ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Jeep willys 1:2
Autor Wiadomość
lobudek 
brygadzista


Wiek: 31
Dołączył: 05 Kwi 2016
Posty: 206
Skąd: Huta
Wysłany: Pią 17 Lut, 2017   Jeep willys 1:2

Cześć, buduję willysa MB w skali 1:2 i zastanawiam się jak rozwiązać kwestię napędu. Myślałem o silniku 36V 250W 1016z ( z przekładnią ) TAKI. Obroty po redukcji pod obciążeniem to ok. 350/min i 6,7Nm. Jako koła posłużą te od taczki ( już zakupiłem) o średnicy 39-40cm. Z obliczeń wynika, że przy kole o średnicy 40cm przy 350obr/min osiągnę ok. 26km/h-dużo za dużo, dlatego planuję pomiędzy kołem a silnikiem za pomocą odpowiedniej zębatki na kole osiągnąć przełożenie 1:3 co da mi ok. 8-9km/h maksymalnie. Rozumiem, że w takim wypadku moment obrotowy wzrośnie 3-krotnie i wyniesie ok. 20Nm? Czy taki silnik sobie poradzi z pojazdem ważącym ok. 70kg+ pasażer?
Kolejna kwestia to sterownik. Szukam jakiegoś 250W 36V, który ma funkcję biegu wstecznego. Na magma niestety pod każdym widnieje napis, że brak biegu wstecznego i nic nie mogę poszukać.....

PS: Napęd dać na 1 koło, czy całą oś jak w quadzie?
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Pią 17 Lut, 2017   

obczaj tutaj: http://forum.arbiter.pl/v...der=asc&start=0
Taka sama replika willys
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
lobudek 
brygadzista


Wiek: 31
Dołączył: 05 Kwi 2016
Posty: 206
Skąd: Huta
Wysłany: Pią 17 Lut, 2017   

tas napisał/a:
obczaj tutaj: http://forum.arbiter.pl/v...der=asc&start=0
Taka sama replika willys

Niestety linki ze zdjęciami wygasły ;) .
Kolega z tamtego tematu miał trochę inne założenia co do konstrukcji (20km/h). Mój ma osiągać maksymalnie 9km/h, więc pojazd powinien mieć większy moment i w miarę sprawnie się poruszać. Póki co zrobiłem lekką ramę z profila 20x20x2mm. Zabudowa będzie ze sklejki wodoodpornej 12mm. Chciałbym, żeby pojazd jak najbardziej przypominał ten:
 
 
gienek333 
szef


Pomógł: 25 razy
Wiek: 55
Dołączył: 26 Kwi 2013
Posty: 1338
Skąd: Kraków
Wysłany: Sob 18 Lut, 2017   

Jeżeli chodzi o wsteczny, to można zrobić to przekaźnikiem przełączającym z dwoma stykami. Styki ruchome łączymy do silnika, a stałe łączy się na krzyż i do sterownika (bez przekaźnika sterownik z mostkiem H). Może taki silnik https://www.olx.pl/oferta...57-IDk6xgC.html
_________________
Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu.
 
 
lobudek 
brygadzista


Wiek: 31
Dołączył: 05 Kwi 2016
Posty: 206
Skąd: Huta
Wysłany: Pon 20 Lut, 2017   

gienek333, jak mniej więcej miałoby to wyglądać? Masz jakiś schemat?
Co do silnika, to chcę nowy i w miarę ogólno-dostępny, ale dzięki za link.
Chcę zamówić kilka szpargałów i potrzebuje waszej rady, czy na tych częściach uda mi się w łatwy sposób dorobić rewers?
silnik
sterownik
pedał gazu

Pasuje to do siebie? Uda się zrobić bieg wsteczny i podłączyć tą nożną manetkę gazu? Z góry dzięki za odpowiedź. Wstawię niebawem jakieś fotki, coby nie być gołosłownym.
PS: Dobrze liczę prędkość ?(dla silnika, który chcę zamówić):
3,14x0,39m= 1,225m ( obwód koła ) zębatka na silniku 9z, na kole planuję dać 30z, więc 30:9=3,33. Silnik ma pod obciążeniem ok. 350obr/min, czyli 350/3,33=105obr/min. Koło o obwodzie 1,225m w ciągu minuty wykona 105obr, pokona dystans ok. 128m. 128x60min=7,7km/h.
 
 
sirgregs 
prezes


Pomógł: 24 razy
Dołączył: 14 Paź 2015
Posty: 933
Skąd: Łódź
Wysłany: Pon 20 Lut, 2017   

Wszystko do siebie pasuje bez problemu z tego co podałeś.
Wsteczny realizuje się przełącznikiem zmieniającym biegunowość zainstalowanym pomiędzy sterownikiem a silnikiem.
Prędkość dobrze policzona tylko czemu tak wolno ma być?
No i ten silniczek daj chociaż nowszą wersję 450W 24V. Będzie ewentualnie zapas mocy i łatwiej z akumulatorem.
A prędkość w bardzo prosty sposób można w każdej chwili ograniczyć "elektronicznie".
 
 
lobudek 
brygadzista


Wiek: 31
Dołączył: 05 Kwi 2016
Posty: 206
Skąd: Huta
Wysłany: Pon 20 Lut, 2017   

Dla dzieciaków 4-7 lat myślę, że te 8km/h wystarczy. Jak zwiększę prędkość, będę musiał zrobić jakiś hamulec, a tak silnik powinien hamować ( przynajmniej tak mi się wydaje ).
250W to będzie mało przy takim przełożeniu?? Wydaje mi się, że powinien kopać w miejscu jak się go czymś zablokuje (z obliczeń wychodzi ok. 22Nm na kole). Oczywiście, mogę się mylić...
Samochodziki z allegro mają silniki 45W, te lepsze 2 takie silniki co daje oszałamiające 90W.
PS: jeśli do tego silnika zastosuję sterownik 350W to silnik będzie w stanie taką moc osiągnąć? (oczywiście chwilowo)
 
 
sirgregs 
prezes


Pomógł: 24 razy
Dołączył: 14 Paź 2015
Posty: 933
Skąd: Łódź
Wysłany: Pon 20 Lut, 2017   

Namówiłem kumpla swego czasu żeby przerobił fabryczne autko na sterownik. W oryginale były 2 prędkości i "system" włącz/wyłacz. Oba tylne koła miały silniki 12V 250W czyli total 500W.
Poszło zasilanie 24V, sterownik z magmy 24V 500W i pedał gazu dokładnie taki jak linkowałeś.
Na maxa po przeróbce jechało jakieś 16km/h. Cała reszta została oryginalna.
Nie pamiętam jakiej firmy to było ale mogę zapytać. Wszystkie części dostępne w sprzedaży są do tego autka.

Sterownik rządzi w tym układzie i bez problemu wpompuje w silnik 350W a nawet troszkę więcej.
W moim sprzęcie sterownikiem 24V 500W (30A) przy napięciu zasilania około 50V wtłaczam w silnik 24V 450W grubo ponad 1kW i osiągam prędkości bliskie 60km/h.
 
 
lobudek 
brygadzista


Wiek: 31
Dołączył: 05 Kwi 2016
Posty: 206
Skąd: Huta
Wysłany: Pon 20 Lut, 2017   

sirgregs, dzięki za odpowiedź. W takim razie zamawiam i czekam na dostawę. W razie sprawdzenia mogę to podłaczyć pod aku 24V? (jeszcze nie kupiłem 3 żeli 12v).
Potem pomyślę o przełączniku zmieniającym polaryzację, ale już wiem, ze będzie on musiał wytrzymać przynajmniej te 400W i chyba bez przekaźnika 15-20A się nie obędzie, chyba, że są na rynku odpowiednio wytrzymałe przełączniki do nabycia.
 
 
sirgregs 
prezes


Pomógł: 24 razy
Dołączył: 14 Paź 2015
Posty: 933
Skąd: Łódź
Wysłany: Pon 20 Lut, 2017   

Sterownik 36V raczej na 24V nie pójdzie.
Jutro podam Ci linka do oryginalnego przełącznika przód-tył który spokojnie wytrzymuje 40A.
Zastanów się jednak nad silnikiem i sterownikiem 24V (a przynajmniej sterownikiem). Z napięciem w górę zawsze możesz pójść (sprawdzone) a przy obniżonym napięciu sterownik po prostu nie działa.
No i dwa aku 12V zamiast trzech zawsze taniej i prościej.
 
 
lobudek 
brygadzista


Wiek: 31
Dołączył: 05 Kwi 2016
Posty: 206
Skąd: Huta
Wysłany: Pon 20 Lut, 2017   

Już zamówiłem, więc będzie 36V. Może i lepiej, bo zakupiłem od kolegi Tas fajnie po zgrzewane nowe pakiety 5s2p, 18,5V 4Ah i chyba je wykorzystam, gdyż mam 6 takich pakietów :)
 
 
sirgregs 
prezes


Pomógł: 24 razy
Dołączył: 14 Paź 2015
Posty: 933
Skąd: Łódź
Wysłany: Wto 21 Lut, 2017   

Samochodzik jaki przerabiał kumpel to był Gaucho firmy Pegperego.
Przełącznik przód/tył taki jak tu
Stoi jak byk 20A na nim ale pracuje na prądach grubo ponad 40A chwilowo w oryginale. Jak się włącza silniki (12V 500W) z postoju to jest niezły kop prądowy.
Można zastosować jakikolwiek przełącznik (ewentualnie dwa dwupozycyjne lub przekaźniki ze stykami przełącznymi) zgodnie z zasadą opisaną przez gienek333. Zasilanie (wyjście sterownika) na środek a styki zewnętrzne podłączone na krzyż i do silnika. Przełączanie przełącznika kieruje zasilanie raz na lewo raz na prawo zmieniając sposób podłączenia silnika do zasilania (wyjścia sterownika). Proste i bezawaryjne.
Jeżeli chcesz zachować skalę 1:2 to chyba nieco za duże kółka masz. Swoją drogą jakie kółka mają być u Ciebie?
W oryginale rozmiar opon to 16x6,00" czyli średnica max około 28" (nie pamiętam czy to profil opony 80% czy 100%) a według Twoich obliczeń średnica 0,39m to troszkę więcej niż skala ;-)
A to musiałem wkleić :-)



Willys MB rocznik 1943 towarzyszy mi od zawsze i to w skali 1:1
Mój ojciec w wieku 16 lat czyli skromne 58 lat temu kupił takie auto (sprzedając wcześniej zegarek w tym celu) i do dzisiaj nim jeździ.
 
 
lobudek 
brygadzista


Wiek: 31
Dołączył: 05 Kwi 2016
Posty: 206
Skąd: Huta
Wysłany: Wto 21 Lut, 2017   

Zazdroszczę prawdziwego willysa :)
Co do kół to różnica jest minimalna. Opona willysa ma rozmiar 600x16 o profilu 85, czyli wysokość profilu stanowi 85% średnicy felgi jak dobrze rozumuję. Obliczając 0,85*16"=13,6"; (16"+13,6")*2,54= 75cm w przybliżeniu. Moje koła mają średnicę 38,5-39 w zależności od ciśnienia jakim je potraktuje. Różnica w wielkości jest pomijalna według mnie. Nie ma to być wierna replika tylko samochodzik dla dzieci wzorowany na MB43 ;) .
Koła mam takie:
http://allegro.pl/kolko-4...5572296773.html
Jeśli chodzi o przełącznik to prawdopodobnie go kupię. Skoro wytrzymuje 500W12V i prawie 40A, to 36V350W przy prądzie 10-12A racze go nie ubije.
 
 
sirgregs 
prezes


Pomógł: 24 razy
Dołączył: 14 Paź 2015
Posty: 933
Skąd: Łódź
Wysłany: Wto 21 Lut, 2017   

Fajny bieżnik, prawie jak w oryginale :-)
Średnica zewnętrzna koła to:
"rozmiar felgi" + 2*"szerokość opony"*"profil opony" = 16" + 2*6"*0,85 = 16" + 10,2" = 26,2" = 66,5 centymetra
czyli wychodzi skala 1:1,7
Kurcze, to dorosły facet by się w to zmieścił na wcisk :-)
Ale skala 1:2 fajniejsza bo łatwiej robić a koła mogą być troszkę większe, taka teraz moda.



Z tym prądem to nie do końca tak jest że będzie to 10-12A.
Z aku pewnie tak będzie (może 15A limitu z aku ma ten sterownik) ale w silnik przy dużych oporach (piach, podjazd, krawężnik) i przy niskiej prędkości prądy będą znacznie większe. Mogą nawet chwilowo te 40A osiągać i dlatego przełącznik musi tyle wytrzymywać i ten akurat wytrzyma co zostało sprawdzone.
Przy jeździe po płaskiej dobrej nawierzchni nawet z prędkością max prądy będą natomiast śmiesznie niskie.
Aku 10s liion złożony z cel od tasa to oczywiście wiele lepszy pomysł niż żelówki.
Jeżeli masz takie pakiety to zapomnij o Pb.
 
 
lobudek 
brygadzista


Wiek: 31
Dołączył: 05 Kwi 2016
Posty: 206
Skąd: Huta
Wysłany: Wto 21 Lut, 2017   

No to będzie trochę monster truck z tego willysa :) . Koła już zostaną, ale myślę, że nie będzie to źle wyglądać. Tzw. toylander'y z UK wzorowane na land roverach i właśnie MB43 są na takich samych kołach w skali 1:2 i jakoś strasznie to nie wygląda ;) .
Co do bieżnika to starłem się kupić podobny. Znalazłem jeszcze lepsze zamienniki, ale cena x2 więc wziąłem tańsze.
http://allegro.pl/kolo-ta...6718679727.html
lub takie opony, ale cena zbyt wysoka:
http://allegro.pl/pneuman...6445666436.html
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group