|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
Torque arm i mocowanie koła |
Autor |
Wiadomość |
Wojtas82
kierownik
Pomógł: 2 razy Wiek: 42 Dołączył: 18 Kwi 2017 Posty: 372 Skąd: Gdynia
|
Wysłany: Czw 20 Lip, 2017
|
|
|
Za pierwszym razem jak montowałem koło i jeszcze dokładnie nie wiedziałem jak to wszystko złożyć to podkładka z uchem powodowała u mnie wysunięcie się osi z widełek. Wiem, brzmi dziwnie ale tak było. Przy skręcaniu nakrętek już na maksa zaczynała się obracać i w jakiś sposób zahaczała o widełki i robiła dźwignię i oś w trakcie dokręcania się zsuwała. Za drugim podejściem blokowałem nakrętkę z drugiej strony kluczem i już w trakcie dokręcania podkładka się nie obracała. Dlatego zacząłem wątpić w jej funkcję. Mi przychodzi do głowy taki sposób na zrobienie tych podkładek. Wycięcie wodą podkładki o grubości ok 8 mm i następnie zaznaczenie gdzie ma być ząbek oraz spiłowanie powiedzmy do 2 mm materiału, który nie będzie ząbkiem
@Tas - po swoich doświadczeniach proponowałbym edycję działu na Twoim blogu - montaż silnika - blokada obrotu osi powinna być OBOWIĄZKOWA nie opcjonalna. Sporo zielonych użytkowników uniknie problemów.
Myślę, że moglibyśmy stworzyć jakiś fajny uniwersalny torque arm, który będzie bardzo solidny i uniwersalny. Projekt DXF leżałby na forum, każdy kto chciałby sobie zrobić, ściągałby i zamawiał do wycięcia wodą czy tam laserem. Ja, za dwa kawałki blachy 5 mm ze stali nierdzewnej zapłaciłem 40 zł czyli tyle co jeden zwykły uniwersalny torque arm.
Chodzi mi tu oczywiście o początkujących ebikerów, którzy mogą sobie nie zdawać sprawy, że to w zasadzie najważniejszy element , o który należy zadbać. |
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Czw 20 Lip, 2017
|
|
|
Zastanawiam się, czy w zamyśle producentów silników podkładki z uchem nie mają za zadanie wyjąć poluzowaną i grożącą obróceniem oś z ramy aby ochronić ją przed uszkodzeniem. |
_________________ Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG |
|
|
|
|
Wojtas82
kierownik
Pomógł: 2 razy Wiek: 42 Dołączył: 18 Kwi 2017 Posty: 372 Skąd: Gdynia
|
Wysłany: Czw 20 Lip, 2017
|
|
|
Ja się zastanawiam czy je w ogóle stosować. Jeśli ucho opiera się o aluminiowe widełki to powoduje przekazywanie na nie siły co w konsekwencji może prowadzić do ich rozginania. No ale to jest oczywiste. Może przy silnikach małej mocy ma to sens ale przy dużej mocy, siła jest taka duża, że podkładka bez problemu będzie rozpychać aluminium. W mojej ocenie tylko mega solidne blokady zdają egzamin. Może faktycznie jak napisałeś, to tylko funkcja ochrony osi przed zniszczeniem. |
|
|
|
|
Wojtas82
kierownik
Pomógł: 2 razy Wiek: 42 Dołączył: 18 Kwi 2017 Posty: 372 Skąd: Gdynia
|
Wysłany: Czw 20 Lip, 2017
|
|
|
Spać mi nie dają te blokady... Kolejny pomysł w załączniku - ze śrubami ściskającymi oś.
Zrobiłem to tak.
1.Odrysowałem dokładnie ramę z obu stron
2.Zeskanowałem na skanerze aby było idealnie równo
3.Skala się zgadzała, głównym odnośnikiem było 51 mm pomiędzy dziurami na hamulce
4.Wydrukowałem w skali 1:1
5.Wyciąłem z papieru
6.Sprawdziłem czy pasuje do ramy - pasuje idealnie
7.Pozostało wyciąć wodą - planuję stal nierdzewną 12-15 mm
Torque Arm ze śrubą.JPG
|
Pobierz Plik ściągnięto 597 raz(y) 44,2 KB |
|
|
|
|
|
Mobil
prezes
Pomógł: 5 razy Wiek: 104 Dołączył: 21 Wrz 2015 Posty: 656
|
Wysłany: Czw 20 Lip, 2017
|
|
|
Nierdzewka to Ci 5mm wystarczy a coś takiego to idzie wyciąć ręcznie w niecałą godzinke |
|
|
|
|
Wojtas82
kierownik
Pomógł: 2 razy Wiek: 42 Dołączył: 18 Kwi 2017 Posty: 372 Skąd: Gdynia
|
Wysłany: Czw 20 Lip, 2017
|
|
|
Jakbym zrobił z 5 mm stali to bym nie mógł zrobić śrub na wylot dlatego taka grubość. |
|
|
|
|
Mobil
prezes
Pomógł: 5 razy Wiek: 104 Dołączył: 21 Wrz 2015 Posty: 656
|
Wysłany: Czw 20 Lip, 2017
|
|
|
Jeśli chodzi Ci o to czerwone coś to nie potrzebujesz tego jak zrobisz je po prostu zamknięte i wyciągane z nakrętką przez oś...
Torque Arm.JPG
|
Pobierz Plik ściągnięto 326 raz(y) 58,48 KB |
|
|
|
|
|
Wojtas82
kierownik
Pomógł: 2 razy Wiek: 42 Dołączył: 18 Kwi 2017 Posty: 372 Skąd: Gdynia
|
Wysłany: Czw 20 Lip, 2017
|
|
|
Ale ja właśnie chciałem ze śrubami aby dodatkowo ścisnąć oś ☺️ |
|
|
|
|
Mobil
prezes
Pomógł: 5 razy Wiek: 104 Dołączył: 21 Wrz 2015 Posty: 656
|
Wysłany: Czw 20 Lip, 2017
|
|
|
Zrób jak uważasz ale sensu to nie ma |
|
|
|
|
Wojtas82
kierownik
Pomógł: 2 razy Wiek: 42 Dołączył: 18 Kwi 2017 Posty: 372 Skąd: Gdynia
|
Wysłany: Czw 20 Lip, 2017
|
|
|
Dlaczego? Koledzy wcześniej pisali, że właśnie taka śruba, która ściśnie oś dodatkowo ją wzmocni. W mojej ocenie ma to sens. Mam już takie blokady bez śruby z nierdzewki 5mm ale chciałem zrobić ultra bezpiecznie |
|
|
|
|
Ledo
młodzik
Pomógł: 3 razy Dołączył: 25 Paź 2016 Posty: 99 Skąd: Szczecin
|
Wysłany: Czw 20 Lip, 2017
|
|
|
Ja narazie robię z tego co mam
niestety niemam jednego kawałka blachy i łącze dwie blasze 0,6cm w 1,1cm
Nowo nabyty zestaw nażynek przydaje się.
Po założeniue trzyma jak skur***yn ;D
Piękny gwincik
Ciężko było kąty proste utrzymać więć wierciłem do połowy, drugą połówkę z drugiej strony, wiertło się złamało i jakoś wpadłem na pomysł że je rozwierce innym i coś nie poszło trzebabyło rozpołowić
Po sezonie przysiądę i zaprojektuje coś pod tokaża aby mi to zrobili z jednego elementu
Może obejdzie się bez naprawy osi teraz
Btw.
Napawanie tego, bardzo oś się będzie nagrzewać i będzie temperatura wyginać oś, topić smar w łożyskach i oczywiście kable - dobrze kombinuję?
Jest to do zrobienia bez wyciągania osi ze stojanu ? |
|
|
|
|
Wojtas82
kierownik
Pomógł: 2 razy Wiek: 42 Dołączył: 18 Kwi 2017 Posty: 372 Skąd: Gdynia
|
Wysłany: Pią 21 Lip, 2017
|
|
|
Niezły patent. Taki trochę getto. Ważne, że działa. |
|
|
|
|
wibi
szef
Pomógł: 42 razy Dołączył: 23 Sie 2014 Posty: 1072 Skąd: Śląsk
|
Wysłany: Pią 21 Lip, 2017
|
|
|
Wprawdzie nie znam technologii produkcyjnej osi i nie wiem z jakiego rodzaju stali jest zrobiona ale myślę, że można by tą blokadę obrotu osi (przynajmniej z jednej strony) po prostu przyspawać do osi a wówczas jej zamocowanie do ramy to już problem drugorzędny. Wprawdzie spawanie mogło by "odpuścić" hartowanie (jeśli oś jest takiemu procesowi poddana) ale z kolei wzmocnić "pewność" zabezpieczenia. To tylko luźna uwaga gdyż z osiami takich mocnych silników nie miałem do czynienia więc ci którzy są z problemem "za pan brat" mogą dodać coś więcej. |
|
|
|
|
Ledo
młodzik
Pomógł: 3 razy Dołączył: 25 Paź 2016 Posty: 99 Skąd: Szczecin
|
Wysłany: Nie 30 Lip, 2017
|
|
|
Udało mi się pare dni temu skończyć dłubanie, muszę krótsze śruby kupić z pełnym gwintem
druga strona
jak wspominałem wcześniej, nie miałem grubej blachy więc robiłem z dwóch 0,6mm łącząc je śrubami (spodnią gwintowałem dzięki temu nie potrzebna jest nakrętka)
mocowanie do ramy na nowe otwory z czego większość też gwintowałem otwór (blachy rozwiercone, gwint tylko w ramie, w nerwalgicznym miejscu na odwrót, gwint w stali gdyż alu może łatwo gwint sie zerwać).
Przy najbliższej możliwej okazji postaram się zespawać blachy w całość w celu uniknięcia wykręcenia się śrub.
Trzyma bardzo mocno, ośka nie drgnie ani w lewo ani w prawo,
Gwint M12x1,75 na osi który niefortunie narżnąłem teraz służy tylko do dociśnięcia haków do silnika (które na początku przeróbki rozciągałem, niezakładałem podkładki z "uchem" - po obróceniu osi są już śmieciem, wiec automatycznie musiałem wyjąć dystans tarczy hamulcowej bo była kolizja tarczy z zaciskiem),
po czym zaciskam blokady.
Trzyma bardzo mocno, po jeździe jedna nakrętka się poluzowała, ręką mogłem ją obkręcać i całą robotę za nią robi teraz blokada
Podczas jazdy cisnąłem mocno z regenem i nie zauważyłem aby gdziekolwiek oś się przemieściła
mogę śmiało powiedzieć
nakrętka służy za ozdobę |
|
|
|
|
kriston
początkujący
Dołączył: 02 Lip 2017 Posty: 22 Skąd: Lubelskie
|
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|