|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
Przesunięty przez: tas Sob 07 Gru, 2013 |
Sterownik rowerowy a odzysk energii |
Autor |
Wiadomość |
tomson
prezes TOMSON
Pomógł: 4 razy Wiek: 47 Dołączył: 15 Lut 2009 Posty: 649 Skąd: Otwock_EŁK
|
Wysłany: Pią 23 Kwi, 2010 Sterownik rowerowy a odzysk energii
|
|
|
Witam
Czy próbowaliście może przeprogramowywać sterowniki rowerowe aby włączyć funkcję odzysku energii wiem że niektóre sterowniki mają taką funkcję. |
_________________ pozdr
Tomek |
|
|
|
|
Zbyszek Kopeć
szef
Pomógł: 4 razy Dołączył: 15 Paź 2006 Posty: 3284 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: Pią 23 Kwi, 2010
|
|
|
Każdy sterownik da odzysk energii, tylko trzeba szybciej pedałować, aby obroty były większe od maksymalnych silnika.
Jednak taki odzysk hamuje i pedałowanie w tym przedziale obrotów jest jeszcze cięższe. |
_________________ EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl |
|
|
|
|
tomson
prezes TOMSON
Pomógł: 4 razy Wiek: 47 Dołączył: 15 Lut 2009 Posty: 649 Skąd: Otwock_EŁK
|
Wysłany: Pią 23 Kwi, 2010
|
|
|
Chodziło mi bardziej podczas hamowania ale nie że cala energia idzie w ciepło w silnik tylko na doładowywanie akumulatora.Jest to jedna z funkcji regulatora którą można włączyć .A że jak silnik rozpędzi się ponad obroty nominalne to oczywiste. |
_________________ pozdr
Tomek |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Pią 23 Kwi, 2010
|
|
|
Oczywiste? A zmiana kierunku przepływu prądu? |
|
|
|
|
tomson
prezes TOMSON
Pomógł: 4 razy Wiek: 47 Dołączył: 15 Lut 2009 Posty: 649 Skąd: Otwock_EŁK
|
Wysłany: Pią 23 Kwi, 2010
|
|
|
No mi się wydaje ze tranzystory robią za prostownik sterowany chyba ze się mylę |
_________________ pozdr
Tomek |
|
|
|
|
sobolu [Usunięty]
|
Wysłany: Sob 24 Kwi, 2010
|
|
|
tomson napisał/a: | Chodziło mi bardziej podczas hamowania ale nie że cala energia idzie w ciepło w silnik tylko na doładowywanie akumulatora.Jest to jedna z funkcji regulatora którą można włączyć .A że jak silnik rozpędzi się ponad obroty nominalne to oczywiste. |
A chodzi Ci o odzysk "dla idei" czy walczysz o te "2-3% więcej"? |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Sob 24 Kwi, 2010
|
|
|
Przy hamowaniu obroty silnika są coraz mniejsze. Napięcie jest mniejsze niż nominalne. Trzeba by albo przełączać akumulatory na połączenie równoległe, albo stosować przetwornicę, która podniesie to napięcie powyżej minimalnego. Czas zadziałania takiego układu (czas hamowania roweru) będzie tak krótki, że odzysk będzie pomijalnie mały (pomijam tu jazdę z górki na długich odcinkach). Szkoda czasu i dodatkowych kosztów na takie zabawy. Chyba, że ktoś ma chęć postawienia rowerka na podnóżek i pedałowania godzinami w miejscu, to wtedy może mieć sens Bardziej stawiał bym tu na jakieś panele słoneczne, lub małą turbinkę wiatrową na postoju |
|
|
|
|
maniakev
stażysta
Pomógł: 1 raz Dołączył: 07 Lis 2009 Posty: 124
|
Wysłany: Sob 24 Kwi, 2010
|
|
|
W tym celu można użyć przetwornicy step-up działającej w trybie stabilizacji prądu (jeszcze lepiej regulowanym w zależności od wciśnięcia manetki hamulca ). Jeśli moc nie będzie duża to będzie maleństwo i waga nieduża.
Tak jak pisze zeeltom sens jest tylko przy długich zjazdach z góry, może jeszcze przy hamowaniu z pełnej prędkości na np. czerwonym świetle. |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Sob 24 Kwi, 2010
|
|
|
Dodatkowo powinny być akumulatory o dużym prądzie łądowania, bo żele się do tego nie nadają. Ładowanie prądem 2A przez kilka sekund nie ma sensu. |
|
|
|
|
wit
brygadzista
Pomógł: 1 raz Dołączył: 15 Wrz 2009 Posty: 285 Skąd: Skierniewice
|
Wysłany: Sob 24 Kwi, 2010
|
|
|
zeeltom napisał/a: | Dodatkowo powinny być akumulatory o dużym prądzie łądowania, bo żele się do tego nie nadają. Ładowanie prądem 2A przez kilka sekund nie ma sensu. |
żeby ładować -szybciej pedałować niż przy danym napięciu chce jechać silnik... -słuszne tylko w przypadku szczotkowych i to bez regla... bo mosfet w PWM przewodzi tylko w jedną stronę.
w reglach które mają funkcję odzysku -można wolniej jechać i żadnych aku się nie podłącza... działa coś w rodzaju przetwornicy podwyższającej... -raczej niewiele regli to ma -bo komplikuje budowę i podraża cenę -ponadto taki regiel musi współpracować z silnikiem direct... żeby w trakcie hamowania silnik był napędzany -a taki silnik -daje zauważalne a często dość znaczne opory w trakcie pedałowania.
odzysk energii hamowania w rowerze ma sens jedynie w górach -gdzie jest dużo długich zjazdów... na poziomym terenie -straty w trakcie jazdy na pedałach są większe niż zysk z odzysku... chyba..., ze jeździ się tylko na silniku.
nie wiem jak to jest zrobione w reglach rowerowych -w modelarski regle do modeli kołowych -samochodów bardzo często mają hamowanie i odzysk... działa to tak, że na bardzo krótkie ułamki sekundy specjalny tranzystor zwiera uzwojenia silnika -co powoduje impulsowy przepływ dużego prądu zwarciowego -a potem na troszkę dłuższy czas po odblokowaniu uzwojenia przy zaniku tego prądu indukuje się impuls wyższego napięcia -przez diody ładujący aku... dodatkowo taki układ ma zazwyczaj funkcję abs... wprogramowuje się wagę i dane o przyczepności modelu -a to sobie ustala odpowiedni spadek obrotów silnika... tak,zebu było hamowanie -ale bez blokowania silnika i zarazem osi. |
_________________ Witek. |
|
|
|
|
tree [Usunięty]
|
Wysłany: Nie 25 Kwi, 2010
|
|
|
wit napisał/a: | mosfet w PWM przewodzi tylko w jedną stronę. |
ale ma do pary drugi , albo diodę .....
Niemniej odzysk jest opłacalny jeśli poruszający sie obiekt ma jąkś sensowna wagę.
Zakładajac ze rower z aku wazy ze 30 kg to rowerzysta powinien conajmniej 470 kg
Więc zacząć trzeba od oglądania, Discowery '400kg nastolataka' a potem do Mc'donald i żreć !!!
Sama elektronika to w sumie pryszcz , to nie bede opisywał
Można zrobić skrzynie biegów , dostosować od malucha?? ..... To nic że ciężka im większa rozpędzona masa tym większy odzysk i przed hamowaniem zmienić bieg na 1, wtedy standardowy sterownik wystarczy , poza tym podręczniki dla kierowców tez zalecają hamowanie biegami |
|
|
|
|
sq5bls [Usunięty]
|
Wysłany: Nie 25 Kwi, 2010
|
|
|
Zamiast tranzystora kluczujacegi i diody stosuje sie 2 tranzystory (ten drugi zastepuje diode). Jest to korzystne bo spadek napiecia na takim tranzystorze jest o wiele mniejszy niz na diodzie a dodatkowo przy odpowiednim streowaniu pozwala na odzysk energii z hamowania. Tak jak bylo juz tu napisane - jeden tranzystor okresowo zwiera uzwojenie, a drugi potem po jego rozwarciu prad kierowany jest do akumulatora przez drugi tranzystor.
Wykorzystuje sie rowniez fakt, ze tranzystory MOSFET przy malych napieciach Uds potrafia przewodzic w obie strony - dlatego prad nie plynie przez wbudowana w tranzystor diode a przez przewodzace zlacze co ogranicza straty energii. Sa nawet scalone kontrolery potrafiace w ten sposob sterowac tranzystorami.
Ogolnie - gabaryty sterownika z odzyskiem sa identyczne jak bez odzysku, tylko zamiast diod stosuje sie drugi komplet tranzystorow i madrzejszy sterowanie do tego. |
|
|
|
|
tomson
prezes TOMSON
Pomógł: 4 razy Wiek: 47 Dołączył: 15 Lut 2009 Posty: 649 Skąd: Otwock_EŁK
|
Wysłany: Nie 25 Kwi, 2010
|
|
|
W niektórych regulatorach jest funkcja REGEN
Tłumaczenie przez traslator funkcje regulatora
Sterownikiem układu jest kontroler XCKJ 8B116A
Funkcja lokalizacji ujścia ikonę połączenia kablowego w miejsce realizacji Opis funkcjonalny
1. Prędkość sygnał SP +5 V-0 SP GND
2. Proste linie sygnałowe SL SL GND
3. Regulacja linii sygnału prędkości SLA SLA GND (regulowany potencjometrem)
4. EBS Low hamulcowe EBS-GND
5. EBS High hamowania EBS + + 12V ~ 48V
6. Elektryczny hamulec sygnał linii BK BK GND
7. Cruise CR opcjonalne funkcje CR GND
8. Hall linii sygnałowych SA SB SC +5 V-1 SA SB SC-1 GND
9,1 +1 pomocy TA +5 V GND TA-5-6
10. Anti-alarm kradzieży TB line
VCC, VCC, L, GND, TB, XC (linia fazy sygnału)
(Produkcji wysokiej zabezpieczające przed kradzieżą rezystora R75 513 podczas demontażu)
11. Trzy-X1 przełącznik prędkości X1 - X2 X1 cyklu GND trzy prędkości trzech przełącznik prędkości X1 X2 - GND
12. Trzy linie dużych prędkości wyświetlania sygnału P1, LED, P2, P1, LED, P2 (Yang otrzymała łącznie +5 V, Yin otrzymała łącznie GND)
13. Odwrócenie funkcji X 3 X3 GND (trójkołowy exclusive) cofania trzeba wskazówki głosowe dioda
14. Cruise Line instrukcji sygnał P3 P3 Masa (w tym samym czasie może być również wykorzystywane do wskaźnika błędu)
15. Kołowania instrukcje AUX AUX linii sygnału GND
16. Hall JE Instrument funkcji
17. SM negatywne cechy instrumentu miernik do negatywnych, zamieszczania D3-4001 Q1-2N5551
18. Oprzyrządowanego DX DX linii sygnału GND
19. Samodzielna nauka funkcji 60 ° -120 °
60 ° z Wang wysłać silnikowych, silnikowych fazy sekwencji A, B, C, niebieski, żółty, zielony, sekwencja Hall SA, SB, SC
Dla zielony, niebieski, żółty.
120 ° z Australii Kodeksu elektryczne, elektryczne fazy sekwencji A, B, C, żółty, niebieski, zielony; sekwencji Hall SA
SB, SC na żółty, niebieski, zielony.
20.164 metrów pokaż P1 P2
164 metrów dysku D, C, odpowiednio dla kontrolera P1, P2, pismo BRK do hamulców
Linia; MOD-przełącznik prędkości dla trzech linii, sygnał linii wycieczkowych, SPD, aby przejść do linii sygnałowych;
164 metrów więc kiedy R38, R60 opór oryginalna 1.5K (152) otrzymuje 51
Ohm (510). Jednocześnie konieczność osiągnięcia niskiej funkcję hamulca, zestaw oryginalnych elektryczne R27
Odporność 2.2K (222) otrzymuje 10k ohm (103), sygnał hamowania line w EBS + |
_________________ pozdr
Tomek |
|
|
|
|
wit
brygadzista
Pomógł: 1 raz Dołączył: 15 Wrz 2009 Posty: 285 Skąd: Skierniewice
|
Wysłany: Nie 25 Kwi, 2010
|
|
|
tree napisał/a: | wit napisał/a: | mosfet w PWM przewodzi tylko w jedną stronę. |
ale ma do pary drugi , albo diodę .....
|
tylko w sterownikach z wbudowaną funkcją odzysku -w typowych najczęściej spotykanych nie ma tego drugiego mosfeta ani diody...
obecnie większość elektrycznych silników rowerowych ma wolnobieg -więc się nie nadaje do odzysku... jest sens odzyskiwać energię kinetyczną całego roweru -lub energię zjazdu z górki -nie ma sensu odzyskiwać energii samego wirnika -stosunkowo lekkiego.
więc i zdecydowana większość sterowników nie ma funkcji odzysku energii... bo i silniki tego nie umożliwiają. oszczędność na kilku elementach mocy oraz na sterowaniu nimi. |
_________________ Witek. |
|
|
|
|
tomson
prezes TOMSON
Pomógł: 4 razy Wiek: 47 Dołączył: 15 Lut 2009 Posty: 649 Skąd: Otwock_EŁK
|
Wysłany: Nie 25 Kwi, 2010
|
|
|
Ja to bardziej myślałem żeby zmodyfikować regulator i silnik i zrobić przeróbkę jako generator do małej elektrowni wiatrowej.Silnik na 36V o mocy 250W do przedniego koła wykorzystać jako generator trzeba by było wymienić ośkę żeby nie miała gwintu.A do piasty
były by na 3 ramionach mocowanie 3 płaty do H rotora.Oryginalny silnik ma szczelną obudowę
do której mechaniczne stosunkowo łatwo zaadoptować mocowanie rotora.
Posiadam taki silnik na 36V do koła 26"
Jest to silnik bez hallotronów i ma wyprowadzone tylko przewody fazowe.
|
_________________ pozdr
Tomek |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|