ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
[Poradnik] Czujnik hamulca hydraulicznego za 5 zł
Autor Wiadomość
maniekrox 
prezes
maniekrox


Pomógł: 22 razy
Dołączył: 26 Sie 2014
Posty: 909
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Śro 07 Cze, 2017   [Poradnik] Czujnik hamulca hydraulicznego za 5 zł

Zauważyłem ostatnio, że wiele osób ma problemy ze zrealizowaniem odłączenia silnika hamowania regeneracyjnego przy hamulcach hydraulicznych. Zrobiłem mały tutorial prostymi słowami :)

Okazuje się, że jest na to rozwiązanie – proste i tanie, czyli idealne :D

Rozwiązaniem tym jest zastosowanie kontaktrona NO oraz małego magnesu neodymowego. Zastosowałem tą kombinację w swoim bajku i działa bezproblemowo do dzisiaj.

Działa to prosto – po zbliżeniu magnesu do kontaktrona znajdujące się w nim blaszki stykają się powodując zamknięcie obwodu i doprowadzenie sygnału hamowania do kontrolera.
(kliknij na obrazek, aby wyświetlić w pełnym rozmiarze)

Co lepsze:
Koszt wykonania = ~5 zł
Czas wykonania = około 30 min jeśli robisz to pierwszy raz

No to pokażę krok po kroku jak to zrobić.

Krok 1: Zacznij od zakupu kontaktrona i magnesu.

Kontaktron prawdopodobnie kupisz w najbliższym sklepie elektronicznym lub na allegro. Wybierz jak najmniejszy (max 10 mm), żeby zmieścił się w klamce. Są one bardzo tanie, więc kup sobie 3 sztuki lub więcej, ponieważ przy wyginaniu nóżek szklany kontaktron lubi pęknąć, połamać się – i przy tym popsuć.


Okrągły magnes neodymowy o wymiarach ~5 mm średnicy i 3 mm grubości. Nie musi być idealnie taki, nie ma to większego znaczenia. Znajdziesz je na allegro. W trójmieście jest na przykład sklep z magnesami :D

Krok 2: Przygotowanie i montaż kontaktronu
Na początku trzeba wygiąć nóżki kontaktrona, aby łatwiej go było umieścić w zacisku. Tutaj należy zrobić to ostrożnie, bo gięcie nóżek blisko szkła powoduje jego pękanie i trzeba użyć nowego kontaktronu. Przydatne są jakieś małe kombinerki/szczypce.
Do nóżek przylutuj kabelki sygnałowe.
Dalej musisz to zaizolować, żeby nie robić zwarcia o klamkę/nóżki. Wystarczy, że nakleisz taśmę izolacyjną/kaptonową.
Przyklej kontaktron w miejscu wskazanym na zdjęciu. Ja do tego użyłem kleju na gorąco z pistoletu. Ale metoda dowolna :)

Krok 3: Przyklejanie magnesu i regulacja.
Teraz trzeba dobrać umiejscowienie magnesu na klamce tak, aby zwierała w odpowiednim momencie, czyli rozwarte przy puszczonej klamce, a po delikatnym wciśnięciu, przed złapaniem klocków za tarczę ma się pojawić sygnał.
Do tego bardzo przyda się multimetr, który ustawiamy na brzęczyk i podłączamy do wcześniej przylutowanych przewodów kontaktrona. Po przysunięciu magnesu obwód się zamknie i multimetr zacznie piszczeć.
No to teraz cała sztuka, aby znaleźć odpowiednie miejsce dla magnesu – Twoja w tym głowa.
Jak już znajdziesz złoty środek to przyklej magnes do klamki hamulcowej.

Krok 4: Podłączenie przewodów do instalacji bajka.
Tu już zależnie od sterownika. W sabvotonie na przykład na jeden przewód podajemy +12V z przetwornicy, a drugi doprowadzamy do E-brake w sabku.
Czyli już według potrzeb :)

Wuala. Masz w bajku regena :D

PS. Ważną kwestią przy regenie jest odpowiednie zabezpieczenie osi silnika przed obróceniem. Od teraz siły działające na oś mają zmienny zwrot – raz zapiera się ona w jedną, raz w drugą stronę. Jeśli masz luzy na torquearmie (albo o zgrozo go nie masz!) to prosisz się o kłopoty.

Pozdro!
 
 
ICE 
Zasłużony dla zlotu EV



Pomógł: 8 razy
Dołączył: 15 Maj 2016
Posty: 321
Skąd: wlkp
Wysłany: Śro 07 Cze, 2017   

Super. Dzięki maniekrox, z opracowanie.
 
 
Wojtas82 
kierownik



Pomógł: 2 razy
Wiek: 42
Dołączył: 18 Kwi 2017
Posty: 372
Skąd: Gdynia
Wysłany: Śro 07 Cze, 2017   

Fajny tutorial, dzięki. Przydałoby się zrobić dział na forum z poradnikami. Wiem, że jest blog Tasa ale inni często też mają fajne pomysły i warto byłoby mieć taką bibliotekę.
 
 
Bujakoto 
prezes


Pomógł: 6 razy
Wiek: 41
Dołączył: 22 Gru 2015
Posty: 733
Skąd: Gdynia
Wysłany: Czw 08 Cze, 2017   

Nieźle Marcin!

Widziałem system na żywo, jest dyskretny, jak fabryka :)

A ja aby mieć ten system musiałem kupić klamki Tektro z serii "E" za prawie 400zł ...... a tu za 5zeta takie coś :)

Nie można było wcześniej z tym tutorialem? :)
 
 
Dlugas 
dyrektor
Bob budowniczy :)



Pomógł: 10 razy
Wiek: 47
Dołączył: 06 Gru 2015
Posty: 439
Skąd: Cz-wa
Wysłany: Pią 09 Cze, 2017   

maniekrox napisał/a:
Zauważyłem ostatnio, że wiele osób ma problemy ze zrealizowaniem odłączenia silnika hamowania regeneracyjnego przy hamulcach hydraulicznych. Zrobiłem mały tutorial prostymi słowami :)

Okazuje się, że jest na to rozwiązanie – proste i tanie, czyli idealne :D

Rozwiązaniem tym jest zastosowanie kontaktrona NO oraz małego magnesu neodymowego. Zastosowałem tą kombinację w swoim bajku i działa bezproblemowo do dzisiaj.

Działa to prosto – po zbliżeniu magnesu do kontaktrona znajdujące się w nim blaszki stykają się powodując zamknięcie obwodu i doprowadzenie sygnału hamowania do kontrolera.

Pomysł masz dobry! Ja posunąłem się dalej i wykorzystałem czujnik stosowany w pneumatyce taki:
https://elecena.pl/product/4834320/mzt6-03vps-kp0-do-silownikow-z-rowkiem-t-pnp-no-10-30vdc-200ma-przewod-pur-0-3m-z-wtykiem-m8-3-stykowym-sick-1023971

Może nie jest tani ale działanie jego jest niezwykle precyzyjne. Kupiłem kiedyś 3 szt od pneumatyka w dobrej cenie.

Zwykły kontaktron jest dobry z tym że ma pozycje przy których po prostu działa źle.Po drugie jak zbliżymy magnes do kontaktronu na pewną odległość to kontaktron jeszcze nie "łapie" określmy ją -1-. Jak magnes jest już w odległości o połowę mniejszej od -1- to kontaktron nagle "złapie" a później jak oddalamy magnes, i jest już w tej pozycji -1- to kontaktron jeszcze trzyma. Magnes musi być dużo dalej od pozycji -1- by styki się rozwarły.
Trzeba precyzyjnie go ustawić by działał właściwie.
Próbowałem kontaktronu i go wykluczyłem prawie na wstępie.
W czujniku o którym piszę nie ma problemu z ustalaniem pozycji pracy,działa zawsze precyzyjnie i odległość zwierania i rozwierania jest identyczna. Poza tym ma diodę informującą o stanie w jakim znajduje się czujnik.
Wykonany jest tak że może pracować pod wodą a przewód jego jest w wersji przemysłowej więc jest bardzo wytrzymały. Jest to czujnik w wersji dwu przewodowej.

Edit: elementem roboczym w tym czujniku jest cewka a nie kontaktron stąd wysoka precyzja.
W moim pierwszym bajku zastosowałem ten czujnik i działa rewelacyjnie do dzisiaj bez żadnej regulacji położenia czujnika. Nie pisałem o tym bo nie pomyślałem że to taka cenna wiedza dla potomnych ;)
_________________
Spark Super Hadron 654
 
 
ICE 
Zasłużony dla zlotu EV



Pomógł: 8 razy
Dołączył: 15 Maj 2016
Posty: 321
Skąd: wlkp
Wysłany: Pią 09 Cze, 2017   

Dlugas, mozesz pokazać jak to wygląda na klamce roweru? Jesteś zadowolony z działania?
 
 
Dlugas 
dyrektor
Bob budowniczy :)



Pomógł: 10 razy
Wiek: 47
Dołączył: 06 Gru 2015
Posty: 439
Skąd: Cz-wa
Wysłany: Pią 09 Cze, 2017   

Cytat:
Dlugas, mozesz pokazać jak to wygląda na klamce roweru? Jesteś zadowolony z działania?

Pewnie, macie fotki :)
Na jednym ze zdjęć jest widoczny magnes przyklejony do ruchomej części klamki-tej co wciskamy

czujn.klamki.jpg
Pobierz Plik ściągnięto 710 raz(y) 559,07 KB

czujn. klamki1.jpg
Pobierz Plik ściągnięto 722 raz(y) 529,87 KB

_________________
Spark Super Hadron 654
 
 
maniekrox 
prezes
maniekrox


Pomógł: 22 razy
Dołączył: 26 Sie 2014
Posty: 909
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Śro 21 Cze, 2017   

Odnośnie tej histerezy, która występuje w kontaktronach.
Tak, to prawda, występuje. Zauważyłem to podczas ustawiania pozycji magnesu na klamce. I wówczas również zastanawiało mnie to czy to nie będzie się jakoś gryźć. Ale w praktyce po zamontowaniu tego całkowicie o tej martwej strefie zapomniałem, bo jeżdżąc i tak nie myślisz, czy masz klamkę wcisnąć 1mm bardziej czy mniej tylko to robisz "automatycznie", więc tego efektu nie zauważam.

Także wydawanie 120 zł raczej się mi tutaj mija z celem ;)
 
 
djmarcin56 
prezes


Pomógł: 5 razy
Wiek: 35
Dołączył: 05 Sie 2016
Posty: 522
Skąd: Bydgoszcz
Wysłany: Czw 22 Cze, 2017   

Zastanawia mnie czemu nikt nie zamawiał i nie stosuje tego gotowca który jest od dawna, przyklejasz na tasme 3m w zestawie i z każdymi hamulcami działa, obojętnie czy hydrauliki czy vbrake, koszt ok 50zł.

https://pl.aliexpress.com/item/brake-and-cut-off-power-signal-sensor-for-electric-bike-scooter-with-v-brake-disc-brake/32794586336.html?spm=2114.010208.3.142.rNh4Ta&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_3_10152_10208_10065_10151_10068_5330017_10304_10301_10136_10137_10060_10155_10062_437_10154_10056_10055_10054_10059_303_100031_10099_10103_10102_10096_10052_10053_10142_10107_10050_10051_10171_5260019_10084_10083_10080_10082_10081_5320020_10110_519_10111_10112_10113_10114_10182_10078_10079_10073_10123_10189_142,searchweb201603_13,ppcSwitch_5&btsid=956e2362-6805-45c0-b99e-17eedc37773d&algo_expid=5b8393cf-34e2-4215-b31e-37c7c212b1ce-18&algo_pvid=5b8393cf-34e2-4215-b31e-37c7c212b1ce
_________________
Zbieram graty do swojej pierwszej konstrukcji ;)
 
 
markkar 
brygadzista


Pomógł: 2 razy
Dołączył: 09 Mar 2017
Posty: 213
Skąd: Białystok
Wysłany: Pią 23 Cze, 2017   

Raz że cena spora a po drugie wielkie to.
 
 
pepelito 
kierownik


Pomógł: 6 razy
Wiek: 30
Dołączył: 04 Gru 2016
Posty: 386
Skąd: ropczyce
Wysłany: Pią 23 Cze, 2017   

Mam pytanie w sprawie kontaktronów. Kupiłem kiedyś na alli parę sztuk, ale nie działają. :mrgreen:

O takie:
https://tinyurl.com/yb2djxnr

Choćbym nie wiem jak magnes próbował układać to nie działa. Może magnesy stosuje złe?
 
 
dynamik 
brygadzista
dynamik


Dołączył: 17 Cze 2015
Posty: 295
Skąd: Olsztyn
Wysłany: Pią 23 Cze, 2017   

Można też użyć czujnków zbliżeniowych , które sa stosowane w alarmach , sygnalizujących otwarte drzwi czy okno, one też kosztują kilka zł.
_________________
tym piękniejszą otrzymasz odpowiedź, im mądrzejsze zadasz pytanie
 
 
pepelito 
kierownik


Pomógł: 6 razy
Wiek: 30
Dołączył: 04 Gru 2016
Posty: 386
Skąd: ropczyce
Wysłany: Pią 23 Cze, 2017   

Mam też takie coś:
https://www.yoycart.com/Product/39823317825/

Tylko to jest duże i wymaga zasilania. :smile:
 
 
maniekrox 
prezes
maniekrox


Pomógł: 22 razy
Dołączył: 26 Sie 2014
Posty: 909
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Pią 23 Cze, 2017   

Ale po co takie drogie kombinacje? Patent, który opisałem jest tani, a całość robi się max pół h:)
 
 
glebor 
Zasłużony dla zlotu EV



Pomógł: 6 razy
Dołączył: 10 Lis 2014
Posty: 1333
Skąd: Łódź
Wysłany: Pią 23 Cze, 2017   

Bardzo fajny patent z czujnikiem. Chętnie wypróbuję u siebie. Widzę, że nawet będzie to śmigać z klamkomanetkami shimano deore XT, bo mega się przyzwyczaiłem do zmiany przerzutek klamką hamulcową i zwykłych pod kciuk już bym nie kupił. Dzięki maniek:)
_________________
Posiadam nowe zestawy napędowe 250-1700w 36-48v akumulatory w bidonie sanyo ga 48v 17.5Ah
Robię aku na zamówienie w prostopadłościanie i trójkącie

Pełna oferta:
epojazdy.blogspot.com

TEL: 796782663
Przy odbiorze osobistym - 10%
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group