ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
wigry 3?
Autor Wiadomość
Michał 
początkujący


Dołączył: 30 Mar 2014
Posty: 9
Skąd: podwarszawie
Wysłany: Nie 02 Kwi, 2017   wigry 3?

Cześć

Dostałem za przysłowiowego browara Wigry 3, które ktoś chciał wyrzucić. Jest w całkiem niezłym stanie. Chciałbym po wyszykowaniu zrobić z tego prezent mojej mamie, która ma sporo problemów ze zdrowiem (serce), szybko się męczy i generalnie jeśli wchodzi w grę wysiłek fizyczny to lekki. Dodatkowo dochodzą problemy komunikacyjne ok 5 km do ośrodka zdrowia i większej wioski oraz tego, że autobus miejski jeździ tylko w 1 stronę (objeżdża wszystkie wioski w okolicy, jedzie do miasta i wraca zaczynając od nowa całą pętle) to pomyślałem o odnowieniu tego roweru, przerobieniu na elektryka i podarowaniu mamie aby jej było wygodniej. Sam też mam spore problemy z poruszaniem się wiec byłby to przygotowanie się do roweru dla mnie.

Jakie wigry 3 jest każdy chyba widział. Sam takie miałem i wyglądało jakby wpadło pod ciężarówkę wiec jestem w stanie to rozebrać i złożyć na pamieć w szybkim czasie. O stronę techniczną się nie martwię natomiast doświadczenie z elektrykami mam zerowe. Trochę poczytałem.

Założenia
Mało upierdliwy w użytkowaniu - ma zapewniać zasięg ok 10-15 km przy dość małej prędkości spacerowej - nie chce żeby matka mi się zabiła na rowerze.
silnik na przód - widełki są z rozstawem 9,3. Z tego co poczytałem to rozgięcie o niecały centymetr nie stanowi problemu.
Nie wiem co z hamulcem ale imho torpedo po serwisie albo po wymianie na nowe powinno starczyć przy założeniu jw.

Nie wiem co z detekcją hamowania bo manetek w tym cudzie nie ma. Ostatecznie mogę dospawać jakieś mocowanie na hamulce ale wolałbym tego uniknąć z powodu skomplikowania roboty.

Części poza baterią raczej używane, najchętniej z giełdy a nie ogłoszeń bo raczej większa pewność że się nie nadzieje na minę.

Budzet z racji planu "na partyzanta" raczej mały niż duży ale chciałbym do tego podejść rozsądnie nie kupując czegoś co po pól roku będę i tak musiał wymienić. Czyli wydajemy rozsądnie ale bez szukania oszczędności za wszelką cenę.

Poradzicie co kupić i ile to może kosztować?

Bedę widzięczny za każdą radę.
 
 
sirgregs 
prezes


Pomógł: 24 razy
Dołączył: 14 Paź 2015
Posty: 933
Skąd: Łódź
Wysłany: Nie 02 Kwi, 2017   

Na przykład taki sterownik
Silnik przekładniowy pewnie da się wyrwać na forum w granicach 150 złotych
Zaplot u Bartka wraz z obręczą i szprychami około 100 złotych.
Aku z ogniw od Tasa czy Redbacka.
Manetka i gotowe.
Przybliżony koszt elektryfikacji 500-600 złotych przy takich założeniach.
Detekcja hamowania zbędna ale można jakiś wyłącznik zmajstrować reagujący na ruch łańcucha do tyłu.
 
 
bloodyopel 
szef
Krystian


Pomógł: 23 razy
Wiek: 33
Dołączył: 02 Sty 2012
Posty: 1175
Skąd: Słupca k.Konina
Wysłany: Nie 02 Kwi, 2017   

Michał, mała inspiracja dla Ciebie ;) http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=4207
_________________
Obecny e-bike: LIMBER BIG BOY
 
 
Michał 
początkujący


Dołączył: 30 Mar 2014
Posty: 9
Skąd: podwarszawie
Wysłany: Pon 03 Kwi, 2017   

bloodyopel napisał/a:
Michał, mała inspiracja dla Ciebie ;) http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=4207


o, i otake mi chodziło :)

tylko aku bym chyba wpakował na płasko na tylny bagażnik - myślałem o wspawaniu jakiegoś opakowania na aku i sterownik zintegrowanego z jakimś koszem na zakupy.

ten silnik to jest 250w? i to tak szybko zasuwa? :shock:
 
 
Michał 
początkujący


Dołączył: 30 Mar 2014
Posty: 9
Skąd: podwarszawie
Wysłany: Pon 03 Kwi, 2017   

sirgregs napisał/a:
Na przykład taki sterownik


ok, 24v czyli rozumiem, ze silnik mam celować w 250w? czy jak kupie np 500w bo się trafi coś okazyjne to będzie wtopa? wg mnie silniki elektryczne nie mają tak faktycznie mocy. Kwestia ile uzowjenie wytrzyma prądu i ile go wpuścimy. Czyli imho silnik mocniejszy moze byc ale to chyba bez sensu bo będzie cięższy.

sirgregs napisał/a:


Silnik przekładniowy pewnie da się wyrwać na forum w granicach 150 złotych


250w sa przekładniowe tylko? bezprzekładniowe są lepsze? droższe? czy bez sensu do takiego roweru?

sirgregs napisał/a:
Zaplot u Bartka wraz z obręczą i szprychami około 100 złotych.


hmm nie wiem kto to Bartek :)
sirgregs napisał/a:

Aku z ogniw od Tasa czy Redbacka.


ogniwa ogniwami ale jakie parametry aku do podanego zasiegu/mocy/woltarzu sterownika?
sirgregs napisał/a:

Manetka i gotowe.
Przybliżony koszt elektryfikacji 500-600 złotych przy takich założeniach.
Detekcja hamowania zbędna ale można jakiś wyłącznik zmajstrować reagujący na ruch łańcucha do tyłu.


mama chyba zalapie ze albo hamuje albo przyspiesza (mam nadzieje :D )
 
 
sirgregs 
prezes


Pomógł: 24 razy
Dołączył: 14 Paź 2015
Posty: 933
Skąd: Łódź
Wysłany: Pon 03 Kwi, 2017   

Podany sterownik ma 15A więc przy 8s wtłoczy w silnik maksymalnie powiedzmy 500W co wcale nie jest mało jak na Twoje założenia.
Osobiście jeżdżę składakiem na 10s 18A i nie można tego nazwać tempem spacerowym ;-)
Więc dla Twojego zastosowania to max 6s i zmniejszenie prądu do 10A.
Każdy silnik na tym pojedzie.
Przekładniówka jest najmniejsza, najlżejsza i najtańsza. Może być nawet opisana jako 36V bo Tobie na prędkości nie zależy.
Bartek to bartek (maxev.pl) :-)
Dla zasięgu 15km i sterownika 10A to wystarczy nawet 6s3p czyli 18 dobrych firmowych ogniw liion.
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Pon 03 Kwi, 2017   

Jeździłem (i jezdze) na kilku składakach.
Moje preferencje to kolo 24 cale ale powstaje wiele konstrukcji na kolach mniejszych, bo znacznie czesciej konstrukcje tego typu rowerów są mniejsze, na mniejszych kolach.
Prędkość max przy zasilaniu nominalnym 36 V (42max) wynosi ok 37 km, przy mocy ok 600 W przekazywanej do silników 24 lub 36 woltowych.
Bateria, używam pakietu montowanego na specjalnym bagazniku, z szynami, stabilizujacymi mocowanie i kontakt na zlaczach.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
Michał 
początkujący


Dołączył: 30 Mar 2014
Posty: 9
Skąd: podwarszawie
Wysłany: Wto 04 Kwi, 2017   

sirgregs napisał/a:
Podany sterownik ma 15A więc przy 8s wtłoczy w silnik maksymalnie powiedzmy 500W co wcale nie jest mało jak na Twoje założenia.
Osobiście jeżdżę składakiem na 10s 18A i nie można tego nazwać tempem spacerowym ;-)
Więc dla Twojego zastosowania to max 6s i zmniejszenie prądu do 10A.
Każdy silnik na tym pojedzie.
Przekładniówka jest najmniejsza, najlżejsza i najtańsza. Może być nawet opisana jako 36V bo Tobie na prędkości nie zależy.
Bartek to bartek (maxev.pl) :-)
Dla zasięgu 15km i sterownika 10A to wystarczy nawet 6s3p czyli 18 dobrych firmowych ogniw liion.


a takie cos od skosnookich? 45zl z dostawa, nada sie?


http://tnijurl.com/9d076d26aa7a/

z ogniwami to bedzie problem bo nie mam zgrzewarki. 4 sztuki z hoobyking lipo zalatwia sprawe? 2x sztuka da ~28V a dwa takie zestawy 10ah. Dobrze licze?
 
 
sirgregs 
prezes


Pomógł: 24 razy
Dołączył: 14 Paź 2015
Posty: 933
Skąd: Łódź
Wysłany: Wto 04 Kwi, 2017   

To co podlinkowałeś to jest sterownik silników szczotkowych.
Potrzebny jest raczej BLDC.
Lipo oczywiście da radę i wystarczą dwie kostki Turnigy 4s HC 5Ah połączone szeregowo żeby mieć zasięg 15km.
Osobiście na Turnigy jeżdżę. Tylko to wyjdzie ponad 2x drożej niż liion.
Liion zrobisz za 100 złotych a na lipo potrzeba 250 złotych (a 4 kostki to już 500 złotych)
Jeżeli nie czytałeś to poczytaj najlepiej ten temat od początku: składak
 
 
wnoto 
młodzik


Dołączył: 01 Mar 2016
Posty: 69
Skąd: sieci
Wysłany: Wto 04 Kwi, 2017   

sirgregs napisał/a:

Liion zrobisz za 100 złotych


Ale w jakim układzie ?
A BMS? Ładowarka ?
Nie lepiej zwykle żele + prostownik z samochodu ?
 
 
umbur 
prezes


Pomógł: 25 razy
Wiek: 41
Dołączył: 05 Paź 2015
Posty: 581
Skąd: Bielsko-Biała
Wysłany: Wto 04 Kwi, 2017   

wnoto napisał/a:
sirgregs napisał/a:

Liion zrobisz za 100 złotych


Ale w jakim układzie ?
A BMS? Ładowarka ?
Nie lepiej zwykle żele + prostownik z samochodu ?

Pakiet akumulatorów żelowych o podobnych (znośnych) parametrach będzie znacznie cięższy od pakietu Li-ion. BMS i ładowarkę dedykowaną potrzebujesz, jeżeli nie zależy Ci na długim używaniu. Wiele osób ładuje ładowarkami modelarskimi, nie stosuje BMS, ale nie jest to dobre dla akumulatora.
 
 
wnoto 
młodzik


Dołączył: 01 Mar 2016
Posty: 69
Skąd: sieci
Wysłany: Wto 04 Kwi, 2017   

Ile taka ładowarka kosztuje?
Jak rozumiem autor (i pośrednio ja) chcemy zbudować optymalną cenowo konfigurację dla niewymagającego sprzętu.
Waga ma trzeciorzędne znaczenie.
 
 
Michał 
początkujący


Dołączył: 30 Mar 2014
Posty: 9
Skąd: podwarszawie
Wysłany: Wto 04 Kwi, 2017   

wnoto napisał/a:
Ile taka ładowarka kosztuje?
Jak rozumiem autor (i pośrednio ja) chcemy zbudować optymalną cenowo konfigurację dla niewymagającego sprzętu.
Waga ma trzeciorzędne znaczenie.


w moim przypadku nie do końca. Matula będzie to musiała opanować wiec liczy się i waga i jej położenie. Jak zapakuje jeszcze akieś zakupy to się okaże ze punkt ciężkości jest tak wysoko ze jak się zatrzyma to ciężko jej będzie to utrzymać w pionie. Przy lipo albo lion powinno być to prawie albo wcale nieodczuwalne. Może przesadzam ale to jednak nie jest młoda i sprawna osoba.

zakładając 2x lub (4x opcja) pakiety z hobby king to jak to ladować? jak będzie BMS to można to ladować zwykła ładowarka? Jakby co to zasilacze mozna za grosze kupić na alliexpress

Ładowarek tez parę mam różnych od notebooków może coś się dopasuje

14.8v (po naładowaniu pewnie... 16?) to daje 29,6v-32V

Dobrze rozumiem, że BMS pilnuje ładowania i je reguluje? Ja mam tylko zapewnić odpowiednie napięcie, a od amperarzu zależy szybkość ładowania? Czy może się mylę? Jeśli mam rację to ładowarka powinna dawać jakie napięcie? Nie widziałem zasilaczy 30V...

Co do BMS to tam się jakoś wybiera typ baterii czy po prostu są dedykowane do konkretnego rodzaju? Szukałem na forum ale pytania odnośnie baterii są bardzo konkretne a ja mam w sumie bardziej ogólne
 
 
wnoto 
młodzik


Dołączył: 01 Mar 2016
Posty: 69
Skąd: sieci
Wysłany: Śro 05 Kwi, 2017   

Różnica w wadze przy napięciu 24v nie powinna być ogromna bo i same aku żelowe nie są strasznie ciężkie,
o pojemności 7Ah to 2 będą ważyły 4kg.
przy pojemności 12Ah. będa wazyły około 8 kg.

Czy to duzo czy mało przy masie samego roweru i użytkownika i zakupów ?
Nie potrafię wyliczyć jeszcze na ile km starczą te aku. Ale dystans wskazywany przez Ciebie jest raczej mały.

Plusem dla nich jest banalne ładowanie zwykłym prostownikiem samochodowym (równolegle). Wiekszość taki posiada - nawet w podróży ktoś może ci użyczyć :)

Koszt obu to pewnie za 100-140 zł.

pakiety hobby king są fajne i małe ... ale drogie (moim zdaniem - po ile możesz mieć ?). do tego już warto dołożyć bms i ładowarke aby nie zajechać pakietów zbyt szybko.

Pisałeś o niewielkim budżecie - dlatego o tym piszę.
 
 
wnoto 
młodzik


Dołączył: 01 Mar 2016
Posty: 69
Skąd: sieci
Wysłany: Śro 05 Kwi, 2017   

sirgregs napisał/a:

Liion zrobisz za 100 złotych a na lipo potrzeba 250 złotych


Przyjmując pakiet 6s3p - chyba mniejszy nie ma sensu - to mamy 18 sztuk aku. 100/18= 5,5 zł za ogniwo. A gdzie blaszki, lutowanie (o ile ma stacje lutowniczą), koszty przesyłki itp. ......I zawsze może nie wyjść lutowanie :(
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group