ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Podładowywanie ładowarką na wyższe napięcie
Autor Wiadomość
sambor 
młodzik


Dołączył: 05 Kwi 2017
Posty: 79
Skąd: Kielce
Wysłany: Czw 25 Maj, 2017   Podładowywanie ładowarką na wyższe napięcie

Proste pytanie
Czy można podpiąć ładowarkę 16s do 10s? Czy nie ma jakiegoś zabezpieczenia na BMS?
Chodzi oczywiście tylko o podładowanie ogniw, max. do 4,1V na celę.

Wg mojej wiedzy elektrycznej, a mam wykształcenie w tym kierunku z chwilą podłączenia obciążenia dla ładowarki napięcie wydawane przez nią spadnie do poziomu 0,5-1V więcej niż aktualne napięcie baterii, gdyż ograniczenie prądowe ładowarki spowoduje spadek jej napięcia.

Tak więc, po podłączeniu ładowarki 16s-5A, do baterii 10s będzie grzecznie ładować ją prądem 5A. Oczywiście nie zadziała w ogóle funkcja końcowego ładowania od 4,1V małym prądem. Ale wyłączenie jej np, po pół godziny podładowywania do 4V będzie ok.

Chodzi o problem zabierania w trasę dwóch ładowarek do dwóch różnych baterii. Czy ktoś próbował takiego podładowywania?

Jedyne co mi przychodzi na myśl jako przeszkoda, to sprawdzanie przez BMS w chwili podłączenia ładowarki jej napięcia. Bez obciążenia będzie ono wtedy oczywiście 67,2V. Ale jeśli nie ma czegoś takiego, to będzie działać.
 
 
Eryk1000 
szef


Pomógł: 25 razy
Wiek: 40
Dołączył: 22 Lis 2013
Posty: 1119
Skąd: Wadowice
Wysłany: Czw 25 Maj, 2017   

Nie wiadomo jak zareaguje na to ładowarka. Teoretyczne powinno to zaskoczyć. Ja mam zasilacz z ograniczeniem prądu tak że podpinając go do 10s czy 16s obniża na tyle napięcie by utrzymywać stała wartość prądu.
_________________
Jeżdżę na :

E-Giant Terrago

Viking Power 6000W +
 
 
sambor 
młodzik


Dołączył: 05 Kwi 2017
Posty: 79
Skąd: Kielce
Wysłany: Czw 25 Maj, 2017   

Eryk1000 napisał/a:
Nie wiadomo jak zareaguje na to ładowarka. Teoretyczne powinno to zaskoczyć. Ja mam zasilacz z ograniczeniem prądu tak że podpinając go do 10s czy 16s obniża na tyle napięcie by utrzymywać stała wartość prądu.


Czyli nie ma przeszkód ze strony BMS'a. Ładowarka może mieć faktycznie jakieś sprawdzanie napięcia na wyjściu, Będzie pracować na swoim prądzie 5A, ale przy znacznie niższym napięciu. No i w ogóle będzie to dla niej ogromna różnica potencjału. Normalnie napięcie baterii rozładowanej jest niższe o 25%, a tu będzie ponad 50%.
 
 
Eryk1000 
szef


Pomógł: 25 razy
Wiek: 40
Dołączył: 22 Lis 2013
Posty: 1119
Skąd: Wadowice
Wysłany: Czw 25 Maj, 2017   

Bms działa a raczej przestaje działać z kilku powodów. Przekroczenie napięcia segmentu, pradu pakietu i temperatury. A co na to ładowarka to ciężko powiedzieć. Ogólnie pomysłu nie popieram :P chyba że to skrajny przypadek gdzieś w puszczy :D
_________________
Jeżdżę na :

E-Giant Terrago

Viking Power 6000W +
 
 
tkoko 
prezes


Pomógł: 19 razy
Dołączył: 26 Lut 2015
Posty: 684
Skąd: Czechowice-Dz
Wysłany: Czw 25 Maj, 2017   

Ładowarka uzna to zapewne za zwarcie i się wyłączy. Przynajmniej tak ma Magma jeżeli obciążenie jest za duże.
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Czw 25 Maj, 2017   

tkoko napisał/a:
Ładowarka uzna to zapewne za zwarcie i się wyłączy. Przynajmniej tak ma Magma jeżeli obciążenie jest za duże.

Większość dedykowanych do li-ion, lipo, life4 wg mnie tak zadziała, bo to jest za niskie napięcie, poniżej progu, który konstruktor uznaje za bezpieczne ładowanie ogniw. To przecież oznacza że miałby podjąć ładowanie gdy ogniwa mają np 2 -2,2V (teoretycznie) i to z MAX prądem. To wbrew sztuce..
Co innego ładowarki uniwersalne, regulowane, z zwykłym ograniczeniem prądu, one 'inteligencji' ładowarki specjalizowanej nie mają.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
jszk 
stażysta
jszk


Pomógł: 4 razy
Wiek: 53
Dołączył: 14 Mar 2016
Posty: 128
Skąd: Szczecin
Wysłany: Czw 25 Maj, 2017   

WojtekErnest napisał/a:
tkoko napisał/a:
Ładowarka uzna to zapewne za zwarcie i się wyłączy. Przynajmniej tak ma Magma jeżeli obciążenie jest za duże.

Większość dedykowanych do li-ion, lipo, life4 wg mnie tak zadziała, bo to jest za niskie napięcie, poniżej progu, który konstruktor uznaje za bezpieczne ładowanie ogniw. To przecież oznacza że miałby podjąć ładowanie gdy ogniwa mają np 2 -2,2V (teoretycznie) i to z MAX prądem. To wbrew sztuce..
Co innego ładowarki uniwersalne, regulowane, z zwykłym ograniczeniem prądu, one 'inteligencji' ładowarki specjalizowanej nie mają.


A ja myślę, że bedzie ładować pradem nominslnym do wyłaczenia przez BMS. Mam taki aku 8S i ładuję go ładowarką dedykowaną dla 10S i wszystko działa jak należy (no prawie bo niema trybu CV więc aku do końca naładowany nie bedzie)
_________________
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=4852
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Czw 25 Maj, 2017   

8s -10s to mniejsza różnica niz 10S - 16S, wiec Twój przykład nie można uogolniac.
Dodatkowo taka ladowarka poda, w momencie włączenia > 66 V na wejście BMS które jest na 42 V. To nie musi być obojetne. No i nawet średniej klasy ladowarki maja czesto tryb próbkowania delta V, roznicy napięć między ladowaniem a przerwą, bo to jest dodatkowy sygnal na sterowanie prądem.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
sambor 
młodzik


Dołączył: 05 Kwi 2017
Posty: 79
Skąd: Kielce
Wysłany: Pią 26 Maj, 2017   

To jest ładowarka chińska identyczna z wyglądu jak te od Nexuna, tyle, ze Nexun ma teraz 3,5A i 8A, a ta ma 5A. Kupiłem od jednego z forumowiczów. W aluminiowej obudowie z wentylatorem i dwoma diodami.

Myślę, że można zaryzykować próbę. Nic nie powinno paść.
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Pią 26 Maj, 2017   

sambor napisał/a:

Myślę, że można zaryzykować próbę. Nic nie powinno paść.

Gdy pakiet będzie naładowany w 70-80 %, ładowanie pewnie pójdzie, ale gdy będzie rozładowany to raczej nie. Ładowarka po prostu zamiga diodami i nie podejmie ładowania.
Ale co na to BMS i Twoje ogniwa ładowane do końca dużym prądem bez fazy CV, to się okaże..
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
sambor 
młodzik


Dołączył: 05 Kwi 2017
Posty: 79
Skąd: Kielce
Wysłany: Pią 26 Maj, 2017   

WojtekErnest napisał/a:
sambor napisał/a:

Myślę, że można zaryzykować próbę. Nic nie powinno paść.

Gdy pakiet będzie naładowany w 70-80 %, ładowanie pewnie pójdzie, ale gdy będzie rozładowany to raczej nie. Ładowarka po prostu zamiga diodami i nie podejmie ładowania.
Ale co na to BMS i Twoje ogniwa ładowane do końca dużym prądem bez fazy CV, to się okaże..


Jak pisałem chodzi o podładowanie na postoju, np. z 3,5 do 4,0V.
 
 
maniekrox 
prezes
maniekrox


Pomógł: 22 razy
Dołączył: 26 Sie 2014
Posty: 909
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Pią 26 Maj, 2017   

Wg mnie nie powinno być problemu, ale istnieje ryzyko, że się zagapisz/zapomnisz i ładowanie będzie leciało dalej. Oczywiście chroni bms, ale zdrowe dla pakietu (odcinanie z przeładowania) to do konca nie jest.
 
 
sambor 
młodzik


Dołączył: 05 Kwi 2017
Posty: 79
Skąd: Kielce
Wysłany: Pią 26 Maj, 2017   

Działa. Podłączyłem ładowarkę 16s do baterii 10s przy napięciu 38V (3,8V) - ładuje
 
 
seba55a 
początkujący


Pomógł: 2 razy
Dołączył: 05 Kwi 2016
Posty: 44
Skąd: Śląsk
Wysłany: Pią 26 Maj, 2017   

Masz do tego jakiś wskaźnik napięcia (chcesz zastosować), żeby kontrolować aktualne napięcie baterii?
 
 
jszk 
stażysta
jszk


Pomógł: 4 razy
Wiek: 53
Dołączył: 14 Mar 2016
Posty: 128
Skąd: Szczecin
Wysłany: Pią 26 Maj, 2017   

sambor napisał/a:
Działa. Podłączyłem ładowarkę 16s do baterii 10s przy napięciu 38V (3,8V) - ładuje


chinskie ładowarki nawet na zwarciu dają prąd nominalny.
Za niskie napiecie mają w głębokim poważaniu.
_________________
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=4852
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group