ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Rozładowane ogniwo 18650/Podróbka ImaxaB6
Autor Wiadomość
bloodyopel 
szef
Krystian


Pomógł: 23 razy
Wiek: 33
Dołączył: 02 Sty 2012
Posty: 1175
Skąd: Słupca k.Konina
Wysłany: Nie 09 Kwi, 2017   

Ledo napisał/a:

Jak już dostanę się do bateri, jak i czym mogę sprawdzić które dokładnie ogniwo z wadliwego pakietu 12s jest padnięte?


Masz na myśli 12p? Dla bezpieczeństwa raczej cała sekcja do wymiany...
_________________
Obecny e-bike: LIMBER BIG BOY
 
 
Ledo 
młodzik



Pomógł: 3 razy
Dołączył: 25 Paź 2016
Posty: 99
Skąd: Szczecin
Wysłany: Nie 09 Kwi, 2017   

Tak, przejęzyczenie,
12p

Baterie z 3 razy ładowałem, z 2miesiace temu złożyłem, niby nowa bo z demobilu, i raczej może jakieś słabe ogniwo się trafiło (nie wydaje mi się że cała sekcja w tak krótkim czasie walnełą), albo rozczelniło, no chyba że nie była nowa.
wszystkie ogniwa przed złożeniem równałem, ładując każde z osobna na max.

Dalej byś sugerował całą sekcję wymienić czy szukać czarnej owcy?
 
 
bartek24m 
dyrektor



Pomógł: 2 razy
Dołączył: 13 Lip 2013
Posty: 428
Skąd: Szczecin
Wysłany: Wto 11 Kwi, 2017   

Jezeli 11 z 12 sekcji schodzi do 3.4 a jedna do 3.0 to moze byc jedno ogniwo w tej pechowej sekcji w slabszej kondycji. Ciekawe czy w ogole jest sprawne.
Czy po naladowaniu i odstawieniu baterii na kilka dni. Schodzi napiecie z tej sekcji czy trzyma?

Ja bym zrobil tak ze naladowal baterie na maksa odczepil wadliwa sekcje.
Mozesz ja podzielic na 2 pakiety 1s6p i obciazyl je wysokim pradem i sprawdzil czy obie rowno przysiadaja.

Jak jedna polowka bardziej to rozmontuj ja na 1s1p i zrob ten sam test tylko z mniejszym pradem np. 5 A


Nie jestem pewien ale przewod 20m o przekroju zyly 1.5mm pobiera 20A pradu gdy polaczysz plus z minusem
Tylko nie podlanczaj na stale bo ci sie spali. Badaj temperature.
 
 
Ledo 
młodzik



Pomógł: 3 razy
Dołączył: 25 Paź 2016
Posty: 99
Skąd: Szczecin
Wysłany: Wto 11 Kwi, 2017   

Dzięki
Wertując forum znalazłem to

to odrazu wujek gogole i szukanie wzorów na liczenie metrów drutowego opornika "pana cegły"
ale sobie jednak dalem spokuj, sporo czasu poswiec trzeba i pilnowac "grzałkę" aby ogniwo nie rozładować,
nawet jak znajde, nie mam pewnosci czy ogniwo ktorym zastapie te walniete, też nie jest zmęczone, zostalo mi z 10-15 sztuk na zapas,
i w calym komplecie trafilo sie jedno calkowicie martwe, i drugie (niestety po złożeniu baterii)ktore pada dopiero przy rozladowanej bateri.

Po naładowaniu 16s, wszystkie sekcje są równe
udalo mi sie rozladowac rowerkiem ogniwa do 3,85V wszystkie sekcje są równe
cyrki się dzieją pod koniec
zamowilem ladowarke modelarska i nia bede 12 ogniw pokoli testowal, plus ogniwo na wymiane, i odrazu będę wiedział czy to "jedno" ogniwo nie pociągneło mi za sobą innych ogniw, bo nie chce wymieniać całej sekcji "dla pewności" bo bateria jest niedawno poskladana, wiec moglo jeszcze nie dojsc do uszkodzenia zdrowych ogniw

może leniwiej, ale pewniejsze
a jak czytam po wpisach, to wiekszosc ludzi dysponuje takim sprzetem, czyli też wypadałoby się wyposażyć w coś takiego, i odrazu problem ładowania przyszłych pakietów pod jakies wkretarki,latarki... do 6s będzie zgłowy
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Wto 11 Kwi, 2017   

Obciąż cały pakiet żarówka/drutem oporowym aby byl prąd kilkanaście amper, i mierz np co 10 min napiecia na kazdym segmencie. Po 2 godz będziesz wiedzial, ktory segment/y są najsłabszy.
Wymien caly na zapasowy modul, a ten najsłabszy rozbierz do pojedynczego ogniwa i wtedy je mierz.
To w praktyce najszybsza serwisowo metoda, bez dlugich przestojów.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
Ledo 
młodzik



Pomógł: 3 razy
Dołączył: 25 Paź 2016
Posty: 99
Skąd: Szczecin
Wysłany: Czw 18 Maj, 2017   

OK. Przez ostatnie dwa tygodnie ładowarka modelarska nie miała odpoczynku

Rozprułem baterię i wziełem pod lupę zaniżający zestaw 1s12p, dzieląc na dwia pakiety 6s1p, z uwagi na łądowarkę ImaxB6 którą kupiłem. Może ona obsługiwać max 6s


Rozładowywanie i ładowanie każdego ogniwa mierząc faktyczną pojemność mAh - trwałoby znacznie dłużej, dlatego postanowiłem że będę rozładowywał 6s gdzie po spadku napięcie szybko znajdę trupa walącego mi sekcję.
Wyniki powtórzyłem paro krotnie.

Do końca nie wiem czemu ufać, multimetr podaje inne napięcie niż ładowarka (średnio 0,02V, jedynie pomiar się pokrywa pod koniec ładowania, obydwa przyrządy pokazują 4,2V).
(Pomiar 1. celi 4.16V multimetr, zaś Imax 4.18V)
Z uwagi że mam taniznę nie ufam multimetrowi, ale też nie jest to podstawą do ślepego ufania Imaxowi.

Wszystkie wyniki jakie spisałem są odczytem z Imaxa,



Poniekond otrzymałem feedback że kable na których robiłem pomiary magą dać za duży spadek napięcia, dlatego później pogrubiłem kable balansera do 0,5mm2, a na koniec dodatkowo główny zasilający zamiast krokodylków dałem luty i złącze modelarskie.
(nie widzę różnicy po wymienieniu kabli)



ImaxB6 ma maksymalny discharge 2.0A na całość, podzielić to na 6ogniw, daje 0,33A na ogniwo i takim też prądem obciążałem sekcję. Szkoda że tylko tylę bo mój ebike daje 45A/12p = 3,75A w maksymalnym poborze, więc znacznie więcej, i przy użytkowaniu ebike pojemność może być mniejsza niż to co wytestowałem Imaxem który dodatkowo pod koniec czuje że ogniwo jest przy końcówce, zmniejsza prąd rozładunku (jednocześnie zmiejszając sag) otrzymując dodatkowe mAh.
Po pewnych wskazówkach zrobiłem pomiar pojemności mneijszym prądem 0,1A wyciągając 700mAh więcej niż przy 0,33A.

Ale jak to się ma do rozładunku jaki przeprowadził arecki w innym wątku kiedyś tam?

arek_arecki napisał/a:

LG MH1 3200mAh(10A) 5A discharge

przy rozladowaniu prądem 5A posiada 93% pojemnosci nominalnej
średnie napięcie testu : 3,33V
Rw przed rozpoczęciem testu : 48,9 mohm
Rw po zakończeniu testu : 44,8 mohm

Moje 0,33A tylko 1700mAh, odcięcie przy 3.0V
arecki 5A "93% pojemnosci nominalnej" tj. 2976mAh odcięcie przy 2,5V
przy tak małym prądzie, brakuje do wyniku areckiego 1300mAh w strefie napięcia gdzie teoretycznie są już same opary.
Nie rozumiem czemu wychodzi z ogniwa 1700mAh, a w ogniwo wchodzi 2500mAh, czy to Imax czy z ogniwami jest coś nie tak.

Wracając do porównań napięć rozładowanych ogniw, wytypowałem na czerwono ogniwa o najgorszych wynikach, którę planuje wymienić (górna tabelka). Gdybym znalazł trupa odpowiedź byłaby jasna który to gościu psuje mi cały pakiet, ale jedyne co znalazłem to że pod koniec rozjazdy na pustym ogniwie dochodzą do 0,2V.
Razy 12 ogniw (16s12p) i to może być odpowiedzią czemu gdy wszystkie sekcje w mojej bateri mają 3,4V (niektóre sekcje wskakują na 3,5V, co też świadczy o nierówności na innych sekcjach), a ta wadliwa 3,2V i przy zakręceniu kołem (sag) bms odcina bo wykrył rozładowaną sekcję.

Jak zamawiałem ogniwa zamówiłem lekki zapas
przebadałem wszystkie jakie mi zostały luzem na podmiankę (sztuk 24). Te nie były lutowane, więc nie powinny mieć pogorszonych parametrów pojemnościowych jak w przypadku mojej głównej bateri. Ale rozjazdy też się pojawiły względem siebie... A pojemność jest taka sama/prównywalna (nie przekracza 1800mAh) do tych które już lutowałem.
Aby nie zamienić siekierki na kijek, wytypowałem 6 najmocniejszych ogniw, które teraz wrzuciłem na discharge aby porównać je między sobą.


Kożystając z tego linku sprawdziłem datę produkcji ogniwa. O ile można temu ufać, moje luźne ogniwa pochodzą
najstarsze z 2014 Wrzesień,
najmłodsze z 2016 Kwiecień
Nie jestem w stanie sprawdzić dat w poskładanej bateri, bo bateria jest poskładana :)

Ogniwa nowe z demobilu kupiłem w listopadzie 2016 jako pakiety. Niektóre pakiety były 4s, 6s, 7s.


1.Może ktoś mi doradzić czy wytypowane tą metoda ogniwa są właściwe do wymiany?
ktoś by inaczej to zrobił?
2. Intepretacja wyników pojemności i napięć, czemu jest taki rozjazd w ładowaniu i rozładowaniu, jak również gdzie te 3200mAh katalogowe?

Dzięki i pozdrawiam
 
 
tkoko 
prezes


Pomógł: 19 razy
Dołączył: 26 Lut 2015
Posty: 684
Skąd: Czechowice-Dz
Wysłany: Czw 18 Maj, 2017   

Czy przy ładowaniu 2A baterie się grzeją ?
 
 
qaz33 
szef
qaz33


Pomógł: 15 razy
Dołączył: 07 Kwi 2014
Posty: 1464
Skąd: Gdynia
Wysłany: Pią 19 Maj, 2017   

Ogniwa 1, 5 i 11 bym wymienil. Ale na przyszlosc radze osobno rozladowaywac kazde ogniwo osobno wiekszym pradem albo zmienic ladowarke na mocniejsza. Sa takie na 8A albo i takie gdzie mozna podlaczyc rezystor zewnetrzny i rozladowaywac dowolnym pradem.
Ladowarki modelarskie maja taka tendencje ze liczac pojemnosc przy ladowaniu licza tez ta moc ktora idzie w grzanie rezystorow do balansowania dlatego jedyna pojemnosc na ktora powinno sie patrzec to pojemnosc przy rozladowywaniu baterii (ta mniejsza)
A ze przy ladowaniu i rozladowywaniu miernik i ladowarka pokazywaly inne napiecia to tez normalne. Po prostu z prawa ohma przeplywajacy prad pomnozony przez opor wewnetrzny ogniw i kabli bedzie dodatkowo odkladac napiecie stad ta roznica. Dlatego dopiero pod koniec ladowania gdzie prad byl bliski zeru te napiecia sie pokrywaly. Nalezy ufac ladowarce ktora to przelicza ale tylko jesli jest dobrze skalibrowana (jesli nie to ja samemu skalibrowac), tak wiec z tym dobrze zrobiles
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Pią 19 Maj, 2017   

Oczywiscie że pomiar tak malym prądem rozladowania jest niemiarodajny ale mimo wszytko tak duża roznica między pojemnością przy ladowaniu irozladowaniu, zle świadczy o ogniwach lub ladowarce.
Bo to oznacza ze w czasie ładowania ten proces się nie może skończyć, czyli ogniwo nie osiąga 4,20 inadal jest podtrzymywane i liczone podladowanie.
Rozladowanie niskim prądem to nie tylko inny wynik (nieprawdziwy i niewiele mówiący) ale nie daje informacji o tym jak te ogniwa zachowują się pod 'prawdziwym' prądem rzędu 2-4A.
Bo gdy naladowane na 4,2 V obciążysz takim prądem to okaze się ze pozornie równe choc slabe ogniwa ogniwa mają znacznie wieksze różnice. To widać natychmiast, po kilku/nastu minutach gdy na jednym bedzie np 4 V na innym 3,9 a na kolejnym wrecz 3,7 V.
Swoja drogą czy one się rzeczywiscie nie grzeją w czasie ladowania ? Czy nie mają samorozladowania ?. Jakie mają RW ? Bo w takiej postaci to do pakietu rowerowego za bardzo się nie nadają.
Ps. Czegoś tu jeszcze nie rozumiem, skoro ładowarka ma prąd rozladowania 2A to dlaczego przy SZEREGOWYM polaczeniu ustawiles tylko 0,33 A ???
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
Mav 
początkujący


Wiek: 46
Dołączył: 04 Sty 2017
Posty: 33
Skąd: Bydgoszcz
Wysłany: Pią 19 Maj, 2017   

Imax ma rezystory chyba 8W (starszy model miał 5W) więc te głośne 2A rozładowania to przy b.niskim napięciu. Po zapięciu 6S te 8W uległo podzieleniu przez 24V i stąd te 300mA na obciążeniu.
 
 
Ledo 
młodzik



Pomógł: 3 razy
Dołączył: 25 Paź 2016
Posty: 99
Skąd: Szczecin
  Wysłany: Pią 19 Maj, 2017   

WojtekErnest napisał/a:

Bo gdy naladowane na 4,2 V obciążysz takim prądem to okaze się ze pozornie równe choc slabe ogniwa ogniwa mają znacznie wieksze różnice. To widać natychmiast, po kilku/nastu minutach gdy na jednym bedzie np 4 V na innym 3,9 a na kolejnym wrecz 3,7 V.

osiągają 4,2V wg pomiaru Imaxa
mój voltomierz pokazuje od 4,15 do 4,18 jak ogniwo już sobie odpocznie po ładowaniu.
pomiar Voltomierzem nie jest równy Imaxowi więc ciężko mi stwierdzić czy trzyma napięcie czy stopniało

Swoja drogą czy one się rzeczywiscie nie grzeją w czasie ladowania ? Czy nie mają samorozladowania ?. Jakie mają RW ? Bo w takiej postaci to do pakietu rowerowego za bardzo się nie nadają.
WojtekErnest napisał/a:

Ps. Czegoś tu jeszcze nie rozumiem, skoro ładowarka ma prąd rozladowania 2A to dlaczego przy SZEREGOWYM polaczeniu ustawiles tylko 0,33 A ???

Max rozładunek to 2A
dla jednego ogniwa to 2A
dla dwóch 2A/2szt.=1A
dla trzech 2A/3sztuki=0,66A...

przy 6 ogniwach max obciąża 0,33A na ogniwo
albo tak jak pisze Mav

A teraz z innej beczki
wzielem na rozładunek te niby najsilniejsze ogniwa i tam tez sa za duze różnice... juz mi ręce opadły bo nie wiem co wybrać
Testuje teraz ogniwa pojedynczo już przy 2A rozładunku
narazie zrobiłem jedno i zgłupiałem: 2606mAh (przy 2000mAh prąd zaczął spadać do 1A i stopniowo w dół)
Teraz wiem jeszcze mniej niż wcześniej 2606 przy 2A, a wcześniej przy 6s odcinało przy 1800/0,33A
Żeby było jeszcze fajniej
Pojedyncze, Pełne ogniwo obciążyłem 2A i Imax rozładowanie pokazuje, 3,05V na głównym kablu zasilającym, skolei na kablu balansera podaje 3,11, Voltomierz 3,8V, przy tym 3,05V wypruł 2600mAh od samego początku
Znowu wiem jeszcze mniej

Jak dla mnie teraz te wyniki te napięc z 6s są teraz o kant tyłka i kolejne dwa tyg. bede rozładowywał każde ogniwo po kolei...

Jak się mierzy opór wew. ogniwa?
Przy jakim prądzie ładowania ogniwa nie powinny się grzać? Przy 2A są lekko ciepłe
Jaki Voltomierz polecacie do ogniw taki do 150-200zeta?
 
 
Mav 
początkujący


Wiek: 46
Dołączył: 04 Sty 2017
Posty: 33
Skąd: Bydgoszcz
Wysłany: Sob 20 Maj, 2017   

Wydaje mi się że powinieneś w taki sam sposób (czyli rozładowanie 2A pojedynczego ogniwa) sprawdzić cały ten zestaw 6S.
Po kolei sztuka po sztuce.
Wyjdzie pewnie wtedy, że pod obciążeniem któreś ogniwo mocno przysiada i napięcie całego pakietu spadało do wartości że ładowarka uznała że czas kończyć rozładowanie.

To by tłumaczyło niską ilość mAh które oddał cały pakiet.
Ogólnie mierz pakiety 6s ale powinny mieć nominalną pojemność czyli tyle ile składowe jedno ogniwo.
Jeżeli dany pakiet oddaje wyraźnie mniej niż np. 2500- to jego ogniwa są do sprawdzenia ogniwo po ogniwie.
A jeżeli 6s oddały n.p 2600mAh to sprawdzasz następną szóstkę

Rezystancję wewnętrzną można w zasadzie policzyć voltomierzem. Mierzysz napięcie ogniwa przed podłączeniem opornika potem podpinasz opór i znów mierzysz napięcie. wyniki podstawiasz do wzoru:
Rw=rezystancja opornika*(napięcie bez rezystora-napięcie z rezystorem)/napięcie z rezystorem
 
 
Kajman 
prezes


Pomógł: 2 razy
Dołączył: 18 Kwi 2017
Posty: 719
Skąd: Bdg
Wysłany: Śro 24 Maj, 2017   

A co do obciążenia ogniw, kup tradycyjne żarówki samochodowe np od ciężarówki i balanser zewnętrzny lub taki sprawdzacz zewnętrzny do ogniw (np bardzo dobry z pamięcią najniższego napięcia https://www.banggood.com/...ry-top-sbanner) do tego wattmeter i za 100zł masz zestaw sprawdzacza. Żarówki łączysz szeregowo i równolegle, na wattmeter widzisz moc, ampery i amperogodziny a na buzzerze jak napięcie leci na celach pod obciążeniem.
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Śro 24 Maj, 2017   

niezrozumiały dla mnie jest fakt, dlaczego wchodzi 2500mAh, a wychodzi 1700. Tak nie może być, to by oznaczało gigantyczne grzanie się ogniw.
Czy możesz przetestować w tej ładowarce jakieś ogniwo innego typu? Jakieś z latarki o znanej z góry pojemności?
Na logikę, jeśli wszystkie testowane ogniwa nie wychodzą zgodnie z oczekiwaniami to raczej podejrzenie jest co do ładowarki niż samego ogniwa i w pierwszej kolejności trzeba by się upewnić, że sprzęt pracuje prawidłowo.
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
Ledo 
młodzik



Pomógł: 3 razy
Dołączył: 25 Paź 2016
Posty: 99
Skąd: Szczecin
Wysłany: Sob 27 Maj, 2017   

Skończyłem rozładunek pojedynczo jako 1s każdego z ogniw, i pojemności się pokrywają +/- 50do100mAh i za każdym cyklem rozladowania ogniwa wynik jest różny to 50-100mAh



Podsumowując moje rozbieżności wyników
Jako pakiet 6s: discharge 1700mah, charge 2500mah
Jako pakiet 1s: discharge 2800mahm charge 3200-3300mah (powyżej maxymalnej pojemności ogniwa)

Dodatkowo ładowarka wariuję po rozładunku 6s, i próbie ładowania nie zawsze wykrywało 6sów tylko 5sów wywalając błąd.
Ładując i rozładowywując 1S, dodatkowo podpinałem przewody balansera (pod 1S), wynik na głównych kablach i na celi ma rozbieżności....
no comment

Podsumowując podsumowanie, nie jestem w stanie wykryć które ogniwo(a) faktycznie zaniża cały pakiet
Rozładunek jako pakiety6s i eleminowanie najsłabszych woltów, nie pokryło w wynikach pojemności przy rozładunku 1S bo ogniwa są w jakimś stopniu równe (bo jednak pod koniec baterii ta sekcja miała rozjazd o 0,2V w porównaniu do reszty)
ale mój Imax daje wyniki takie jak wiatr zawieje tak chorągiewka powieje
Przy discharge 2.0A, na wyświetlaczu pokazywało 0,5A-0,2A (ale licznik mAh nabijał dość szybko)

To teraz to:
Link1 quick review
Link 2 napięcie na wyświetlaczu a realne napięcie
Nic dodać nic ująć...
To teraz posprawdzajcie jakie ajMaxy macie ;)
Mam podróbkę, pudełko, wszystkie znaki szczególne hologram tak jak na 1 filmiku, z różnicą że moj ma 2A discharge a nie 1A.
kupiłem:
modelarskim w zakładce "Imax" nie mogę znaleźć ani jednego oryginalnego Imaxa
to nei był żaden ebaj czy allegro, wiec nawet nie rozkminialem tematu...

sam nie wiem co teraz zrobić,
całą sekcje 12p przemieliłem 5-6 razy każde ogniwo to ogniwo
(rozładunk+full charge)
o ile rozładunek to ok, nie schodził poniżej 3,0V a do 2,5V jeszcze daleko, ale ładunek wg drugiego filmiku przeladowywuje cele.

zostało mi 24 ogniwa luzem które tylko raz mieliłem Imaxem więc najmniej cykli poddanych podróbką

i chyba w ciemno cała ImaxSekcję wymienie na te "nietknięte Imaxem"...

?

P.S.
-niestety nie mam innego ogniwa do przetestowania jako punkt porównawczy
-żadne ogniwo mi się nie grzało
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group