ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: tas
Sob 07 Gru, 2013
Przełączanie silnika gwiazda/trójkąt
Autor Wiadomość
kuras999
[Usunięty]

Wysłany: Śro 09 Gru, 2009   Przełączanie silnika gwiazda/trójkąt

Na naszym forum nikt jeszcze nie opisał takiej konstrukcji więc pomyślałem że warto założyć nowy temat.

jakiś czas jeździłem na przyśpieszonej komutacji ale apetyt rośnie w miarę jedzenia i postanowiłem spróbować tego
konstrukcja jest bardzo prosta 3 przekaźniki umieszczone wewnątrz silnika przełączają uzwojenia zmieniając tryb gwiazdy na trójkąt można powiedzieć że rower zyskał dodatkowy drugi bieg :)

co udało się osiągnąć: normalnie (gwiazda) prędkość przejazdowa na płaskim oscylowała wokół 38km/h po przełączeniu w trójkąt to już koło 50km/h

przy czym ważna uwaga jadąc na pierwszym trybie prędkość maksymalna jest praktycznie sztywna i lekki wiatr w plecy czy tez nieznaczne pochylenie terenu bardzo mało wpływały na prędkość przejazdową zazwyczaj jest 36-40km/h po przełączeniu na trójkąt wąchania są bardzo duże i to z reguły na plus tutaj prędkość przejazdowa to 45-60km/h
są takie punkty na mojej trasie że zdarza mi się osiągnąć 65km/h i to wcale nie z jakiejś wielkiej góry tylko wzniesienie które w drugą stronę pokonuje 45km/h

bardzo ważna uwaga dla osób które się do przeróbki przymierzają są dwie różne możliwości połączenia uzwojeń w trójkąt i żadna z nich nie jest dobra bo komutacja będzie albo przyśpieszona o 30st elektrycznych albo o te 30 st opóźniona z testów wyszło że przyśpieszona jest lepsza ale... najlepszą opcją było dodanie 3 osobnych czujników halla dokładnie tak jak powinno być i co jest bardzo pozytywne czujniki te można zamocować (w silnikach takiego samego typu) całkowicie bezinwazyjnie tzn wkładając je między zęby stojana bez wiercenia itd. rozrysowałem sobie silnik w autocadzie i znalazłem punkty w których czujniki są umieszczone idealnie dokładnie tak jak powinny być (wierzyć mi się nie chciało że tak dobrze pasuje) sprawdzałem z dokładnością do 3 miejsca po przecinku stopnia!

na zdjęciu widać przekaźniki i nowe, zwykłe i nowe przełączam za pomocą 2 tranzystorów tym samym sygnałem co przekaźniki

co jest bardzo ważne i nawet dość zaskakujące- praktycznie nie zmniejsza się zasięg korzystając z tego trybu prąd pobierany na pewno jest większy ale jedzie się znacznie krócej i jest lepsze przyśpieszenie "dwójkę" włączam zaraz po przekroczeniu 30km/h i uzyskuje lepsze przyśpieszenie tam gdzie dało by się jeszcze jechać na "jedynce" (akumulatory litowe przy Pb na pewno zasięg by spadł ze względu na większy prąd)

moim rowerem elektrycznym (rama się raz zmieniła ale napęd ten sam) przejechałem już 10.000km

trojkat.jpg
Pobierz Plik ściągnięto 2946 raz(y) 328,08 KB

 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Śro 09 Gru, 2009   

Zmierz prądy maksymalne w obu rodzajach połączenia. Kiedyś się do tego przymierzałem, ale jakoś czasu zbrakło. Czemu zmienia sie kąt komutacji? O tym nie pomyślałem. I jak określiłeś początek i koniec uzwojenia?
 
 
kuras999
[Usunięty]

Wysłany: Śro 09 Gru, 2009   

prądu obecnie nie mam jak zmierzyć za bardzo...
jak zmienia się kąt komutacji możesz bardzo łatwo dojść sam narysuj sobie 3 cewki co 120st na okręgu i rozrysuj sobie obok jak płynie prąd w przypadku gwiazdy i dwóch trybów trójkąta (podpowiem że sterowniki BLDC dają na jednym zacisku + a na jednym - jeden zawsze jest nieużywany) później narysuj sobie jak zachowałby się zwykły magnes pomiędzy tymi cewkami zobaczysz że w przypadku trójkąta magnes zawsze leży pół kroku przed albo za położenia przy gwieździe
w przypadku trójkąta prąd płynie przez wszystkie uzwojenia silnika a przy gwieździe tylko przez 2/3

nie ma problemu z określeniem początków uzwojeń bo to są końce do których są podłączone normalnie kable a końce łączą się razem w środku gwiazdy
kwestia tylko czy przy podłączaniu w trójkąt te końcowe podepniemy do początkowych w prawo czy w lewo (2 możliwości o których pisałem wyżej)

dziwie się że na endless-sphere nikt nie poruszył tego problemu albo coś przeoczyłem, natomiast na tamtym forum pisali o problemach w przerabianiu silników crystalyte z serii 5 nie wiem jak to działa z silnikami crystalyte serii 4
 
 
Zbyszek Kopeć 
szef


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 3284
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Czw 10 Gru, 2009   

10.000 km na rowerze EV - to jest superwynik. Gratuluję !
A jak różnią się zasięgi w tych przełączeniach lub pobór prądu z aku. ?
_________________
EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl
 
 
kuras999
[Usunięty]

Wysłany: Wto 19 Sty, 2010   

od 2 tygodni mam nowy sterownik w rowerze:
http://cgi.ebay.com/72V-1...=item2eaa081b68
wszystkim mogę polecić, w tej cenie to części się nawet nie kupi z przesyłką zapłaciłem ok 160zł żadnych dodatkowych kosztów a moc ma: 72V 45A, 15 tranzystorów mocy jest na czipach NEC, czekałem ok 3 tyg ale były święta w tym czasie

miałem niemały problem żeby przerobić go tak żeby działał przy dowolnym napięciu bo każdy sterownik ma zabezpieczenie przed nadmiernym rozładowaniem akumulatora, ten ma próg gdzieś koło 62V, na endless sphere są rozpracowane ale na czipach infineon'a nigdzie nie mogłem znaleźć karty katalogowej kontrolera w końcu po zarejestrowaniu się na chińskich stronach (tłumacz google) zdobyłem kartę i przerobiłem :)

pięknie chodzi, rower w trybie trójkąta dostał takiego kopa że szkoda gadać zwiększyła się prędkość maksymalna teraz przy w pełni naładowanej baterii prostej dobrej nawierzchni asfaltowej można jechać 60km/h przy aku całkowicie wyczerpanym prędkość na prostej to 50km/h
za dodatkową moc płacę szybszym wyczerpaniem baterii ale na styk mi jeszcze starcza, a jaka to frajda wyprzedzać samochody w mieście :)
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Wto 19 Sty, 2010   

W czym jest lepszy od innych, które mamy?
 
 
kuras999
[Usunięty]

Wysłany: Wto 19 Sty, 2010   

tym że można dać zasilanie do 72V nominalnie i te 45A to też mało który ma, przeciętne sterowniki do bldc to 36V 25A i 48V 15A
ilość tranzystorów przekłada się na większą sprawność ze względu na mniejszą rezystancje kilku sztuk połączonych równolegle
każdy kto posiada dowolny silnik BLDC z czujnikami halla może sobie przyśpieszyć rower zwiększając napięcie - prędkość rośnie proporcjonalnie do napięcia więc z 48 na 72 to 1,5x a z 36 to 2x! oczywiście wszystko zależy od budowy silnika jak jest malutki z przekładniami to nie specjalnie będzie mu dobrze przy 4 krotnym zwiększeniu mocy... ale większe silniki np. taki jak ja mam są w stanie odprowadzić ciepło od sporo większych mocy, mój silnik bez przeróbek był najwyżej lekko ciepły podczas pracy a czujniki halla katalogowo mogą pracować w temp 150°C emalia na miedzi powinna wytrzymać prawie 200°C komutatora nie ma więc nie ma się co spalić

ja zamówiłem ten sterownik żeby jeszcze podrasować mój sprzęt, chciałem zwiększyć napięcie ale okazało się że bardzo dobrze chodzi na tym co mam wcześniej brakowało mu prądu teraz chyba zamiast zwiększać napięcie zwiększę trochę pojemność bo takie prędkości przejazdowe są zawalające :)

inna rzecz która przemawia za to jest cena ten sterownik jest kilkadziesiąt złotych tańszy od najprostszego sterownika z ekonapędów a porównywalny na ich stronie 72V 35A kosztuje 3x tyle
 
 
rarek 
dyrektor


Wiek: 50
Dołączył: 24 Paź 2008
Posty: 476
Skąd: Ozorków
Wysłany: Wto 19 Sty, 2010   

kupiłeś więcej niż 1szt.? :)
_________________
24S LiFePO4 30Ah; 66s2p NiMH 6,5Ah;
26s2p 53Ah lipol; 26s54p 2,2Ah Li-ion;
http://egear.pl
 
 
kuras999
[Usunięty]

Wysłany: Śro 20 Sty, 2010   

nie kupowałem na zapas obawiałem się też niskiej jakości przy tej cenie, zakup większej ilości sztuk tylko trochę zmniejsza koszty wysyłki a istnieje prawdopodobieństwo że celnicy się przyczepią i obciążą podatkiem i cłem
 
 
7h7 
stażysta



Pomógł: 2 razy
Dołączył: 19 Lut 2008
Posty: 150
Skąd: warszawa
Wysłany: Czw 21 Sty, 2010   

Możesz powiedzieć jakie funkcje ma ten kontroler? Na zdjęciu widać sporo wtyczek.
_________________
erower 2 x 5kW Lipo 100V/15Ah 100A 80km/h www.7h7.pl www.sigmaev.pl
 
 
kuras999
[Usunięty]

Wysłany: Nie 24 Sty, 2010   

na tej stronie jest rozpisane :
http://vi.ebaydesc.com/ws...lla&caz.html#pa
 
 
sobolu
[Usunięty]

Wysłany: Wto 26 Sty, 2010   

kuras999
ile A bierze silnik przy tych 50-60km/h?Rozumiem że to jakiś C'lyte.
Ile masz Ah w aku?
 
 
kuras999
[Usunięty]

Wysłany: Śro 27 Sty, 2010   

nie mam amperomierza obecnie bateria ma ok 15Ah robiłem niedawno test pojemności bo większość ogniw ma za sobą prawie rok ciągłej jazdy teraz starcza mi na styk na 26-28km przy tych temperaturach większa część w mieście jadę tą odległość przeciętnie ok 35 - 38min w zależności od tego jak światła mi pasują więc średni pobór prądu jest na poziomie ok 25A na starcie pewnie sporo więcej ale przyśpiesza na prawdę żwawo

wczoraj doszły do mnie dodatkowe ogniwa domówiłem ok 310Wh zaletą litowych jest to że można elastycznie dodawać pojemności i napięcia jak nam się podoba

silnik mam chiński prosto z chińskiego sklepu jest to moja najlepsza pamiątka z zeszłorocznych wakacji, budową przypomina - jest wręcz identyczny jak te z serii 9C
 
 
7h7 
stażysta



Pomógł: 2 razy
Dołączył: 19 Lut 2008
Posty: 150
Skąd: warszawa
Wysłany: Pią 19 Lut, 2010   

kuras999 napisał/a:

miałem niemały problem żeby przerobić go tak żeby działał przy dowolnym napięciu bo każdy sterownik ma zabezpieczenie przed nadmiernym rozładowaniem akumulatora, ten ma próg gdzieś koło 62V, na endless sphere są rozpracowane ale na czipach infineon'a nigdzie nie mogłem znaleźć karty katalogowej kontrolera w końcu po zarejestrowaniu się na chińskich stronach (tłumacz google) zdobyłem kartę i przerobiłem :)

właśnie czekam na swój sterownik , jak jeżdżę na jednym aku to on ma 63V po naładowaniu, możesz objaśnić co trzeba zmienić żeby obejść to zabezpieczenie i jeszcze pytanie: czy on ma zabezpieczenie "od góry"?
_________________
erower 2 x 5kW Lipo 100V/15Ah 100A 80km/h www.7h7.pl www.sigmaev.pl
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group