ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Testowanie ogniw
Autor Wiadomość
Eryk1000 
szef


Pomógł: 25 razy
Wiek: 40
Dołączył: 22 Lis 2013
Posty: 1119
Skąd: Wadowice
Wysłany: Nie 04 Cze, 2017   

Co do samego napięcia to może tak być ogniwo nie nasyciło się całkowicie a ładowarka uznała że już full.. Napisz jakie to masz ogniwa? Z czego wyjęte? Jaki przebieg? Czym mierzysz Rw? Te wyniki które podałeś nie napawają radością.
_________________
Jeżdżę na :

E-Giant Terrago

Viking Power 6000W +
 
 
Wojtas82 
kierownik



Pomógł: 2 razy
Wiek: 42
Dołączył: 18 Kwi 2017
Posty: 372
Skąd: Gdynia
Wysłany: Nie 04 Cze, 2017   

Akumulator 18650 Li-ion 3200 mAh LG INR18650 MH1
Ogniwa od kolegi Redback z forum - podobno nowe z demontażu. Mam z dwóch partii. Ta partia, którą mierzę jest z 07.2014. Druga partia z 2016 ale tych jeszcze nie ruszałem. Rw mierzę ładowarką Bt-c3100 v2.2. Kilka pomiarów jednego ogniwa w różnych slotach z dociskiem kciukiem. Wynik uśredniam. Napięcie zaraz po wyjęciu z ładowarki mierzę miernikiem (taki zwykły za 30-40zl).
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Nie 04 Cze, 2017   

Podłącz ten miernik w czasie ładowania i sprawdz czy pokazuje to samo...
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
Wojtas82 
kierownik



Pomógł: 2 razy
Wiek: 42
Dołączył: 18 Kwi 2017
Posty: 372
Skąd: Gdynia
Wysłany: Nie 04 Cze, 2017   

Dziwna sprawa. Po podłączeniu miernika jest różnica, która nie jest stała. Miernik pokazywał 4.2 a ladowarka 4.17.Od razu po wyjeciu z ładowarki na mierniku bylo 4.17.
 
 
maniekrox 
prezes
maniekrox


Pomógł: 22 razy
Dołączył: 26 Sie 2014
Posty: 909
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Nie 04 Cze, 2017   

Może było jeszcze ładowanie fazą CV? To znaczy, że po osiągnięciu max napięcia ogniwa (4,2 V) tak naprawdę są jeszcze ładowane, tylko co raz mniejszym prądem..

Jeśli masz wątpliwości co do sprawdzania oporności wewnętrznej to polecam zrobić to metodą techniczną, ale przy prądzie minimum 3-4A, bo inaczej Twój miernik ma za małą dokładność i będzie duży błąd pomiaru.

https://pl.wikipedia.org/wiki/Op%C3%B3r_wewn%C4%99trzny_ogniwa
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Nie 04 Cze, 2017   

Wojtas82, masz najtańszą ładowarkę na rynku, do tego kłamiącą pomiary Rw, nie możesz się sugerować tym sprzętem w pomiarach, to coś służy tylko jako ładowarka ze wskaźnikami :)
Mam tą ładowarkę i jest dokładnie to samo:
1. Ładuje jak chce do przedziału 4.15-4.22
2. Kłamie pomiar Rw
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
Wojtas82 
kierownik



Pomógł: 2 razy
Wiek: 42
Dołączył: 18 Kwi 2017
Posty: 372
Skąd: Gdynia
Wysłany: Nie 04 Cze, 2017   

No właśnie tak przeczuwałem. Jedyne co mogę zrobić to sprawdzić mniej więcej pojemność? A te pomiary Rw to z pewnością są przekłamane ale skoro są na podobnym poziomie to chyba znak, że jest ok? Na razie żadne ogniwo nie odstaje drastycznie. Nie wiem, zobaczymy... Na razie trochę się zmartwilem bo gdzieś widziałem post, że gość miał te same ogniwa, testował tą samą ładowarką i niby wszystko cacy a pozniej miał cyrk na jedej sekcji..
 
 
Wojtas82 
kierownik



Pomógł: 2 razy
Wiek: 42
Dołączył: 18 Kwi 2017
Posty: 372
Skąd: Gdynia
Wysłany: Czw 08 Cze, 2017   

W trakcie testów chyba odkryłem trefne ogniwo. Robię cykl, naładowanie do pełna, rozładowanie z pomiarem i ponowne naładowanie. Jedno z ogniw w pierwszym cyklu ładowania (przed rozładowaniem) przy napięciu ok.4.05V było bardzo gorące. Wziąłem termometr bezprzewodowy (taki do pomiaru temperatury człowieka) i pokazało 54.6 st C! Czy takie ogniwo mogę uznać za trefne? Było tak ciepłe, że niezbyt długo mogłem je utrzymać w zaciśniętej dłoni. Może to, że ładuję po 4 ogniwa naraz powoduje taki wzrost temperatury? Inne ogniwa są lekko ciepłe.

Druga sprawa, ogniwa, które sobie już poleżały 2-4 dni po pełnych cyklach ładowania i rozładowania. Sprawdziłem je właśnie miernikiem i napięcie wacha się od 4.08 do 4.16 V max. Te ogniwa są z 2014 roku.

Przypomnę, że testy robię ładowarką BT-C3100 v.2.2 (tak, wiem, że to taniocha ale nic innego nie mam).
Będę wdzięczny jak mnie ktoś nakieruje.

EDIT:
Ładuję i rozładowuję prądem 1A (max moc tej ładowarki). Czy ogniwa grzeją się tak samo przy ładowaniu jak przy rozładowywaniu? Pytam bo ładowanie ładowarką 54.6V (czyli tą główną) będzie odbywać się chyba niższym prądem, skoro ma ona 4A. Rozumiem, że te 4A ładowarki jest rozdzielone na poszczególne cele i może nie ma powodu do paniki?
 
 
Kajman 
prezes


Pomógł: 2 razy
Dołączył: 18 Kwi 2017
Posty: 717
Skąd: Bdg
Wysłany: Pią 09 Cze, 2017   

To ogniwo w śmietnik albo do latarki (słabej). Jak ładowarka ma 4a to tyle idzie w ogniwa. Jedynie co to liczba P zwiększa możliwości prądowe pakietu. Czyli jeśli teraz jedno ogniwo traktujesz 1A to przy ładowarce 4A przy 4 ogniwach w parze będzie to podobne ładowanie. Te rozjazdy na zimno na moje źle wróżą, ogniwa są w różnych etapach swojego życia i będą się rozjeżdżać.
 
 
Eryk1000 
szef


Pomógł: 25 razy
Wiek: 40
Dołączył: 22 Lis 2013
Posty: 1119
Skąd: Wadowice
Wysłany: Pią 09 Cze, 2017   

Coś mocno zagrzało się to ogniwo. Weź może jeszcze raz go puść samo na testy czy efekt będzie podobny. Co do napięcia na ogniwach to warto zmierzyć napięcie zaraz po ładowaniu napisać na ogniwie a potem po kilku dniach leżakowania. Jeżeli faktycznie spada to o 0.1V lub okolice to ogniwo nie nadaje się do użytku. Prąd ładowania i rozładowania o wartości 1A nie powinien robić wrażenia na tych ogniwach.
_________________
Jeżdżę na :

E-Giant Terrago

Viking Power 6000W +
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Pią 09 Cze, 2017   

Ogniwo ktore się tak mocno grzeje przy 1A jest do wyrzucenia.
Jeśli ogniwa ladowales do 4,20 to po 2-3 dniach dobre pokaże powinny mieć nie mniej niz 4,16-17 i utrzymywac takie napięcie w następnych dniach/tyg.
Gorsze ogniwa ale jeszcze do użytku jako pojedyncze albo w malych pakietach do innych niż rower zastosowaniach, to takie które np po 30 dniach mają 4,12-4,15. Ale nie po trzech.
Nawet jesli OPUS nie jest wzorowym przyrządem do pomiaru RW, to naladowane ogniwa ktorym pomierzysz RW, natychmiast pokaże Ci tego knota bo będzie mial 100-200 mohm lub więcej.
Bo te które mają uplywnosc napięcia mają najczęściej wysokie RW.
Do tego celu warto zrobić sobie makiete ogniwa z dobrymi stykami i grube odprowadzenia z krokodylkami. Wtedy pomiar jest szybki i bardziej powtarzalny bo styki OPUSA nie są przesuwane.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
Ostatnio zmieniony przez WojtekErnest Pią 09 Cze, 2017, w całości zmieniany 2 razy  
 
 
Wojtas82 
kierownik



Pomógł: 2 razy
Wiek: 42
Dołączył: 18 Kwi 2017
Posty: 372
Skąd: Gdynia
Wysłany: Pią 09 Cze, 2017   

Dziękuję panowie. Jeszcze takie jedno spostrzeżenie. Gdy ogniwo się ładuje w ladowarce i ma ok. 4.18-4.19 to czesto nie doladowuje sie do końca do 4.2 albo ma z tym problem. Kilka tak spedzilo caly dzien w ladowarce az w koncu wyjąłem. Nie pokazuje sie napis full. Wtedy prąd ładowania to ok 100 mA. Co to oznacza?
 
 
Eryk1000 
szef


Pomógł: 25 razy
Wiek: 40
Dołączył: 22 Lis 2013
Posty: 1119
Skąd: Wadowice
Wysłany: Pią 09 Cze, 2017   

Wojtas82 napisał/a:
Dziękuję panowie. Jeszcze takie jedno spostrzeżenie. Gdy ogniwo się ładuje w ladowarce i ma ok. 4.18-4.19 to czesto nie doladowuje sie do końca do 4.2 albo ma z tym problem. Kilka tak spedzilo caly dzien w ladowarce az w koncu wyjąłem. Nie pokazuje sie napis full. Wtedy prąd ładowania to ok 100 mA. Co to oznacza?


Samo rozładowanie. Czyli utylizacja ogniwa.
_________________
Jeżdżę na :

E-Giant Terrago

Viking Power 6000W +
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Pią 09 Cze, 2017   

Eryk1000 napisał/a:

Samo rozładowanie. Czyli utylizacja ogniwa.

Ogniwo 'klasy B' do innych zastosowań niz rower czy pakiety z dużą ilością P.
Czyli pewnie niektóre nadadzą się do prostych innych zastosowań.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
Wojtas82 
kierownik



Pomógł: 2 razy
Wiek: 42
Dołączył: 18 Kwi 2017
Posty: 372
Skąd: Gdynia
Wysłany: Pią 09 Cze, 2017   

U mnie ma być 8P13S zgodnie z wyliczeniem przy sterowniku 30A maksymalny pobór to 3.75A przy dopuszczalnym 10A max. No nic, lecę dalej z testami ale tak jak piszecie wygląda to słabo. Nie będę się spieszył ze zgrzaniem pakietu bo widzę, że trzeba bardzo dokładne testy przeprowadzić.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group