ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Drewniany elektryczny samochód dla dzieci w stylu lat 20
Autor Wiadomość
wooden 
początkujący


Dołączył: 02 Sty 2017
Posty: 7
Skąd: okolice wawy
Wysłany: Czw 06 Kwi, 2017   Drewniany elektryczny samochód dla dzieci w stylu lat 20

Chciałem zaprezentować elektryczny samochód, który wykonałem dla mojego syna.
Jest to konstrukcja oparata o drewnianą ramę zbudowaną z sosny. Sosna jest jednym z lżejszych rodzimych drzew i posiada pewną elastyzność. Mocniej obciążone elementy wykonałem z dębu i akacji.



Jeśli ktoś będzie chciał budować autko elektryczne z drewna, to stanowczo polecam takie rozwiązanie. Syn jeździ samochodzikiem już drugi miesiąc i nic się złego nie dzieje.
Ja poszedłem tak daleko, ze nawet zwrotnice wykonałem z drewna akacjowego :) Przy masie autka ok 30kg i masie mojego syna ok 20 zwrotnice działają poprawnie.

Elektryka i elektronika
To chyba najbardziej interesuje użytkowników tego forum:)
Wybrałem 350W silnik magmy na 24V z wbudowanym reduktorem. Reduktor obniża obroty do ok 600 RPM. Samochód projektowałem na maks 15-17 km/h. W silniku zamontowałem koło zebate chyba na 9 zębów (albo 11, już nie pamiętam dokładnie), a na osi koła wolne koło z 28 zębami. Moc przekazywana jest łańcuchem motocyklowym (H20?).
Wybrałem silnik szczotkowy, gdyż jest dużo tańszy od bezszczotkowego. Waży ok 5,5kg. Reduktor powoduje to, że nawet przy małych obrotach silnik ma wystarczajacą moc, by popchnąć samochód do przodu.
Magma ma takie silniki w wersjach 12V, 24V i 36V. Wybrałem 24V, gdyż 12V zbyt szybko zużyłoby całą pojemność baterii. Wiem, że mogłem wybrać jeszcze lepiej i użyć 36V, ale projektowałem samochód pod 2 akumulatorki, zatem wybór 24V był niejako naturalny.
Akumulatory wybrałem 2 * 12V 18Ah (żelowe). Każdy z nich waży ok 4,5kg. Zostały umieszczone z przodu samochodu, by zbalansować wagę silnika, który umieściłem z tyłu. Wpłynęło to pozytywnie na rozmieszczenie masy ale negatywnie na straty napięcia. Jak wiadomo przy prądzie stałym spadek napięcia w przewodach może być znaczny. Zależy on od długości przewodu ale także i jego przekroju (długość zwiększa spadek, przekrój zmniejsza). W moim przypadku użyłem ok 1,2m przewodów o średnicy chyba 18mm. Spowodowały one spadek napięcia coś koło 0,3V (mogę się mylić co do wartości, bo już nie pamiętam. Sygnalizuję jednak problem. Jeśli ktoś będzie chciał, to w internecie można znaleźć odpowiednie wzory)

Silnik oczywiście wymaga sterownika. Wybrałem sterownik magmy dla 350W i natężenia ok 30A (mój silnik ma według specyfikacji ok 24A), a do niego pedał gazu ze skutera (hallotronowy). Niestety dokumentacja tego użądzenia była praktycznie żadna. Oczywiście kontroller nie działał od razu. Musiałem zamienić kable od hallotronu (były 3 - czerwony, czarny i niebieski - trzbea było zamienić czarny z niebieskim). Dziwne to było :| No nic, Chińszczynza tak ma czasem.

Ponieważ użyłem zwyczajnych żelowych akumulatorów, ważne jest, by odpowiednio monitorować ich poziom naładowania. Każdy akumulator do pracy cyklicznej ma napięcie, poniżej którego nie powinno się go rozładowywać. Dlatego w samochodzie są dwa woltomierze - po jednym na akumulator.

No i to chyba tyle z rzeczy najważniejszych.
Gdyby kogoś interesowały detale, to niech pyta.

A tutaj pokazuje krótki filmik z budowy autka i kilku pierwszych przejazdów mojego syna. Wierzcie mi, jest bardzo zadowolony z autka:)

Aj, zapomniałbym, osiągi:
V maks to ok 15kmh
moc silnika 350W
baterie 24V 18Ah wystarczają na kilka godzin jazdy (tzn zawsze ponad 3 godziny, czasem i na 6) - zależy od terenu)
waga autka to ok 30-35kg
 
 
Brykal 
młodzik


Wiek: 46
Dołączył: 10 Maj 2016
Posty: 52
Skąd: Ustroń
Wysłany: Pią 07 Kwi, 2017   

Fajna konstrukcja, jak to dzieci potrafią zmobilizować nas do działania. Czy syn nie pytał czy można zrobić żeby szybciej jeździło, mój na ebajku zaczynał od 20km/h teraz ma 35km/h i ciągle mu mało (więcej nie będzie dopiero ma 10 lat)
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Pią 07 Kwi, 2017   Re: Drewniany elektryczny samochód dla dzieci w stylu lat 20

wooden napisał/a:
...
Akumulatory wybrałem 2 * 12V 18Ah (żelowe). Każdy z nich waży ok 4,5kg. ...

Trochę cię zasmucę. Porządny akumulator 18Ah powinien ważyć około 7 kg.
Waga niższa świadczy o kiepskiej jakości akumulatora. Jakiej firmy są te akumulatory?
Dobry akumulator żelowy 12V 12Ah waży do 4 kg.
 
 
wooden 
początkujący


Dołączył: 02 Sty 2017
Posty: 7
Skąd: okolice wawy
Wysłany: Pią 07 Kwi, 2017   

Hm.. pewnie masz racje z tymi akulmulatorami. Tak, to niby jest żelowy. Firma.. oj nie pamietam.. czerwone takie ;-) jutro sprawdzę

na pewno jednak waga to ok 4,5kg, nie wiecej. Czyli pewnie jest tak jak mowiesz, nie 18AH, ale 12AH. No ale kupowany byl jako 18... ech.
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Pią 07 Kwi, 2017   

Trzeba rozróżniać akumulatory żelowe. AGM od full GEL. Te pierwsze mają zżelowaną matę między płytami, a GEL jest w całości wypełniony kwasowym żelem. Te, typu GEL są na dziś najlepsze, ale to też zależy od producenta. Póki co najlepsze były GreenSaver i Chilwee, na dziś nie wiem, bo kilu producentów wypuściło GEL, ale nie miałem okazji testować poza HAZE, tragicznie nie było, ale spodziewałem się lepszych osiągów.
 
 
lobudek 
brygadzista


Wiek: 31
Dołączył: 05 Kwi 2016
Posty: 206
Skąd: Huta
Wysłany: Pią 07 Kwi, 2017   

Jak Ci się żele zużyją to polecam wykonać pakiecik na li-ion i trochę zwiększyć napięcie zasilania na powiedzmy 10s (36V).
 
 
leszcz 
prezes


Pomógł: 10 razy
Dołączył: 15 Lut 2017
Posty: 861
Skąd: Rumia
Wysłany: Nie 09 Kwi, 2017   

Projekt rewelacja! :) Brawo. Jedynie bateria definitywnie do wymiany. Na bank nie osiągniesz 24*18 = 432Wh w tej samej wadze możesz zbudować aku na ok 100 ogniwach li-ion i mieć ponad 1000Wh. Pisz do kolegów z tego forum mają ogniwa ~3000mah po ok 6zł.
 
 
toft 
szef
Pan kierowca


Pomógł: 10 razy
Dołączył: 22 Mar 2010
Posty: 1756
Skąd: Gliwice
Wysłany: Sob 15 Kwi, 2017   

Piękny pojazd. Gratuluję.
_________________
Moje pojazdy:
Hub middrive - w budowie http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=5394
Cruiser http://forum.arbiter.pl/v...er=asc&start=15
 
 
radasss 
dyrektor
Radosław



Pomógł: 7 razy
Wiek: 55
Dołączył: 18 Lis 2007
Posty: 413
Skąd: Luboń/k.Poznania
Wysłany: Nie 16 Kwi, 2017   

Również chylę czoła za ogrom pracy i efekt końcowy. Gdybyśmy tak jeszcze potrafili dobrze zarabiać budując nasze konstrukcje...
_________________
warsztatmotocykli.pl
 
 
bloodyopel 
szef
Krystian


Pomógł: 23 razy
Wiek: 33
Dołączył: 02 Sty 2012
Posty: 1175
Skąd: Słupca k.Konina
Wysłany: Śro 19 Kwi, 2017   

https://www.youtube.com/watch?v=X0TGbf6CkGw
Z takim zapleczem to się można w drewnie bawić ;)
_________________
Obecny e-bike: LIMBER BIG BOY
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group