|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
Maksymalna obciążalność przewodów fazowych |
Autor |
Wiadomość |
PawLas [Usunięty]
|
Wysłany: Śro 15 Mar, 2017
|
|
|
Jest TWR (temperaturowy współczynnik rezystancji) dla danego materiału.
https://pl.m.wikipedia.org/wiki/Temperaturowy_współczynnik_rezystancji
Dla miedzi TWR=3,9x10^-3 na 1"C. Czyli o ok. 4% wzrasta rezystancja przewodu na każde 10"C przyrostu temperatury.
Żeby utrzymać prąd w kablu sterownik podnosi napięcie, żeby zrównoważyć moc wydzieloną na cieplejszym, bardziej opornym kablu.
Przy większym napięciu, tym samym prądzie jest większa całkowita moc. Różnica mocy idzie w przyrodę czyli w grzanie, a silnik kręci tak samo mocno. Z tym samym momentem.
"Głupi" sterownik spali silnik, "cwany" nie.
Słowo kluczowe: BarmalX2, BarmalX4.
Żartem, rozgrzanie silnika elektrycznego i spalinowego to dwie różne rzeczy.
Czekamy na nadprzewodniki i będziemy latać rowerami do roboty. |
|
|
|
|
tkoko
prezes
Pomógł: 19 razy Dołączył: 26 Lut 2015 Posty: 684 Skąd: Czechowice-Dz
|
Wysłany: Śro 15 Mar, 2017
|
|
|
Powyżej napięcia baterii.
Tu chodzi raczej o wydzielaną moc na 10cm i na 1m przy tym samym prądzie. |
|
|
|
|
PawLas [Usunięty]
|
Wysłany: Śro 15 Mar, 2017
|
|
|
tkoko napisał/a: |
Powyżej napięcia baterii.
Tu chodzi raczej o wydzielaną moc na 10cm i na 1m przy tym samym prądzie. |
Zmierz, nie marudź. Po co powyżej napięcia baterii?
Staram się wytłumaczyć mechanizm tego zjawiska.
Najprostsza logika jednak trafia do znakomitej większości. Przykro mi, jeśli nie do wszystkich. 😧 |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Śro 15 Mar, 2017
|
|
|
A wiecie jakie są oporności takich metrowych odcinków dla miedzi? Popatrzcie w tabele i nie róbcie niepotrzebnego szumu. |
|
|
|
|
PawLas [Usunięty]
|
Wysłany: Śro 15 Mar, 2017
|
|
|
Cytat: |
Tu chodzi raczej o wydzielaną moc na 10cm i na 1m przy tym samym prądzie. |
To może wytłumaczysz skąd się bierze ten sam prąd na 10x większej rezystancji? |
|
|
|
|
PawLas [Usunięty]
|
Wysłany: Śro 15 Mar, 2017
|
|
|
zeeltom napisał/a: | A wiecie jakie są oporności takich metrowych odcinków dla miedzi? Popatrzcie w tabele i nie róbcie niepotrzebnego szumu. |
2mm2, 1m, 20"C -> 8,4 mOhm. 60A-30W, 80A-54W, 100A-84W
4mm2, 1m, 20"C -> 4,2 mOhm. 60A-15W, 80A-27W, 100A-42W
2mm2, 1m, 80"C 100A-105W
Orientacyjnie dla miedzi. Nie wiem jak że srebrzonymi w teflonie. |
|
|
|
|
tkoko
prezes
Pomógł: 19 razy Dołączył: 26 Lut 2015 Posty: 684 Skąd: Czechowice-Dz
|
Wysłany: Śro 15 Mar, 2017
|
|
|
PawLas napisał/a: | zeeltom napisał/a: | A wiecie jakie są oporności takich metrowych odcinków dla miedzi? Popatrzcie w tabele i nie róbcie niepotrzebnego szumu. |
2mm2, 1m, 20"C -> 8,4 mOhm. 60A-30W, 80A-54W, 100A-84W
4mm2, 1m, 20"C -> 4,2 mOhm. 60A-15W, 80A-27W, 100A-42W
2mm2, 1m, 80"C 100A-105W
Orientacyjnie dla miedzi. Nie wiem jak że srebrzonymi w teflonie. |
Sam podałeś dane więc spytam? Jaka moc wydzieli się na kablu 1m x 2.2mm, a jaka na kablu 10cm x 2.2mm + 90cm złożone z 10 kabli 2.2mm i który kabel będzie lepszy do roweru? |
|
|
|
|
PawLas [Usunięty]
|
Wysłany: Śro 15 Mar, 2017
|
|
|
P=I^2*R dla prądu stałego. Bez przesunięcia fazowego pomiedzy U i I.
ρ=1,72*10^-8
R=ρ*l/S twoje S=2,2mm2, l=1m
P=? ...nie podałeś przy jakim prądzie i temperaturze.
Podstaw i oblicz. Najlepiej napisz ile ci wyszło i który najlepszy. Pozdrawiam. |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Czw 16 Mar, 2017
|
|
|
Walka z wiatrakami Te 100A, to przy jakim napięciu? 60V? Więcej? To wtedy mamy 6.000W mocy a spadki rzędu kilkudziesięciu watów są bez znaczenia. 1% mocy traconej na przewodach jest tak ważny? Lepiej zadbać o porządne baterie Podejrzewam (nie mierzyłem) że więcej się straci na wszelakich złączkach (jeśli ktoś nie lutuje przewodów), niż na walce ze średnicą przewodu na odcinku kilkudziesięciu cm. |
|
|
|
|
DeeX
stażysta
Pomógł: 1 raz Dołączył: 16 Lut 2012 Posty: 194 Skąd: Gdynia
|
Wysłany: Czw 16 Mar, 2017
|
|
|
Zeeltom z całym szacunkiem ale tego wlasnie dotyczy temat Fajnie jest wiedziec i zdawac sobie sprawe z takich rzeczy... Tym bardziej ze na zlocie ma byc hamownia to i cicha konkurencja sie stworzy miedzy zawodnikami Każdy wat ważny! |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Czw 16 Mar, 2017
|
|
|
Swojego czasu miałem w skuterku reflektor halogenowy 55W, czyli tyle ile straty w przewodach przy prądach 100A. Kontroler wyłączał silnik, bo bateria się skończyła, a reflektor, jak świecił, tak świecił. Temat dotyczy obciążalności prądowej w przewodach, a nie strat w nich powstających.
Czyli chodzi o stwierdzenie ile A można bezpiecznie puścić przez przewód o określonej średnicy i materiale.
Ideałem byłby silnik, który miał by dużą średnicę osi i duży otwór na przewody. Wtedy można by upchać przewody 10mm2. Tylko co na to cewki silnika powiedzą? |
|
|
|
|
PawLas [Usunięty]
|
Wysłany: Czw 16 Mar, 2017
|
|
|
zeeltom napisał/a: | Walka z wiatrakami Te 100A, to przy jakim napięciu? 60V? Więcej? To wtedy mamy 6.000W mocy a spadki rzędu kilkudziesięciu watów są bez znaczenia. 1% mocy traconej na przewodach jest tak ważny? Lepiej zadbać o porządne baterie Podejrzewam (nie mierzyłem) że więcej się straci na wszelakich złączkach (jeśli ktoś nie lutuje przewodów), niż na walce ze średnicą przewodu na odcinku kilkudziesięciu cm. |
P=I^2*R
Bez znaczenia przy jakim napięciu. We wzorze nie ma U. Widać więc, że grzanie i straty zależą od PRĄDU w przewodzie i materiału, a nie od napięcia.
Rozumiem, że dla niektórych to "oczywiste", ale jak widać niektórzy jednak potrzebują opisania że tak powiem, kawę na ławę.
O to chodzi, że każdy może sobie oszacować co go interesuje. Czasem świta coś w głowie i człek potrzebuje przeczytać dwa zdania wprost na temat.
Gość się pyta kilka postów powyżej, czy lepszy kabel cały cienki, czy miejscowo cienki i zadaje cierpkie pytania. No widać, że ni w ząb nie klei o co cho... to objaśniam cierpliwie, bo ja akurat wiem )). I dobrze mi z tym.
Też mi się właśnie wydaje, że tego dotyczy temat i niezbyt rozumiem te animozje. Myślałem, że lepiej wiedzieć niż nie wiedzieć. Mam wrażenie Zeeltom, że sam prowokujesz zbędny szum.
To czy się kabel skopci, czy nie, zależy od warunków chłodzenia. Też nie od napięcia.
Ćwiczonko: Weź plastikowy worek, wlej wody do środka i od spodu podpal zapalniczką.
Wnioski: Dobre odprowadzenie ciepła, izolacja cała.
Pozdrowienia dla malkontentów przed poranną kawą. |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Czw 16 Mar, 2017
|
|
|
Temat brzmi: Maksymalna obciążalność przewodów fazowych.
Czego tu nie rozumiesz? |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Czw 16 Mar, 2017
|
|
|
PawLas napisał/a: |
P=I^2*R
Bez znaczenia przy jakim napięciu. We wzorze nie ma U.
... |
Nie ma U? A co to jest I*R?
Weź no zastanów się zanim napiszesz takie rzeczy.
Wzór na moc to P=I*U a U=I*R
Czyli P=U*I, albo inaczej P=I*I*R
Zwykłe przekształcenia wzorów się kłaniają
To chyba szkoła podstawowa, albo nieco wyżej |
|
|
|
|
DeeX
stażysta
Pomógł: 1 raz Dołączył: 16 Lut 2012 Posty: 194 Skąd: Gdynia
|
Wysłany: Czw 16 Mar, 2017
|
|
|
Mi raczej chodziło o to aby grzania czyli strat uniknąć. Jeżeli chcialibyśmy uniknąć zwarć bo izolacja się stopiła to pytanie brzmialo by jak nanieść ceramikę na giętki przewód
W sterownikach najwiekszy prąd płynie przy zerowych obrotach przez co uznać można że płynie prąd stały. Myślę że powinniśmy dobierać przekrój przewodu trochę mniejszy niż maksymalny prąd fazowy z tego względu że ten prąd plynie przez bardzo krotka chwile.
Tylko co dalej gdy obroty silnika- częstotliwość w przewodach rośnie? Czy przekrój dla prądu stałeg bedzie wystarczający dla prądu zmiennego? |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|