ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: tas
Sob 07 Gru, 2013
Czterokołowiec sterowany radiowo
Autor Wiadomość
buladt
[Usunięty]

Wysłany: Sob 10 Kwi, 2010   Czterokołowiec sterowany radiowo

Witam.
Jestem na etapie planowania budowy pojazdu czterokołowego o napędzie elektrycznym. Będzie on jeździł na 6-cio calowych kołach z prędkością max. 5km/h, waga kompletnego pojazdu to 150kg.
Ma być sterowany przy pomocy komunikacji radiowej takiej jak w modelach małych samochodzików.

Mam odnośnie tego projektu kilka pytań:
1. Jaki silnik do tego zastosować? Czy ten http://magma.sklep.pl/pl/...a-24v-350w.html będzie odpowiedni (24V 350W)?

2.Czy dwa akumulatory żelowe 12V 120Ah każdy wystarczą do jazdy tym pojazdem po płaskim terenie przez 10 godzin?

3. Czy skręcanie przednimi kołami można rozwiązać na zasadzie koła zębatego i ślimacznicy? Jaki silnik zastosować do poruszania ślimacznicą, żeby miał ograniczenie obrotu o np 180 stopni tak, żeby koło zębate nie spadło ze ślimacznicy?

4. Czy wiecie może gdzie dostać regulator obrotów silnika taki żeby działał na szybkość obrotów i kierunek tych obrotów?
Znalazłem taki regulator w sklepie z modelami RC, ale jest tylko opcja kręcenia silnika w jedną stronę. Do tak mocnego silnika nie znalazłem regulatora obrotów, żeby miał opcję przód/tył i nadawał się do regulacji radiowej...

Bardzo proszę o pomoc.
 
 
Vein
[Usunięty]

Wysłany: Sob 10 Kwi, 2010   

co do sterowania kierunkiem, to wystarczy zastosowanie mostka H ma tranzystorach mocy, lub zastosowanie końcówki mocy z tranzystorów do jakiegoś sterownika małej mocy (pogadać trzeba tylko z jakimś elektronikiem, drogo to kosztować nie powinno, w 200 się zmieścisz).


Jeżeli chodzi o zużycie energii, to jeżeli silnik ma działać przez 10 godzin z maksymalną mocą to potrzebuje 3500wh, w akumulatorach masz teoretycznie 2880wh, praktycznie mniej.
 
 
buladt
[Usunięty]

Wysłany: Nie 11 Kwi, 2010   

A czy np 4 aku o pojemności 100Ah każdy?
W pakietach po dwa połączonych równolegle (daje 200Ah na każdy pakiet) i później szerogowo, żeby otrzymać 24V. Wtedy chyba będzie ok.

Pisząc o mostku H rozumiem, ze masz na myśli regulację obrotów silnika raz w jedna - raz w drugą stronę, tak? Ale mnie chodzi o ograniczenie obrotu wału silnika o zalożone 180 stopni w jedną i 180 stopni w drugą stronę. Da się to jakoś rozwiązać?

Czy sądzicie, że silnik o takiej mocy wystarczy do konstrukcji o tej wadze? Załóżmy więcej niż 150kg ---> 200kg, żeby był jakiś zapas w razie czego.
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Nie 11 Kwi, 2010   

Nie kombinuj za dużo. Proste jest piękne i mniej podatne na usterki ;)
Kierunek zmieniasz przekaźnikiem zmieniającym zasilanie na silniku (sterowanie 1 kanałem z RC) a ograniczenie obrotów możesz zrobić na wyłącznikach krańcowych.
250W w rowerkach wystarcza na 150 kilogramów i to na większe szybkości, więc 5 km/h na pewni da radę ;)
 
 
buladt
[Usunięty]

Wysłany: Nie 11 Kwi, 2010   

W takim razie który silnik lepiej wybrać?
ten http://magma.sklep.pl/pl/...a-24v-250w.html
czy ten http://magma.sklep.pl/pl/...lektryczny.html ?

I czy do silnika 350W układ 4-ech takich aku http://www.sonar.x12.pl/a...ycle-p-212.html wystarczy na 10h?
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Nie 11 Kwi, 2010   

210 Ah, to teoretycznie wystarczy na 10 godzin 20A, a te silniki ciagną około 14A, więc powinno wystarczyć na 10 godzin ciągłej pracy.
A co do silnika, to zależy od ciebie. Jeśli ma być pojazd wolnobieżny, to chyba z tą przekładnią, bo jedno przełożenie masz już z głowy ;)
 
 
buladt
[Usunięty]

Wysłany: Nie 11 Kwi, 2010   

Dziękuję za pomoc:)

Zastanawiam się jeszcze nad rozwiązaniem systemu kierowania tym pojazdem. Wymyśliłem, że na przednią oś można założyć ślimacznicę i przez koło zębate przyczepione do silnika kręcącego się o określony kąt w jedną/drugą stronę kręcić kołami. Tylko jak zrobić, żeby ten silnik miał ograniczony zakres obrotu. Nie chodzi mi tutaj o ilość obrotów/min tylko o ograniczenie możliwość obrotu o określony kąt i dalej nie ruszy. Macie Panowie może jakiś pomysł?
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Nie 11 Kwi, 2010   

Wyłączniki krańcowe, mówi ci to coś?
 
 
buladt
[Usunięty]

Wysłany: Nie 11 Kwi, 2010   

Dzięki za informację! Będę próbował
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group