak diody prostownicze. Nic się nie grzeje i jest OK. W twoim przypadku musiało by ich być 5 szt, w sumie 75V spadku, co da ci jakieś 15V zasilania woltomierza, a to w zupełności wystarczy. Koszt, jakieś 10 zł
"napięciem takim jakie ma rower z przedziału 42-90V ... "
Jakim napięciem? Masz taki przedział zasilania w rowerze? Jakim cudem?
Przy najniższym napięciu akumulatora woltomierz musi mieć minimum ze 4V zasilania, więc dla 72V musisz mieć spadek 68V i tak trzeba dobrać napięcia zenerów, by sumarycznie miały 68V. Np. 4x15V i jedna 8 (9)V. Przy 90V będziesz miał wtedy na woltomierzu 22V co jest OK. |
|
|
|
|
atomek1000
szef
Pomógł: 48 razy Dołączył: 08 Lis 2014 Posty: 1902 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Sob 11 Lut, 2017
|
|
|
Nie łatwiej kupić voltomierz do 100v? Wyjdzie taniej i lepiej bo nie będzie takich strat |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Sob 11 Lut, 2017
|
|
|
Widziałeś cenę takiego woltomierza?
Tu ma za 20 zeta całość |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|