|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
[Poradnik] Czujnik hamulca hydraulicznego za 5 zł |
Autor |
Wiadomość |
maniekrox
prezes maniekrox
Pomógł: 22 razy Dołączył: 26 Sie 2014 Posty: 909 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: Śro 07 Cze, 2017 [Poradnik] Czujnik hamulca hydraulicznego za 5 zł
|
|
|
Zauważyłem ostatnio, że wiele osób ma problemy ze zrealizowaniem odłączenia silnika hamowania regeneracyjnego przy hamulcach hydraulicznych. Zrobiłem mały tutorial prostymi słowami
Okazuje się, że jest na to rozwiązanie – proste i tanie, czyli idealne
Rozwiązaniem tym jest zastosowanie kontaktrona NO oraz małego magnesu neodymowego. Zastosowałem tą kombinację w swoim bajku i działa bezproblemowo do dzisiaj.
Działa to prosto – po zbliżeniu magnesu do kontaktrona znajdujące się w nim blaszki stykają się powodując zamknięcie obwodu i doprowadzenie sygnału hamowania do kontrolera.
(kliknij na obrazek, aby wyświetlić w pełnym rozmiarze)
Co lepsze:
Koszt wykonania = ~5 zł
Czas wykonania = około 30 min jeśli robisz to pierwszy raz
No to pokażę krok po kroku jak to zrobić.
Krok 1: Zacznij od zakupu kontaktrona i magnesu.
Kontaktron prawdopodobnie kupisz w najbliższym sklepie elektronicznym lub na allegro. Wybierz jak najmniejszy (max 10 mm), żeby zmieścił się w klamce. Są one bardzo tanie, więc kup sobie 3 sztuki lub więcej, ponieważ przy wyginaniu nóżek szklany kontaktron lubi pęknąć, połamać się – i przy tym popsuć.
Okrągły magnes neodymowy o wymiarach ~5 mm średnicy i 3 mm grubości. Nie musi być idealnie taki, nie ma to większego znaczenia. Znajdziesz je na allegro. W trójmieście jest na przykład sklep z magnesami
Krok 2: Przygotowanie i montaż kontaktronu
Na początku trzeba wygiąć nóżki kontaktrona, aby łatwiej go było umieścić w zacisku. Tutaj należy zrobić to ostrożnie, bo gięcie nóżek blisko szkła powoduje jego pękanie i trzeba użyć nowego kontaktronu. Przydatne są jakieś małe kombinerki/szczypce.
Do nóżek przylutuj kabelki sygnałowe.
Dalej musisz to zaizolować, żeby nie robić zwarcia o klamkę/nóżki. Wystarczy, że nakleisz taśmę izolacyjną/kaptonową.
Przyklej kontaktron w miejscu wskazanym na zdjęciu. Ja do tego użyłem kleju na gorąco z pistoletu. Ale metoda dowolna
Krok 3: Przyklejanie magnesu i regulacja.
Teraz trzeba dobrać umiejscowienie magnesu na klamce tak, aby zwierała w odpowiednim momencie, czyli rozwarte przy puszczonej klamce, a po delikatnym wciśnięciu, przed złapaniem klocków za tarczę ma się pojawić sygnał.
Do tego bardzo przyda się multimetr, który ustawiamy na brzęczyk i podłączamy do wcześniej przylutowanych przewodów kontaktrona. Po przysunięciu magnesu obwód się zamknie i multimetr zacznie piszczeć.
No to teraz cała sztuka, aby znaleźć odpowiednie miejsce dla magnesu – Twoja w tym głowa.
Jak już znajdziesz złoty środek to przyklej magnes do klamki hamulcowej.
Krok 4: Podłączenie przewodów do instalacji bajka.
Tu już zależnie od sterownika. W sabvotonie na przykład na jeden przewód podajemy +12V z przetwornicy, a drugi doprowadzamy do E-brake w sabku.
Czyli już według potrzeb
Wuala. Masz w bajku regena
PS. Ważną kwestią przy regenie jest odpowiednie zabezpieczenie osi silnika przed obróceniem. Od teraz siły działające na oś mają zmienny zwrot – raz zapiera się ona w jedną, raz w drugą stronę. Jeśli masz luzy na torquearmie (albo o zgrozo go nie masz!) to prosisz się o kłopoty.
Pozdro! |
|
|
|
|
ICE
Zasłużony dla zlotu EV
Pomógł: 8 razy Dołączył: 15 Maj 2016 Posty: 321 Skąd: wlkp
|
Wysłany: Śro 07 Cze, 2017
|
|
|
Super. Dzięki maniekrox, z opracowanie. |
|
|
|
|
Wojtas82
kierownik
Pomógł: 2 razy Wiek: 42 Dołączył: 18 Kwi 2017 Posty: 372 Skąd: Gdynia
|
Wysłany: Śro 07 Cze, 2017
|
|
|
Fajny tutorial, dzięki. Przydałoby się zrobić dział na forum z poradnikami. Wiem, że jest blog Tasa ale inni często też mają fajne pomysły i warto byłoby mieć taką bibliotekę. |
|
|
|
|
Bujakoto
prezes
Pomógł: 6 razy Wiek: 41 Dołączył: 22 Gru 2015 Posty: 733 Skąd: Gdynia
|
Wysłany: Czw 08 Cze, 2017
|
|
|
Nieźle Marcin!
Widziałem system na żywo, jest dyskretny, jak fabryka
A ja aby mieć ten system musiałem kupić klamki Tektro z serii "E" za prawie 400zł ...... a tu za 5zeta takie coś
Nie można było wcześniej z tym tutorialem? |
|
|
|
|
Dlugas
dyrektor Bob budowniczy :)
Pomógł: 10 razy Wiek: 47 Dołączył: 06 Gru 2015 Posty: 439 Skąd: Cz-wa
|
Wysłany: Pią 09 Cze, 2017
|
|
|
maniekrox napisał/a: | Zauważyłem ostatnio, że wiele osób ma problemy ze zrealizowaniem odłączenia silnika hamowania regeneracyjnego przy hamulcach hydraulicznych. Zrobiłem mały tutorial prostymi słowami
Okazuje się, że jest na to rozwiązanie – proste i tanie, czyli idealne
Rozwiązaniem tym jest zastosowanie kontaktrona NO oraz małego magnesu neodymowego. Zastosowałem tą kombinację w swoim bajku i działa bezproblemowo do dzisiaj.
Działa to prosto – po zbliżeniu magnesu do kontaktrona znajdujące się w nim blaszki stykają się powodując zamknięcie obwodu i doprowadzenie sygnału hamowania do kontrolera. |
Pomysł masz dobry! Ja posunąłem się dalej i wykorzystałem czujnik stosowany w pneumatyce taki:
https://elecena.pl/product/4834320/mzt6-03vps-kp0-do-silownikow-z-rowkiem-t-pnp-no-10-30vdc-200ma-przewod-pur-0-3m-z-wtykiem-m8-3-stykowym-sick-1023971
Może nie jest tani ale działanie jego jest niezwykle precyzyjne. Kupiłem kiedyś 3 szt od pneumatyka w dobrej cenie.
Zwykły kontaktron jest dobry z tym że ma pozycje przy których po prostu działa źle.Po drugie jak zbliżymy magnes do kontaktronu na pewną odległość to kontaktron jeszcze nie "łapie" określmy ją -1-. Jak magnes jest już w odległości o połowę mniejszej od -1- to kontaktron nagle "złapie" a później jak oddalamy magnes, i jest już w tej pozycji -1- to kontaktron jeszcze trzyma. Magnes musi być dużo dalej od pozycji -1- by styki się rozwarły.
Trzeba precyzyjnie go ustawić by działał właściwie.
Próbowałem kontaktronu i go wykluczyłem prawie na wstępie.
W czujniku o którym piszę nie ma problemu z ustalaniem pozycji pracy,działa zawsze precyzyjnie i odległość zwierania i rozwierania jest identyczna. Poza tym ma diodę informującą o stanie w jakim znajduje się czujnik.
Wykonany jest tak że może pracować pod wodą a przewód jego jest w wersji przemysłowej więc jest bardzo wytrzymały. Jest to czujnik w wersji dwu przewodowej.
Edit: elementem roboczym w tym czujniku jest cewka a nie kontaktron stąd wysoka precyzja.
W moim pierwszym bajku zastosowałem ten czujnik i działa rewelacyjnie do dzisiaj bez żadnej regulacji położenia czujnika. Nie pisałem o tym bo nie pomyślałem że to taka cenna wiedza dla potomnych |
_________________ Spark Super Hadron 654 |
|
|
|
|
ICE
Zasłużony dla zlotu EV
Pomógł: 8 razy Dołączył: 15 Maj 2016 Posty: 321 Skąd: wlkp
|
Wysłany: Pią 09 Cze, 2017
|
|
|
Dlugas, mozesz pokazać jak to wygląda na klamce roweru? Jesteś zadowolony z działania? |
|
|
|
|
Dlugas
dyrektor Bob budowniczy :)
Pomógł: 10 razy Wiek: 47 Dołączył: 06 Gru 2015 Posty: 439 Skąd: Cz-wa
|
Wysłany: Pią 09 Cze, 2017
|
|
|
Cytat: | Dlugas, mozesz pokazać jak to wygląda na klamce roweru? Jesteś zadowolony z działania? |
Pewnie, macie fotki
Na jednym ze zdjęć jest widoczny magnes przyklejony do ruchomej części klamki-tej co wciskamy
czujn.klamki.jpg
|
Pobierz Plik ściągnięto 710 raz(y) 559,07 KB |
czujn. klamki1.jpg
|
Pobierz Plik ściągnięto 722 raz(y) 529,87 KB |
|
_________________ Spark Super Hadron 654 |
|
|
|
|
maniekrox
prezes maniekrox
Pomógł: 22 razy Dołączył: 26 Sie 2014 Posty: 909 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: Śro 21 Cze, 2017
|
|
|
Odnośnie tej histerezy, która występuje w kontaktronach.
Tak, to prawda, występuje. Zauważyłem to podczas ustawiania pozycji magnesu na klamce. I wówczas również zastanawiało mnie to czy to nie będzie się jakoś gryźć. Ale w praktyce po zamontowaniu tego całkowicie o tej martwej strefie zapomniałem, bo jeżdżąc i tak nie myślisz, czy masz klamkę wcisnąć 1mm bardziej czy mniej tylko to robisz "automatycznie", więc tego efektu nie zauważam.
Także wydawanie 120 zł raczej się mi tutaj mija z celem |
|
|
|
|
djmarcin56
prezes
Pomógł: 5 razy Wiek: 35 Dołączył: 05 Sie 2016 Posty: 522 Skąd: Bydgoszcz
|
|
|
|
|
markkar
brygadzista
Pomógł: 2 razy Dołączył: 09 Mar 2017 Posty: 213 Skąd: Białystok
|
Wysłany: Pią 23 Cze, 2017
|
|
|
Raz że cena spora a po drugie wielkie to. |
|
|
|
|
pepelito
kierownik
Pomógł: 6 razy Wiek: 30 Dołączył: 04 Gru 2016 Posty: 386 Skąd: ropczyce
|
Wysłany: Pią 23 Cze, 2017
|
|
|
Mam pytanie w sprawie kontaktronów. Kupiłem kiedyś na alli parę sztuk, ale nie działają.
O takie:
https://tinyurl.com/yb2djxnr
Choćbym nie wiem jak magnes próbował układać to nie działa. Może magnesy stosuje złe? |
|
|
|
|
dynamik
brygadzista dynamik
Dołączył: 17 Cze 2015 Posty: 295 Skąd: Olsztyn
|
Wysłany: Pią 23 Cze, 2017
|
|
|
Można też użyć czujnków zbliżeniowych , które sa stosowane w alarmach , sygnalizujących otwarte drzwi czy okno, one też kosztują kilka zł. |
_________________ tym piękniejszą otrzymasz odpowiedź, im mądrzejsze zadasz pytanie |
|
|
|
|
pepelito
kierownik
Pomógł: 6 razy Wiek: 30 Dołączył: 04 Gru 2016 Posty: 386 Skąd: ropczyce
|
|
|
|
|
maniekrox
prezes maniekrox
Pomógł: 22 razy Dołączył: 26 Sie 2014 Posty: 909 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: Pią 23 Cze, 2017
|
|
|
Ale po co takie drogie kombinacje? Patent, który opisałem jest tani, a całość robi się max pół h:) |
|
|
|
|
glebor
Zasłużony dla zlotu EV
Pomógł: 6 razy Dołączył: 10 Lis 2014 Posty: 1333 Skąd: Łódź
|
Wysłany: Pią 23 Cze, 2017
|
|
|
Bardzo fajny patent z czujnikiem. Chętnie wypróbuję u siebie. Widzę, że nawet będzie to śmigać z klamkomanetkami shimano deore XT, bo mega się przyzwyczaiłem do zmiany przerzutek klamką hamulcową i zwykłych pod kciuk już bym nie kupił. Dzięki maniek:) |
_________________ Posiadam nowe zestawy napędowe 250-1700w 36-48v akumulatory w bidonie sanyo ga 48v 17.5Ah
Robię aku na zamówienie w prostopadłościanie i trójkącie
Pełna oferta:
epojazdy.blogspot.com
TEL: 796782663
Przy odbiorze osobistym - 10% |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|