|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
Podładowywanie ładowarką na wyższe napięcie |
Autor |
Wiadomość |
sambor
młodzik
Dołączył: 05 Kwi 2017 Posty: 79 Skąd: Kielce
|
Wysłany: Czw 25 Maj, 2017 Podładowywanie ładowarką na wyższe napięcie
|
|
|
Proste pytanie
Czy można podpiąć ładowarkę 16s do 10s? Czy nie ma jakiegoś zabezpieczenia na BMS?
Chodzi oczywiście tylko o podładowanie ogniw, max. do 4,1V na celę.
Wg mojej wiedzy elektrycznej, a mam wykształcenie w tym kierunku z chwilą podłączenia obciążenia dla ładowarki napięcie wydawane przez nią spadnie do poziomu 0,5-1V więcej niż aktualne napięcie baterii, gdyż ograniczenie prądowe ładowarki spowoduje spadek jej napięcia.
Tak więc, po podłączeniu ładowarki 16s-5A, do baterii 10s będzie grzecznie ładować ją prądem 5A. Oczywiście nie zadziała w ogóle funkcja końcowego ładowania od 4,1V małym prądem. Ale wyłączenie jej np, po pół godziny podładowywania do 4V będzie ok.
Chodzi o problem zabierania w trasę dwóch ładowarek do dwóch różnych baterii. Czy ktoś próbował takiego podładowywania?
Jedyne co mi przychodzi na myśl jako przeszkoda, to sprawdzanie przez BMS w chwili podłączenia ładowarki jej napięcia. Bez obciążenia będzie ono wtedy oczywiście 67,2V. Ale jeśli nie ma czegoś takiego, to będzie działać. |
|
|
|
|
Eryk1000
szef
Pomógł: 25 razy Wiek: 40 Dołączył: 22 Lis 2013 Posty: 1119 Skąd: Wadowice
|
Wysłany: Czw 25 Maj, 2017
|
|
|
Nie wiadomo jak zareaguje na to ładowarka. Teoretyczne powinno to zaskoczyć. Ja mam zasilacz z ograniczeniem prądu tak że podpinając go do 10s czy 16s obniża na tyle napięcie by utrzymywać stała wartość prądu. |
_________________ Jeżdżę na :
E-Giant Terrago
Viking Power 6000W + |
|
|
|
|
sambor
młodzik
Dołączył: 05 Kwi 2017 Posty: 79 Skąd: Kielce
|
Wysłany: Czw 25 Maj, 2017
|
|
|
Eryk1000 napisał/a: | Nie wiadomo jak zareaguje na to ładowarka. Teoretyczne powinno to zaskoczyć. Ja mam zasilacz z ograniczeniem prądu tak że podpinając go do 10s czy 16s obniża na tyle napięcie by utrzymywać stała wartość prądu. |
Czyli nie ma przeszkód ze strony BMS'a. Ładowarka może mieć faktycznie jakieś sprawdzanie napięcia na wyjściu, Będzie pracować na swoim prądzie 5A, ale przy znacznie niższym napięciu. No i w ogóle będzie to dla niej ogromna różnica potencjału. Normalnie napięcie baterii rozładowanej jest niższe o 25%, a tu będzie ponad 50%. |
|
|
|
|
Eryk1000
szef
Pomógł: 25 razy Wiek: 40 Dołączył: 22 Lis 2013 Posty: 1119 Skąd: Wadowice
|
Wysłany: Czw 25 Maj, 2017
|
|
|
Bms działa a raczej przestaje działać z kilku powodów. Przekroczenie napięcia segmentu, pradu pakietu i temperatury. A co na to ładowarka to ciężko powiedzieć. Ogólnie pomysłu nie popieram chyba że to skrajny przypadek gdzieś w puszczy |
_________________ Jeżdżę na :
E-Giant Terrago
Viking Power 6000W + |
|
|
|
|
tkoko
prezes
Pomógł: 19 razy Dołączył: 26 Lut 2015 Posty: 684 Skąd: Czechowice-Dz
|
Wysłany: Czw 25 Maj, 2017
|
|
|
Ładowarka uzna to zapewne za zwarcie i się wyłączy. Przynajmniej tak ma Magma jeżeli obciążenie jest za duże. |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Czw 25 Maj, 2017
|
|
|
tkoko napisał/a: | Ładowarka uzna to zapewne za zwarcie i się wyłączy. Przynajmniej tak ma Magma jeżeli obciążenie jest za duże. |
Większość dedykowanych do li-ion, lipo, life4 wg mnie tak zadziała, bo to jest za niskie napięcie, poniżej progu, który konstruktor uznaje za bezpieczne ładowanie ogniw. To przecież oznacza że miałby podjąć ładowanie gdy ogniwa mają np 2 -2,2V (teoretycznie) i to z MAX prądem. To wbrew sztuce..
Co innego ładowarki uniwersalne, regulowane, z zwykłym ograniczeniem prądu, one 'inteligencji' ładowarki specjalizowanej nie mają. |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
jszk
stażysta jszk
Pomógł: 4 razy Wiek: 53 Dołączył: 14 Mar 2016 Posty: 128 Skąd: Szczecin
|
Wysłany: Czw 25 Maj, 2017
|
|
|
WojtekErnest napisał/a: | tkoko napisał/a: | Ładowarka uzna to zapewne za zwarcie i się wyłączy. Przynajmniej tak ma Magma jeżeli obciążenie jest za duże. |
Większość dedykowanych do li-ion, lipo, life4 wg mnie tak zadziała, bo to jest za niskie napięcie, poniżej progu, który konstruktor uznaje za bezpieczne ładowanie ogniw. To przecież oznacza że miałby podjąć ładowanie gdy ogniwa mają np 2 -2,2V (teoretycznie) i to z MAX prądem. To wbrew sztuce..
Co innego ładowarki uniwersalne, regulowane, z zwykłym ograniczeniem prądu, one 'inteligencji' ładowarki specjalizowanej nie mają. |
A ja myślę, że bedzie ładować pradem nominslnym do wyłaczenia przez BMS. Mam taki aku 8S i ładuję go ładowarką dedykowaną dla 10S i wszystko działa jak należy (no prawie bo niema trybu CV więc aku do końca naładowany nie bedzie) |
_________________ http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=4852 |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Czw 25 Maj, 2017
|
|
|
8s -10s to mniejsza różnica niz 10S - 16S, wiec Twój przykład nie można uogolniac.
Dodatkowo taka ladowarka poda, w momencie włączenia > 66 V na wejście BMS które jest na 42 V. To nie musi być obojetne. No i nawet średniej klasy ladowarki maja czesto tryb próbkowania delta V, roznicy napięć między ladowaniem a przerwą, bo to jest dodatkowy sygnal na sterowanie prądem. |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
sambor
młodzik
Dołączył: 05 Kwi 2017 Posty: 79 Skąd: Kielce
|
Wysłany: Pią 26 Maj, 2017
|
|
|
To jest ładowarka chińska identyczna z wyglądu jak te od Nexuna, tyle, ze Nexun ma teraz 3,5A i 8A, a ta ma 5A. Kupiłem od jednego z forumowiczów. W aluminiowej obudowie z wentylatorem i dwoma diodami.
Myślę, że można zaryzykować próbę. Nic nie powinno paść. |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Pią 26 Maj, 2017
|
|
|
sambor napisał/a: |
Myślę, że można zaryzykować próbę. Nic nie powinno paść. |
Gdy pakiet będzie naładowany w 70-80 %, ładowanie pewnie pójdzie, ale gdy będzie rozładowany to raczej nie. Ładowarka po prostu zamiga diodami i nie podejmie ładowania.
Ale co na to BMS i Twoje ogniwa ładowane do końca dużym prądem bez fazy CV, to się okaże.. |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
sambor
młodzik
Dołączył: 05 Kwi 2017 Posty: 79 Skąd: Kielce
|
Wysłany: Pią 26 Maj, 2017
|
|
|
WojtekErnest napisał/a: | sambor napisał/a: |
Myślę, że można zaryzykować próbę. Nic nie powinno paść. |
Gdy pakiet będzie naładowany w 70-80 %, ładowanie pewnie pójdzie, ale gdy będzie rozładowany to raczej nie. Ładowarka po prostu zamiga diodami i nie podejmie ładowania.
Ale co na to BMS i Twoje ogniwa ładowane do końca dużym prądem bez fazy CV, to się okaże.. |
Jak pisałem chodzi o podładowanie na postoju, np. z 3,5 do 4,0V. |
|
|
|
|
maniekrox
prezes maniekrox
Pomógł: 22 razy Dołączył: 26 Sie 2014 Posty: 909 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: Pią 26 Maj, 2017
|
|
|
Wg mnie nie powinno być problemu, ale istnieje ryzyko, że się zagapisz/zapomnisz i ładowanie będzie leciało dalej. Oczywiście chroni bms, ale zdrowe dla pakietu (odcinanie z przeładowania) to do konca nie jest. |
|
|
|
|
sambor
młodzik
Dołączył: 05 Kwi 2017 Posty: 79 Skąd: Kielce
|
Wysłany: Pią 26 Maj, 2017
|
|
|
Działa. Podłączyłem ładowarkę 16s do baterii 10s przy napięciu 38V (3,8V) - ładuje |
|
|
|
|
seba55a
początkujący
Pomógł: 2 razy Dołączył: 05 Kwi 2016 Posty: 44 Skąd: Śląsk
|
Wysłany: Pią 26 Maj, 2017
|
|
|
Masz do tego jakiś wskaźnik napięcia (chcesz zastosować), żeby kontrolować aktualne napięcie baterii? |
|
|
|
|
jszk
stażysta jszk
Pomógł: 4 razy Wiek: 53 Dołączył: 14 Mar 2016 Posty: 128 Skąd: Szczecin
|
Wysłany: Pią 26 Maj, 2017
|
|
|
sambor napisał/a: | Działa. Podłączyłem ładowarkę 16s do baterii 10s przy napięciu 38V (3,8V) - ładuje |
chinskie ładowarki nawet na zwarciu dają prąd nominalny.
Za niskie napiecie mają w głębokim poważaniu. |
_________________ http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=4852 |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|