ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: tas
Sob 07 Gru, 2013
Czy ktoś stosował kondensatory?
Autor Wiadomość
DruhRafal
stażysta
Jeździec bez głowy



Dołączył: 29 Paź 2009
Posty: 138
Wysłany: Pią 20 Lis, 2009   Czy ktoś stosował kondensatory?

Witam,

Poprawcie jeśli się mylę, ale wydaje mi się, ze kondensatory można rozładować z o wiele większym prądem niż baterię, mylę się (oczywiście w przeliczeniu na jednostkę np objętości). Czy jeśli rzeczywiście tak jest, to czy ktokolwiek widział rozwiązanie z dodaniem kondensatorów jako źródła chwilowej mocy, np przy wyprzedzaniu, albo jeździe ze "skokowo" zmieniającą się dynamiką?
 
 
kuras999
[Usunięty]

Wysłany: Pią 20 Lis, 2009   

jak zmieścisz cała naczepę TIRa kondensatorów do osobówki to może i będzie dobrze działać :)
 
 
DruhRafal
stażysta
Jeździec bez głowy



Dołączył: 29 Paź 2009
Posty: 138
Wysłany: Pią 20 Lis, 2009   

kuras999 napisał/a:
jak zmieścisz cała naczepę TIRa kondensatorów do osobówki to może i będzie dobrze działać :)


Aż tak? :)
 
 
smoczy
[Usunięty]

Wysłany: Pią 20 Lis, 2009   

superkondensatory o pojemności 2-3kF pracują przy <2,7V i są... duże! :D

słyszałeś kiedyś o krzywej rozładowania? kondensatory wymagają skomplikowanej elektroniki (przetwornic) na których są straty..

oprócz tego góra 5-10Wh/kg z tego co można kupić. kwasiaki to 30-70Wh/kg
 
 
DruhRafal
stażysta
Jeździec bez głowy



Dołączył: 29 Paź 2009
Posty: 138
Wysłany: Pią 20 Lis, 2009   

smoczy napisał/a:
superkondensatory o pojemności 2-3kF pracują przy <2,7V i są... duże! :D

słyszałeś kiedyś o krzywej rozładowania? kondensatory wymagają skomplikowanej elektroniki (przetwornic) na których są straty..

oprócz tego góra 5-10Wh/kg z tego co można kupić. kwasiaki to 30-70Wh/kg


Rozumiem, dlatego nie piszę o kondensatorach jako stałym źródle prądu - raczej chodzi o zmagazynowanie energii odpowiedniej, aby pojazd (jakikolwiek), mógł dynamicznie przyśpieszać chwilowo ciągnąc więcej energii, niż mogą dać podstawowe akumulatory. Czy jest sens w ogóle się w coś takiego bawić, kiedyś po prostu bawilem się kondensatorami, jako źródle prądu dla np lamp błyskowych etc. Wiem, że prądy zupełnie inne, po prostu myślę, czy coś takiego miałoby tutaj zastosowanie...
 
 
kuras999
[Usunięty]

Wysłany: Pią 20 Lis, 2009   

technologia musi jeszcze dużo pójść do przodu na chwilę obecną nie ma sensu o tym myśleć
 
 
smoczy
[Usunięty]

Wysłany: Pią 20 Lis, 2009   

DruhRafal napisał/a:


Rozumiem, dlatego nie piszę o kondensatorach jako stałym źródle prądu - raczej chodzi o zmagazynowanie energii odpowiedniej, aby pojazd (jakikolwiek), mógł dynamicznie przyśpieszać chwilowo ciągnąc więcej energii, niż mogą dać podstawowe akumulatory. Czy jest sens w ogóle się w coś takiego bawić, kiedyś po prostu bawilem się kondensatorami, jako źródle prądu dla np lamp błyskowych etc. Wiem, że prądy zupełnie inne, po prostu myślę, czy coś takiego miałoby tutaj zastosowanie...



przecież od tego jest kontroler? robi dokładnie TO
 
 
DruhRafal
stażysta
Jeździec bez głowy



Dołączył: 29 Paź 2009
Posty: 138
Wysłany: Pią 20 Lis, 2009   

smoczy napisał/a:


przecież od tego jest kontroler? robi dokładnie TO



Ale kontroler nie da wiecej niz moga dac baterie... nie o to mi chodzi przeciez...
 
 
smoczy
[Usunięty]

Wysłany: Pią 20 Lis, 2009   

DruhRafal napisał/a:
smoczy napisał/a:


przecież od tego jest kontroler? robi dokładnie TO



Ale kontroler nie da wiecej niz moga dac baterie... nie o to mi chodzi przeciez...



Właśnie daje więcej! :D
oczywiście amperów przy niższym napięciu, ale to one są potrzebne by osiągnąć odpowiedni moment np. przy ruszaniu

zob. current multiplication, kelly, alltrax

:)
 
 
Mibars 
kierownik
Leń patentowany



Pomógł: 3 razy
Dołączył: 10 Lis 2008
Posty: 382
Skąd: Nadarzyn k. W-wy
Wysłany: Pią 20 Lis, 2009   

Nie przesadzajcie, parę dni temu sam przeglądałem internet w poszukiwaniu superkondensatorów (z ciekawości - sam je wymieniłem w temacie, więc chciałem zobaczyć po ile mniej-wiecej dziś one stoją).

Na dysku mam filmik Hondy CRX z jakimś mocnym silnikiem AC, litowcami i wielką baterią superkondensatorów - Same superkondziory kosztowały ponad 4000$.

Filmik pochodzi z tej strony, le nie mogę go tam teraz odnaleźć:
http://www.metricmind.com/ac_honda/main2.htm

Tak jak wspomniałem - Superkondensatorów jest tam bardzo dużo, na tyle, że półtoratonowy pojazd w ciągu 10 sekund jadąc na samych tylko superkondensatorach rozpedzi się do ok 110km/h a napiecie na kondensatorach spadnie zaledwie o trochę ponad 10% ! W ten prosty i raczej "brutalny" sposób koleś rozwiązał problem zmiennego napiecia w kondensatorach (te kilkanaście procent nie stanowi problemów dla sterownika)

Dla potwierdzenia zamieścił filmik prezentujacy jak jego pojazd jeździ na samych tylko superkondensatorach - baterie były odłączone, czy też wyjęte, a pomimo tego bez najmniejszego problemu wjechał na tor do draga, zrobił kilkusekundowy tzw "burnout" (po naszemu - spalił gumy niemalże w mejscu - stosowane do szybkiego rozgrzania opon przed startem) i... Ni już nie wystartował, ale żwawo z tego toru zjechał. Wszystko bez push-pulla, poprzez sterwonik, który widział superkondensatory praktycznie jak akumulator!

Ale to była przeróbka "na grubo", auto miało być szybkie, mocne, mieć duzy zasięg i hamowanie odzyskowe, o klimie i ogrzewaniu nie wspominając. Wszystko da sie zrobić mając odpowiedni budżet.

Wracajac do tego, ze przeglądałem oferty superkondensatorów. Np Maxwell produkuje gotowe moduły zawierające w sobie określoną ilość ogniw połączonych szeregowo, każde z wbudowanym zabezpieczeniem pozwalającym bnbezpiecznie zbliżyć się do napięcia maksymalnego bez ryzyka przebicia na jednym, "słabszym", kondensatorze. Dzięki temu otrzymuje się gotowe i wygodne rozwiazanie do zasilania. A prądy? Całkiem realne jest zasilenie z tych superkondensatorów silnika o niweielkiej mocy, powiedzmy do 10kW. Wiadomo - Napiecie spada w trakcie pracy superkondensatora, prad jednak musi (a raczej powinien) pozostać taki sam, w efekcie moc spada. Ja jednak nie widze problemów, by przy użyciu odpowiedniego przetwornika wykorzystać go w hybrydzie. Nawet jeśli te superkondensatory wystarczą do rozpedzenia sie do 40-50km/h i dopiero wtedy na przejscie na naped spalinowy to by było coś. Przy hamowaniu by się ładowały i oszczędzalibyśmy nie tylko paliwo, ale również elementy eksploatacyjne układu hamulcowego (tarcze, bebny, klocki, szczęki...).

No i jak zawsze - wszystko rozchodzi się o opłacalnosć....
_________________
No i jest :)
 
 
smoczy
[Usunięty]

Wysłany: Sob 21 Lis, 2009   

Mibars, zobacz ile kosztuja maxwelle, policz ile paczki maja Ah w stosunku do masy i objetosci. Zauwaz ze nie rozladowuja sie do konca!

Moze do dragstera sie przydaja, ale 5Wh/kg za taka cene to ja wole trojany : P
 
 
sq5bls
[Usunięty]

Wysłany: Nie 22 Lis, 2009   

Ciekawe czy od car-audio by sie nadawaly do naszych zastosowan. Maja wbudowane ograniczniki pradu ladowania, ale to pewnie mozna pominac, kwestia trwalosci.
Ceny dosc spore niestety. Tu jest 20F 15V 330zl : http://www.allegro.pl/ite...mpulse_20f.html (to nie moja aukcja ;) )
Ciekawe jakiej jest wielkosci po wydlubaniu z tej obudowy ?
 
 
kuras999
[Usunięty]

Wysłany: Nie 22 Lis, 2009   

żeby zamknąć temat raz na zawsze policzyłem ile energii magazynuje ten kondensator dla rozładowania go z 15V do 5,52V (63,2%) czyli bez przetwornicy się nie obejdzie liczyłem dla takiego zakresu bo jest w miarę liniowy i nie popełnia się dużego błedu
wiec tak kondensator 20F 15V rozładowany do 5,52V -> 0,57Wh
dla porównania jedno malutkie ogniwo Li-ion z laptopa ma około 8Wh (przy spadku napięcia podczas pracy niecałe 30%) i kosztuje nowe 14zł
jak ktoś przy takich parametrach chce nadal budować na kondensatorach to proszę bardzo
 
 
sq5bls
[Usunięty]

Wysłany: Nie 22 Lis, 2009   

nalezy rozroznic 2 parametry:
gestosc energii [Wh/kg] (dosc kiepska dla kondensatorow),
gestosc mocy [W/kg] ktora jest rewelacyjna bo wynosi 2000 do 4000 W/kg i jest wiele wieksza od akumulatorow.
Dlatego kondensatory idealnie nadaja sie do magazynowania energii hamowania i ponownego rozpedzania pojazdu jako uzupelnienie akumulatorow.
 
 
kuras999
[Usunięty]

Wysłany: Nie 22 Lis, 2009   

gęstość energii dość kiepska? w tym powyższym przypadku trudno nazwać to nawet kiepską nie wierze że ta konkretna sztuka kondensatora będzie miała mniej niż 2kg a to by było maks 0,3Wh/kg
dla porównywanego ogniwa li-ion to już 200Wh/kg jak dla mnie ponad 600 razy to sporo i ten kondensator nie wypada kiepsko tylko śmiesznie co najwyżej

a co do gęstości mocy to nie sądzę że będziesz potrzebował giga a może tera? waty w czymkolwiek co będziesz budował nawet jak to będzie elektryczny prom kosmiczny
jak ktoś musi mieć poczucie że jego bateria może oddać olbrzymią moc to polecam A123 na stronie chwalą się że impulsowo można pociągnąć z ich baterii ponad 100C to dla pojedynczego ogniwa (70g) 2,3Ah ponad 230A czyli ponad 10000 W/kg dla 100kg baterii w samochodzie będziesz mógł się cieszyć przyśpieszeniem z mocą 1000 kW jeśli tylko będziesz chciał...
dla zwykłej li-ion jest spokojnie 4000 W/kg nie wierze że ta wartość jest dla kogoś za mała na przyśpieszanie

energie hamowania bez problemu możemy zmagazynować w li-ion i ją wykorzystać nie musimy kombinować z naczepą od TIRa kondensatorów bo to i tak by nic nie dało za duże opory powietrza i masa dla osobówki tylko byśmy stracili nie mówiąc już o kasie bo to zupełnie inna bajka :lol:

żeby się ktoś nie przyczepił w powyższych obliczeniach maksymalnych gęstości mocy nie uwzględniłem rezystancji wewnętrznych ogniw które obniżają wyniki ze względu na niższe napięcie ogniwa pod dużym obciążeniem

dlaczego skoro kondensatory są takie super do odzyskiwania i oddawania w formule 1 gdzie nie ma miejsca na kompromisy stosuje się akumulatory w KERSie?
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group