Plan konwersji Kands Maestro |
Autor |
Wiadomość |
xyz2a
stażysta
Pomógł: 2 razy Dołączył: 16 Lut 2017 Posty: 177 Skąd: Wrocław
|
Wysłany: Śro 14 Cze, 2017 Plan konwersji Kands Maestro
|
|
|
Cześć wszystkim,
Na forum zaglądałem dotychczas aby coś poczytać, pouczyć się, poznać wady i zalety różnych rozwiązań. Przyszła pora aby zrobić coś bardziej konkretnego.
W planach mam konwersję dwuletniego roweru Kands Maestro .
Wiem że nie jest to idealny sprzęt na przeróbki dlatego też będę pytać czy idę w dobrym kierunku.
Rama aluminiowa AL-6061 19 cali - ogólnie mała na skrzynkę
Koła 28 cali CST 700x38 - plan aby założyć Schwalbe Smart Sam 29x2.1 - znalazłem fotkę że się zmieszczą opony
Tak wiem polecane są koła 26 - niestety mam co mam dlatego idę w kierunku
Silnik: RH2809 7x9
Sterownik GT-1500
Bateria LiPo 16s3p - jeszcze nie wiem z czym to się je 48v czy 60v.
Głównie zależy mi na bezawaryjności - po przeczytaniu wątku BUJAVIATOR trochę zwątpiłem.
Przygotowałem schemat rozmieszczenia elementów w skrzynce - jest ciasno więc nie wiem czy to wszystko się pomieści.
Bezawaryjność i sprawdzone rozwiązania to kluczowe założenia - nie chciałbym czegoś popsuć/spalić pakować się w niepotrzebne koszty.
Zasięg 70km - im więcej tym lepiej. Jazda raczej w terenie łatwym - Wrocław i okolice - dużo
łatwiejszy niż na Skrzyczne.
Prędkość po mieście do 30km/h na trasie do 45km/h - więcej nie potrzeba.
Do tego ogranicznik 250W legalnego poruszania się na drogach w razie ...
Budżet do 3 tys zł - już na samym początku przekroczony.
Nie pisałem nic o przetwornicach (czy będzie potrzebna), ładowarkach, watomierzach bo tego jeszcze nie ogarniam - zgłębiam wiedzę na kanale youtube RS Elektronika.
Skrzynkę planuję zrobić sam - z blachy aluminium - nie wiem czy skręcana czy też lutowana
To takie moje skromne plany - czy ma sens takie rozwiązanie czy jednak sensowniejsze będzie kupienie innej ramy/roweru? |
|
|
|
|
seba55a
początkujący
Pomógł: 2 razy Dołączył: 05 Kwi 2016 Posty: 44 Skąd: Śląsk
|
Wysłany: Czw 15 Cze, 2017
|
|
|
Jak patrzę na szablony poszczególnych podzespołów, które chcesz umieścić w skrzynce to przypomina mi się moja pierwsza konwersja. Na szczęście dowiedziałem się szybko o ogniwach Li-ion, jakie było moje zaskoczenie ile wolnego miejsca zrobiło się wewnątrz skrzynki, osiągając podobne a nawet lepsze parametry baterii
Rower nie najgorszy do konwersji, ale z czasem może brakować lepszych hamulców itp
W budżecie może być problem się zmieścić |
|
|
|
|
Majster
stażysta Elektronik
Pomógł: 5 razy Dołączył: 03 Cze 2015 Posty: 131 Skąd: Tychy
|
Wysłany: Czw 15 Cze, 2017
|
|
|
Budżet załóż 4 tyś zł, ja kupiłem baterię 16s3p na Turnigy 5000mAh i żałuję że nie dołożyłem żeby zmieścić jak największą baterię li ion - teraz nie mogę dołożyć i muszę oszczędzać energię. Sam sie zabieram do budowy wlasnej baterii Li-Ion.
Oponki dobre, też je mam.
Uważaj na skrzynię bo jest kupa roboty z nią a nie zawsze wyjdzie, za 400 zł możesz zlecić ją do budowy ekipie elektro bikes i to ci polecam.
Ramę polecałbym full jeśli jeździsz duzo po lesie ale ciężko taką znaleźć w dobrej cenie więc zrób na tym co masz. |
_________________ Jeżdżę na "Discovery One" - 9c 10x6, 16s3p 60V 15Ah, GT 1500W, prędkość maks. 50km/h, zasięg 40-80 km
Więcej na temat budowy roweru na:
https://www.facebook.com/...yczneDiscovery/
Oraz
https://discoveryebikes.blogspot.com/
|
|
|
|
|
xyz2a
stażysta
Pomógł: 2 razy Dołączył: 16 Lut 2017 Posty: 177 Skąd: Wrocław
|
Wysłany: Czw 15 Cze, 2017
|
|
|
Mam dużo czasu a jednocześnie tak mało bo tylko po pracy.
Obecnie obserwuję ceny pakietów na HK. Mam nadzieje coś wychaczyć po 23$.
Czy dobrze zakładam - jeśli 16s3p to będzie to dokładnie 60V. Ktoś mi musi potwierdzić że z 16s3p nie da się zrobić 48V.
Myślę że im więcej V tym lepiej - ale czy nie jest tak że wtedy zasięg spada jeśli mówimy cały czas o 12 pakietach turnigy?. |
|
|
|
|
seba55a
początkujący
Pomógł: 2 razy Dołączył: 05 Kwi 2016 Posty: 44 Skąd: Śląsk
|
Wysłany: Czw 15 Cze, 2017
|
|
|
Upraszczając:
-zasięg zależy od pojemności baterii,
-prędkość max od napięcia
Z 16s3p osiągniesz baterie 60V 15Ah
Przy 12szt pakietów możesz zrobić np 12s4p (45V 20Ah) |
|
|
|
|
Tomek
brygadzista
Pomógł: 9 razy Wiek: 27 Dołączył: 06 Lut 2016 Posty: 268 Skąd: Bralin
|
Wysłany: Czw 15 Cze, 2017
|
|
|
xyz2a napisał/a: | z czasem może brakować lepszych hamulców itp |
Przecież dobre v breaki też idzie kupić i to w cenie dobrej tarczy do hydraulicznych tarczówek a v breaki nie muszą mieć takiej siły zacisku bo mają kilkukrotnie większą dźwignie niż tarczowe
Zasięg zależy od energii (volty x ah).Im większe napięcie tym lepiej bo potrzebujesz mniejszy prąd (A) do uzyskania tej samej mocy co zmniejsza grzanie i odciąża aku (w lipo bez znaczenia) Ale jak dasz większe napięcie a prądu nie zmniejszysz to automatycznie zwiększysz moc i zasięg spadnie bo przy rozpędzaniu będzie pobierane więcej energii - chyba że delikatnie operujesz manetką i nie dopuścisz do używania takiej mocy a w razie potrzeby będzie
Aku li-ion to dużo lepsze rozwiązanie, lipo to przerost formy nad treścią, w twoim przypadku pociągną 300A prądu ciągłego kosztem pojemności (im większa wydajność tym z reguły mniejsza pojemność) a potrzebujesz aku o wydajności ok. 70-80A albo więcej (dla zachowania żywotności aku). Idzie dostać tanio ogniwa, opisy budowy aku li-ion są, budowniczy gotowych aku też są a z li-ion w takim rowerku idzie zmieścić 35Ah z sanyo GA (16s10p 100A) a nie 15Ah
Faktycznie, taniej niż 4tys może się nie udać. |
_________________ Jeżdzę na RAGE http://forum.arbiter.pl/v...p?p=83403#83403 |
|
|
|
|
Mitar
kierownik
Pomógł: 5 razy Wiek: 43 Dołączył: 07 Gru 2016 Posty: 376 Skąd: Gliwice
|
Wysłany: Czw 15 Cze, 2017
|
|
|
Jeśli zależy ci głównie na zasięgu to lepiej li-ion tak jak piszą poprzednicy,
Lipo jest fajną alternatywą jak nie zależy nam na odległości , ja mam obecnie 16s na 10Ah i mi osobiście to w zupełności starcza na dojazdy do pracy i średnie wycieczki. Na przykład 10Ah na li-ion nie ma sensu bo nie wydolą.
Ja bym nie budował 48V przy silniku 7x9 bo będzie ci brakować prędkości . To się tylko tak mówi że te ~30 ci starczy, szybko ci będzie brakować te 10-20 więcej.
Chyba ,że faktycznie zależy ci tylko na robienie odległości.
Ja mam 16s o obecnie dokupuje 2 Turnigy do 20s. |
|
|
|
|
Mobil
prezes
Pomógł: 5 razy Wiek: 104 Dołączył: 21 Wrz 2015 Posty: 656
|
Wysłany: Pią 16 Cze, 2017
|
|
|
Mitar napisał/a: | Lipo jest fajną alternatywą jak nie zależy nam na odległości |
LiPo ma dużo więcej zalet niż się wydaje na pierwszy rzut oka. Można je bardzo szybko ładować wysokimi prądami bez straty na żywotności. Przy dużych prądach i tak oddają zazwyczaj pełną pojemność, nie mają takich przysiadów napięcia jak ogniwa 18650 (na przykład dajemy w palnik i pakiet LiIon ma 5V mniej a na LiPo jak spadną 2V to jest chyba max) No i najważniesze, że LiPo poniżej 3.5V nie ma praktycznie w ogóle energii w sobie a i tak napięcie jest wysokie i pozwala cały czas oddawać sporą moc gdzie przy LiIon przy nieostrożnej jeździe bardzo wcześnie zadziała BMS
Nie jestem przeciwnikiem LiIon ale tak to wygląda, że ogniwa modelarskie to rozwiązanie "HeavyDuty" |
|
|
|
|
Mitar
kierownik
Pomógł: 5 razy Wiek: 43 Dołączył: 07 Gru 2016 Posty: 376 Skąd: Gliwice
|
Wysłany: Pią 16 Cze, 2017
|
|
|
No i pakiet Lipo jest dużo łatwiej zrobić zwykłemu ludkowi. |
|
|
|
|
xyz2a
stażysta
Pomógł: 2 razy Dołączył: 16 Lut 2017 Posty: 177 Skąd: Wrocław
|
Wysłany: Pią 16 Cze, 2017
|
|
|
Akumulator zostawiam na później.
Zrobiłem szacowanie materiału potrzebnego na wykonanie skrzynki.
Idealnie wystarczyło by 100x50 cm - ale zakładam że tu coś może być krzywo, tam coś może pęknąć więc 100x100 powinno być w sam raz i cenę jednostową od razu łatwo wyliczyć.
Nie mam jeszcze pomysłu na zamykanie skrzyni - oraz to aby była ona deszczo-szczelna.
Do precyzyjnego wycinania wydaje mi się że taki dremel powinien się znaleźć u mnie w domu. |
|
|
|
|
Majster
stażysta Elektronik
Pomógł: 5 razy Dołączył: 03 Cze 2015 Posty: 131 Skąd: Tychy
|
|
|
|
|
xyz2a
stażysta
Pomógł: 2 razy Dołączył: 16 Lut 2017 Posty: 177 Skąd: Wrocław
|
Wysłany: Pon 26 Cze, 2017
|
|
|
Jak się okazuje drogie to aluminium - i wystarczy 1000x500.
Wybrałem blachę PA11 - niestety na 10 zapytań nigdzie nie mają grubości 1.5 mm więc brałem to co jest - 2mm. A jeśli już jest 1.5 mm to tylko 2000x1000 czyli 0.5 mkw + reszta odpad .
Do tego kątowniki 25x25x2mm.
Nie będę nitować tylko skręcać więc fajne śróbki muszę poszukać - blachy nie nagwinuję.
Do tego uszczelkę typu U - planuję zamykanie tak jak tradycyjne pudełko po butach. Myślę że będzie szczelnie.
Dremelek też już jest tak że czeka mnie dzień z wycinaniem.
Założyłem że pakiet LiPo wg. HK ma wymiary 139 x 45 x 44mm
Gdzieś na forum ktoś podał że jednak 50mm - czy to margines na izolator? |
|
|
|
|
xyz2a
stażysta
Pomógł: 2 razy Dołączył: 16 Lut 2017 Posty: 177 Skąd: Wrocław
|
Wysłany: Nie 30 Lip, 2017
|
|
|
Biorę się za oklejanie skrzynki folią carbon - czy powinienem wcześniej odkręcić wszystkie śróbki czy folię nakładać już na główki śrub - jak na zdjęciu ?
|
|
|
|
|
Elektrotonus
prezes Łukasz R
Pomógł: 17 razy Wiek: 47 Dołączył: 17 Lip 2016 Posty: 820 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Nie 30 Lip, 2017
|
|
|
Ile waży twoja skrzynka? Nie lepiej dać kątowniki do środka konstrukcji zamiast na zewnątrz? |
|
|
|
|
xyz2a
stażysta
Pomógł: 2 razy Dołączył: 16 Lut 2017 Posty: 177 Skąd: Wrocław
|
Wysłany: Nie 30 Lip, 2017
|
|
|
Elektrotonus napisał/a: | Ile waży twoja skrzynka? Nie lepiej dać kątowniki do środka konstrukcji zamiast na zewnątrz? |
Ciężka - 2.7 kg - może i było by lepiej ale już nie będę zmieniać - dużo było z tym roboty. Trochę żałuję że nie zamówiłem gotowej. |
|
|
|
|
|