|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
Maksymalna obciążalność przewodów fazowych |
Autor |
Wiadomość |
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Czw 16 Mar, 2017
|
|
|
"Kłótnia" teoretyków z praktykami I WIEDZĄ wynika z tego, że wbrew pozorom NIE DA się tylko na podstawie wzoru obliczyć/porównać odkładanego ciepła na przewodach różnego typu, w różnych otulinach, łączonych równolegle.
Zatem nie można do wzoru dodawać średnic dwóch różnych żył, które są w różnych otulinach, i inaczej się układając w metalowej szczelinie, inaczej oddają ciepło. Długość, ułożenie przewodu, otoczenie-typ silnika tez wpływa na temperaturę całości a w tym tego przewodu, przyrostu rezystacji ze wzrostem temperatury.
A pytanie brzmiało jakie (macie sprawdzone) maksymalne obciążalności przewodów fazowych.
I na tym proponuję się skupić bez uników w stylu, że napięcie nie ma znaczenia.....
Bo gdyby spadek napięcia na przewodzie był = 0V, to byłby przewodnik idealny.
Czyli niech piszą Ci co coś zrobili, sprawdzili, co się sprawdziło z powodzeniem a co okazało się porażką mocową lub i montażową. |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Pią 17 Mar, 2017
|
|
|
Walka o te dodatkowe kilkadziesiąt wat przy paru tysiącach pobieranych może i ma sens, ale nie dla mnie O ile to zwiększy zasięg roweru? O 1 km, o 2? |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Pią 17 Mar, 2017
|
|
|
To nawet nie chodzi o zwiększenie zasiegu z powodu zmniejszenia strat ale o warianty upchania, zmniejszenia grzania sie tych przewodów, ich wytrzymałość mechaniczną i serwisowalnosc.
Bo cóż z tego że ze wzoru wyjdzie "gigantyczna" średnica, najlepiej z cieniutka izolacją. |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Pią 17 Mar, 2017
|
|
|
Praw fizyki się nie zmieni. W określony przekrój przewodu nie wepchnie się więcej prądu, niż pozwala na to fizyka. Temat dotyczy maksymalnej obciążalności przewodów i tu bym oczekiwał odpowiedzi w stylu, np. że w miedziany przewód o przekroju 10mm2 można dać 100A prądu ciągłego, lub 200A przez minutę. A nie dyskutować o grzaniu się przewodów i teoretycznych wyliczeniach, ile się na takim odcinku straci.
Ja trzymam się starej zasady, że 10A na mm2 miedzi, to jest OK. Nic się nie spali i nie popsuje.
Wyższe wartości wymagają już kontroli temperatury itp. |
|
|
|
|
pepelito
kierownik
Pomógł: 6 razy Wiek: 30 Dołączył: 04 Gru 2016 Posty: 386 Skąd: ropczyce
|
|
|
|
|
borsuk
prezes
Pomógł: 25 razy Dołączył: 12 Wrz 2011 Posty: 687 Skąd: Sudety
|
Wysłany: Pią 17 Mar, 2017
|
|
|
WojtekErnest napisał/a: | "...
A pytanie brzmiało jakie (macie sprawdzone) maksymalne obciążalności przewodów fazowych.
|
Obawiam się, że maksymalnej obciążalności przewodów nikt nie sprawdził w praktyce. Ci najbardziej chorzy na "watowicę złośliwą" wtykają po prostu ile się zmieści w otwór silnika. Oczywiście przewody zrównoleglone łatwiej przepchać niż pojedyncze grubsze.
Ci mniej chorzy wtykają 2,5 mm2 |
_________________ Mój rower: BBS02B |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Pią 17 Mar, 2017
|
|
|
Tam podają dużo większe prądy, niż ja się stosuję. Widocznie można dużo więcej, ale ja nie mam zamiaru ryzykować Trzymam się starych zasad elektryków |
|
|
|
|
pepelito
kierownik
Pomógł: 6 razy Wiek: 30 Dołączył: 04 Gru 2016 Posty: 386 Skąd: ropczyce
|
Wysłany: Pią 17 Mar, 2017
|
|
|
Tylko tutaj chodzi o izolacje. Te silikonowe wytrzymują więcej. |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Pią 17 Mar, 2017
|
|
|
Dla przewodów w igelicie, typowo elektrycznych, maksymalna temperatura, to koło 60 -70 stopni, ale pod tynkiem. |
|
|
|
|
pepelito
kierownik
Pomógł: 6 razy Wiek: 30 Dołączył: 04 Gru 2016 Posty: 386 Skąd: ropczyce
|
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Pią 17 Mar, 2017
|
|
|
pepelito napisał/a: | Tylko tutaj chodzi o izolacje. Te silikonowe wytrzymują więcej. |
Istotny jest i rodzaj linki, skład metalu, ew cynowanie lub srebrzenie itd ale i izolacja.
Stąd tak trudno jednoznacznie i z przekonaniem teoretyzować co będzie gdy jakiś przewód X zrównoleglimy z zupelnie innym przewodem Y. Już z tych przykładów widąć że dla 1 mm można 10-20A |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
radasss
dyrektor Radosław
Pomógł: 7 razy Wiek: 55 Dołączył: 18 Lis 2007 Posty: 413 Skąd: Luboń/k.Poznania
|
Wysłany: Pią 17 Mar, 2017
|
|
|
10 W mocy na 10 cm przewodzika 2 mm² to zdecydowanie za dużo. Przez max kilkanaście sekund może być póżniej z izolacji zrobi się CARBONIUM otoczone dymem. Do prądów fazowych silnika w okolicach 150 A to kable 6 mm² to minimum i raczej krótkotrwale. Zresztą o czasie tak dużej mocy pakowanej w maleńki bądź co bądź silniczek zadecyduje temperatura uzwojeń ( koniecznie kontrolowana) i wzrośnie ona dużo szybciej niż by wydawać się mogło. Dla przykładu mój jednoślad po dosłownie kilku przyspieszeniach ma na uzwojeniach silnika 100 °C (Sabvoton 80 A z baterii). |
_________________ warsztatmotocykli.pl |
|
|
|
|
DeeX
stażysta
Pomógł: 1 raz Dołączył: 16 Lut 2012 Posty: 194 Skąd: Gdynia
|
Wysłany: Pią 17 Mar, 2017
|
|
|
Radass powiedz jaki silnik i o jakim uzwojeniu |
|
|
|
|
radasss
dyrektor Radosław
Pomógł: 7 razy Wiek: 55 Dołączył: 18 Lis 2007 Posty: 413 Skąd: Luboń/k.Poznania
|
|
|
|
|
DeeX
stażysta
Pomógł: 1 raz Dołączył: 16 Lut 2012 Posty: 194 Skąd: Gdynia
|
Wysłany: Pią 17 Mar, 2017
|
|
|
Widzisz... silnik nawiniety jest 17-stoma drutami o średnicy 0,5mm co daje na fazę pole powierzchni 3,34mm2. Przyjmując 10A na mm2 faza może lyknac 33,4A ciągłego. Zakładając sprawność 50% przy starcie to idzie u Ciebie jakieś 1.3kW w ciepło. |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|