ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
przeróbka giant revel 2
Autor Wiadomość
mariusz178 
początkujący


Dołączył: 13 Cze 2017
Posty: 44
Skąd: Klucze
Wysłany: Śro 05 Lip, 2017   

xyz2a: prosiłeś o dane więc jest tak:
Zasięg: po przejechaniu 115km w terenie mieszanym - trochę asfaltu i terenu ale ciągle z górki i pod górkę (jak to na jurze Krakowsko - Częstochowskiej) zaczął się wyłączać. pierwszy raz pod dużą górę potem już mniejsze.... w godzinę go rozładowałem od pierwszego wyłączenia. Pewnie zrobiłem jakieś 120 - 125km.
Prędkość na prostej drodze przy naładowanej baterii to 43km/h. pod koniec spada do około 36.
Awaryjność - kompletnie nic. co jakiś czas sprawdzam dokręcenie koła - silnika ale nie luzuje się.
Baterie sprzedał mi Rafał z Ustronia. z tego co mówił są rozebrane z nowych UPSów więc chyba nowe. mówił że kupuje bardzo duże ilości.... na pewno są wszystkie równe, nie rozjeżdżają się kontrolowałem dokładnie przez 2 tygodnie. z baterii jestem mocno zadowolony. Moje obawy były nie potrzebne. Bateria wraz z upsem wyszła mnie 1200 - Rafał zgrzewał. chciałem lutować po zamontowaniu w koszykach (robiłem to wcześniej) ale zaoferował się że zgrzeje.
Mam dość spore doświadczenie w bateriach litowych i tym wróże więcej jak 5 lat (zaryzykuję 8 - 10).
To tyle jak coś to pisz... A jeszcze przerobiłem (bo nie był bym sobą) lampkę od kolegi z forum z Częstochowy. To ta lampka 4 ledy. brała 2 ampery i grzała się jak chole..ra. po wywaleniu oryginalnej elektroniki przerobiłem ją na 12v z 8v i zamiast brać 2,1A bierze teraz 0,6 nie grzeje się a świeci naprawdę dobrze. (z 12v) ...
 
 
Elektrotonus 
prezes
Łukasz R



Pomógł: 17 razy
Wiek: 46
Dołączył: 17 Lip 2016
Posty: 819
Skąd: Warszawa
Wysłany: Pią 07 Lip, 2017   

ravkill napisał/a:
Poprawione Wczoraj mierzyłem licznikiem, i na baterii full leci dokładnie 41 km/h max. Jak Twój leci 30, to pewnie nie masz przycisku 3 pozycyjnego aktywowanego i leci na średniej prędkość te 30 (u mnie na średniej jedzie ~35)
.


Mój szedł max ok 38 km /h ale waga roweru ok 34 kg plus moja 90kg.
 
 
Dlugas 
dyrektor
Bob budowniczy :)



Pomógł: 10 razy
Wiek: 45
Dołączył: 06 Gru 2015
Posty: 434
Skąd: Cz-wa
Wysłany: Pią 07 Lip, 2017   

mariusz178 napisał/a:
To ta lampka 4 ledy. brała 2 ampery i grzała się jak chole..ra. po wywaleniu oryginalnej elektroniki przerobiłem ją na 12v z 8v i zamiast brać 2,1A bierze teraz 0,6 nie grzeje się a świeci naprawdę dobrze. (z 12v) ...

Ja z kolei mam lampkę na 5-ciu ledach (latarka o nazwie securitylng), też wywaliłem z niej elektronikę po tym jak spłonęła w wyniku prób napięciowych-bo sprawdzałem ile wytrzyma...i nie wytrzymała 12V-elektronika tej latarki była na 8,4V. Więc jak już się zjarała ta elektronika postanowiłem ją zasilić z takiego napięcia przy jakim wyniknie pełna moc latarki (jeszcze zanim ją spaliłem brała max 10W). Pełna moc wynikła przy 14V ale postanowiłem iść dalej i podniosłem jej moc do 15W przy napięciu 14,7V. Oczywiście wymagało to dotoczenia tulei chłodzącej do padu do którego są przyklejone diody.
Sprawdź proszę dokładnie czy latarka świeci przynajmniej tak mocno jak wcześniej - z elektroniką. Przy 12V przy tym co podałeś bedzie miała 7,2W a wcześniej miała 16,8W. Może grzała się dlatego bo po prostu świeciła jaśniej?
_________________
Spark Super Hadron 654
 
 
mariusz178 
początkujący


Dołączył: 13 Cze 2017
Posty: 44
Skąd: Klucze
Wysłany: Nie 09 Lip, 2017   

Dlugas: Masz rację. Ona wcześniej mogła trochę mocniej świecić i grzały się bardziej diody. teraz po ograniczeniu prądu nie grzeją się ale i elektronika (przetwornica) też się nie grzeje - bo jej nie ma. testując ją zauważyłem że do pewnego prądu nie grzeje się i ładnie świeci. Potem natomiast zwiększając prąd idzie głównie w temperaturę a oświetlenie już nie bardzo. Warto złapać rozsądny punkt pomiędzy mocą światła a ciepłem.
 
 
mariusz178 
początkujący


Dołączył: 13 Cze 2017
Posty: 44
Skąd: Klucze
Wysłany: Wto 13 Mar, 2018   

Witam po zimowej przerwie.
W zeszłym tygodniu postanowiłem sprawdzić stan baterii po 6 miesiącach "leżakowania:. Pamiętam że zostawiłem ją naładowaną do około 40% i nie wykonywałem pomiarów każdej z sekcji osobno.
Pomiary wyszły obiecująco. każda cela około 3,75v. Między najwyższym napięciem i najniższym była różnica 0,1V.
Po podłączeniu ładowarki za około 5 godzin większość cel miała 4,2v a najniższa 4,11v. BMSowi zajęło to prawie trzy dni do wyrównania. Teraz na wszystkich ogniwach jest 4,2v (+,-) 0.01V. Może by to jeszcze wyrównał ale zostawiłem.
Przeprowadziłem przegląd, smarowanie itd. wygląda bardzo dobrze (jak zaraz po przeróbce. Wymieniłem klocki siodełko ale nie chcę zanudzać.
Zastanawiam się nad kolejnym rowerem. Sam nie wiem co wybrać. Może FALCON 2 ale chyba wolałbym tradycyjną ramę tylko z tylnym amortyzatorem (szkoda że zimą się tym nie zająłem ale ciągle te narty...) Jeżeli ma ktoś pomysł na ramę lub cały rower (jaką kupić) z amortyzatorem z tyłu z dużym prześwitem na skrzynkę proszę o info będę wdzięczny.
Przy następnych postach wrzucę fotki jak wygląda rower po jednym nie całym sezonie używania.
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3440
Skąd: Warszawa
Wysłany: Śro 14 Mar, 2018   

mariusz178 napisał/a:
Witam po zimowej przerwie.

Po podłączeniu ładowarki za około 5 godzin większość cel miała 4,2v a najniższa 4,11v. BMSowi zajęło to prawie trzy dni do wyrównania. Teraz na wszystkich ogniwach jest 4,2v (+,-) 0.01V. Może by to jeszcze wyrównał ale zostawiłema.

4,11 a 4,20 to nie jest dobry wynik, jesli potem trzeba 3 dni balansowac.
Zapisales/zapamietales nr segmentow i te wyniki.?
Po rozladowaniu, sprawdź czy to regula ? Bo to oznacza ze w trakcie balansowania, te slabsze ogniwa czyli najbardziej podladowane, dochodzą do 4,22-24 az pozostale sie nie podciagna.
Zatem jesli powiedzmy po 3-4 cyklach się nie wyrownaja, to warto to zrobic indywidualnie.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
mariusz178 
początkujący


Dołączył: 13 Cze 2017
Posty: 44
Skąd: Klucze
Wysłany: Czw 15 Mar, 2018   

WojtekErnest.
Też tak mi się wydaje. Rozmawiałem nawet na ten temat z Marcinem z Nexuna. On natomiast twierdzi że Jest OK. Myślę że te różnice powstały już latem a ja nie pozwoliłem na balansowanie po naładowaniu tylko zawsze wyłączałem ładowarkę. Nawet czasami się nie naładowały do pełna tylko wyłączałem - wtedy nie ma mowy o balansowaniu.
Jest natomiast jedna rzecz która mnie uspokaja. Jeżeli jakieś ogniwo nie osiąga napięcia w szeregu to znaczy że ma większą pojemność. Problem byłby gdyby szybko osiągnęło napięcie. Zwrócę na to uwagę przy następnych pomiarach.
Dzięki za komentarz.
A z innej beczki ciągle się zastanawiam jaki następny rower....
Mam ochotę na falkona ale nie wiem czy będę go wstanie wykorzystać. U mnie teren raczej ... jak to na Jurze Krakowsko-częstochowskiej. Ale w sumie gdy bym zastosował nie najmocniejszy silnik
tylko: Mxus v3 3K-Turbo 3000W 45H (16x4) ze sterownikiem: KT60SVPRCK-XFC15E2, 60V, 45A (sinus) z Akumulatorem 18x10 to może... Negocjacje w głowie trwają.
 
 
madejp 
dyrektor


Pomógł: 21 razy
Dołączył: 19 Paź 2015
Posty: 417
Skąd: Kraków
Wysłany: Pią 16 Mar, 2018   

mariusz178 napisał/a:
WojtekErnest.
Jest natomiast jedna rzecz która mnie uspokaja. Jeżeli jakieś ogniwo nie osiąga napięcia w szeregu to znaczy że ma większą pojemność. Problem byłby gdyby szybko osiągnęło napięcie. Zwrócę na to uwagę przy następnych pomiarach.


Optymista. :) Równie dobrze ogniwo może być bardziej obciążone na skutek błędu konstrukcji lub jakiejś awarii. Albo mieć większe samorozładowanie. Żeby coś więcej powiedzieć, musiałbyś porównać to z napięciami po rozładowaniu baterii, przynajmniej do odcięcia przez sterownik.
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3440
Skąd: Warszawa
Wysłany: Pią 16 Mar, 2018   

madejp napisał/a:
... Żeby coś więcej powiedzieć, musiałbyś porównać to z napięciami po rozładowaniu baterii, przynajmniej do odcięcia przez sterownik.

Niestety racja. Trzeba pamiętać że BMS jednak sztucznie wyrównuje nierówne ogniwa. BMS nic nie naprawia, ale maskuje ew róznice i trochę zabezpiecza przed jeszcze wiekszymi problemami. Oczywiście może byc tak że de facto nie było od dawna poprawnego balansowania i teraz jest rozjazd. Mozna to poprawić/sprawdzić kilkukrotnymi rozładowaniami i ładowaniem z pełnym balansowaniem, albo ręcznie wyrównać a następnie sprawdzić czy już się równo ROZŁADOWUJE i równo ŁADUJE.
Inaczej będzie tylko gdybanie a w sezonie mało czasu na pomiary i ładowanie...
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
mariusz178 
początkujący


Dołączył: 13 Cze 2017
Posty: 44
Skąd: Klucze
Wysłany: Sob 17 Mar, 2018   

Testowałem baterie i wszystkie ogniwa OK. rozjechanie ogniw to moja wina niewłaściwego ładowania w zeszłym sezonie. Zamykam temat Jest OK.

Inna sprawa: szukam ramy / roweru z tylną amortyzacją. Podoba mi się KONA ale w tej ramie jest mało miejsca na skrzynkę a przydało by się więcej. Nie mogę znaleźć nic z amortyzatorem na zewnątrz. Jeżeli ktoś ma jakieś propozycję będę wdzięczny.
 
 
mariusz178 
początkujący


Dołączył: 13 Cze 2017
Posty: 44
Skąd: Klucze
Wysłany: Śro 21 Mar, 2018   czujnik temperatury w silniku Nine Continent RH2809 D (7x9)

Może komuś się przyda!
Postanowiłem zastosować sygnalizację przekroczenia temperatury silnika.
Aby nie rozbierać silnika i nie wymieniać czujnika wykorzystałem obecny, fabrycznie montowany.
Jest tam czujnik NTC 10. W sklepie nexuna podają że jest tam NTC 20 ale u mnie na pewno jest NTC 10 - łatwo to sprawdzić.
Zastosowałem kontaktron 500 ohm i sygnalizator aby po przekroczeniu 130*C sygnalizował .

Rezystorem szeregowo połączonym z termistorem (należy dobrać około 1K Ohm) ustawiłem próg załączania sygnalizacji ( u mnie chciałem 130 *C). Oczywiście charakterystyka czujnika wg tabeli i „strojone” wcześniej potencjometrem.
Na zdjęciu jeszcze widać stabilizator 7809, kondensator, rezystor obciążający i led ale bez tego by się obeszło. Ta czarna kość to nie scalak ale zwykły kontaktron. No i jeszcze sygnalizator. Całość pewnie zmieścił bym w pudełku po zapałkach. Sygnalizator jest na tyle głośny że wyraźnie go słychać po zamknięciu obudowy (skrzynki na baterię). Dźwięk coś jak z kuchenki, pralki – dość fajnie.
No dobra – podsumowanie:
Koszt : pewnie do 10 zł, nie wyłącza mi silnika (tak chciałem ale można to podłączyć w obwód stacyjki i będzie wyłączał – jak kto uważa). Można ustawić rezystorem dowolną temperaturę sygnalizacji.
To tyle. Zrobiłem test męcząc klocki hamulcowe działa bardzo fajnie – polecam.
I jeszcze takie info: gdy temperatura w silniku przekroczyła 130*C na obudowie jest około 60*C - 65*C. Na dworze przy jeździe będzie jeszcze mniej. Dla tego dotykanie obudowy jest nie miarodajne.
Gdyby ktoś się zdecydował chętnie pomogę.
[/b][/i]

IMG_20180321_173139.jpg
płytka z kontaktronem i sygnalizator
Pobierz Plik ściągnięto 309 raz(y) 2,35 MB

 
 
xyz2a 
stażysta


Pomógł: 2 razy
Dołączył: 16 Lut 2017
Posty: 177
Skąd: Wrocław
Wysłany: Czw 22 Mar, 2018   Re: czujnik temperatury w silniku Nine Continent RH2809 D (7

mariusz178 napisał/a:
Może komuś się przyda!
Postanowiłem zastosować sygnalizację przekroczenia temperatury silnika.
Aby nie rozbierać silnika i nie wymieniać czujnika wykorzystałem obecny, fabrycznie montowany.
Jest tam czujnik NTC 10. W sklepie nexuna podają że jest tam NTC 20 ale u mnie na pewno jest NTC 10 - łatwo to sprawdzić.
Zastosowałem kontaktron 500 ohm i sygnalizator aby po przekroczeniu 130*C sygnalizował .

Rezystorem szeregowo połączonym z termistorem (należy dobrać około 1K Ohm) ustawiłem próg załączania sygnalizacji ( u mnie chciałem 130 *C). Oczywiście charakterystyka czujnika wg tabeli i „strojone” wcześniej potencjometrem.
Na zdjęciu jeszcze widać stabilizator 7809, kondensator, rezystor obciążający i led ale bez tego by się obeszło. Ta czarna kość to nie scalak ale zwykły kontaktron. No i jeszcze sygnalizator. Całość pewnie zmieścił bym w pudełku po zapałkach. Sygnalizator jest na tyle głośny że wyraźnie go słychać po zamknięciu obudowy (skrzynki na baterię). Dźwięk coś jak z kuchenki, pralki – dość fajnie.
No dobra – podsumowanie:
Koszt : pewnie do 10 zł, nie wyłącza mi silnika (tak chciałem ale można to podłączyć w obwód stacyjki i będzie wyłączał – jak kto uważa). Można ustawić rezystorem dowolną temperaturę sygnalizacji.
To tyle. Zrobiłem test męcząc klocki hamulcowe działa bardzo fajnie – polecam.
I jeszcze takie info: gdy temperatura w silniku przekroczyła 130*C na obudowie jest około 60*C - 65*C. Na dworze przy jeździe będzie jeszcze mniej. Dla tego dotykanie obudowy jest nie miarodajne.
Gdyby ktoś się zdecydował chętnie pomogę.
[/b][/i]


Wygląda dosyć ciekawie ale brakuje D.I.Y. - dla nie-elektroników ;-)
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3440
Skąd: Warszawa
Wysłany: Sob 24 Mar, 2018   

Brawo TY :-) Wrzuc schemat ideowy żeby nie było nieporozumień. Jaki typ tego buzerka ?
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
mariusz178 
początkujący


Dołączył: 13 Cze 2017
Posty: 44
Skąd: Klucze
Wysłany: Nie 25 Mar, 2018   

Narysowałem schemat najprościej jak można. Jeżeli coś nie jasne chętnie odpowiem.
1) Ja zasilam go z 12V ale można z większego.
2) wstawiłem stabilizator LM7809 ale jak ktoś ma stabilne napięcie 5V lub 12 nie musi go dawać. U mnie też jest zbędny i całość mogłem zasilić np. z zasilania 5V. Jeżeli ktoś nie jest pewien stabilizacji swojego zasilania powinien dać jakiś stabilizator. Może również LM7805 lub LM7806.
3) kondensator dany na ewentualne zakłócenia. Bez niego też się obejdzie.
4) rezystor R1 należy dobrać dlatego narysowałem potencjometr.
Jak dobrać rezystancję: według tabeli czujnik w silniku (NTC10K) przy 140*C ma 235 ohm, a przy 100*Cna 679 ohm i tak dalej. Można sprawdzić w necie.
Potem należy się zastanowić przy jakiej temperaturze ma się załączyć nasz sygnalizator i na czas ustawienia zamiast czujnika temperatury wstawiamy taką rezystancje (można połączyć kilka rezystorów lub na chwilę dać jakiś potencjometr, podkówkę). W tedy potencjometrem R1 ostawiamy moment załączenia naszego przekaźnika (kontaktronu) P1.
5) Kontaktron P1 można dać jakikolwiek ale z dużą rezystancją cewki u mnie ma 500 ohm 5V ale działa już od 2,5v. duża rezystancja cewki jest po to aby nie uszkodzić czujnika temperatury (chodzi o prąd ale…. Nie będę zanudzał)
6) zasilanie styku podłączamy na takie napięcie jaki mamy „buzerek”. U mnie działa od 5 do 24V tak samo więc poszedłem na łatwiznę i zasiliłem go ze stabilizatora. Typu nie znam taki miałem pod ręką.
7) rezystor R2 i dioda LED L1 jest tylko po to że miałem podgląd jak ustawiałem moment załączania. Teraz jest nie potrzebne.
Zrobienie tego układu jest na pewno łatwiejsze niż rozbieranie silnika a przy tym temperaturę przy której nam sygnalizuje możemy zmienić dowolnie.
Dołączam schemat i foto roweru. Na zdjęciu jeszcze czysty ale za 40 kilometrów jest cięższy o dwa kilo błota!

IMG_20180325_140233.jpg
Pobierz Plik ściągnięto 291 raz(y) 5,49 MB

IMG_20180325_213038.jpg
Pobierz Plik ściągnięto 313 raz(y) 1,95 MB

 
 
Inc0 
prezes


Pomógł: 21 razy
Dołączył: 24 Lut 2018
Posty: 593
Skąd: Rzeszów
Wysłany: Nie 25 Mar, 2018   

super sprawa taki buzer/odcinacz napięcia chętnie bym widział coś takiego u siebie tym bardziej że mam taki sam silnik , sterownik i niechęć do rozbierania silnika( utraty gwarancji) ale elektronik ze mnie jak z koziej "D" trąba wiec chętniej bym takie coś kupił niż samemu robił , kontaktron na płytce jest domyślnie otwarty jak zgaduje czy z 48V da rade to zasilać?
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group