ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum
Batteryguru baterie do rowerów elektrycznych

Poprzedni temat «» Następny temat
Silnik elektryczny pchający do łódki wiosłowej, pontonu
Autor Wiadomość
sirgregs 
prezes


Pomógł: 24 razy
Dołączył: 14 Paź 2015
Posty: 933
Skąd: Łódź
Wysłany: Pią 10 Lut, 2017   Silnik elektryczny pchający do łódki wiosłowej, pontonu

Podobno raz na jakiś czas (niech będzie raz do roku) trzeba spróbować czegoś czego się nigdy wcześniej nie robiło. W sumie całkiem ciekawe podejście bo można się nowych rzeczy nauczyć.
Zgodnie z powyższym podejściem stałem się posiadaczem pełnoletniego już od dawna silnika elektrycznego do łódki.
Jest to amerykański Mariner Thruster T28 prawdopodobnie z 1992 roku
Coś w tym stylu:



Pogoda za oknem nie zachęca do prób na otwartym akwenie więc jeszcze nie pływany.

Testowany był w pojemniku z wodą i na piątym biegu do przodu potrafi szarpać do 35A przy 12V. Siła ciągu około 15 kg więc coś tam będzie popychał :-)

Czy ktokolwiek poza Zeltomem używał, przerabiał, testował tego typu silniczki?
Interesuje mnie głównie zużycie energii Wh/km i prędkości jakie można osiągnąć na czymś takim (5 km/h to już by była fajna prędkość do przemieszczania się po wodzie) w celu doboru czy budowy akumulatora.

$_86.jpg
Pobierz Plik ściągnięto 1172 raz(y) 67,63 KB

 
 
bloodyopel 
szef
Krystian


Pomógł: 23 razy
Wiek: 29
Dołączył: 02 Sty 2012
Posty: 1175
Skąd: Słupca k.Konina
Wysłany: Pią 10 Lut, 2017   Re: Silnik elektryczny pchający do łódki wiosłowej, pontonu

sirgregs napisał/a:

Interesuje mnie głównie zużycie energii Wh/km i prędkości jakie można osiągnąć na czymś takim (5 km/h to już by była fajna prędkość do przemieszczania się po wodzie) w celu doboru czy budowy akumulatora.


Z elektrycznymi co prawda nie miałem styczności, ale na wodzie rzeczy te będą zależały głównie od pchanego obiektu pływającego, tj. waga, zanurzenie, opływowość konstrukcji itp.
_________________
Obecny e-bike: LIMBER BIG BOY
 
 
sirgregs 
prezes


Pomógł: 24 razy
Dołączył: 14 Paź 2015
Posty: 933
Skąd: Łódź
Wysłany: Pią 10 Lut, 2017   Re: Silnik elektryczny pchający do łódki wiosłowej, pontonu

bloodyopel napisał/a:
ale na wodzie rzeczy te będą zależały głównie od pchanego obiektu pływającego, tj. waga, zanurzenie, opływowość konstrukcji itp.

To wiem, zdarzyło mi się pływać sprzętami o mocach od 2 do 110KM (z prędkościami max 100km/h) ale teraz chciałem spróbować trollingu na silniku elektrycznym bo mi się smród spalin i benzyny na stare lata snudził.
Ma popychać klasyczną łódkę wiosłową jaką można w wielu miejscach wypożyczyć.
Plan jest taki że przyjeżdżam sobie nad wybrany akwen, biorę w rękę silnik (niecałe 10kg) jakiś max 3kg akumulatorek lipo lub liion, wypożyczam łódkę na kilka godzin za parę złotych i pływam do woli. Potem pakuję zabawki do bagażnika i wracam do domu. Bez przyczep, slipowania, lania benzyny (czy tam ewentualnego stawiania masztu i rozwieszania szmatek).
Ma być totalnie na leniucha ;-)
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Pią 10 Lut, 2017   

Mój ma 150W i dwie osoby na pontonie zasuwają jakieś 5 km/h :)
Na baterii GreenSaver 20Ah pływałem przez około 2 godziny.
A propos wypraw po jeziorze z piwem, polecam brać ze sobą butelkę po mleku z dużym otworem ;)
 
 
tkoko 
prezes


Pomógł: 19 razy
Dołączył: 26 Lut 2015
Posty: 684
Skąd: Czechowice-Dz
Wysłany: Pią 10 Lut, 2017   

Tu masz fajny artykuł na temat który Cię interesuje, w tym łódki które tym silnikiem możesz "pchać".

http://www.mc-sklep.pl/do...rady-pm-42.html

Nominalnie ten silnik może płynąć z łodzią o wadze ~600kg i wymiarach wg tabeli zapewne z prędkością max 5km/godz. Zasięg i czas pływania zależy głównie od prędkości.

Dorzucam jeszcze tabelę dla silników Flover (załącznik silniki parametry.jpg)
Ręczne opisy dotyczą silnika który posiadam

FRW speed - to nr "biegu"
AD - to prąd na danej prędkości
HR - to czas dla akumulatora 100Ah
BS - to prędkość na danym "biegu"
BW - to masa łodzi

Dla twojego silnika te parametry będą ~30% mniejsze.

silniki parametry.jpg
Pobierz Plik ściągnięto 678 raz(y) 359,39 KB

 
 
sirgregs 
prezes


Pomógł: 24 razy
Dołączył: 14 Paź 2015
Posty: 933
Skąd: Łódź
Wysłany: Pią 10 Lut, 2017   

Czyli zgodnie z danymi jakie podaliście dwuosobowa łódka wiosłowa (o masie wraz z ładunkiem około 300 kg) przy prędkości rzędu 5km/h powinna zadowolić się zużyciem energii na poziomie 25Wh/km. I to przy silniku bez elektroniki.
Podłączenie sterownika DC za 50 złotych da analogowe sterowanie mocą (prędkością) i prawie dwukrotną oszczędność energii przy prędkości odpowiadającej załączonemu drugiemu a może i nawet trzeciemu biegowi.
Dla prędkości pierwszego biegu oszczędność będzie jeszcze większa.
No i zawsze można silniczek lekko przewoltować jakby co ;-)
 
 
tkoko 
prezes


Pomógł: 19 razy
Dołączył: 26 Lut 2015
Posty: 684
Skąd: Czechowice-Dz
Wysłany: Pią 10 Lut, 2017   

sirgregs napisał/a:
Czyli zgodnie z danymi jakie podaliście dwuosobowa łódka wiosłowa (o masie wraz z ładunkiem około 300 kg) przy prędkości rzędu 5km/h powinna zadowolić się zużyciem energii na poziomie 25Wh/km.....


Przy 5km/godz nie będziesz zużywał 25Wh/km :wink: Myślę że dla przeciętnej łódki trzeba liczyć 1.30-1.40m szerokości a wówczas pobór prądu będzie "w górnym zakresie" chyba że popłyniesz na 1 biegu. Jak popatrzysz na moją tabele to przy 5.5km/godz masz 170Watt mocy, a to są parametry dla "idealnej" łodzi testowej (wąskiej aluminiowej). W normalnym użytkowaniu raczej nie osiągniesz takich parametrów. Co do podniesienia napięcia to ryzyko jest takie że śruba za szybko będzie się obracać dając w efekcie mniejszą moc (śruba będzie "mleć" wodę zamiast "pchać" łódkę. :lol:
 
 
sirgregs 
prezes


Pomógł: 24 razy
Dołączył: 14 Paź 2015
Posty: 933
Skąd: Łódź
Wysłany: Sob 11 Lut, 2017   

Z przewoltowaniem żartowałem. Lepiej dać sterownik i ewentualnie wymienić śrubę na śmigło modelarskie 10x6.
Zredukowanie prędkości łódki do 3 km/h powoduje że podobno 50W mocy wystarczy.
Czyli zużycie energii na poziomie 17Wh/km jest możliwe teoretycznie w idealnych warunkach pogodowych (zero wiatru, stojąca woda)
Na akumulatorku 500Wh teoretyczny zasięg przy prędkościach 3-5km/h to przynajmniej 20km.
A 4 godziny ciągłego pływania to już sporo.
Ciekawe jak to będzie w realu.
No nic, trzeba skuć "trochę" lodu ;-)
 
 
tkoko 
prezes


Pomógł: 19 razy
Dołączył: 26 Lut 2015
Posty: 684
Skąd: Czechowice-Dz
Wysłany: Sob 11 Lut, 2017   

Przy silnikach Flover (dotyczy dowolnych silników) od 33 LBS do 55 LBS zasilanych z 12 Volt moce podane dla "optymalnie" dobranej łodzi to:
Dla 1 biegu ~3 km/godz masz od 8 do 14A (100 - 170 wat)
Dla 3 biegu ~5 km/godz masz od 14 do 24A (170 - 290 wat)

Przy twoim silniku (28 LBS) 50 wat, to moim zdaniem wartość nieosiągalna przy przypadkowych łodziach i akceptowalnej predkości. To jest wartość dla prędkości ~1 km/godz (do trolowania). Przedstawiając obrazowo, odpowiednikiem rowerowego silnika 250 wat, na wodzie są silniki 30-35 LBS. Twój silnik to odpowiednik 200 wat do roweru. Ponieważ na wodzie również działa "watowica" (prędkość), więc realne moce których będziesz uzywał będą raczej w pobliżu zmierzonej wartości maksymalnej (30 - 35A).
Teoretyczny zasięg przy ~5km/godz (1200Wh) to 4-5 godz, dla 500Wh to ~2godz czyli 10 km.
Teoretyczny zasięg przy 3km/godz (1200Wh) to 7-9 godz, dla 500Wh to 3-4godz czyli 9-12 km

Na moim chomiku masz w realu zachowanie pontonu 2.3 m, waga ~250kg z silnikiem 33 LBS (silnik 33LBS w pontonie.MP4) Film będzie dostępny zapewne jutro.
http://chomikuj.pl/tkoko
Jak widzisz na silniku przy maksymalnych prędkościach "du*y nie urywa". Realna predkość którą osiągnąłem na maksymalnej mocy to ~6 km/godz (wg tabeli powinno być ~8km/godz), w dwie osoby (max waga zestawu ~250kg). Na "wiaterku" jak widać na końcu filmu prędkości są znacznie większe.
Tak na marginesie; wybierając się na wczasy do Chorwacji, sam myślę nad podłączeniem tego silnika do baterii 28V Li-Ion (z rowerka) przez sterownik 350 wat. Żelowe się skończyły, a dodatkowo 30 kg wagi (akumulatora) nie jest najlepszą opcją do brania silnika na plażę.
 
 
sirgregs 
prezes


Pomógł: 24 razy
Dołączył: 14 Paź 2015
Posty: 933
Skąd: Łódź
Wysłany: Sob 11 Lut, 2017   

tkoko napisał/a:
Teoretyczny zasięg przy ~5km/godz (1200Wh) to 4-5 godz, dla 500Wh to ~2godz czyli 10 km.
Teoretyczny zasięg przy 3km/godz (1200Wh) to 7-9 godz, dla 500Wh to 3-4godz czyli 9-12 km

To teraz mi wytłumacz dlaczego przy tak różnych prędkościach (zapotrzebowaniach na moc) zasięg jest praktycznie identyczny.
 
 
tkoko 
prezes


Pomógł: 19 razy
Dołączył: 26 Lut 2015
Posty: 684
Skąd: Czechowice-Dz
Wysłany: Sob 11 Lut, 2017   

Dlaczego tak się dzieje musisz się spytać producenta silników, tak wynika z oficjalnych danych producenta. :lol:
Dokładnie nie jest to tyle samo, bo dla silnika 33 LBS
przy ~3 km/godz jest to "dokładnie" (HR) 9.4godz * 3.2 km * 0.4 (500Wh) = 12,784 (~13km)
przy ~5 km/godz jest to "dokładnie" 5.4 * 5.5 * 0.4 = 11.88 (~12km)

Moim zdaniem są trzy przyczyny takiego stanu rzeczy
1. cytat "Pamiętajmy że na wodzie opory rosną względem prędkości do sześcianu. Przykład: Łódź 4m dł. aluminium / silnik 0,7KM uzyskuje prędkość 5,5km/h, ta sama łódź z silnikiem 6KM daje prędkość tylko 10,5km/h.
Jak widzisz 10 razy większa moc daje tylko dwukrotny wzrost prędkości.
2. Jak każdy inny silnik tak i te mają zapewne "najlepszą sprawność" przy określonych "parametrach"
Pkt. 2 potwierdza moim zdaniem np silnik 50 LBS gdzie zasięg przy ~5km/godz jest nawet większy niż przy ~3km/godz (dla testowej łodzi)
3. Każdy z tych silników "pcha" łódż o innej masie i innych parametrach.
Różnica w masie łodzi jest porównywalna z różnicą LBS'a silnika (proporcjonalna)

Zasięg jest co prawda "zbliżony" lecz pobór prądu (mocy) jest ~dwukrotnie większy przy 55 LBS niż przy 33 LBS.

Poniżej zasięgi obliczone z danych w tabeli którą Ci podałem.
.. ~3km/godz ~5km/godz
35 LBS 8.976 / 8.512 km/godz
40 LBS 9.6 / 8.208 km/godz
45 LBS 8.568 / 7.752 km/godz
50 LBS 7.128 / 7.616 km/godz
55 LBS 7.128 / 6.944 km/godz

Cytat Natomiast nie przesadzajmy znowu z bardzo małymi pontonami do pływania przy brzegu z dziećmi, tam naprawdę wystarczy silnik 20Lbs. 20Lbs to jest zabawa, zalety - to mały pobór prądu, mały akumulator i tania ładowarka.
 
 
sirgregs 
prezes


Pomógł: 24 razy
Dołączył: 14 Paź 2015
Posty: 933
Skąd: Łódź
Wysłany: Sob 11 Lut, 2017   

Załóż sterownik PWM do swojego silnika i zobaczysz wyniki takie jak być powinny ;-)
Jeżeli Twój silnik to silnik sterowany "biegami" czyli z poprzedniej epoki (mój taki właśnie jest) to niestety nie ma praktycznie możliwości znalezienia złotej prędkości która da największy zasięg.
W takim układzie nie ma żadnej elektroniki a jedynie przełącznik który daje zasilanie na silnik poprzez cztery rezystory. Prąd jest ograniczony odpowiednim rezystorem a wydzielone na nim ciepło odbierane jest przez wodę. Więcej mocy idzie w ciepło niż w napęd. Jedynie piąty bieg do przodu daje bezpośrednio pełne napięcie akumulatora na silnik.
Zastosowanie najprostszego sterownika pwm zwiększa zasięg nawet pięciokrotnie dla prędkości odpowiadającej pierwszemu biegowi i daje możliwość płynnej regulacji prędkości obrotowej śruby napędowej.
Takie sterowanie nazywają "maximizerem" w branży i życzą sobie extra 1000 złotych za taki bajer ;-)
 
 
tkoko 
prezes


Pomógł: 19 razy
Dołączył: 26 Lut 2015
Posty: 684
Skąd: Czechowice-Dz
Wysłany: Nie 12 Lut, 2017   

sirgregs napisał/a:
...Zastosowanie najprostszego sterownika pwm zwiększa zasięg nawet pięciokrotnie dla prędkości odpowiadającej pierwszemu biegowi i daje możliwość płynnej regulacji prędkości obrotowej śruby napędowej....


Widzę że przestudiowałęś temat silników na jakimś forum wędkarskim. :mrgreen:
Sam kupując silniczek też "studiowałem" te możliwości i "wyszło mi" że przy moim pontoniku o masie całkowitej 120kg, i mocy 33 LBS to "wejdę w ślizg" :wink: Jak pisałem; realnie uzyskałem 6 km/godz maksymalnej prędkości, mimo iż wg tabeli dla łodzi 800 kg ta prędkość to 8 km/godz. Może że dla kajaka lub wyczynowej łodzi wioślarskiej te 8 km/godz jest w miarę realne.
Myślę że mylisz ZASIĘG z czasem PŁYWANIA. Tutaj się zgodzę że możesz osiągnąć zwiększenie CZASU PŁYWANIA względem sterowania biegami. Życzę zadowolenia z silniczka i powodzenia przy osiąganiu zasięgu. :smile:
Jeżeli obejrzałeś filmik to to co widzisz to jest praktycznie cały czas 5 bieg.
 
 
sirgregs 
prezes


Pomógł: 24 razy
Dołączył: 14 Paź 2015
Posty: 933
Skąd: Łódź
Wysłany: Nie 12 Lut, 2017   

Filmiku nie widziałem bo chcą kasę za transfer. Daj to na youtube jeżeli możesz.
Jest fajny temat o silnikach na ES a tam raczej wiedzą co piszą ;-)
Bardzo istotne jest dobranie prędkości obrotowej śruby do oporów łodzi (wynikowej prędkości łodzi) co przy korzystaniu z biegów nie jest możliwe i zawsze jest nieekonomicznie.
Nawet jeżeli któryś bieg jest przypadkiem pod względem poślizgu śruby ok to tracimy mnóstwo energii na rezystorze.
Załóż sobie do roweru cztery potężne rezystory zamiast sterownika i zobaczymy jakie będą zasiegi ;-)
Mój silnik to nawet na jednym ogniwie liion działa taki jest skomplikowany ...
Dołożę do niego sterownik i aku lipo bez żadnej ingerencji w sam silnik.
W pudełeczku udającym zwykły akumulator będzie sterownik, aku i potencjometr suwakowy. Na zewnątrz wyprowadzone będzie wyjście ze sterownika w formie klem i suwak potencjometru.
Wrzucasz pudełko do łódki, zapinasz krokodylki na klemach niby akumulatora, zapinasz piąty bieg na silniku i ruszasz i regulujesz prędkość suwaczkiem. Koszt to tylko sterownik DC czyli poniżej stówy bo aku od roweru mamy. I można się bawić elegancko i co najważniejsze ekonomicznie.
Kolejny ewentualny upgrade to wymiana śruby na śmigło modelarskie APC 10x6.
Mój braciak czasami tresuje 4 metrowy ponton (trzech dorosłych facetów wygodnie może tym pływać) i z wiaterkiem 2KM to ledwo 10km/h to osiąga ale z dwucylindrowym 8KM silnikiem zasuwa 22km/h czyli jak twierdzi wchodzi w ślizg.
 
 
tkoko 
prezes


Pomógł: 19 razy
Dołączył: 26 Lut 2015
Posty: 684
Skąd: Czechowice-Dz
Wysłany: Nie 12 Lut, 2017   

Powinieneś widzieć film bez pobierania. Nie klikaj w nazwę pliku, ale w obrazek z pontonem a uruchomi się film który możesz powiększyć na cały ekran (sprawdziłem teraz w realu).
Zanim miałem silnik moje oczekiwania były takie :mrgreen:
http://www.karvin-polska.com/?page=filmy
Jak jest w realu to masz na chomiku :evil: :lol:
Wszystkie twoje sugestie są mi znane od kilku lat :wink:
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  
Batteryguru baterie do rowerów elektrycznych

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group