ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Maksymalna obciążalność przewodów fazowych
Autor Wiadomość
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Czw 16 Mar, 2017   

"Kłótnia" teoretyków z praktykami I WIEDZĄ wynika z tego, że wbrew pozorom NIE DA się tylko na podstawie wzoru obliczyć/porównać odkładanego ciepła na przewodach różnego typu, w różnych otulinach, łączonych równolegle.
Zatem nie można do wzoru dodawać średnic dwóch różnych żył, które są w różnych otulinach, i inaczej się układając w metalowej szczelinie, inaczej oddają ciepło. Długość, ułożenie przewodu, otoczenie-typ silnika tez wpływa na temperaturę całości a w tym tego przewodu, przyrostu rezystacji ze wzrostem temperatury.
A pytanie brzmiało jakie (macie sprawdzone) maksymalne obciążalności przewodów fazowych.
I na tym proponuję się skupić bez uników w stylu, że napięcie nie ma znaczenia.....
Bo gdyby spadek napięcia na przewodzie był = 0V, to byłby przewodnik idealny.
Czyli niech piszą Ci co coś zrobili, sprawdzili, co się sprawdziło z powodzeniem a co okazało się porażką mocową lub i montażową.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Pią 17 Mar, 2017   

Walka o te dodatkowe kilkadziesiąt wat przy paru tysiącach pobieranych może i ma sens, ale nie dla mnie ;) O ile to zwiększy zasięg roweru? O 1 km, o 2?
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Pią 17 Mar, 2017   

To nawet nie chodzi o zwiększenie zasiegu z powodu zmniejszenia strat ale o warianty upchania, zmniejszenia grzania sie tych przewodów, ich wytrzymałość mechaniczną i serwisowalnosc.
Bo cóż z tego że ze wzoru wyjdzie "gigantyczna" średnica, najlepiej z cieniutka izolacją.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Pią 17 Mar, 2017   

Praw fizyki się nie zmieni. W określony przekrój przewodu nie wepchnie się więcej prądu, niż pozwala na to fizyka. Temat dotyczy maksymalnej obciążalności przewodów i tu bym oczekiwał odpowiedzi w stylu, np. że w miedziany przewód o przekroju 10mm2 można dać 100A prądu ciągłego, lub 200A przez minutę. A nie dyskutować o grzaniu się przewodów i teoretycznych wyliczeniach, ile się na takim odcinku straci.
Ja trzymam się starej zasady, że 10A na mm2 miedzi, to jest OK. Nic się nie spali i nie popsuje.
Wyższe wartości wymagają już kontroli temperatury itp.
 
 
pepelito 
kierownik


Pomógł: 6 razy
Wiek: 30
Dołączył: 04 Gru 2016
Posty: 386
Skąd: ropczyce
Wysłany: Pią 17 Mar, 2017   

Takie linki kiedyś sobie zapisałem, może komuś się przydadzą:
http://www.4-max.co.uk/silicone-wire.htm
https://oscarliang.com/wire-awg-chart-quadcopter-rc/
 
 
borsuk 
prezes



Pomógł: 25 razy
Dołączył: 12 Wrz 2011
Posty: 687
Skąd: Sudety
Wysłany: Pią 17 Mar, 2017   

WojtekErnest napisał/a:
"...
A pytanie brzmiało jakie (macie sprawdzone) maksymalne obciążalności przewodów fazowych.

Obawiam się, że maksymalnej obciążalności przewodów nikt nie sprawdził w praktyce. Ci najbardziej chorzy na "watowicę złośliwą" wtykają po prostu ile się zmieści w otwór silnika. Oczywiście przewody zrównoleglone łatwiej przepchać niż pojedyncze grubsze.
Ci mniej chorzy wtykają 2,5 mm2 :)
_________________
Mój rower: BBS02B
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Pią 17 Mar, 2017   

Tam podają dużo większe prądy, niż ja się stosuję. Widocznie można dużo więcej, ale ja nie mam zamiaru ryzykować ;) Trzymam się starych zasad elektryków ;)
 
 
pepelito 
kierownik


Pomógł: 6 razy
Wiek: 30
Dołączył: 04 Gru 2016
Posty: 386
Skąd: ropczyce
Wysłany: Pią 17 Mar, 2017   

Tylko tutaj chodzi o izolacje. Te silikonowe wytrzymują więcej. :smile:
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Pią 17 Mar, 2017   

Dla przewodów w igelicie, typowo elektrycznych, maksymalna temperatura, to koło 60 -70 stopni, ale pod tynkiem.
 
 
pepelito 
kierownik


Pomógł: 6 razy
Wiek: 30
Dołączył: 04 Gru 2016
Posty: 386
Skąd: ropczyce
Wysłany: Pią 17 Mar, 2017   

Takie coś jeszcze znalazłem dot. zwykłych przewodów:

http://mdmetric.com/elect...tion_Tables.pdf
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Pią 17 Mar, 2017   

pepelito napisał/a:
Tylko tutaj chodzi o izolacje. Te silikonowe wytrzymują więcej. :smile:

Istotny jest i rodzaj linki, skład metalu, ew cynowanie lub srebrzenie itd ale i izolacja.
Stąd tak trudno jednoznacznie i z przekonaniem teoretyzować co będzie gdy jakiś przewód X zrównoleglimy z zupelnie innym przewodem Y. Już z tych przykładów widąć że dla 1 mm można 10-20A :-)
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
radasss 
dyrektor
Radosław



Pomógł: 7 razy
Wiek: 55
Dołączył: 18 Lis 2007
Posty: 413
Skąd: Luboń/k.Poznania
Wysłany: Pią 17 Mar, 2017   

10 W mocy na 10 cm przewodzika 2 mm² to zdecydowanie za dużo. Przez max kilkanaście sekund może być póżniej z izolacji zrobi się CARBONIUM otoczone dymem. Do prądów fazowych silnika w okolicach 150 A to kable 6 mm² to minimum i raczej krótkotrwale. Zresztą o czasie tak dużej mocy pakowanej w maleńki bądź co bądź silniczek zadecyduje temperatura uzwojeń ( koniecznie kontrolowana) i wzrośnie ona dużo szybciej niż by wydawać się mogło. Dla przykładu mój jednoślad po dosłownie kilku przyspieszeniach ma na uzwojeniach silnika 100 °C (Sabvoton 80 A z baterii).
_________________
warsztatmotocykli.pl
 
 
DeeX 
stażysta


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 16 Lut 2012
Posty: 194
Skąd: Gdynia
Wysłany: Pią 17 Mar, 2017   

Radass powiedz jaki silnik i o jakim uzwojeniu
 
 
radasss 
dyrektor
Radosław



Pomógł: 7 razy
Wiek: 55
Dołączył: 18 Lis 2007
Posty: 413
Skąd: Luboń/k.Poznania
Wysłany: Pią 17 Mar, 2017   

http://forum.arbiter.pl/v...%B6lad+rowerowy
_________________
warsztatmotocykli.pl
 
 
DeeX 
stażysta


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 16 Lut 2012
Posty: 194
Skąd: Gdynia
Wysłany: Pią 17 Mar, 2017   

Widzisz... silnik nawiniety jest 17-stoma drutami o średnicy 0,5mm co daje na fazę pole powierzchni 3,34mm2. Przyjmując 10A na mm2 faza może lyknac 33,4A ciągłego. Zakładając sprawność 50% przy starcie to idzie u Ciebie jakieś 1.3kW w ciepło.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group