ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: tas
Sob 07 Gru, 2013
sprężone powietrze
Autor Wiadomość
mmoto 
prezes
mmoto


Pomógł: 3 razy
Dołączył: 13 Sty 2010
Posty: 801
Skąd: Szczecin
Wysłany: Pon 05 Kwi, 2010   sprężone powietrze

chciałbym spróbować z silnikiem na sprężone powietrze
może ktoś podpowie jak efektywnie przerobić silniczek 2 suwowy spalinowy - na spręż. powietrze
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Pon 05 Kwi, 2010   

To już gdzieś wałkowali. Położysz się na ciężarze butli ze sprężonym powietrzem. W tv, chyba na Discovery, chłopaki robili jakiś pojazd do jazdy po mieście, ale było to głośne i zasięg żaden.
 
 
tree
[Usunięty]

Wysłany: Pon 05 Kwi, 2010   

hmmmmmm są gotowe silniczki modelarskie na co2 powinny działać na sprężone powietrze jeszcze lepiej ... tyle ze są niewielkie w większości .
To prościutka konstrukcja do skopiowania w dowolnym silniku dwusuwowym wystarczy zamiast świecy wkręcić zawór kulkowy . tłok dotyka denkiem i naciska kulę wpływa powietrze i sów pracy tłok sie cofa zaworek sie zamyka , wydech jak normalnie i tak dalej.

Najlepiej przyjrzeć sie dokładnie tym modelarskim i skopiować co sie da , tłoki sa zazwyczaj plastikowe :) w takim od motoru tez by warto zrobić tłok z teflonu , albo nylonu i zerznąć samo-uszczelniający kształt z modelarskiego , ale i normalny bedzie działał.

Tylko ten zbiornik..... -- cóż, czytałem ze daje sie nawet tak pojeździć ... ale robi sie specjalne zbiorniki , na bardzo wysokie ciśnienia z kevlaru i włókien węglowych... kosztowne, jakby samemu węgiel czy kevlar kilkaset złotych za kilo. I raczej odpada , za wysokie ciśnienie i koszt materiału zęby sie bawić w amatorskie laminowanie .

Są butle do nurkowania, aluminiowe i węglowe też, no ale dość drogie . pozostaje jakiś zbiornik od sprężarki .... od ciężarówki? Albo jakiś własny oryginalny pomysł :)
 
 
wit 
brygadzista


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 15 Wrz 2009
Posty: 285
Skąd: Skierniewice
Wysłany: Pon 05 Kwi, 2010   

tree napisał/a:

Są butle do nurkowania, aluminiowe i węglowe też, no ale dość drogie . pozostaje jakiś zbiornik od sprężarki .... od ciężarówki? Albo jakiś własny oryginalny pomysł :)

cóż... jak się robi coś nowatorskiego -nietypowego -to zazwyczaj jest drogo...

a zbiornik od sprężarki... silnik na sprężone powietrze sporo gazu żre... w butli nurkowej jest 150bar... w zbiornik od ciężarówki sprężarki bezpiecznie władujesz z 8 bar...

załóżmy zbiornik 10l pojemności... w nurkowym masz 1500 litrów powietrza.
w tym od sprężarki 80 litrów...

a energia -zależy też od ciśnienia...
czyli... na butli nurkowej jedziesz kilka kilometrów... na zbiorniku z ciężarówki do najbliższego skrzyżowania...
ogólnie zasięg napędu na sprężone powietrze jest raczej mały... chcąc go zwiększyć można np silnik zasilać CO2 -z butli z ciekłym dwutlenkiem...-np. z gaśnicy śniegowej. zasięg wielokrotnie większy... ale... dmuchanie do atmosfery dwutlenku trudno nazwać ekologicznym rozwiązaniem...
_________________
Witek.
 
 
mmoto 
prezes
mmoto


Pomógł: 3 razy
Dołączył: 13 Sty 2010
Posty: 801
Skąd: Szczecin
Wysłany: Pon 05 Kwi, 2010   

no to coś już wiem np. ciśnienie 150 bar w butli nurkowej to już jest coś
a czym pompuje się taką butlę i w jakim czasie?
 
 
wit 
brygadzista


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 15 Wrz 2009
Posty: 285
Skąd: Skierniewice
Wysłany: Pon 05 Kwi, 2010   

mmoto napisał/a:
no to coś już wiem np. ciśnienie 150 bar w butli nurkowej to już jest coś
a czym pompuje się taką butlę i w jakim czasie?

specjalna -drooooga...... sprężarka...
a pompowanie -zależnie od konkretnej sprężarki -kilka -kilkanaście minut.

zazwyczaj za kilka -kilkanaście zł nabijają np w straży pożarnej... nie każdej niestety. lub w sklepach nurkowych.
_________________
Witek.
 
 
tree
[Usunięty]

Wysłany: Pon 05 Kwi, 2010   

wit napisał/a:
. w zbiornik od ciężarówki sprężarki bezpiecznie władujesz z 8 bar...


Na tym można spróbować tanim kosztem złomiasty silnik od motoroweru bez osprzętu tez można za grosze ..........
wit napisał/a:
CO2 -z butli z ciekłym dwutlenkiem...-np. z gaśnicy śniegowej

Nie za bardzo można , będzie sie schładzać , nabój do samolociku jest mlutki i silniczek malutki i chodzi parę minut . Dużą co2 trza by podgrzewać, bez tez pojedzie ale mikro i niedaleko zamrozi wszystko w cholerę.

Po prawdzie owe 150 bar nurkowe to tez niewiele, można kilka butli ale...... :(


To raczej nie nadaje sie w ogóle do rozważania jako napęd , chyba ze myślimy zaangażować kiedyś spora kasę .
Ale wtedy tez lepiej pobawić sie popróbować na czymś tanim , a mając orientacje i doświadczenie zainwestować w specjalny zbiornik. Butle nurków są drogie , ale i tak nie wystarczą .....
 
 
wit 
brygadzista


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 15 Wrz 2009
Posty: 285
Skąd: Skierniewice
Wysłany: Pon 05 Kwi, 2010   

tree napisał/a:
wit napisał/a:
CO2 -z butli z ciekłym dwutlenkiem...-np. z gaśnicy śniegowej

Nie za bardzo można , będzie sie schładzać , nabój do samolociku jest mlutki i silniczek malutki i chodzi parę minut . Dużą co2 trza by podgrzewać, bez tez pojedzie ale mikro i niedaleko zamrozi wszystko w cholerę


nie zmrozi... bo nie powinno odparowywać w tej butli... trzeba dać parownik... z butli pobierać ciekły malutka stróżka przez cieniutką rurkę... i wtryskiwać to do grubszej mocnej rurki z żeberkami i nadmuchem powietrza... albo chociaż kilka (naście) metrów rurki i w tym ma odparowywać...

ale z jednym zgoda... to może być ciekawostka -a nie napęd użytkowy...

osobiście -jeśli chcemy silnik "pneumatyczny" to polecam kocioł i wodę... parowozy w wersji rowerowej -coś pięknego -ta chmura mgły i sapanie pojazdu...
_________________
Witek.
 
 
Vein
[Usunięty]

Wysłany: Wto 06 Kwi, 2010   

wyważacie otwarte drzwi, jest już masa silników na sprężone powietrze, jest nawet forum o tym. Zawór kulkowy to najgorsze z możliwych rozwiązań.
Odnośnie zbiorników, to najlepsze będą zbiorniki na CNG
 
 
tree
[Usunięty]

Wysłany: Śro 07 Kwi, 2010   

Vein napisał/a:
wyważacie otwarte drzwi,
:) nic nie wyważamy :) kolega sie pytał , to mowim co kto uważa . Jakoś nie widac wiekopomnych osiagnieć :) owego forum :)
Vein napisał/a:
Zawór kulkowy to najgorsze z możliwych rozwiązań.

najgorsze rozwiązanie jest twoje :) bo żadnego nie podajesz.
Silników jest multum od 100 lat sa używane w kopalniach i podobnych miejscach. Jest masę narzędzi pneumatycznych , Nawet nie trzeba robić .... tylko co z tego ?????? Pobawić sie można ale nic więcej.
 
 
wit 
brygadzista


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 15 Wrz 2009
Posty: 285
Skąd: Skierniewice
Wysłany: Czw 08 Kwi, 2010   

Vein napisał/a:
wyważacie otwarte drzwi, jest już masa silników na sprężone powietrze, jest nawet forum o tym.


to i tym podobne fora to tylko i wyłącznie wyważanie otwartych drzwi... grupa pasjonatów która chce zrobić coś samemu - według swoich własnych pomysłów -używając nietypowych części... albo żeby było taniej, albo ciekawiej -albo inaczej... i świetnie się bawi....

a nie wyważać drzwi... zawsze można parę tysi i kupić gotowe...
ale... w hobby niezupełnie o to chodzi...
właśnie satysfakcja ze zrobienia czegoś samemu i po swojemu jest największym zyskiem i nagrodą...
pozdrawiam.
_________________
Witek.
 
 
Vein
[Usunięty]

Wysłany: Czw 08 Kwi, 2010   

OK, pytanie i odpowiedź, dlaczego najgorsze rozwiązanie z możliwych? Chodzi o kijowe czasowanie tego typu rozrządu. Najlepsze z rozwiązań to byłoby użycie zaworu pneumatycznego dużej średnicy na wlocie spr. powietrza i sterowanie go elektroniką jak wtrysk w samochodzie. Tak samo zrobić z wydechem.
 
 
wit 
brygadzista


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 15 Wrz 2009
Posty: 285
Skąd: Skierniewice
Wysłany: Czw 08 Kwi, 2010   

Vein napisał/a:
OK, pytanie i odpowiedź, dlaczego najgorsze rozwiązanie z możliwych? Chodzi o kijowe czasowanie tego typu rozrządu. Najlepsze z rozwiązań to byłoby użycie zaworu pneumatycznego dużej średnicy na wlocie spr. powietrza i sterowanie go elektroniką jak wtrysk w samochodzie. Tak samo zrobić z wydechem.


ta... tylko, ze taki zawór -dużej średnicy miałby i dużą masę... a więc i bezwładność. więc długi czas otwierania i zamykania. oraz -sporą moc potrzebną do otwierania zamykania. a jeśliby ta moc miała być elektryczna -to robimy osprzęt 3x masywniejszy i 1000x droższy od samego silnika...
a co do czasowania zaworu kulowego... sprężone powietrze o ile wiem nie potrzebuje czasu do spalenia się i do przyrostu ciśnienia...
-pewnym niewielkim problemem jest pojawienie się ciśnienia przed dojściem tłoka w górne położenie -ale... to jest kwestia ułamka skoku i straty są znikome. zdecydowanie większym problemem jest mała ilość energii którą można zgromadzić w jednostce objętości.
tak mała -że napęd pneumatyczny to raczej ciekawostka niż coś do praktycznego zastosowania.
i kilka % lepsze czy gorsze osiągi silnika nic tu nie zmieniają. to problem o skali "wyłącz zasilacz od telefonu -oszczędzaj prąd -a w USA całe miasta oświetlone milionami żarówek i neonów.
to jak oszczędność energii na żarówkach energoszczędnych -do których wyprodukowania zużywa się kilkakrotnie więcej energii niż do zwykłych. Czego nie rekompensuje jej późniejsze mniejsze zużycie przez żarówkę -a dodatkowo mamy wprowadzone do przyrody grube tony silnie toksycznej rtęci...
_________________
Witek.
 
 
rarek 
dyrektor


Wiek: 50
Dołączył: 24 Paź 2008
Posty: 476
Skąd: Ozorków
Wysłany: Sob 01 Maj, 2010   

Powietrze sprężone z samej natury jest szybkie
zobacz katalogi, czasy ruchu siłownika to ms przelicz na obroty to okaże się, że jesteś w zakresie konwencjonalnych silnków.
Wiem, że istnieją jeżdżące przeróbki z silnika od malucha.
Problem, który ma istotny wpływ na sprawność silnika zasilanego sprężonym powitrzem to krótki czas ogrzewania ładunku powietrza. dlatego stosuje się silniki z geometrią układu korbowego, który ma wolny ruch tłoka od GMP- daje to czas na wymiane temp. przy dekompresji spada silnie temp i sprawność procesu niska, plusem jest klima w "standardzie"
_________________
24S LiFePO4 30Ah; 66s2p NiMH 6,5Ah;
26s2p 53Ah lipol; 26s54p 2,2Ah Li-ion;
http://egear.pl
 
 
wit 
brygadzista


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 15 Wrz 2009
Posty: 285
Skąd: Skierniewice
Wysłany: Nie 02 Maj, 2010   

wszystko się zgadza --i silniki na sprężone powietrze fajne są i mocne są -moment mają dobry... tylko troszkę za niską sprawność

-a główny mankament -trzeba je karmić sprężonym powietrzem...
które jest trudno przechować...
mały samochodzik -mniejszy od malucha... żeby mieć sensowny zasięg... obok powinna jechać cysterna ze sprężonym powietrzem. - i to z własnym napędem spalinowym... coby sprężone powietrze szło tylko do napędu malucha...

silniki pneumatyczne są bardzo wygodne w zastosowaniach stacjonarnych -gdzie można podpiąć się wężem pod przemysłową sieć sprężonego powietrza -lub chociaż pod kompresor... w zastosowaniach trakcyjnych -barierą jest możliwość zgromadzenia tego powietrza...
_________________
Witek.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group