|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
Zabezpieczenie termiczne li-ion |
Autor |
Wiadomość |
Tomek
brygadzista
Pomógł: 9 razy Wiek: 27 Dołączył: 06 Lut 2016 Posty: 268 Skąd: Bralin
|
Wysłany: Wto 20 Cze, 2017 Zabezpieczenie termiczne li-ion
|
|
|
Witam,
Zastanawiam się jaka temp. odcięcia jest odpowiednia dla typowej baterii li-ion z ogniw poniżej 10A. Na blogu czytałem o 50st. W notach piszą rozładowanie do 60st. W wysokoprądowych pozwalają pobierać te 30A ale już z odcięciem na 80st. Widziałem nawet w chińskich płytkach do elektronarzędzi termiki 100st. ale chciałbym się skupić na tyh 50-60 Czy ktoś z was stosuje termiki na 50st i miewa sytuacje, że zbyt często odcina np przy jeździe na słońcu w upale? Czy odcięcie przy 60 zmniejszy żywotność aku w stosunku do 50? Niby w nocie jest to 60 ale jak się bajka na chwile w słońcu zostawi to się nagrzeje ta stalowa pucha niczym samochód, wydaje się że w upały aku ma cały czas podczas jazdy ponad 40st. i granica tych 50st jest cieniutka. Sam nie mam żadnego zabezpieczenia aku ale może te 60 na ekstremum/ostateczność było by lepsze niż nic albo częste odcinanie przy 50
Jakieś sugestie? |
_________________ Jeżdzę na RAGE http://forum.arbiter.pl/v...p?p=83403#83403 |
|
|
|
|
Tomas
szef
Pomógł: 20 razy Wiek: 42 Dołączył: 23 Mar 2015 Posty: 1740 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: Wto 20 Cze, 2017
|
|
|
apofis miał montować czujniki na baterii. Czy zamontował i testował ? |
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Wto 20 Cze, 2017
|
|
|
qaz33 podlinkował ten jakże wymowny wykres |
_________________ Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG |
|
|
|
|
ap0f1s
prezes
Pomógł: 15 razy Wiek: 36 Dołączył: 02 Paź 2014 Posty: 757 Skąd: Kęty
|
|
|
|
|
atomek1000
szef
Pomógł: 48 razy Dołączył: 08 Lis 2014 Posty: 1902 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Wto 20 Cze, 2017
|
|
|
tas napisał/a: | Obrazek
qaz33 podlinkował ten jakże wymowny wykres |
Wymowny ale czego dotyczy? jakie to ogniwo? jaka chemia? na 99% bardzo stare lipo co nijak sie ma do nowych li-ion.
Montowanie czujnika temp. do baterii rozumiem, popieram. Ale montowania nisko temperaturowego(50-60 stopni) zabezpieczenia termicznego już nie. Chyba ostatnią rzeczą jaką chcesz to aby Ci rower wyłączyło np na wiadukcie w upalny dzień Te wszystkie ostre cut-offy łącznie z bmsowymi są naprawdę chałupniczym sposobem ochrony. Dobrze, że są ale z roku na rok mam nadzieję, że będzie więcej ludzkich rozwiązań typu ograniczeń mocy od zadanych temperatur itp
Mam czarną skrzynkę, dzisiaj w słońcu miała ponad 40 stopni. Silnik na postoju wskazywał 44 stopnie. 50stopni to może być za mało. |
|
|
|
|
qaz33
szef qaz33
Pomógł: 15 razy Dołączył: 07 Kwi 2014 Posty: 1464 Skąd: Gdynia
|
Wysłany: Śro 21 Cze, 2017
|
|
|
Fakt to moglo byc jakies li-ion starszej generacji. Ale temperatura zawsze ma znaczenie. Tesla uzywa nowych ogniw co teoretycznie katalogowo maja 600 cykli (ta sama chemia co sanyo GA) ale dzieki aktywnemu chlodzeniu i dodaniu wiecej aluminium dla lepszego odprowadzenia ciepla daja na ta baterie gwarancje 8 lat bez liczenia cykli. Do tego laduja je pradem ponad 3 razy wiekszym niz zaleca producent (1.6C) i sie tego nie boja. Cos w tym jest. Ja bym nie przekraczal 50 stopni a najlepiej to tak dobrac ilosc P aby nawet nie przekraczac 40 |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Śro 21 Cze, 2017
|
|
|
Ja w praktyce nie wierzę w ograniczenie ilosci cykli, jako czynnik dominujacy albo jedoznacznie wskazujacy na 'koniec ogniwa'. Twierdzę że wymiernie skracajacy żywot ogniw a na pewno ich degradacje, przez coraz większe rozjezdzanie się napiec segmentów jest spowodowana głębokim rozladowywaniem, czyli czesta eksploatacja < 3,5 V, bo cudow nie ma przy tej samej mocy idzie wtedy wiekszy prad, czywiscie temperaturą, jak sądzę >50 stopni, szczególnie w środku scisnietego segmentu to wielu nieswiadomie przekracza. Nadto taki gorący, rozladowany aku, jest następnie ladowany dużym prądem. To musi degradowac aku.
To latwo sprawdzic, jak bardzo pogłębiają się różnice w napieciach segmentow, podczas rozladowania. A to ze te nasze proste BMS je wyrownuja pod koniec ładowania, to taki "puder na syfikis" - czyli pozornie OK.
Stąd wyrafinowane BMS-y i chlodzenie Tesli, powodują że taki system chroni ogniwa w sposób dla ebajkowiczow b.trudno osiągalny. |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
qaz33
szef qaz33
Pomógł: 15 razy Dołączył: 07 Kwi 2014 Posty: 1464 Skąd: Gdynia
|
Wysłany: Śro 21 Cze, 2017
|
|
|
WojtekErnest napisał/a: | Stąd wyrafinowane BMS-y i chlodzenie Tesli, powodują że taki system chroni ogniwa w sposób dla ebajkowiczow b.trudno osiągalny. |
A to czemu? Wg mnie dbanie o temperature pakietu powinno wlasnie zastapic aktywne chlodzenie i bajeranckie aktywne BMSy. Trzeba odpowiednio zaprojektowac pakiet oraz dac jakis czujnik(i) temperatury
Z tego co widze w necie tesla utrzymuje aktywnie temperature ponizej 45 stopni oraz ogrzewa pakiet aby nigdy nie zszedl temperatura ponizej 8 stopni. To daje jakis obraz |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Śro 21 Cze, 2017
|
|
|
No tak ale trzeba pamiętać ze sa tam BMS na 6S i prawdopodobnie jest aktywne nimi śterowanie w taki sposob ze każde z tych 16 pakietow dostaje nieco inne napięcie aby zmniejszyc prad temu goretszemu. Tym bardziej ze ich komputer zapamiętuje minima i max teperatur dla kazdej 16-tki i wyraznie to analizuje bardziej skomplikowanie niz tylko proste przekroczenie progu.
A po przekroczeniu 45 stopni prąd ladowania gwaltownie maleje. To przekladajac na nasze 'podwórko' oznacza inne ladowarki - sterowane sygnalem temperatury a ponadto jeden BMS kilkanscie lub nawet > 20S to szeregowy taki sam prąd dla całości.
No i układ aktywnego ograniczania mocy w przypadku zblizania się do 45 stopni. |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
Tomas
szef
Pomógł: 20 razy Wiek: 42 Dołączył: 23 Mar 2015 Posty: 1740 Skąd: Gdańsk
|
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Śro 21 Cze, 2017
|
|
|
Mam gdzieś tester do aku taki co nabija cykle na 16 kanałów to zrobię test.
1. Aku referencyjne, ładowanie i rozładowanie na połowie prądu z noty w warunkach pokojowych
2. Max prąd ładowania i rozładowania ciągłęgo z noty
3. Max prąd łądowania i połowa rozładowania ciągłego
4. Połowa prądu ładowania i max prąd rozładowania
5. Połowa prądu ładowania i rozładowania ogniwa w temperaturze środowiska 55st
6. Max prąd ładowania i rozładowania wedle noty + chłodzenie ogniwa do 25st
są jeszcze 4 kanały wolne to jest miejsce na 2 eksperymenty, tylko trzeba dobrze wybrać bo to potrwa z miesiąc albo i lepiej |
_________________ Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|