ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum
Batteryguru baterie do rowerów elektrycznych

Poprzedni temat «» Następny temat
Grzybiarz v1.0
Autor Wiadomość
Bartosh 
stażysta


Dołączył: 02 Maj 2017
Posty: 105
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Czw 11 Maj, 2017   Grzybiarz v1.0

Update:
Projekt ukończony. Jak wyszedł?


Co w środku:
- Falcon v2
- QS205 v3 24x5
- Sabvoton SVMC72150 + CA v3
- Akumulator 22S17P, 374 x VTC4
- Amor Rock Shox Domain DC 2016
- Damper Rock Shox Van RC 2015
- Hamulce SLX M7000 przód i tył
- Koła moto 19' przód i tył, obręcze 1.4''
- Shinko SR244 na przodzie, Mitas C-19 na tyle

Budżet = 150% pierwotnych założeń (-;

-----
Historia:


Witam wszystkich zapaleńców.

Po tegorocznym zlocie zapadła decyzja o budowie. Rama już zamówiona (Falcon v2), podobnie jak silnik (QS205 v3) i kontroler (ostatecznie, myśląc przyszłościowo, gdyby wattowica się zaostrzyła, wybór padł na Sabvotona w wersji 150A).

No i teraz, koledzy, po wstępnych wycenach akumulatora doszedłem do wniosku, że trzeba zacząć myśleć o optymalizacji budżetu, który przestał się mieścić w komórkach excela. Pomóżcie, co by tu uciąć...?

1. Na pierwszy ogień aku. Myślałem o 20s14p (lub 16p). Ceny dostępnych ogniw Sanyo GA 3,45ah powyżej 14zł. Można także LG MG1 2,85ah w okolicach połowy tej kwoty. Pytanie, czy one to wytrzymają (sag/prąd) przy męczeniu 80A-100A? A może tak zbudować baterię, aby rozszerzyć ją w przyszłości? Jest to możliwe? Np. ca. połowa ilości ogniw w konfiguracji 20s7p, ale wysokoprądowych? Nie zależy mi na Vmax tak jak na momencie (30-40km/h w terenie) i może sensownie byłoby na razie zrobić aku na 48V? Nie wiem jak ten silnik to odda w postaci „wrażeń”, bo miałem okazję jeździć tylko na Waszych konstrukcjach, które były pewnie podkręcone na maksimum możliwości. Dobra, dużo pytań, ale może ktoś coś poleci, aby – zachowując założenia jezdne, czyli duży moment – zmniejszyć koszty tego aku z 40-50% wartości bajka do np. 20-25%? Nie wiem też do końca, jakie macie średnie zużycia podczas zabaw na ciężkich Falconach w terenie. Chciałbym, aby dało się pobawić na dystansie min. 60km na jednym ładowaniu, zachowując ew. przyszłe możliwości rozbudowy aku (o ile to w ogóle sensowne założenie, biorąc pod uwagę różny stopień zużycia ogniw). Taki kilometraż byłby satysfakcjonujący, ostatnio podczas wyjazdu 3,5h zrobiłem tyle na moto i, można powiedzieć, nieźle się umordowałem.

A może iść w stronę pakietów turnigy? Typu 20s5p, 25 sztuk, ale ile pomieści ramka?

2. Amor i damper. Zamiast wysokiej półki – np. RST? Coś ze skokiem 160mm wystarczyłoby? Cenowo 1/4 boxxerów używanych. Co polecicie na początek? Czy do Falcona wejdą tylko te amory o prostych rurach (nie tapered)? Wiem póki co od Sebastiana od ram Falcon, że min wys. rury 175mm, a damper pod 240-241mm.

I to chyba dwa główne punkty. Reszta osprzętu też temat rzeka i pewnie będę podpytywał z czasem, ale na początek wystarczy. Główna zagwozdka w temacie aku.

Temat powoli się rozwija, będę się starał wrzucać tutaj jakieś updaty z walki, dla potomnych… i mam nadzieję ukończyć projekt.

Przy okazji dziękuję wszystkim osobom ze zlotu za możliwość przetestowania maszyn oraz wszystkie rozmowy. Naprawdę wiele z tego wyniosłem i pewnie nie zdecydowałbym się dalej iść w ten temat, gdyby nie zlot. No i dziękuję inspiratorowi nr 1, w mojej opinii najbardziej pozytywnemu zapaleńcowi na zlocie… (tyrytytyn) Bujakoto (-;

OK, ludki, podpowiadajcie. Zdaję sobie sprawę, że może założenia lekko w sprzeczności (bo budżetowo, a tu jest qs i sab 150a), ale staram się myśleć przyszłościowo… i, jak to mówią, przeżyć do 10-go.

Pozdrowienia.
Ostatnio zmieniony przez Bartosh Wto 22 Sie, 2017, w całości zmieniany 6 razy  
 
 
Bujakoto 
prezes


Pomógł: 6 razy
Wiek: 36
Dołączył: 22 Gru 2015
Posty: 733
Skąd: Gdynia
Wysłany: Czw 11 Maj, 2017   

Witaj Bartek

Wiedziałem, że wpadłeś jak śliwka w kompot :)
Zlot to była tylko formalność :)

Miło mi wprowadzić kolejną osobę z Gdańska!
Koledzy z południa w tym roku przywieźli 11 bajków. My w północy tylko 3.
Liczę, że za rok wesprzesz naszą ekipę na zlocie pojawisz się z Nami ze swoją nową bestią :)

AD: 1


Aku 20s14p to super aku!
W zupełności wystarczy.

Aku w wersji 48V to się mija z celem, nawet Sabvoton nie wskrzesi tego.
Stracisz całą esencje zabawy, to nie będzie mocne.

Na zlocie miałem z kuzynem tego małego czarnego bajka opartego na klasycznej ramie z baterią 48V i Sabvotonem 72080. Kuzyn jak jechał na nim w peletonie po mieście krzyczał z tyłu........ "ale gówno żeśmy zbudowali" :) hehehehehe

Rozłożenie baterii na dwa etapy też mija się z celem, ponieważ będą duże rozjazdy na celach pomiędzy starymi a nowymi ogniwami.
Tak właśnie zrobiłem na swojej pierwszej konstrukcji, aku dużo na tym traci, BMS tego nie zbalansuje. Starszy pakiet szybkiej dojdzie do minimum a nowszy pakiet szybciej dojdzie do maksimum, tracisz według mnie po 1.5V na górze i 1.5V na dole. 3V to w cholere energii. Tyle z moich obserwacji.

Zgłoś się do Manierkoxa (byle szybko, bo za niedługo sam do niego uderzam po nowe baterię) :) On Ci zrobi tanio i dobrze.

Sprzedaj moto swoje i dziewczyny. Ona już raczej na nie, nie wsiądzie :) Będzie kasa na projekt ;)

Co do technicznych kwestii typowo Falconowych to już raczej koledzy.

Ważna uwaga:
Planując budżet zaplanuj sobie go mniej więcej 1.3 krotnie większy.
Przykładowo: założysz projekt 8000zł to dolicz do tego 3000zł.

Już nie mówię, że jest to Twój pierwszy projekt i nie masz (podejrzewam, choć nie koniecznie) zaplecza typu: klucze do ściągania korb, klucz do wolnobiegu. lutownica, buble do lutowania, taśmy, pasty, silikony, śrubki, śruby, smary, uszczelniacze, spray, folia, przewody, kable, końcówki, zaciski, trytytki, mocne taśmy, papier, kleje, rękawiczki, wymieniam wszystko na szybko co może (nie musi) się przydać.

Wyprawa do Castoramy zdarzy się napewno i będzie to więcej niż raz, koszty paliwa itd....

Pojawią się pewne błędy, coś nie będzie pasować, będzie trzeba zamówić kolejną część, bo pierwszą zniszczysz, porysujesz.

Każdorazowe zamawianie przedmiotów to dodatkowe koszty wysyłki. Koszty transportu są naprawdę spore. Nie będzie przesadą jeśli koszty przesyłki ocenisz na 500zł.

Weź to pod uwagę abyś nie utknął na finishu jak kolega z forum który zostawił swojego czarnego Falcona w serwisie rowerowym w Gdyni i słuch po nim zaginął......

Nie mogę się doczekać kiedy zaprezentujesz swoją bestię !!
 
 
Elektrotonus 
prezes
Łukasz R



Pomógł: 17 razy
Wiek: 42
Dołączył: 17 Lip 2016
Posty: 814
Skąd: Warszawa
Wysłany: Czw 11 Maj, 2017   

Falcon budżetowy, megamocny 1.0

Witaj, temat zawiera w sobie sprzeczność ;-) Falcon nie będzie budżetowym e-bikiem, chyba, że w kategorii falconów. Tzn nie wydasz 20 tys pln a np 8 ;-)

Może warto rozważyć budowę e-bike z wykorzystaniem roweru fulla ale na ramie rowerowej. Będzie lżejszy a frajda z jazdy tez będzie ?
 
 
maniekrox 
prezes


Pomógł: 22 razy
Dołączył: 26 Sie 2014
Posty: 909
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Czw 11 Maj, 2017   

A może po prostu zbudować mniejszą baterię na przebiedowanie i po kilku miesiącach ją sprzedać i zrobić docelową? Rozbudowa wydaje się kiepskim pomysłem, bo wiąże się ze sporą rzeźbą, żeby potem pakiet był równy.
 
 
maran_hand 
dyrektor



Pomógł: 5 razy
Dołączył: 01 Lut 2015
Posty: 459
Skąd: Warszawa-Sadyba
Wysłany: Czw 11 Maj, 2017   

Lepiej rozłożyć budowę w czasie ale użyć docelowych elementów. Przebudowa, zamiana zawsze finalnie wyjdzie drożej.
Ale ile ludzi ..tyle opinii ;)
_________________
🔋 3,5 sztuki ;) 🔌 - https://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=6828
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=3860 http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=5181
 
 
ap0f1s 
prezes


Pomógł: 15 razy
Wiek: 30
Dołączył: 02 Paź 2014
Posty: 750
Skąd: Kęty
Wysłany: Czw 11 Maj, 2017   

Niestety nie ma co bawić się w łączenie aku. Po prostu aku szybciej się zużyję. Bms nie da rady wyrównywać różnic.
Trzeba robić od razu docelowy sprawdzony aku typu 20s14p sabek do środka albo 20s16p i sabek pod ramę. Tak samo z zawieszeniem, możesz oszczędzić na początku, ale i tak później kupisz coś typu boxxer i będziesz stratny. Skoro kupiłeś juz qs 205 i sabka to musisz iść dalej w odpowiednie podzespoły. Niestety falcon to nie tania rzecz i kwoty koło 13k i zł i więcej musisz wydać.

Zbieraj cierpliwie części, wiem, że chce się już jeździć, ale warto poczekać i zbierać kasę.
_________________
Kilka moich konstrukcji:Gordon 6kW (Adaptto)
Hatak 6kW (Sabvoton)
Kross level a6 3kw
 
 
Mobil 
prezes


Pomógł: 5 razy
Wiek: 98
Dołączył: 21 Wrz 2015
Posty: 656
Wysłany: Czw 11 Maj, 2017   

Na akumulatorze bym nie oszczędzał... lepiej mieć tymczasowy amortyzator, silnik czy nawet słabszą ladowarke czy cokolwiek ale nie aku bo to się szybko zemści. Bujakoto wie o czym mówi, popatrz na jego pakiecik... :razz:
 
 
Bartosh 
stażysta


Dołączył: 02 Maj 2017
Posty: 105
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Czw 11 Maj, 2017   

Hej. Dzięki. Słuchajcie, sprawa aku trochę się klaruje, ale rzucilibyście jakieś konkrety (-; Wg. Bujakoto przy 48V sprawa mija się z celem. Pod względem prędkościowym (Vmax)? Czy ogólnie "gówno" wyjdzie? :razz: Przez co rozumiem znaczne uszczuplenie momentu. Gdzieś czytałem, że prąd = moment, napięcie = prędkość maksymalna, więc jeśli konstrukcja miałaby się poruszać 40km/h i być zrywna/mocna na wzniesieniach jak przy 72V, to mnie to satysfakcjonuje. Nie planuję tym jeździć szybciej, moja jedyna motywacja do budowy tego sprzętu = teren, a tu wiem (również z doświadczenia), że się szybko nie jeździ. Nie rozumiem do końca tych zależności U/I i wpływu na to, co zrobi silnik. Znalazłem jakiś symulator, ale nie było w nim akurat QS'a. BTW nawój 24x5.

Do dyspozycji w tym momencie są takie aku:
- sanyo ga 3,5Ah, 10A
- lg mg1 2,9Ah, 10A
- samsung 25r 2,5Ah, 20A

Czy może ktoś podzielić się info odnośnie lg/samsunga? Wytrzymają w takiej konfiguracji (sag/cykle)?
Pytam, bo cena lg ponad 40% niższa niż sanyo (pojemność wystarczająca), a samsungów można wrzucić mniej równolegle, np. 10p, bo są 20A.

Elektrotonus, dokładnie! Ale jak to zrobić, żeby wydać 8k? (-; Odnośnie ramy, to raczej byłem (jestem? (-;) przekonany. QS swoje waży (a uparłem się na niego), dobra rama full kosztuje, obserwując aktywność tutaj na forum widzę tendencje do upgradów w kierunku customów właśnie. Miałem okazję przejechać się na rowerze maniekroxa i on ma rzeczywiście moc przy tej wadze, chociaż nie pamiętam, czy nie był HT. No ciężki temat... Plus te falconowe konstrukcje jakoś mi się bardziej podobają.

Bujakoto, moto nie sprzedaaaaamy (na razie). Za duży sentyment, za dużo czasu i pracy. Wiem, co masz na myśli, wspominając o wycieczkach do sklepów czy niszczeniu części. Liczę się z tym. W zimie spędziłem kilka m-cy "serwisując" moto (tłok, sprzęgło, zawory, gaźnik, różne inne duperelki). Ukręciłem wiele śrub (a klucz dynamo ok), popsułem kosz sprzęgłowy (bo ukręciłem śrubę), w domu się zrobił sklep narzędziowy i warsztat. Ale pozostała wielka satysfakcja... a części przy okazji wymienione na nowe. Same plusy! Poza kosztami. No i jeszcze odnośnie narzędzi i zaplecza... to cieszę się, że się spotkaliśmy :razz:

Dobra, zobaczymy jak to się potoczy. Odnośnie zawieszenia, to naprawdę monopol boxxerów i s-ki? Żadne RST, żadne low endy nie dźwigną falcona?

Dzięki wszystkim za wypowiedzi i tę dyskusję.
_________________
Grzybiarz v1.0: https://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=6548
 
 
Eryk1000 
szef


Pomógł: 25 razy
Wiek: 34
Dołączył: 22 Lis 2013
Posty: 1110
Skąd: Wadowice
Wysłany: Czw 11 Maj, 2017   

Najlepiej to sobie dozbieraj lub zrób pożyczkę bezprocentową i zbuduj tak jak to ma być raz a porządnie. Bo w niedługim czasie może okazać się że wydasz dwa razy tyle.
_________________
Jeżdżę na :

E-Giant Terrago

Viking Power 6000W +
 
 
Bartosh 
stażysta


Dołączył: 02 Maj 2017
Posty: 105
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Czw 11 Maj, 2017   

No tak, liczyłem się z takimi sugestiami :wink:

Ale potrzeba matką wynalazków.

P.S. Dozbieraj... ale na co? Tzn. które ogniwa wg. Ciebie. Odnośnie amo, sprawa jasna. Bo, w moim przekonaniu, nie chodzi o to, żeby dozbierać... i kupić Bombera. Chodzi o to, aby budżet na tę konstrukcję zwyczajnie sensownie wydać.
 
 
Eryk1000 
szef


Pomógł: 25 razy
Wiek: 34
Dołączył: 22 Lis 2013
Posty: 1110
Skąd: Wadowice
Wysłany: Czw 11 Maj, 2017   

Na to co montują inni koledzy i nie narzekają na eksploatację ;) jest tu groo udanych falconów ;) aku 20s14p na Sanyo GA przy sterowniku na 80A da radę. Teraz amortyzacja rockshock dobre hamulce i jazda.
_________________
Jeżdżę na :

E-Giant Terrago

Viking Power 6000W +
 
 
Bartosh 
stażysta


Dołączył: 02 Maj 2017
Posty: 105
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Czw 11 Maj, 2017   

Eryk1000, możliwe, że tak to się właśnie skończy :wink: Widziałem, że jeździsz na Samsungach 29E. Można wiedzieć, jaki prąd średnio z nich ciągniesz i jak z żywotnością?
_________________
Grzybiarz v1.0: https://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=6548
 
 
maniekrox 
prezes


Pomógł: 22 razy
Dołączył: 26 Sie 2014
Posty: 909
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Czw 11 Maj, 2017   

Przy sterowniku typu sabvoton napięcie baterii też ma wpływ na moment.
 
 
maran_hand 
dyrektor



Pomógł: 5 razy
Dołączył: 01 Lut 2015
Posty: 459
Skąd: Warszawa-Sadyba
Wysłany: Czw 11 Maj, 2017   

Jeśli zdecydowałeś się na QSa (bardzo dobry wybór) to zwykła rama rowerowa odpada. Silnik po jakimś czasie Ci ją rozerwie, haki nie dadzą rady. Co do mocy tego silnika, ja z rowerem ważę prawie 200 kg. Nie zdarzyło mi się jeszcze by jakiś samochód ruszył szybciej z pod świateł, co prawda nikt się raczej ze mną nie ścigał no ale mimo wszystko.
W kwestii akumulatora, to chyba najbardziej pracochłonny i kosztowny element roweru więc od razu trzeba iść w jakość i brać to co najlepsze. Półśrodki w tym wypadku to największy błąd.
Sądzę że nie zmieścisz się w cenie 8 tys, cudów nie ma. Po zsumowaniu wszystkich kosztów to raczej wyjdzie 12-14 + jeszcze to co się spierniczy w trakcie tworzenia ebike.
Ale w finale stwierdzisz, że było warto :mrgreen:
_________________
🔋 3,5 sztuki ;) 🔌 - https://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=6828
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=3860 http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=5181
Ostatnio zmieniony przez maran_hand Czw 11 Maj, 2017, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
Tomek 
brygadzista



Pomógł: 9 razy
Wiek: 21
Dołączył: 06 Lut 2016
Posty: 266
Skąd: Bralin
Wysłany: Czw 11 Maj, 2017   

Witaj,
Alternatywą dla Lipo są Sony VTC4 - licząc przy 20s16p osiągniesz aku 74v32AH i prąd MAX 480A ciągły a lipo max wejdzie 25szt 20s5p 25ah a cena VTC4 to 5zł szt od redbacka (często ma) gotowe do zgrzania czyli za 1600zł masz całość, na Lipo trzeba liczyć ponad 3000zł, Sanyo GA ok. 4tys. I w razie "W" możesz podnosić moc do max możliwości nie myśląc o aku. Ja teraz buduję drugiego bajka i robię aku właśnie z VTC4 od redbacka ze względu na cenę i wydajność. VTC4 stosowanę są powrzechnie w elektronarzędziach z najwyższych półek do aku 2ah, 4ah :smile: Samsung 25Q też super do mocnego bajka. Jak chcesz uzyskać 60km to Sanyo GA będą aż za dobre :razz:
Na amortyzacji lepiej nie oszczędzać to jeden z kilku elementów mających bezpośrednio wpływ na komfort i bezpieczeństwo jazdy, do 1000zł jest dużo ciekawych ofert chociażby jakiś starszy bomber 170mm. A damper jakiegoś foxa DHX od 300zł w okazji juź idzie dostać. Lepiej nie kupować amorka na którym pisze "CAUTION do not for use in Downhill or freeride... may cause serious health injury..." itp gdzie do takiego celu go kupujesz.
Jest taka znana zasada - im dłużej budujesz tym taniej wychodzi :smile:
Jak ma być tanio to na tył od razu koło moto, zamów felgę alu też od Sebastiana, inaczej co miesiąc opona za 100-200zł i strach co by nie najechać na coś ostrego bo o lacia łatwo szczególnie z takim silnikiem..
Oszczędzić można na korbie i łańcuchu bo to chyba najrzadziej używane elementy w falconie :grin: (Bujakoto na zlocie jeździł bez :lol: )
Hamulce - SLX to jest minimum to tego dobrej jakości tarcze i dadzą radę.
Ogólnie najlepiej i najbezpieczniej oszczędzić kupując części na dobrych okazjach, promocjach bo "odchudzanie" dla oszczędności mija się z celem i zagraża życiu :sad:
_________________
Jeżdzę na RAGE http://forum.arbiter.pl/v...p?p=83403#83403
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group