ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Sterownik DC, a prąd z silnika
Autor Wiadomość
mmoto 
prezes
mmoto


Pomógł: 3 razy
Dołączył: 13 Sty 2010
Posty: 801
Skąd: Szczecin
Wysłany: Czw 04 Maj, 2017   Sterownik DC, a prąd z silnika

Zastanawia mnie czy sterownik DC od skuterków może się uszkodzić od prądu zwrotnego, gdy odpuszczamy manetkę, a silnik działa jak prądnica.

Skuterki mają wolnobieg, moje rowery nie.
Może ktoś by to objaśnił i raz na zawsze rozwiał obawy o sterownik przy szybkim zjeździe z górki.
 
 
qaz33 
szef
qaz33


Pomógł: 15 razy
Dołączył: 07 Kwi 2014
Posty: 1464
Skąd: Gdynia
Wysłany: Czw 04 Maj, 2017   

Moze. Jezeli indukowane przez silnik napiecie bedzie wyzsze niz napiecie graniczne diod wbudowanych w twoje mosfety. Wszystko mozna posprawdzac w nocie i za pomoca woltomierza.
 
 
gienek333 
szef


Pomógł: 25 razy
Wiek: 55
Dołączył: 26 Kwi 2013
Posty: 1338
Skąd: Kraków
Wysłany: Czw 04 Maj, 2017   

Nie powinno się nic stać, ponieważ przy większej prędkości silnik zacznie ładować aku (a to ograniczy napięcie).
_________________
Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu.
 
 
alfaton 
początkujący
alfaton


Wiek: 51
Dołączył: 01 Maj 2014
Posty: 14
Skąd: Zabrze
Wysłany: Czw 04 Maj, 2017   

Oczywiście, że może się usmażyć. Ja tak już usmażyłem 2 kontrolery, jeśli prądy będą zbyt duże, to pójdą diody, szczególnie jak jedziemy z górki szybciej niż normalnie by kontroler pozwoliłby kręcić silnikiem. To samo dotyczy kontrolerów z odzyskiem regeneracyjnym jeśli pracujemy na granicy pracy mosfetów.
_________________
Elekryczna Fabia Kombi 30kw/15kWh & Prius Plug-in 2Gen 10kWh
 
 
mmoto 
prezes
mmoto


Pomógł: 3 razy
Dołączył: 13 Sty 2010
Posty: 801
Skąd: Szczecin
Wysłany: Czw 04 Maj, 2017   

Do tej pory nie miałem problemów, ale projektujemy pojazd o prędk. max mniej niż 20 km/h, a z górki może osiągnąć myślę z 30-35 km/h. I tu mam obawy, że silnik wyprodukuje spore napięcie.

Proszę dalej o wasze opinie.
 
 
qaz33 
szef
qaz33


Pomógł: 15 razy
Dołączył: 07 Kwi 2014
Posty: 1464
Skąd: Gdynia
Wysłany: Czw 04 Maj, 2017   

Ja bym zmierzyl napiecie i note czy wszystko jest z zapasem zeby byc spokojnym. Jak nie jest to zmienic silnik na szybszy lub wiecej hamowac z gorki.
Ja tez usmazylem jeden sterownik z tego powodu tylko ze do bldc
Ostatnio zmieniony przez qaz33 Czw 04 Maj, 2017, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
radasss 
dyrektor
Radosław



Pomógł: 7 razy
Wiek: 55
Dołączył: 18 Lis 2007
Posty: 413
Skąd: Luboń/k.Poznania
Wysłany: Czw 04 Maj, 2017   

Bardzo podobnie jak niżej wygląda stopień końcowy sterownika PWM silnika DC. Prąd zwrotny indukowany przez prądnicową pracę silnika a zarazem możliwe wyższe napięcie na zaciskach silnika mogą uszkodzić również resztę sterownika, z tym że prąd popłynie przez diodę D1, jak ona padnie to przez diodę tzw. pasożytniczą zawartą w Q1, a jak i ona padnie to całość potencjału z silnika leci w część sterująca.

_________________
warsztatmotocykli.pl
 
 
mmoto 
prezes
mmoto


Pomógł: 3 razy
Dołączył: 13 Sty 2010
Posty: 801
Skąd: Szczecin
Wysłany: Czw 04 Maj, 2017   

Rozumiem, że napięcie jeżeli nie spali sterownika, trafi do baterii.
A co na to BMS ?!
 
 
qaz33 
szef
qaz33


Pomógł: 15 razy
Dołączył: 07 Kwi 2014
Posty: 1464
Skąd: Gdynia
Wysłany: Czw 04 Maj, 2017   

Jak napiecie nie przekroczyc maksymalnego napiecia wstecznego dla mosfetow w bmsie to jest ok. Ciezko wrozyc z fusow. Nikt ci tu nie powie dokladnie nie znajac zadnych parametrow
 
 
gienek333 
szef


Pomógł: 25 razy
Wiek: 55
Dołączył: 26 Kwi 2013
Posty: 1338
Skąd: Kraków
Wysłany: Czw 04 Maj, 2017   

BMS- a nie wziąłem pod uwagę, ale można go "poprawić" dając zamiast tranzystorów stycznik (przekaźnik).
_________________
Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu.
 
 
radasss 
dyrektor
Radosław



Pomógł: 7 razy
Wiek: 55
Dołączył: 18 Lis 2007
Posty: 413
Skąd: Luboń/k.Poznania
Wysłany: Czw 04 Maj, 2017   

Oprócz kondensatorów, tranzystorów i diod w obwodzie mocy (sterownik, BMS), które muszą być na napięcie nieco wyższe niż max napięcia prądnicowego silnika to część nazwijmy ją nisko prądowa musi mieć stabilizację napięcia. W innym wypadku uwięziony w półprzewodnikach, kondensatorach dym wydostanie się na zewnątrz. :???:
_________________
warsztatmotocykli.pl
 
 
mmoto 
prezes
mmoto


Pomógł: 3 razy
Dołączył: 13 Sty 2010
Posty: 801
Skąd: Szczecin
Wysłany: Czw 04 Maj, 2017   

Ok. wydaje się że motor MY1020 czy podobny nie wytworzy wysokiego napięcia, sprawdzę.
Rozpędzę go drugim silnikiem i sprawdzę co wyindukuje na obr. nominalnych.
Jak tak nie dam rady to zjadę z górki z woltomirzem na silniczku.
 
 
radasss 
dyrektor
Radosław



Pomógł: 7 razy
Wiek: 55
Dołączył: 18 Lis 2007
Posty: 413
Skąd: Luboń/k.Poznania
Wysłany: Czw 04 Maj, 2017   

Fajny jest ten NPP ze stopki. Oczywiście chodzi o cały kontekst włącznie z tą rurą cieplika. Lekki banan na twarzy się pojawia jak się człek przypatrzy :smile:
_________________
warsztatmotocykli.pl
 
 
gienek333 
szef


Pomógł: 25 razy
Wiek: 55
Dołączył: 26 Kwi 2013
Posty: 1338
Skąd: Kraków
Wysłany: Pią 05 Maj, 2017   

Silnik z magnesami wytwarza napięcie proporcjonalne do obrotów.
_________________
Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu.
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Pią 05 Maj, 2017   

mmoto napisał/a:
Rozumiem, że napięcie jeżeli nie spali sterownika, trafi do baterii.
A co na to BMS ?!

Zalezy od modelu ale jeśli na wyjscie BMS (mosfety) trafi zwrotne wysokie napięcie, to na 50 % tego nie przeżyje.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group