ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: tas
Sob 07 Gru, 2013
Litowce zamiast ołowiowego
Autor Wiadomość
Mibars 
kierownik
Leń patentowany



Pomógł: 3 razy
Dołączył: 10 Lis 2008
Posty: 382
Skąd: Nadarzyn k. W-wy
Wysłany: Wto 02 Lut, 2010   Litowce zamiast ołowiowego

Witam,

Ponownie mam temat nie do końca związany z EV, choć dotyczy stosowania akumulatorów litowych w aucie.

Mam pewną koncepcję: Otóż mam lekki samochód, ale chciałbym miec jeszcze lżejszy, zaś akumulator to jakby nie patrzeć 14kg cegła :) no i po obejżeniu w internecie filmu, na którym widać, jak za pomocą modelarskiego pakietu litowców udaje sie odpalić samochód, to pomyslałem "czemu, by nie?"

Tamten akumulatorek był skrajnie maly, ale nie byle jaki - modelarski, pojemności nie pamiętam, w każdym razie 3 ogniwa dajace razem 12,4V i w modelu samolotu oddające 40A.

Nie chciałbym aż tak schodzić z gabarytami, dlatego mam kilka pytań, na które nie mogę znaleźć odpowiedzi:

-Jakie maksymalne temperatury wytrzymują ogniwa litowo-jonowe(polimerowe?) Znalazłem 2 rozbieżne informacje: 70*C i 50*C. Przy tej drugiej komplikuje mi się układ o dodatkowy wentylator chłodzący załączany w razie potrzeby
-Jaki sprawują się na mrozie?
-Jaki maksymalny prąd chwilowy są w stanie oddać ogniwa laptopowe? Znalazłem informację, że i 20C, ale nie jest to informacja potwierdzona...

Oczywiście nie podpinałbym tych akumulatorów "bezpośrednio", tzn nie ładowałbym ich prosto z alternatora. Wymyśliłem zrobić ładowarko-BMS z wbudowanym ukladem przełączajacym - Rozrusznik, z racji tego, że i tak jest oddzielnie zasilany byłby zasilany bezpośrednio, zaś reszta układu byłaby przełączana - Przy braku ładowania - zasilanie bezposrednie - jak ładowanie sie pojawia, to bezpośrednie połączenie byłoby rozłączane i włączałaby się ładowarka. Ładowarka pewnie byłaby niczym innym, jak zasilaczem PWM, tyle, że sterowanym mikroprocesorowo tak, by najpierw dawać stały prąd, a potem stałe napięcie, plus jakieś kondensatory do wygładzenia impulsów. Oczywiscie dodatkowo musiałaby być kontrola rozładowania, ale wydaje mi sie, ze to jest w dość prosty sposób wykonalne.

No i kwestia najważniejsza - czy bateria ~12V (3 szeregowo) do góra 20Ah bylaby z siebie w stanie chwilowo oddać 1,5-2KW zarówno przy +50*C, jak i przy -20*C? Jeśli nie... To cały pomysł leży (jeśli mam zakłądać wymianę akumulatora co 3 lata, to koszty zaczną się robić nieciekawe).

Co planuje osiągnąć? Zredukować masę o ok. 10kg (1%, jak to mówią ziarnko do ziarnka...), przy załozeniu, że gotowy akumulator + "czarna skrzynka" (ładowarko-BMS-kontroler zasilania) ważyłby ze 4kg. No i chyba ważniejszy powód - Wypróbować wiedzę teoretyczną w praktyce i motywacja, by w końcu nauczyć sie programować mikrokontrolery...
_________________
No i jest :)
 
 
rzepon 
początkujący


Dołączył: 24 Kwi 2008
Posty: 25
Skąd: LUBLIN
Wysłany: Śro 03 Lut, 2010   

Witam, po co kombinować, są już dostępne gotowe zamienniki ołowianych akumulatorów rozruchowych http://gwl-power.tumblr.com/page/2 :-) http://gwl-power.tumblr.c...he-high-voltage
_________________
Peugeot 106 ELECTRIC
http://www.evalbum.com/1484
EL-Trans Mini-El
http://www.evalbum.com/2294
 
 
Mibars 
kierownik
Leń patentowany



Pomógł: 3 razy
Dołączył: 10 Lis 2008
Posty: 382
Skąd: Nadarzyn k. W-wy
Wysłany: Śro 03 Lut, 2010   

hmm ciekawe, tylko... Czy to jest gotowe, kompletne rozwiązanie, ktore wkłądam w miejsce zwykłego akumulatora? Tzn, czy ma wbudowaną ładowarkę, BMS itd? Bo... Szczerze powiedziawdszy na takie coś nie wygląda... Poza tym gdzie frajda ze zrobienia tego samemu? ;)
_________________
No i jest :)
 
 
agrafek
[Usunięty]

Wysłany: Śro 03 Lut, 2010   

250$ z VAT i to u cześków :shock:

rzepon, normalnie wielkie piwo Ci się należy za ten link.
 
 
Mibars 
kierownik
Leń patentowany



Pomógł: 3 razy
Dołączył: 10 Lis 2008
Posty: 382
Skąd: Nadarzyn k. W-wy
Wysłany: Śro 03 Lut, 2010   

OK, miałem chwile wiecej czasu

Te akumulatory coś są zbyt "piękne", aby były prawdziwe, coś jest nie tak.

Jak to jest, że mogą działac kompletnie bez żadnego BMSa?

Inna sprawa, że 12V 20Ah litowo-żelazowe (?) według moich obliczeń kosztuje 350zł bez VATu (i w Pradze, więc jeszcze przesyłka)
_________________
No i jest :)
 
 
kuras999
[Usunięty]

Wysłany: Śro 03 Lut, 2010   

ja mam baterie w rowerze 14 pakietów szeregowo używam od około roku bez żadnych układów typu BMS i ani razu nie musiałem korygować naładowania wg mnie BMS jest zbędny jeśli nie ładuje się ogniw do równo 4,20V tylko np 4,15V i nie rozładowuje poniżej 3,00V
w typowym akumulatorze samochodowym też jest przecież 6 ogniw i gdzie jest bms dla nich?

litowe jak żadne inne dobrze pracują na ekstremalnych mrozach - praktycznie nie ma różnicy w pojemności wiem bo cały czas jeżdżę niezależnie od pogody

co do prądu rozładowania to myślę że te 20C przy ogniwach laptopowych to jest bardzo prawdopodobne jak zwierałem zużyte (tzn takie na których laptop trzymał ok 5-10min) nie naładowane do pełna ogniwo przez amperomierz osiągałem ok 10C nowe dawało wynik przekraczający zakres
 
 
Mibars 
kierownik
Leń patentowany



Pomógł: 3 razy
Dołączył: 10 Lis 2008
Posty: 382
Skąd: Nadarzyn k. W-wy
Wysłany: Śro 03 Lut, 2010   

kuras999 napisał/a:
w typowym akumulatorze samochodowym też jest przecież 6 ogniw i gdzie jest bms dla nich?


Nie ma koniecznosci jego stosowania. Co się "przeładuje" to idzie w ciepło.

kuras999 napisał/a:
litowe jak żadne inne dobrze pracują na ekstremalnych mrozach
To mnie niezwykle cieszy. A co z wysokimi temperaturami? (np. latem pod maską, gdy słońce grzeje, a i jeszcze obok silnik promieniuje)

A jak je ładujesz? Zauważ, że ja chcialem użyć 3 ogniwa w szeregu, czyli po pierwsze skorzystać z tych 4,2V, oraz ładować z alternatora, który pewnie potrafi i 14V dać. Oczywicie pewnym rozwiązaniem byłoby użycie 4S, ale to podraża układ (częściowo kompensowane przez zwiększenie napiecia, można by zmniejszyć nieco pojemnosć), za to z drugiej strony zbliża mnie do dolnej granicy (w końcu 3V na ogniwo to wychodziłoby 12V z pakietu...)

Myślę o takich ogniwach, maja chyba najlepszy stosunek mocy do ceny: (aukcja znana na pewno, ogniwa 1,6Ah Li-ion wyciagane z akumulatorów HP)
http://www.allegro.pl/item903425882.html

Wlaśnie sobie policzyłem, że złożenie pakietu 9 równolegle (3 te "pakieciki"), 4 szeregowo to koszt 180zł. Pojemność wychodzi 16,2Ah, pewnie dałoby się utrzymać napięcie rzędu 13,5-14V przy ładowaniu z alternatora, przy rozruchu 2kW oznaczałoby to prąd 148 amperów, co przy tej pojemności wychodzi 9,1C... Może mozna by się pokusić o zmniejszenie pojemnosci? (ani rozrusznik nie ma tych 2kW, ani te 9C to nie max dla tych ogniw)

6R4S to 24 ogniwa, 120zł 10,8Ah, prąd 13,7C. Hmm... Odpalać samochód z czegoś, co jest równoważne z czterema bateriami laptopowymi? ;)

A co do BMSów. Ogniwa litowo-jonowe nie są zbyt stabilne, jeśli mam je wykorzystywać w samochodzie wartym jednak trochę więcej, niż np. rower, to wolę mieć dodatkowy margines bezpieczeństwa, takie dodatkowe zabezpieczenie przed pożarem. Są 2 problemy - Nadmierne naładowanie i nadmierne rozładowanie. Jak na to pierwsze są dostępne różne rozwiazania tego problemu (patrz np. TUTAJ), tak nad zabezpieczeniem przeciwko nadmiernemu rozładowaniu (które najlepiej samo prądu nie pobiera!) trzeba by trochę pomyśleć...
_________________
No i jest :)
 
 
maniakev
stażysta


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 07 Lis 2009
Posty: 124
Wysłany: Pon 15 Lut, 2010   

Mibars napisał/a:


Myślę o takich ogniwach, maja chyba najlepszy stosunek mocy do ceny: (aukcja znana na pewno, ogniwa 1,6Ah Li-ion wyciagane z akumulatorów HP)
http://www.allegro.pl/item903425882.html



Sprzedający www_awena_com_pl kupiłem u nich na próbę: oni są niepoważni przysłali ogniwa całkowicie rozładowane typowo 1.5V, a jedno nawet 0.9V.
 
 
Marucha79
[Usunięty]

Wysłany: Pon 15 Lut, 2010   

Rzeczywiście mało poważne. Ja kupowałem od innego użytkownika, jakaś część okazała się szmelcem, jednak otrzymałem dodatkowe ogniwa za te w najgorszym stanie, a cena była o połowę niższa. Jeśli napięcia są takie o jakich piszesz to najwyraźniej ściema jakoby ogniwa były demontowane z nieużywanych baterii, bo są to już napięcia dla baterii niebezpieczne, a więc niemożliwe, by producent oddawał ogniwo w takim stanie, a samorozładowanie również nie tłumaczy tak niskiego napięcia.
Pozostaje mieć nadzieję, że jednak po naładowaniu ogniwa będą trzymały swoją pojemność, jednak na wypadek ewentualnych reklamacji proponuję napisać sprzedającemu w jakim stanie przyszły ogniwa, wraz z linkami z sieci potwierdzajacymi do jakich szkód może doprowadzić nadmierne rozładowanie ogniwa. Mój sprzedawca był zaskoczony kiedy mu o tym napisałem ;)
 
 
Mibars 
kierownik
Leń patentowany



Pomógł: 3 razy
Dołączył: 10 Lis 2008
Posty: 382
Skąd: Nadarzyn k. W-wy
Wysłany: Pią 19 Lut, 2010   

No to mnie zmartwiłes...

Macie jakiś sprawdzonych dostawców takich ogniw?
_________________
No i jest :)
 
 
Zbyszek Kopeć 
szef


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 3284
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Pią 19 Lut, 2010   

Przecież żaden handlarz nie będzie dopłacał do ogniw.
Używka jest używką, a pomiary zajmują dużo czasu, czyli kosztują.
_________________
EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl
 
 
Mibars 
kierownik
Leń patentowany



Pomógł: 3 razy
Dołączył: 10 Lis 2008
Posty: 382
Skąd: Nadarzyn k. W-wy
Wysłany: Pią 19 Lut, 2010   

Panie Zbyszku.... Ja mówie o nowych ogniwach!

Nie chce składać pakietu z ogniw używanych, jak wiem, że one i tak pojeżdża pewnie ze 3 lata, nim trzeba będzie je wymienić
_________________
No i jest :)
 
 
rarek 
dyrektor


Wiek: 50
Dołączył: 24 Paź 2008
Posty: 476
Skąd: Ozorków
Wysłany: Pią 19 Lut, 2010   

myślisz o takim rozruchowym??
lifepo4
 
 
Zbyszek Kopeć 
szef


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 3284
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Pią 19 Lut, 2010   

Faktyczny prąd rozruchowy auta spalinowego jest o bardzo wiele większy od tego w tym powyższym linku (LiFePO4).
_________________
EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Sob 20 Lut, 2010   

Dziwne paramatry, jak na LiFePo4. Ciagły prąd 1C?
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group