ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Nowy Kontroler FOC
Autor Wiadomość
esati 
stażysta


Pomógł: 5 razy
Dołączył: 20 Lip 2017
Posty: 195
Skąd: Warszawa
Wysłany: Pią 15 Cze, 2018   

Pokusiłem się o małe porównanie sterownika blokowego ze sterownikiem barmala: https://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?p=122924

Moje życzenia co do kolejnych aktualizacji softu:
1. dodać możliwość aktywowania hamulca stanem niskim
2. zmienić tryb działa regena dla niskich prędkości w sposób płynny (np. aby poniżej 10km/h ograniczał prąd z regena, np <10km/h 80% ustawionego prądu, <8km/h 50%, <6km/h 20% <3km/h 10%)
3. dodać automatyczny tempomat (po 2/3/4/5/6s) z możliwością ustawienia histerezy manetki (0,1/0,2/0,3/0,4/0,5V)
 
 
barmal 
Projektant sterownika barmal X2, X4


Pomógł: 7 razy
Dołączył: 20 Lip 2012
Posty: 475
Skąd: ...
Wysłany: Nie 17 Cze, 2018   

esati napisał/a:
Moje życzenia co do kolejnych aktualizacji softu:
1. dodać możliwość aktywowania hamulca stanem niskim
2. zmienić tryb działa regena dla niskich prędkości w sposób płynny (np. aby poniżej 10km/h ograniczał prąd z regena, np <10km/h 80% ustawionego prądu, <8km/h 50%, <6km/h 20% <3km/h 10%)
3. dodać automatyczny tempomat (po 2/3/4/5/6s) z możliwością ustawienia histerezy manetki (0,1/0,2/0,3/0,4/0,5V)

1) Hamulec jest jednocześnie wejściem analogowym od 0 do 5V i tym samym prąd wsteczny jest proporcjonalny do przyłożonego napięcia. Jak to konkretnie działa w CA? Na przewodzie hamulca masz +5V i po naciśniciu klamki wyjście hamulca CA zbija napięcie z 5V do 0?
2) Nie zauważyłem takiego objawu u siebie.
3) Kiedyś takowy miałem ale koncepcja się zmieniła :-)

Pozdrawiam
Bartek
 
 
Arczi76 
młodzik


Dołączył: 19 Cze 2015
Posty: 55
Skąd: Warszawa
Wysłany: Nie 17 Cze, 2018   

U mnie po wgraniu nowego softu pojawiło się dziwne zjawisko. Kiedy koło startuje od zera to zanim zacznie obracać się we właściwym kierunku wykonuje obrót o kilka stopni w kierunku przeciwnym. O ile przy małych prądach nie jest to problemem o tyle przy prądach 30-40A nagła zmiana kierunku skutkuje dość głośnym strzałem. Objaw jest szczególnie odczuwalny przy regulatorze ustawionym na 0 na czas parametryzacji. Kiedy po skonfigurowaniu ustawiam regulatory na 80 i 800 jest ciut ciszej.
 
 
PawLas 
początkujący



Dołączył: 08 Paź 2017
Posty: 43
Skąd: Podkarpacie
Wysłany: Nie 17 Cze, 2018   

Dla mnie 40A Regen jest ok. Siła hamowania też mi pasuje w całym zakresie prędkości. (120 kg + 40 kg). Chętnie potestuję 50A, a może wystarczy zwiększyć prąd silnika w regenie?

Ja bym wywalił opóźnienie tempomatu, bo nigdy nie wiem czy zaskoczył, czy nie.
Z opóźnieniem, to bym dodał "poprzednie ustawienie prędkości".

Przykład:
Jadę 30 km/h, zbliżam się do skrzyżowania, wyłączam tempomat czy to klamką, czy guzikem (zwłoka przy wyłączaniu nie jest zdrowa), po zakręcie chcę mieć tą samą prędkość, co przed, wiec trzymam guzik 0,5 s - 0,7 s i jadę dalej 30 km/h tak jak przed zakrętem.
Jak chcę inną prędkość, to krótkie pacnięcie w guzik i mam co trzeba.

Potwierdzam, jest małe pierdnięcie przy ruszaniu. (chyba tylko po włączeniu stacyjki)
 
 
esati 
stażysta


Pomógł: 5 razy
Dołączył: 20 Lip 2017
Posty: 195
Skąd: Warszawa
Wysłany: Nie 17 Cze, 2018   

barmal napisał/a:

1) Hamulec jest jednocześnie wejściem analogowym od 0 do 5V i tym samym prąd wsteczny jest proporcjonalny do przyłożonego napięcia. Jak to konkretnie działa w CA? Na przewodzie hamulca masz +5V i po naciśniciu klamki wyjście hamulca CA zbija napięcie z 5V do 0?
2) Nie zauważyłem takiego objawu u siebie.
3) Kiedyś takowy miałem ale koncepcja się zmieniła :-)


1. Sterownik (lub CA3*) powinien dać pullup do +5V na przewodzie sygnałowym, a naciśnięcie klamki zwiera linie do masy.
*
2. Może to kwestia wady silnika 9c...
3. Gdyby zrobić pkt1 (brake-lo) to wtedy mogę dalej korzystać z tempomatu z CA3 co byłoby nawet lepsze bo mam wtedy sygnalizacje załączonego tempomatu na wyświetlaczu

ca3-ebrake.jpg
Pobierz Plik ściągnięto 291 raz(y) 76,17 KB

 
 
Loki 
początkujący


Wiek: 47
Dołączył: 22 Sie 2016
Posty: 26
Skąd: Chełmno
Wysłany: Pon 18 Cze, 2018   

Z tego co widzę w CA 3.1 można zmienić "EB level polarity z activ low na activ high" można ustawić napięcie podczas hamowania lub dać proporcjonalna napięcie..
_________________
Łukasz
 
 
Mitar 
kierownik



Pomógł: 5 razy
Wiek: 43
Dołączył: 07 Gru 2016
Posty: 376
Skąd: Gliwice
Wysłany: Pon 18 Cze, 2018   

Arczi76 napisał/a:
U mnie po wgraniu nowego softu pojawiło się dziwne zjawisko. Kiedy koło startuje od zera to zanim zacznie obracać się we właściwym kierunku wykonuje obrót o kilka stopni w kierunku przeciwnym. O ile przy małych prądach nie jest to problemem o tyle przy prądach 30-40A nagła zmiana kierunku skutkuje dość głośnym strzałem.


Barmal coś ewidentnie popsułeś :P bo nie dość ,że mam to samo co kolega wyżej i jeszcze jedna osoba mi to zgłaszała to w moim przypadku jeszcze nie jestem w stanie ustawić hall change aby rower jeździł ok.

hall change
0 - cisza/drgania koło nie rusza
1 - cisza/drgania koło nie rusza
2 - kręci do pełnych obrotów ale do 20km/h wariuje jak blokowiec bez hall , cofa koło minimalnie na starcie
3 - nie cofa koła ale chodzi jak traktor , nie da się jechać komfortowo, połowa pełnej prędkości
4 i wiecej - cisza/drgania koło nie rusza

Próbowałem na 2 i 3 jeszcze kombinować z ustawieniami ale niewiele zmieniało


Wróciłem do poprzedniej wersji z samonauką i rower śmiga pięknie bez cofania oporów itp do pełnej prędkości, dlatego podejrzewam ,że coś jest nie tak w tej wersji.

Szkoda ,że nie udało się też zrobić aby manetka działała od startu sterownika (dalej jest 1,5s) , no i jak już ruszę to manetka nie zadziała.

Ale żeby nie było ,że tylko marudzę to udało mi się rozwinąć prędkość z max 67km/h (poprzednia wersja) na 74km/h ale na watomierzu praktycznie full moc :D

Widać też wzrost agresywności roweru, co przekłada się niestety na szybsze grzanie ale zawsze mogę zejść z parametrami i będzie git więc to nie problem.

Czekam na informację odnośnie tego 1 problemu bo na razie zostaje na starej wersji.
 
 
barmal 
Projektant sterownika barmal X2, X4


Pomógł: 7 razy
Dołączył: 20 Lip 2012
Posty: 475
Skąd: ...
Wysłany: Pon 18 Cze, 2018   

Mitar napisał/a:
Arczi76 napisał/a:
U mnie po wgraniu nowego softu pojawiło się dziwne zjawisko. Kiedy koło startuje od zera to zanim zacznie obracać się we właściwym kierunku wykonuje obrót o kilka stopni w kierunku przeciwnym. O ile przy małych prądach nie jest to problemem o tyle przy prądach 30-40A nagła zmiana kierunku skutkuje dość głośnym strzałem.


Barmal coś ewidentnie popsułeś :P bo nie dość ,że mam to samo co kolega wyżej i jeszcze jedna osoba mi to zgłaszała to w moim przypadku jeszcze nie jestem w stanie ustawić hall change aby rower jeździł ok.

hall change
0 - cisza/drgania koło nie rusza
1 - cisza/drgania koło nie rusza
2 - kręci do pełnych obrotów ale do 20km/h wariuje jak blokowiec bez hall , cofa koło minimalnie na starcie
3 - nie cofa koła ale chodzi jak traktor , nie da się jechać komfortowo, połowa pełnej prędkości
4 i wiecej - cisza/drgania koło nie rusza

Próbowałem na 2 i 3 jeszcze kombinować z ustawieniami ale niewiele zmieniało


Wróciłem do poprzedniej wersji z samonauką i rower śmiga pięknie bez cofania oporów itp do pełnej prędkości, dlatego podejrzewam ,że coś jest nie tak w tej wersji.

Szkoda ,że nie udało się też zrobić aby manetka działała od startu sterownika (dalej jest 1,5s) , no i jak już ruszę to manetka nie zadziała.

Ale żeby nie było ,że tylko marudzę to udało mi się rozwinąć prędkość z max 67km/h (poprzednia wersja) na 74km/h ale na watomierzu praktycznie full moc :D

Widać też wzrost agresywności roweru, co przekłada się niestety na szybsze grzanie ale zawsze mogę zejść z parametrami i będzie git więc to nie problem.

Czekam na informację odnośnie tego 1 problemu bo na razie zostaje na starej wersji.


Eee tam, mi nic nie wariuje :-)
W sekwencji startu się conieco zmieniło i to wszystko. Jeśli wcześniej działało to i teraz musi :razz:
Ja jeżdżę na 4-ce i mi nic się nie dzieje. Nagraj film w miarę możliwości.
 
 
Arczi76 
młodzik


Dołączył: 19 Cze 2015
Posty: 55
Skąd: Warszawa
Wysłany: Pon 18 Cze, 2018   

Ja jeszcze zauważyłem coś dziwnego, z tym, że nie wiem czy to cecha nowego softu bo wcześniej nie bawiłem się profilami. Na nowym sofcie poustawiałem sobie tak, że na profilu 0 dałem 10A z aku i 10A w fazy (akumulator 84V) i ograniczenie prędkości do 50%. Okazało się, że rower na takich ustawieniach właściwie nie jedzie bez pedałowania. Co ciekawe wskazania prądów w aplikacji są bardzo niskie. Czyli odkręcam manetkę na ful prądy oscylują w okolicy 2-3A a rower praktycznie stoi w miejscu. Tak jakby kontroler "nie chciał" wykorzystać ustawionego limitu prądu. Ja oczywiście rozumiem, że 10A w fazy to mało ale spodziewałbym się raczej sytuacji, że jak dam manetkę na ful to prądy dojdą do ustawionych limitów w czasie przyspieszania. Czy to tak nie działa?
 
 
madejp 
dyrektor


Pomógł: 21 razy
Dołączył: 19 Paź 2015
Posty: 417
Skąd: Kraków
Wysłany: Pon 18 Cze, 2018   

Ale ampery z baterii masz zawsze mniejsze lub równe, niż ampery na fazach. I takie limit działają na zasadzie, który pierwszy zadziała.
A żeby wiedzieć dlaczego nie jedziesz, wyobraź sobie, że w dużym uproszczeniu silnik to opornik o małej rezystancji (*). Jeśli ma oporność np. 0.3R, to jeśli sterownik osiąga ograniczenie 10A już przy 3V. A to daje moc raptem 30W, czyli z Twojego akumulatora pociągnie raptem 0.35A (bo zgodnie z prawem zachowania energii to co do sterownika wchodzi, powinno ze sterownika wyjść). ;)
Traktuj ograniczenia prądu z baterii, jako ograniczenie mocy (bo masz prawie stałe napięcie na baterii), które służy przede wszystkim temu aby nie przeciążyć baterii, a ograniczenie prądu w fazach, jako zabezpieczeniu uzwojeń silnika przed przegrzaniem, a tym samym również ograniczeniu strat przy przyspieszaniu na niskich prędkościach oraz ograniczenie momentu (bo moment w silnika BLDC jest proporcjonalny do prądu, co np. zabezpiecza mocowanie silnika, jeśli np. nie mamy blokady osi ;-) ).

(*) To jest uproszczenie, ale powinno Ci dać pojęcie o zależności prądu z baterii od fazowego. W praktyce tam powinna wystąpić impedancja, która się składa z rezystancji i reaktancji. Ale ta druga już stała nie jest i to przestaje być takie proste. :razz:
 
 
Arczi76 
młodzik


Dołączył: 19 Cze 2015
Posty: 55
Skąd: Warszawa
Wysłany: Pon 18 Cze, 2018   

madejp napisał/a:
jeśli sterownik osiąga ograniczenie 10A już przy 3V. A to daje moc raptem 30W

Zgadza się, sęk w tym, że ŻADNA z wartości prądu nie zbliża się nawet do ograniczenia (przynajmniej jeśli chodzi o wartości wyświetlane w aplikacji) przy odkręconej manetce i o to głównie mi chodzi. Nie dziwiłbym się gdyby którakolwiek wartość zatrzymała się na progu a rower nie jechałby wtedy sprawa jasna, limit osiągnięty i brak mocy
 
 
madejp 
dyrektor


Pomógł: 21 razy
Dołączył: 19 Paź 2015
Posty: 417
Skąd: Kraków
Wysłany: Pon 18 Cze, 2018   

A masz podgląd prądu fazowego? I do jakiej wartości dochodzi?
 
 
Arczi76 
młodzik


Dołączył: 19 Cze 2015
Posty: 55
Skąd: Warszawa
Wysłany: Pon 18 Cze, 2018   

No tak w aplikacji jest I (mot). Z tego co pamiętał to tak do 6A dochodził ale to już przy prędkości bliskiej zadziałania speed limitu czyli około 25km/h
 
 
barmal 
Projektant sterownika barmal X2, X4


Pomógł: 7 razy
Dołączył: 20 Lip 2012
Posty: 475
Skąd: ...
Wysłany: Wto 19 Cze, 2018   

Musiałbyś zmierzyć jaki jest prąd fazy. Wczoraj wieczorem sprawdziłem na X4-ce. Pomiar z miernikiem i wyświetlany prąd się pokrywają. Pokazywany prąd to sinus. X2-ki nie mam na razie. Jak tylko dotrze seria to posprawdzam. Ale generalnie pomiar prądu i wyświetlanie wartości jest w obu takie same.
 
 
esati 
stażysta


Pomógł: 5 razy
Dołączył: 20 Lip 2017
Posty: 195
Skąd: Warszawa
Wysłany: Wto 19 Cze, 2018   

Loki napisał/a:
Z tego co widzę w CA 3.1 można zmienić "EB level polarity z activ low na activ high" można ustawić napięcie podczas hamowania lub dać proporcjonalna napięcie..


Dzięki za informacje. Miałem wersje 3.0 i zaktualizowałem do 3.1, ale niestety ta funkcja nic nie zmienia. CA3 nadal oczekuje wysterowania masą, a ta funkcja zamienia tylko czy widzi załączony hamulec przy 0V czy 5V. Problem jest taki, że sterownik Barmala na linii sygnałowej nie ma żadnego stanu (HiZ), a połączenie jej do linii +5V wyzwala hamulec (CA3 ciągle będzie widzieć +5V na wejściu, bo na linii BRK ma pullup do +5V *)

Wystarczyłoby aby Bartek dodał w sofcie opcje aby zwarcie linii sygnałowej do masy wyzwalało hamulec, np:

HAMULEC AKTYWOWANY STANEM: GND / 5V

*właśnie wpadłem na pomysł aby rozebrać CA3 i zobaczyć bo może pullup jest zewnętrzny i można go wywalić... sprawdziłem i niestety ale pullup do +5V jest wysterowany z procka na wejście EBK, ale jak da się zewnętrzny pulldown do masy (rezystor 2k2) to wszystko działa :-)
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group