ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Czas ładowania bterii li-ion
Autor Wiadomość
sannis
brygadzista


Pomógł: 2 razy
Dołączył: 12 Paź 2013
Posty: 299
Skąd: z Parku
Wysłany: Nie 21 Maj, 2017   Czas ładowania bterii li-ion

Największym rozczarowaniem i problematycznością w obsłudze roweru elektrycznego uważam kwestię ładowania (pomijam ocenę kosztów, które stanowczo rosną wraz mocą roweru niewspółmiernie do tej mocy, ale to sprawa na osobny temat). Zasadniczo rozumiem, że nic z niczego się nie bierze i czas ładowania w dużym stopniu zależy od mocy ładowarki, co wynika z fizyki po prostu. Jestem na etapie przebudowania mojego roweru na pakiet li-ion. Dotąd stosowałem pakiety li-po turnigy i ładowarkę modelarską. Pakiety są na prawdę dobrej jakości ale ciągłe monitorowanie ładowania i czasochłonność jest upierdliwa w porównaniu do np. tankowania motocykla.

Stąd mam pytanie do kolegów ile czasu ładujecie swoje pakiety li-ion z bms? (napięcie, pojemność i moc ładowarki) Myślę, że są już standardy skutkując co raz większym plug&play.
 
 
Przemek 
prezes


Pomógł: 10 razy
Dołączył: 12 Lip 2015
Posty: 758
Skąd: Katowice
Wysłany: Nie 21 Maj, 2017   

pewnych rzeczy na razie nie da sie przeskoczyć
jeśli według producenta ogniwo powinne być ładowane prądem 0.25C to lądowanie trwa 4 godziny a później zaczyna sie balansowanie a ono jest uzależnione od stanu aku i trwa przeważnie 3 godziny co daje 7 godzin ładowania z balansowaniem, czas ten można skrócić ładując ogniwa do 80% w 3 godziny ale wtedy nie następuje balansowanie, lub naładować prądem 0,5C do 80% w +- 1,5H godziny ale to znowuż skraca żywotność ogniw

piszesz że masz li-po w dobrym stanie więc dokup do niego BMS i odejdzie ci podpinanie ładowarki i jej balanserow

na ten moment niczego lepszego nie wymyślono - tak mi sie wydaje
Ostatnio zmieniony przez Przemek Nie 21 Maj, 2017, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
seba55a 
początkujący


Pomógł: 2 razy
Dołączył: 05 Kwi 2016
Posty: 44
Skąd: Śląsk
Wysłany: Nie 21 Maj, 2017   

Czas ładowania zależy od pojemności baterii i odpowiednio dobranej do niej ładowarki.
Jeśli masz baterię składającą się z 10 sekcji połączonych równolegle (10p), pojedyncze ogniwo np NCR18650GA 3500mAh możesz ładować prądem ok. 1,7A -> daje ok 17A prądu max jaki może mieć ładowarka. Czas ładowania będzie wtedy ok 5h. Pozostaje jeszcze kwestia ograniczeń prądu przez BMS, zazwyczaj jest ograniczony do 10A.
 
 
atomek1000 
szef



Pomógł: 48 razy
Dołączył: 08 Lis 2014
Posty: 1902
Skąd: Warszawa
Wysłany: Nie 21 Maj, 2017   

seba55a napisał/a:
Jeśli masz baterię składającą się z 10 sekcji połączonych równolegle (10p), pojedyncze ogniwo np NCR18650GA 3500mAh możesz ładować prądem ok. 1,7A -> daje ok 17A prądu max jaki może mieć ładowarka. Czas ładowania będzie wtedy ok 5h.


Przy podanych przez Ciebie parametrach ładowania to wyjdzie 2h. Tyle też u mnie w rowerze jest bo mając 9P w ok. dwie godziny prądem 15A się naładuje.
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Nie 21 Maj, 2017   Re: Czas ładowania bterii li-ion

sannis napisał/a:
Największym rozczarowaniem i problematycznością w obsłudze roweru elektrycznego uważam kwestię ładowania ..
Pakiety są na prawdę dobrej jakości ale ciągłe monitorowanie ładowania i czasochłonność jest upierdliwa w porównaniu do np. tankowania motocykla.

Trzeba myśleć o zmianie sposobów ładowania.
Przykład to skutery Gogoro i systemy ładowania obecne w wielu miastach świata.
Mam nadzieję że to się rozwinie jako standard dla małych pojazdów elektrycznych.
Prosty pomysł to szybko wymienne pakiety, czyli szybciej niż tankowanie.


https://www.youtube.com/watch?v=jdRjiXayLo0
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
sannis
brygadzista


Pomógł: 2 razy
Dołączył: 12 Paź 2013
Posty: 299
Skąd: z Parku
Wysłany: Wto 23 Maj, 2017   

Przemek napisał/a:

piszesz że masz li-po w dobrym stanie więc dokup do niego BMS i odejdzie ci podpinanie ładowarki i jej balanserow

na ten moment niczego lepszego nie wymyślono - tak mi sie wydaje


Co raz bardziej się do tego skłaniam. Tylko, że z tego co czytam to ładowarka modelarska szybciej i precyzyjniej balansuje ogniwa. No chyba, że te minusy zrekompensuje mi pewna bezobsługowość bms.
 
 
sannis
brygadzista


Pomógł: 2 razy
Dołączył: 12 Paź 2013
Posty: 299
Skąd: z Parku
Wysłany: Wto 23 Maj, 2017   Re: Czas ładowania bterii li-ion

WojtekErnest napisał/a:

Trzeba myśleć o zmianie sposobów ładowania.
Przykład to skutery Gogoro i systemy ładowania obecne w wielu miastach świata.


Ale to już było... :mrgreen: W czasie permanentnych kolejek na stacjach CPN i reglamentacji kartkowej paliw powstały u nas podobne koncepcje. Była taka seria artykułów chyba w Młodym Techniku o "akumulatorach bezimiennych", czyli systemie podmiany akumulatorów na stacjach w samochodach elektrycznych. Czyli jakby dzierżawić się miało wymianę akumulatora, który nie był przypisany do właściciela/samochodu.
 
 
Przemek 
prezes


Pomógł: 10 razy
Dołączył: 12 Lip 2015
Posty: 758
Skąd: Katowice
Wysłany: Wto 23 Maj, 2017   

sannis napisał/a:

Tylko, że z tego co czytam to ładowarka modelarska szybciej i precyzyjniej balansuje ogniwa.

z mojego doświadczenia jak i innych bawiących się w rozładowywanie ogniw z rozbiórki celem ustalenia ich pojemność wynika że ładowarki modelarskie po iluś tam cyklach "wygrzewają sie " i potrzeba dokonywać ich kalibracji a w oryginalnych softach jest to bardzo okrojone
ja sugerował bym że BMS będzie jednak dokładniejszy / sprawniejszy / mniej skomplikowany w użytkowaniu
na twoim miejscu jednak bym go zakupił to według mnie najtańsze, najpewniejsze i najmniej skomplikowane w codziennym użytkowaniu

edit

WojtekErnest napisał/a:

czyli systemie podmiany akumulatorów


jakieś 10 lat temu miałem telefon NEC i tam sprawa aku była rozwiązana genialnie, w ładowarce był port na zapasowy aku wiec jak w telefonie kończyła sie energia wystarczyło wyjąc baterie z telefonu i w ciągu 30 sekund włożyć ta z ładowarki by nie utracić bieżących danych
takie rozwiązanie jest idealne - o ile posiada sie drugą baterie i jej wymiana jej nie jest tak kłopotliwa jak w moim klocku - ehh
 
 
Kajman 
prezes


Pomógł: 2 razy
Dołączył: 18 Kwi 2017
Posty: 717
Skąd: Bdg
Wysłany: Wto 23 Maj, 2017   

Ja tam jestem zwolennikiem ładowarek modelarskich z balanserem min.300-500mA a najlepiej 1A lub przekazujących energię z przeładowanych ogniw do tych niedoładowanych, żadne chyba bms tak sprawnie nie wyrównują ogniw i nie monitorują ich tak dokładnie (masz rezystancję każdej pary ogniw od ręki widoczną i wiesz jak się któreś do grobu zbliżają).
Więc jak masz lipo to obecnie możesz ładować nawet 5C (ale już tego nie lubią), przy LiFe to w ogóle można płynąć bez większej krzywdy dla ogniw (tych oryginalnych A123 bynajmniej). Więc czas może być bardzo krótki, tylko to kosztuje, ogniwa i mocna ładowarka z mocnym balanserem, do tego zasilacz. Niestety. Ja po tym jak mi BMS ukatrupił 2 ogniwa wracam chyba do ładowarki, zwłaszcza że i tak mam je w domu i tak.
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Śro 24 Maj, 2017   

A ja radzę naprawiać PRZYCZYNE a nie skutki. Bo przy nowych aku, dosc długo BMS nie musi prawie nic wyrownywać. A jesli coraz czesciej, robi to dlugo i duzym prądem, to znaczy ze segmenty sa nierówne. Bo pewnie były zbyt często przeciążane, eksploatowane do niskiego napięcia itp.
Czyli najsłabszy segment wyjąć i zamienić na silniejszy.
Nadto sprawdzać jakim prądem ladowarka ładuje w fazie CV. Wiele z nich w obszarze 4,15-4,17 utrzymuje za duży prąd i balansery prawie nie działają. A potem piszecie że BMS Wam uwalil ogniwa.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
madejp 
dyrektor


Pomógł: 21 razy
Dołączył: 19 Paź 2015
Posty: 417
Skąd: Kraków
Wysłany: Śro 24 Maj, 2017   

WojtekErnest, wadą BMSów jest to, że nie zapewniają żadnej informacji zwrotnej o stanie baterii. Z drugiej strony ładowarki modelarskie powyżej 6s są drogi i najwyższa jaką widziałem to na 12s. Chyba najlepszym rozwiązaniem są BMS programowalne, o których jakiś czas temu pisano tu na forum. Oczywiście o ile ktoś zamierza odczytywać te informacje, jakie one dostarczają.
 
 
Kajman 
prezes


Pomógł: 2 razy
Dołączył: 18 Kwi 2017
Posty: 717
Skąd: Bdg
Wysłany: Śro 24 Maj, 2017   

Z ładowarek modelarskich jakie znam:
14S Graupner Ultra Duo Plus 40 i 45 (45 ma wbudowany zasilacz)
14S Shulze np Next 14-500-ECO, Next 14-801-ECO, Next 14-280-ECO, Schulze next II 14-350 (zew balanser))
12S Graupner Ultramat 18,
12S Jamara X-Peak Premium (zew balanser)
10S Charsoon Antimatter
10S chyba Icharger 3010, 4010 itp

Używki mozna kupić za rozsądną kasę, ta UDP45 wisi na allegro za 400zł np :)
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Śro 24 Maj, 2017   

madejp napisał/a:
WojtekErnest, wadą BMSów jest to, że nie zapewniają żadnej informacji zwrotnej o stanie baterii. .

Coś za coś. Tanie, zwykłe nie mają, droższe mają. Alternatywą jest dostęp z zewnątrz do złącza pomiarowego, rownoleglego do wtyku balansujacego.
W normalnym układzie warto/trzeba raz na parę tyg/mies spojrzeć na wyniki różnic napięć segmentow w stanie rozładowania i w czasie lub trakcie ładowania. To pozwala monitorować ew. pogarszanie się kondycji całości i każdego segmentu. Unikniemy wtedy zaskoczenia awarią nagłą, "nieprzewidziana". A jesli mamy stale nierówne ogniwa, to cóż najlepszy BMS ich nie naprawi.
Wtedy ważna okazuje się konstrukcja pakietu, czy jego serwis, wymiana najgorszego lub uszkodzonego segmentu jest łatwa czy trudna.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
borsuk 
prezes



Pomógł: 25 razy
Dołączył: 12 Wrz 2011
Posty: 687
Skąd: Sudety
Wysłany: Śro 24 Maj, 2017   ny

WojtekErnest napisał/a:
...
W normalnym układzie warto/trzeba raz na parę tyg/mies spojrzeć na wyniki różnic napięć segmentow w stanie rozładowania i w czasie lub trakcie ładowania...

Jak ma się wyprowadzone na zewnątrz złącze to warto. Ale jak się nie ma, to do oceny stanu baterii wystarczą pomiary jej pojemności i napięcia. Ja do ładowarki mam podłączony watomierz. Do tego warto jeszcze sprawdzać o ile siada napięcie po kilku godzinach od naładowania (np. ładujesz wieczorem, a rano sprawdzasz o ile spadło napięcie). Przy odrobinie doświadczenia te pomiary w zupełności wystarczają.
_________________
Mój rower: BBS02B
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group