ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: tas
Sob 07 Gru, 2013
sterownik silnika bezszczotkowego jednofazowego 36v
Autor Wiadomość
Zbyszek Kopeć 
szef


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 3284
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Wto 23 Lut, 2010   

To już jeden krok jest wiadomy.
Teraz pewnie układ elektroniczny regulatora.
_________________
EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl
 
 
Mibars 
kierownik
Leń patentowany



Pomógł: 3 razy
Dołączył: 10 Lis 2008
Posty: 382
Skąd: Nadarzyn k. W-wy
Wysłany: Wto 23 Lut, 2010   

Marucha79 napisał/a:
Sprawdzenie podłączenia przez moment na krótko wcześniej 36v prąd stały z zestawu aku. silnik wystartował z dużą prędkością.


Czyli jest to zwykly DC.
_________________
No i jest :)
 
 
Marucha79
[Usunięty]

Wysłany: Śro 24 Lut, 2010   

Co mi Waść Mibars imputujesz? Toż to autora wątku stwierdzenie :razz:
Niby dobrze, że nie wyszło zwarcie na żadnym z elementów, ale te wartości niezupełnie się zgadzają z tym, co pomierzyłem na pojedynczych, niewlutowanych elementach. Np. dla podobnej diody w jedną stronę wyszła oporność rzędu kilkuset ohmów, w drugą nic. Tranzystor rzeczywiście w jedną miał opór kilkunastu M, jednak w drugą zupełnie nic. Dziwna sprawa, wszystkie mosfety, które udało mi się zmasakrować były zwyczajnie zwarte między drenem a źródłem. Piszesz, że po podłączeniu pobiera od razu 12A, to jest pewnie prąd przy którym zaczyna blokować zabezpieczenie nadprądowe, no chyba, że silnik jest mocniejszy niż 350W. Czyli jednak w którymś momencie obwód wysokoprądowy się zamyka. Jeśli płytkę starannie sprawdzałeś pod kątem ewentualnych niechcianych mostków (mi kiedyś zmostkował mały wiór z obudowy), proponuję potrzymać jakiś czas włączony sam sterownik bez silnika, potwierdzić pobór prądu i sprawdzić który element się nagrzewa, dioda czy tranzystor. Ewentualnie może jeszcze warto się przyjrzeć temu sporemu kondensatorowi, może to on rozrabia...
Widzę, że zbyt pobieżnie się wcześniej przypatrywałem, bo jednak minus silnika wychodzący z kontrolera nie jest czarny, mam nadzieję, że się tym nie sugerowałeś sprawdzając. Jeszcze jedno - podłączałeś pod coś ten żółty przewód opisany jako motor+1? nie mogę rozkminić do czego on może służyć. Drugi przewód "-" do silnika? Tylko po co...
 
 
mikews
[Usunięty]

Wysłany: Śro 24 Lut, 2010   

Wg mnie podłączenia są oczywiste i opisane na płytce a reszta wynika sama z siebie:
- czarny - GND
- czerwony - zasilanie 36V
- niebieski - wspólny z zasilaniem czyli + silnika
- zielony - kluczowana przez tranzystory masa czyli "-" silnika

Zrób jak Marucha napisał. Podłącz i sprawdź co się grzeje.
 
 
adam1973
[Usunięty]

Wysłany: Śro 24 Lut, 2010   

sam się zastanawiałem do czego jest tem żółty przewód połączony na stałe z zielonym (-) silnika . ze sterownika wychodzą jeszcze dwie wtyczki jedna to na 100 % od manetki gazu zasilanie (czerwony)masa(czarny)sygnał(zielony) a druga wtyczka to pewnie masa(czarny)zasilanie oswietlenia, kontrolek naładowania aku, sygnał z hamulców(biały)
Zachodzę w głowę tylko do czego ten zółty przewód. Jest jeszcze na niebieskich przewodach jakiś potencjometr też nie wiem do czego. załączam foto przewodów.

20100224912.jpg
przewody wychodzące ze sterownika
Pobierz Plik ściągnięto 417 raz(y) 190,06 KB

 
 
mikews
[Usunięty]

Wysłany: Śro 24 Lut, 2010   

Żółtym przewodem się nie przejmuj i zostaw go niepodłączony. Jest połączony z minusem silnika. Mógł być wykorzystywany np. do jakiegoś wskaźnika napięcia podawanego na silnik.
Gdyby udało Ci się jeszcze raz zrobić zdjęcia sterownika ale tak, żeby było widać gdzie jakie kable sygnałowe są polutowane albo najlepiej odlutować kable i dopiero wtedy zrobić zdjęcie, to może po płytce doszlibyśmy do czego jest wiązka czarno-czerwono-biała i niebieskie kabelki z potencjometrem.
Taki sterownik musi mieć co najmniej dwa przewody zwierane ze sobą jako włączenie stacyjki. Może też mieć wejście zwierane przez wciskany hamulec, co ma rozłączać zasilanie napędu oraz wyjście na wskaźnik czy jest zasilanie na sterowniku. Takie minimum ma większość tanich sterowników do skuterów-hulajnóg.
 
 
adam1973
[Usunięty]

Wysłany: Śro 24 Lut, 2010   

A czy może nie być przewodu do stacyjki wychodzącego ze sterownika tylko stacyjka załaczamy zasilanie główne ? stacyjka wyglada na solidną i przylutowane były ( widac luty nieorginalne) do niej dwa solidne przewody które niestety nigdzie nie były podłączone.
 
 
mikews
[Usunięty]

Wysłany: Śro 24 Lut, 2010   

Takiego rozwiązania raczej się nie stosuje, ponieważ przez stacyjkę przy maksymalnym obciążeniu płynęłyby duże prądy. Nie wykluczam takiego rozwiązania ale jest raczej nie stosowane.
Jak możesz to rozlutuj przewody i zrób nowe zdjęcia. Nawet po ścieżkach dojdziemy co jest do czego.
 
 
adam1973
[Usunięty]

Wysłany: Śro 24 Lut, 2010   

Za rada kolegi Wita podłączyłem silnik na prostowniku do akumulatorów i silniczek zasuwa jak ta lala. przy 13v pobierał na biegu luzem 0,75 A . Czyli jednak zwykły szczotkowiec. Wyjasniła się też sprawa cienkich przewodów do silnika- wykonane są z twardego splotu tak jakby linka stalowa.
Sprobuję jeszcze poeksperymentowac ze sterownikiem a jak nie dam rady to zakupię na allegro typowy sterownik i po kłopocie. Czy w razie czego możecie mi podpowiedzieć jaki kupić ? są dostępne dwa modele na 36v mniejszy z którego wychodz mniej przewodów na 350w i taki z chyba osmioma kostkami na 500w.
 
 
mikews
[Usunięty]

Wysłany: Czw 25 Lut, 2010   

Moc sterownika zależy od mocy silnika aczkolwiek po Twoim sterowniku widać, że jest on raczej małej mocy. U Ciebie wystarczy spokojnie 350W. Rozbierałem taki ostatnio i na wyjściu ma dwie diody i dwa tranzystory mocy. U Ciebie jest tylko jedna dioda z jednym tranzystorem więc obstawiam, że silnik ma 100-200W mocy.
Na ilość przewodów nie patrz bo to o niczym nie świadczy.
Ogólnie ze sterownika muszą wychodzić:
- zasilanie
- silnik
- stacyjka (zwierasz żeby sterownik zaczął działać)
- manetka
Przeważnie są jeszcze:
- hamulec (zwarcie rozłącza sterownik)
- wyjście na lampkę, miernik opisane "indicator" czyli napięcie zasilania po włączeniu sterownika stacyjką.
Rzadko spotyka się jeszcze inne bajery jak sterowanie kierunkowskazami.
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Czw 25 Lut, 2010   

Jeszcze możliwe jest wyjście naświatło STOP i na gniazdko do ładowania.
 
 
adam1973
[Usunięty]

Wysłany: Czw 25 Lut, 2010   

podłączyłem wczoraj jeszcze raz napięcie do sterownika i chwilke odczekałem. jedynym elementem który sie grzał jest szary opornik z paskami ten obok diody ( a może to nie opornik nie zmam się). zamieszczam jeszcze raz foto sterownika.

20100223909.jpg
Pobierz Plik ściągnięto 476 raz(y) 197,79 KB

 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Czw 25 Lut, 2010   

Sprawdź omomierzem, czy nie padła dioda zenera 5V. Wogóle spradź omomierzem wyszystkie przewody wychodzące w stosunku do masy.
Ten opornik ogranicza prąd diody zenera 5V. Te 5V podawane jest na manetkę gazu i może też zasilać dodatkowo elektronikę sterownika. Jeśli nie padła dioda, to musisz po kolej sprawdzić wszystkie elementy na tej ścieżce zasilania 5V. Może jakiś konedsator, scalaczek, albo tranzystor jest zwarty.
 
 
Marucha79
[Usunięty]

Wysłany: Czw 25 Lut, 2010   

Ten rezystor potrafi się mocno grzać, to nic nie znaczy. Podejrzanie wyglądają na zdjęciach te 2 tranzystory komplementarne. Po spodniej stronie widać, jakby się tam płytka przegrzewała, a po drugiej widać między nimi coś dziwnego, jak kawalek drutu? Przyjrzyj się dokładniej może tym miejscom. W załączniku zaznaczyłem o co mi chodzi.

sterownik12.JPG
Pobierz Plik ściągnięto 457 raz(y) 187,34 KB

sterownik11.JPG
Pobierz Plik ściągnięto 494 raz(y) 207,63 KB

 
 
adam1973
[Usunięty]

Wysłany: Pią 26 Lut, 2010   

Sprawdziłem te tranzystory i pomierzyłem. załączam pomiary a to pomiedzy nimi to malunek na płytce.

pomiary004.pdf
Pobierz Plik ściągnięto 447 raz(y) 108,03 KB

 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group