|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
Przesunięty przez: tas Sob 07 Gru, 2013 |
Mój pierwszy rower elektryk |
Autor |
Wiadomość |
mmoto
prezes mmoto
Pomógł: 3 razy Dołączył: 13 Sty 2010 Posty: 801 Skąd: Szczecin
|
Wysłany: Sob 10 Kwi, 2010
|
|
|
TUNING !
tak było
tuning 2010 czyli podwójne kólko napędowe
|
|
|
|
|
Natanoj
kierownik
Pomógł: 3 razy Dołączył: 31 Mar 2006 Posty: 314 Skąd: Małopolskie
|
Wysłany: Sob 10 Kwi, 2010
|
|
|
I jak się spisuje taka podwójna rolka? Mniej się ślizga? Ciekawi mnie też jak się sprawuje takie jednostronne mocowanie? Te kółka to od rolek? Będę robił nowe mocowanie silników i zastanawiam się czy nie zmienić rolki na większą, prędkość trochę większa by się przydała, a ostatnio sporo kółeczek zmagazynowałem. Jeszcze jedno pytanie, ile wystaje z boku silnik poza normalny "obrys" roweru?
Mam nadzieję, że ten przewrócony znak drogi z pierwszeństwem to nie Twoja sprawka |
|
|
|
|
mmoto
prezes mmoto
Pomógł: 3 razy Dołączył: 13 Sty 2010 Posty: 801 Skąd: Szczecin
|
Wysłany: Nie 11 Kwi, 2010
|
|
|
silnik wystaje bardzo mało, ale jednak wystaje troskę
co do większej rolki to sam bym założył z tym że trzeba pomagać pedałami, ja i tak zawsze pedałuje bo nudno tak posuwać się 25 km i nic nie robić
ja ważę 95 kg jak masz z 20 kg mniej to zakładaj większą rolkę
aha na podwójnej rolce przejechałem z 5 km - bardziej szumi na bieżniku opony
czekam na deszcz to się okaże czy pomaga czy szkodzi, na suchej nawieżchni jedna rolka starcza doskonale |
|
|
|
|
mmoto
prezes mmoto
Pomógł: 3 razy Dołączył: 13 Sty 2010 Posty: 801 Skąd: Szczecin
|
Wysłany: Pon 12 Kwi, 2010
|
|
|
podwójna rolka chyba sie nie sprawdza, w mojej konstrukcji - bez ogranicznika prądu - rolka musi mieć nieraz poślizg
w drodze do pracy spalił się bezpiecznik 25A
na razie pojeżdże na podwójnej ze słabym dociskiem |
|
|
|
|
mmoto
prezes mmoto
Pomógł: 3 razy Dołączył: 13 Sty 2010 Posty: 801 Skąd: Szczecin
|
Wysłany: Czw 15 Kwi, 2010
|
|
|
Marucha79 napisał/a: |
Jeśli nie planujesz na razie montować sterownika może choć wykonaj taki układ na 3 przekaźnikach samochodowych i przełączniku, będziesz miał 2 biegi rozłączany wygodnie obwód aku - silnik. |
możesz to opisać, chciałbym taki zrobić |
|
|
|
|
Marucha79 [Usunięty]
|
Wysłany: Czw 15 Kwi, 2010
|
|
|
Układ miałby wyglądać jak poniżej. Jeśli wsteczny nie jest potrzebny - a tak się domyślam - wyrzuca się z układu te 4 przekaźniki na górze.
|
|
|
|
|
tree [Usunięty]
|
Wysłany: Czw 15 Kwi, 2010
|
|
|
mmoto napisał/a: | silnik wystaje bardzo mało, ale jednak wystaje troskę
co do większej rolki to sam bym założył z tym że trzeba pomagać pedałami, ja i tak zawsze pedałuje bo nudno tak posuwać się 25 km i nic nie robić
ja ważę 95 kg jak masz z 20 kg mniej to zakładaj większą rolkę
aha na podwójnej rolce przejechałem z 5 km - bardziej szumi na bieżniku opony
czekam na deszcz to się okaże czy pomaga czy szkodzi, na suchej nawieżchni jedna rolka starcza doskonale |
obie rolki są nieco za duże, na moje oko !!!!! silnik nie pracuje na optium obrotów.
(2 pi r ) rolka d=5cm obwód= 15,7 razy 2750 obr to 43175cm 431m75cm na minutę 0,432 km na minute razy 60minut 26 km na godzinę
7cm to jakieś 37 km/h z górki do 50 (to z praktyki)
jesli jedziesz 25 to znaczy ze silnik sie nieco meczy przy mniejszej by sie rozbujał bardziej.
No o ile dobrze oceniam średnice na oko
rolka powinna byc płaska w przekroju , bo rozne jej czesci bedą pracowały z innym przełozeniem i bedzie sie wewnetrznie ślizgać co daje straty , i ułatwia opslizg przy wiekszym obciążeniu , co powoduje koniecznsc wiekszego docisku i nastepne straty . Powinna być nieco szersza od opony , ale gładkiej !! ten bieżnik jest do bani , tez powoduje spore straty jesli rolka do niego dosięga.
Z czego kolwiek twardego , drewno, plastik, ale pokryta cienko gumą , mozna naciągnąc na siłe dętke rowerową lub kawałek węża gumowego na klej .
dobrze naciągnieta i przyklejona na butapren dentka wytrzymuje , dośc długo.
Poslizg. mozna zredukować umieszczajac silnik na osi. mimosrodowo tak by wzmożona siła na rolce, sama dociskała rolke do koła .
Przekaźniki skrócą kable , ale na tym silniczku i tak chwilami bedzie 70 ...90A przy 24 V przy 12 mniej (z praktyki) przy ruszaniu , pod górke.... lepiej zwykły mocny przelącznik albo zdwoić przekażniki.
Hmmm jeśli silniki maja byc 2 to lepiej je przelanczac szeregowo , rownolegle efekt identyczny w szeregu pracuja na 12 v równolegle na 24 a wygodniej i zdrowiej dla akumulatorow .
Sam silnik ma 4 szczotki wyprowadzajac je oddzielnie i zalamczając 2 sąsiednie pracuje poł uzwojenia jakby , mozna uzyskac kilka biegów nie tylko 2
12v...24 v na pół uzwojeia i na całe to w sumie teoretycznie 4 biegi z jednego silnika |
|
|
|
|
Marucha79 [Usunięty]
|
Wysłany: Pią 16 Kwi, 2010
|
|
|
Przekaźniki samochodowe sporo potrafią znieść, u mnie przy dwóch silnikach po 250W i typowych przekaźnikach 12V 40A nic się w trakcie eksploatacji nie działo. A nie omieszkałem katować je wrzucając testowo szybszy bieg przy zablokowanym kole . Myślę też, że prądy są jednak mniejsze, skoro silnik przy ruszaniu dostaje 12V, a pełną moc gdy jest już w biegu. Oczywiście podwojenie przekaźników nie zaszkodzi, na pewno zwiększy bezpieczeństwo, tyle że ich podtrzymanie pochłonie trochę więcej prądu i skomplikuje się układ.
Przekaźniki mają jeszcze ten plus, że przy naprawdę mocnym rozładowaniu aku powinny się rozłączyć pomagając chronić akumulatory. Jeśli elektryka jest dodatkowym napędem to jest to pożyteczny bajer. |
|
|
|
|
tree [Usunięty]
|
Wysłany: Pią 16 Kwi, 2010
|
|
|
Marucha79 napisał/a: | Oczywiście podwojenie przekaźników nie zaszkodzi, na pewno zwiększy bezpieczeństwo, tyle że ich podtrzymanie pochłonie trochę więcej prądu i skomplikuje się układ. |
Myslałem o podwojeniu w sensie że niektóre są wielostykowe bo o styki chodzi .
Wyrzymac wytrzymuja , ale po jakimś czsie bedzie gorzej , a tem układ jesli zadziała jeden a drugi sie tylko zawacha , lekko przylkei na setna sekundy , spowoduje pełne zwarcie na akumulatorze, wtedy sie coś sklei i stopia sie kable. To raz na setki jazd zapewne ...... ale ?
--A pożytek z przekaznikow jest niewielki. to raczej bajer i zbedna komplikacja układu , straty podtrzymania beda wieksze niż rożnic a w długosci kabli , przy wykonaniu zwykłego przełącznika.
Prady na 12v są mniejsze dużo do 30 A ale trudno wyczuć , kąt wzniesienia górki i przeciwny wiatr , czlowiek ma tendencje do 'duszenia' bo moze wjedzie z rozpedu przełączenie na 12 to nie zmiana biegu na niższy tylko drastyczny spadek mocy . Jak nie pojedzie na 24 , to ma 12 zupełnie nie
Wiec jesli masz nieco temperamentu to bedzie 70...90 A od czasu do czasu przetestowane na sobie waga podobna około 100kg
stare przekazniki ,(dosc szybko sie zestarzeja) maja tendencje do lekkiego sklejania się , to na to rozłaczanie nie licz za mocno .
Pozatym juz chyba lepiej i nie drozej uzyc mosfetów jako przekaznikow , schemat przy takim zastosowaniu wlasciwie sie nie zmieni prawie. |
|
|
|
|
mmoto
prezes mmoto
Pomógł: 3 razy Dołączył: 13 Sty 2010 Posty: 801 Skąd: Szczecin
|
Wysłany: Pią 16 Kwi, 2010
|
|
|
tree napisał/a: | Sam silnik ma 4 szczotki wyprowadzajac je oddzielnie i zalamczając 2 sąsiednie pracuje poł uzwojenia jakby , mozna uzyskac kilka biegów nie tylko 2
12v...24 v na pół uzwojeia i na całe to w sumie teoretycznie 4 biegi z jednego silnika |
czyli wyprowadzić 2 kable: 2 sąsiednie szczotki + 2 sąsiednie szczotki i mogę tam podać po kolei 24V? |
|
|
|
|
mmoto
prezes mmoto
Pomógł: 3 razy Dołączył: 13 Sty 2010 Posty: 801 Skąd: Szczecin
|
Wysłany: Pią 16 Kwi, 2010
|
|
|
co do rolek i bieżnika masz rację - sprawność spadła, jedna rolka pracowała na środku opony - bez bieżnika i chodziło to lepiej i to że rolka ma mieć jedną średnicę to dobra rada |
|
|
|
|
tree [Usunięty]
|
Wysłany: Pią 16 Kwi, 2010
|
|
|
mmoto napisał/a: | czyli wyprowadzić 2 kable: 2 sąsiednie szczotki + |
Kuna jak rozkrecisz to se zobacz jak sa podłączone bedziesz wiedział jak podłaczyć . Na przeciwległych jest plus, plus , minus, minus 24V.
hmmm w sumie mozna odłaczyc 1 albo 2 kabelki , ale raczej tylko do rozpedzania powolnego, sprawnosc jest mniejsza, dluzej jechac lepiej na 4 szczotkach.
W sumie sterownik to jednak sterownik od chnskich hulajnóg jest calkiem znosny . bez szybciej padna szczotki itp . chociaz ja zamiezam teraz podłączyc sterownik ale po osiagnieciu max odłączac go i dawac prąd z pominieciem . jest pare km/h wiecej
A znow jazda na 12V jest przydatna, jak sie człowiek za daleko zapedzi i akumulatory zesłabną pozwala na resztkach powoli wrocic |
|
|
|
|
tree [Usunięty]
|
Wysłany: Pią 16 Kwi, 2010
|
|
|
Jeden z pierwszych, zakladanych zespolow napedowych -docisk rolki ciężarem akumulatorów (zły pomysł !!!) na szosie ok. Ale na wybojach , rolka sie obruszała na ośce i kicha. Niemniej na szosie gładkiej, jest to max proste i zdejmowane jednym ruchem.
http://w162.wrzuta.pl/obraz/powieksz/8n5LHb2v5g7
i sposób umieszczenia
http://w698.wrzuta.pl/obraz/powieksz/5Hgo7oWN0G5
Nima koła na rowerze bo demontowałem to i w ostatniej chwili, przyszło mi do głowy , żeby zanim rozpiernicze, zrobić zdjęcie, rolka jest ta sama , potem została wyrównana (widać zużycie i naciągnąłem gumę na nią.
I z drugiego końca jak ktoś chce koniecznie http://w726.wrzuta.pl/obraz/ategKHWsyjl/phot0006
przy okazji ile zostaje z alternatora samochodowego po ogoleniu.
i w nowej roli
To troche OT ale już nie pomne gdzie o tym pisałem? |
|
|
|
|
DruhRafal
stażysta Jeździec bez głowy
Dołączył: 29 Paź 2009 Posty: 138
|
Wysłany: Sob 17 Kwi, 2010
|
|
|
tree napisał/a: |
Obrazek
To troche OT ale już nie pomne gdzie o tym pisałem? |
Kolega tree ciągle chce skonstruować hybrydę? Czy to prądnica taka ma być? |
_________________ EVE - Electric Enduro Project
http://evenduro.blogspot.com |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Sob 17 Kwi, 2010
|
|
|
tree napisał/a: | ...
W sumie sterownik to jednak sterownik od chnskich hulajnóg jest calkiem znosny . bez szybciej padna szczotki itp . chociaz ja zamiezam teraz podłączyc sterownik ale po osiagnieciu max odłączac go i dawac prąd z pominieciem . jest pare km/h wiecej
|
Już to przerabiałem. Możesz sobie to odpuścić. Nic to nie daje. |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|