ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Torque arm i mocowanie koła
Autor Wiadomość
Wojtas82 
kierownik



Pomógł: 2 razy
Wiek: 42
Dołączył: 18 Kwi 2017
Posty: 372
Skąd: Gdynia
Wysłany: Czw 20 Lip, 2017   

Za pierwszym razem jak montowałem koło i jeszcze dokładnie nie wiedziałem jak to wszystko złożyć to podkładka z uchem powodowała u mnie wysunięcie się osi z widełek. Wiem, brzmi dziwnie ale tak było. Przy skręcaniu nakrętek już na maksa zaczynała się obracać i w jakiś sposób zahaczała o widełki i robiła dźwignię i oś w trakcie dokręcania się zsuwała. Za drugim podejściem blokowałem nakrętkę z drugiej strony kluczem i już w trakcie dokręcania podkładka się nie obracała. Dlatego zacząłem wątpić w jej funkcję. Mi przychodzi do głowy taki sposób na zrobienie tych podkładek. Wycięcie wodą podkładki o grubości ok 8 mm i następnie zaznaczenie gdzie ma być ząbek oraz spiłowanie powiedzmy do 2 mm materiału, który nie będzie ząbkiem :)

@Tas - po swoich doświadczeniach proponowałbym edycję działu na Twoim blogu - montaż silnika - blokada obrotu osi powinna być OBOWIĄZKOWA nie opcjonalna. Sporo zielonych użytkowników uniknie problemów.

Myślę, że moglibyśmy stworzyć jakiś fajny uniwersalny torque arm, który będzie bardzo solidny i uniwersalny. Projekt DXF leżałby na forum, każdy kto chciałby sobie zrobić, ściągałby i zamawiał do wycięcia wodą czy tam laserem. Ja, za dwa kawałki blachy 5 mm ze stali nierdzewnej zapłaciłem 40 zł czyli tyle co jeden zwykły uniwersalny torque arm.
Chodzi mi tu oczywiście o początkujących ebikerów, którzy mogą sobie nie zdawać sprawy, że to w zasadzie najważniejszy element , o który należy zadbać.
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Czw 20 Lip, 2017   

Zastanawiam się, czy w zamyśle producentów silników podkładki z uchem nie mają za zadanie wyjąć poluzowaną i grożącą obróceniem oś z ramy aby ochronić ją przed uszkodzeniem.
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
Wojtas82 
kierownik



Pomógł: 2 razy
Wiek: 42
Dołączył: 18 Kwi 2017
Posty: 372
Skąd: Gdynia
Wysłany: Czw 20 Lip, 2017   

Ja się zastanawiam czy je w ogóle stosować. Jeśli ucho opiera się o aluminiowe widełki to powoduje przekazywanie na nie siły co w konsekwencji może prowadzić do ich rozginania. No ale to jest oczywiste. Może przy silnikach małej mocy ma to sens ale przy dużej mocy, siła jest taka duża, że podkładka bez problemu będzie rozpychać aluminium. W mojej ocenie tylko mega solidne blokady zdają egzamin. Może faktycznie jak napisałeś, to tylko funkcja ochrony osi przed zniszczeniem.
 
 
Wojtas82 
kierownik



Pomógł: 2 razy
Wiek: 42
Dołączył: 18 Kwi 2017
Posty: 372
Skąd: Gdynia
Wysłany: Czw 20 Lip, 2017   

Spać mi nie dają te blokady... Kolejny pomysł w załączniku - ze śrubami ściskającymi oś.
Zrobiłem to tak.
1.Odrysowałem dokładnie ramę z obu stron
2.Zeskanowałem na skanerze aby było idealnie równo
3.Skala się zgadzała, głównym odnośnikiem było 51 mm pomiędzy dziurami na hamulce
4.Wydrukowałem w skali 1:1
5.Wyciąłem z papieru
6.Sprawdziłem czy pasuje do ramy - pasuje idealnie
7.Pozostało wyciąć wodą - planuję stal nierdzewną 12-15 mm

Torque Arm ze śrubą.JPG
Pobierz Plik ściągnięto 597 raz(y) 44,2 KB

 
 
Mobil 
prezes


Pomógł: 5 razy
Wiek: 104
Dołączył: 21 Wrz 2015
Posty: 656
Wysłany: Czw 20 Lip, 2017   

Nierdzewka to Ci 5mm wystarczy a coś takiego to idzie wyciąć ręcznie w niecałą godzinke
 
 
Wojtas82 
kierownik



Pomógł: 2 razy
Wiek: 42
Dołączył: 18 Kwi 2017
Posty: 372
Skąd: Gdynia
Wysłany: Czw 20 Lip, 2017   

Jakbym zrobił z 5 mm stali to bym nie mógł zrobić śrub na wylot dlatego taka grubość.
 
 
Mobil 
prezes


Pomógł: 5 razy
Wiek: 104
Dołączył: 21 Wrz 2015
Posty: 656
Wysłany: Czw 20 Lip, 2017   

Jeśli chodzi Ci o to czerwone coś to nie potrzebujesz tego jak zrobisz je po prostu zamknięte i wyciągane z nakrętką przez oś...


Torque Arm.JPG
Pobierz Plik ściągnięto 326 raz(y) 58,48 KB

 
 
Wojtas82 
kierownik



Pomógł: 2 razy
Wiek: 42
Dołączył: 18 Kwi 2017
Posty: 372
Skąd: Gdynia
Wysłany: Czw 20 Lip, 2017   

Ale ja właśnie chciałem ze śrubami aby dodatkowo ścisnąć oś ☺️
 
 
Mobil 
prezes


Pomógł: 5 razy
Wiek: 104
Dołączył: 21 Wrz 2015
Posty: 656
Wysłany: Czw 20 Lip, 2017   

Zrób jak uważasz ale sensu to nie ma :razz:
 
 
Wojtas82 
kierownik



Pomógł: 2 razy
Wiek: 42
Dołączył: 18 Kwi 2017
Posty: 372
Skąd: Gdynia
Wysłany: Czw 20 Lip, 2017   

Dlaczego? Koledzy wcześniej pisali, że właśnie taka śruba, która ściśnie oś dodatkowo ją wzmocni. W mojej ocenie ma to sens. Mam już takie blokady bez śruby z nierdzewki 5mm ale chciałem zrobić ultra bezpiecznie :)
 
 
Ledo 
młodzik



Pomógł: 3 razy
Dołączył: 25 Paź 2016
Posty: 99
Skąd: Szczecin
  Wysłany: Czw 20 Lip, 2017   

Ja narazie robię z tego co mam
niestety niemam jednego kawałka blachy i łącze dwie blasze 0,6cm w 1,1cm
Nowo nabyty zestaw nażynek przydaje się.

Po założeniue trzyma jak skur***yn ;D


Piękny gwincik :D



Ciężko było kąty proste utrzymać więć wierciłem do połowy, drugą połówkę z drugiej strony, wiertło się złamało i jakoś wpadłem na pomysł że je rozwierce innym i coś nie poszło ;) trzebabyło rozpołowić


Po sezonie przysiądę i zaprojektuje coś pod tokaża aby mi to zrobili z jednego elementu
Może obejdzie się bez naprawy osi teraz

Btw.
Napawanie tego, bardzo oś się będzie nagrzewać i będzie temperatura wyginać oś, topić smar w łożyskach i oczywiście kable - dobrze kombinuję?
Jest to do zrobienia bez wyciągania osi ze stojanu ?
 
 
Wojtas82 
kierownik



Pomógł: 2 razy
Wiek: 42
Dołączył: 18 Kwi 2017
Posty: 372
Skąd: Gdynia
Wysłany: Pią 21 Lip, 2017   

Niezły patent. Taki trochę getto. Ważne, że działa.
 
 
wibi 
szef


Pomógł: 42 razy
Dołączył: 23 Sie 2014
Posty: 1072
Skąd: Śląsk
Wysłany: Pią 21 Lip, 2017   

Wprawdzie nie znam technologii produkcyjnej osi i nie wiem z jakiego rodzaju stali jest zrobiona ale myślę, że można by tą blokadę obrotu osi (przynajmniej z jednej strony) po prostu przyspawać do osi a wówczas jej zamocowanie do ramy to już problem drugorzędny. Wprawdzie spawanie mogło by "odpuścić" hartowanie (jeśli oś jest takiemu procesowi poddana) ale z kolei wzmocnić "pewność" zabezpieczenia. To tylko luźna uwaga gdyż z osiami takich mocnych silników nie miałem do czynienia więc ci którzy są z problemem "za pan brat" mogą dodać coś więcej.
 
 
Ledo 
młodzik



Pomógł: 3 razy
Dołączył: 25 Paź 2016
Posty: 99
Skąd: Szczecin
Wysłany: Nie 30 Lip, 2017   

Udało mi się pare dni temu skończyć dłubanie, muszę krótsze śruby kupić z pełnym gwintem


druga strona


jak wspominałem wcześniej, nie miałem grubej blachy więc robiłem z dwóch 0,6mm łącząc je śrubami (spodnią gwintowałem dzięki temu nie potrzebna jest nakrętka)
mocowanie do ramy na nowe otwory z czego większość też gwintowałem otwór (blachy rozwiercone, gwint tylko w ramie, w nerwalgicznym miejscu na odwrót, gwint w stali gdyż alu może łatwo gwint sie zerwać).
Przy najbliższej możliwej okazji postaram się zespawać blachy w całość w celu uniknięcia wykręcenia się śrub.

Trzyma bardzo mocno, ośka nie drgnie ani w lewo ani w prawo,
Gwint M12x1,75 na osi który niefortunie narżnąłem teraz służy tylko do dociśnięcia haków do silnika (które na początku przeróbki rozciągałem, niezakładałem podkładki z "uchem" - po obróceniu osi są już śmieciem, wiec automatycznie musiałem wyjąć dystans tarczy hamulcowej bo była kolizja tarczy z zaciskiem),
po czym zaciskam blokady.
Trzyma bardzo mocno, po jeździe jedna nakrętka się poluzowała, ręką mogłem ją obkręcać i całą robotę za nią robi teraz blokada
Podczas jazdy cisnąłem mocno z regenem i nie zauważyłem aby gdziekolwiek oś się przemieściła

mogę śmiało powiedzieć
nakrętka służy za ozdobę :)
 
 
kriston 
początkujący


Dołączył: 02 Lip 2017
Posty: 22
Skąd: Lubelskie
Wysłany: Nie 30 Lip, 2017   

Ale rzeźba, zobacz jak to się robi: https://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=6934
Ostatnio zmieniony przez tas Nie 30 Lip, 2017, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group