ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Trek rekreacyjny 2kW
Autor Wiadomość
esati 
stażysta


Pomógł: 5 razy
Dołączył: 20 Lip 2017
Posty: 195
Skąd: Warszawa
Wysłany: Czw 20 Lip, 2017   Trek rekreacyjny 2kW

Cześć! Dotychczas byłem biernym czytelnikiem, ale stąd też trochę wiedzy zaczęrpnąłem (oraz z bloga nexuna który był bardzo pomocny), że teraz czas na podzielenie się relacją z budowy pierwszego ebike'a - tak dla potomnych :-)

Jako dawca poszedł leciwy już trek - zdecydowałem się na ten rower ponieważ (1) już go miałem :> i (2) ma dużą i foremną ramę z linkami nad górna rurą.

Przeróbkę zacząłem od projektu skrzynki i akumulatora:


Założeniem było minimum 80km zasięgu i prędkość maksymalna mniej więcej równa prędkości z jaką można jeszcze pedałować na rowerze (~50kmh). Po rozplanowaniu miejsca w skrzynce wybór padł na 13s9p na ogniwach NCR18650BL od Sanyo:


Była to najbardziej czasochłonna część projektu. Ogniwa które kupiłem (118szt.) miały napięcia od 3,3V do 4,2V więc 2 dni to było wyrównywanie par do wspólnych celi. Jako że miałem do dyspozycji tylko ładowarkę na 2szt. ogniw (max prąd 500mA) to musiałem improwizować z zewnętrznym zasilaczem :-)



Po wyrównaniu celi przyszło czas na właściwe składanie:



Jako że nie dysponowałem zgrzewarką a szkoda mi było czasu na wysyłanie aku do zgrzewania zdecydowałem się na lutowanie. Miałem do dyspozycji lutownice ~100W z dobrym grotem więc nic podgrzewałem dłużej niż 3 sekundy każdego z ogniw. Pracy było 2 dni po kilka godzin - przy kolejnej budowie jednak zlecę komuś pracę na zgrzewarce i cierpliwie i poczekam :-)



W części zaopatrywałem się w nexunie (sam akumulator budowałem też wg tego poradnika http://ebike.nexun.pl/lii...c-akumulator/), ale jako że nie mieli interesującego dla mnie BMS'a musiałem kupić coś większego - w tym przypadku 8-20s LiPo/LiIon - 80A/10A:



Całość zabezpieczona i naładowana czeka na dalszy montaż :-)
Warto wspomnieć że podczas późniejszych testów wyszło że pojemność akumulatora w zakresie użytkowym (44V - 54,6V) to 26Ah co daje ~1,2kWh. W praktyce zasięg około 100km ze wspomaganiem plus/minus w zależności od stopnia wspomagania.



W między czasie kiedy wyrównywałem ogniwa do celi akumulatora powstała forma do ramy z XPSu (2x 5cm grubości):



ciąg dalszy w kolejnym poście (limit zdjęć na post...)

forma-xps.jpg
Pobierz Plik ściągnięto 484 raz(y) 257,31 KB

aku_gotowy.jpg
Pobierz Plik ściągnięto 474 raz(y) 341,73 KB

aku_bms.jpg
Pobierz Plik ściągnięto 510 raz(y) 336,51 KB

aku_13s9p.jpg
Pobierz Plik ściągnięto 464 raz(y) 289,69 KB

aku.jpg
Pobierz Plik ściągnięto 395 raz(y) 211,93 KB

ladowanie-aku.jpg
Pobierz Plik ściągnięto 438 raz(y) 414 KB

projekt akumulatora2.jpg
Pobierz Plik ściągnięto 426 raz(y) 216,34 KB

projekt akumulatora.jpg
Pobierz Plik ściągnięto 494 raz(y) 233,2 KB

Ostatnio zmieniony przez esati Nie 01 Lip, 2018, w całości zmieniany 11 razy  
 
 
esati 
stażysta


Pomógł: 5 razy
Dołączył: 20 Lip 2017
Posty: 195
Skąd: Warszawa
Wysłany: Czw 20 Lip, 2017   

Na to gładź szpachlowa (to był błąd, ale o tym za chwilę) i przymiarki do roweru (około 6-7mm zapasu):



I laminowanie (maty szklane gramatura 300 2-3 warstwy + żywica poliestrowa - całość wg tego poradnika: http://ebike.nexun.pl/poj...ie-laminowanie/



Po rozcięciu okazało się że gładź szpachlowa wciągnęła cały rozdzielacz (alkohol poliwynylowy) i musiałem dłubać (i to mimo że wcześniej gruntowałem - ogólnie nie polecam gładzi szpachlowej jednak lepszy powinien być zwykły gips). XPS wyciąłem noźem a gładź rozpuściła się w ciepłej wodzie. Trochę było z tym roboty ale finalnie udało się wyczyścić:



No i zabezpieczenie jedną warstwą żelkotu:



Z laminowaniem zeszło się cały dzień (skrzynka na gotowo), a wcześniej kilka dni to przygotowanie formy w wolnych chwilach (gładź długo schła).

Skrzynka gotowa do dalszego montażu.

ciąg dalszy w kolejnym poście (limit zdjęć)...

skrzynka-zelkot.jpg
Pobierz Plik ściągnięto 446 raz(y) 301,99 KB

obudowa.jpg
Pobierz Plik ściągnięto 413 raz(y) 333,15 KB

forma-mata-i-zywica8.jpg
Pobierz Plik ściągnięto 427 raz(y) 423,59 KB

forma-xps-gips.jpg
Pobierz Plik ściągnięto 636 raz(y) 314,38 KB

 
 
esati 
stażysta


Pomógł: 5 razy
Dołączył: 20 Lip 2017
Posty: 195
Skąd: Warszawa
Wysłany: Czw 20 Lip, 2017   

Jak już akumulator i skrzynka była gotowa to reszta to składanie z gotowych klocków.

Sterownik 1500W 45A.
Silnik RH2806 D (10x6)

Do tego tylko manetka kciukowa na kierownicę (nie chciałem z roweru robić choinki).

Tak to wygląda wewnątrz skrzynki (w planach jest jeszcze transport w razie potrzeby ładowarki 54,6V 8A która wejdzie w wolne miejsce w skrzynce):



Składanie z gotowych klocków zeszło się jeden dzień + drugi dzień na pracę wykończeniowe, typu uszczelnienie i oklejenie skrzynki, montaż koszyczka i takie tam :-)


Kilka ładowań już za mną. Zasięg około 100km (+/-), prędkość max ~52km/h. Pojemność akumulatora w zakresie użytkowym to ~26Ah (~1.2kWh). Na mazowszu nie ma za wiele wzniesień więc na razie nie było jeszcze jak tego przetestować w cięższych warunkach ale przy jeździe po płaskim sterownik i silnik ledwo się grzeją. Jazda w deszczu też już za mną (żyję) i skrzynka w pełni szczelna.

Kolejnym etapem będzie zmiana amorka i montaż tarczówek z przodu. Potem zobaczymy co dalej. Jak na pierwszego elektryka to jestem zadowolony z efektu :-)

wewnatrz-skrzynki.jpg
Pobierz Plik ściągnięto 926 raz(y) 320,66 KB

Ostatnio zmieniony przez esati Wto 25 Lip, 2017, w całości zmieniany 2 razy  
 
 
Passat_EQ 
prezes


Pomógł: 15 razy
Dołączył: 08 Paź 2016
Posty: 580
Skąd: Wrocław
Wysłany: Czw 20 Lip, 2017   

Ładnie wyszła Ci skrzynka jesli to tylko jedna warstwa laminatu. Ciezko było tą mate zagiąc ? Nacinałes w rogach ?
 
 
esati 
stażysta


Pomógł: 5 razy
Dołączył: 20 Lip 2017
Posty: 195
Skąd: Warszawa
Wysłany: Czw 20 Lip, 2017   

Maty nie ciąłem tylko rwałem i po nasączeniu żywicą bardzo ładnie się układały. Przy ostrych kątach maty po bokach ponadrywane aby ładnie się ułożyły. Na boczne powierzchnie 2 pełne maty a na konstrukcje nośną 3, a w dolnym narożniku chyba dałem nawet czwartą warstwę wzdłuż (skrzynkę mam zamocowaną tylko na 4 mocowaniach od koszyków na bidony i w górnej części podklejone dwustronną taśmą piankową 3M do ramy - jest sztywno nie do ruszenia). Pierwszy raz coś robiłem żywicą i w sumie nie wiedziałem że to taka prosta robota.
 
 
Tomas 
szef


Pomógł: 20 razy
Wiek: 41
Dołączył: 23 Mar 2015
Posty: 1740
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Pią 21 Lip, 2017   

Roboty przy tej skrzynce co nie miara. Skrzynkę z dibondu robiłem godzinkę może. Jest sztywna i gładka powierzchnia. Polecam ten materiał przy następnym projekcie :wink:
 
 
esati 
stażysta


Pomógł: 5 razy
Dołączył: 20 Lip 2017
Posty: 195
Skąd: Warszawa
Wysłany: Pią 21 Lip, 2017   

Ciekawy patent, nie znałem go. A jak wypada próba szczelności w takiej skrzynce i możliwości demontażu dekla?
 
 
Tomas 
szef


Pomógł: 20 razy
Wiek: 41
Dołączył: 23 Mar 2015
Posty: 1740
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Pią 21 Lip, 2017   

Opisane jest w temacie poniżej. Ja dałem uszczelkę taką ja do okien tylko mniejszą i przyklejoną do boczków. Boczki przykręcane na śruby. W srodku dałem kostki alu, klejone do skrzynki, nawiercone i nagwintowane.
 
 
esati 
stażysta


Pomógł: 5 razy
Dołączył: 20 Lip 2017
Posty: 195
Skąd: Warszawa
Wysłany: Czw 27 Lip, 2017   

Podłączyłem tempomat i hamowanie regeneracyjne.
Zamontowałem nowy amorek RST BLAZE TNL (najtańszy olejowy z blokadą i z pivotami na vbrake, dosyć ciężki ale nie robi mi to różnicy - za to powinien być trwały)

Na fabrycznych klamkach zamontowałem czujniki (kontaktrony z magnesami) więc naciśnięcie dowolnego z hamulców wyłącza tempomat i włącza hamowanie regeneracyjne . Czujniki podłączone równolegle dla brake low, tzn naciśnięcie dowolnego z hamulca zwiera obwód do masy.

Lewa klamka kontrakton szklany o małej czułości (trzeba mocniej wcisnąć aby załapał, dzięki czemu można leciutko przodem hamować bez włączania hamowania regeneracyjnego) - koszt 2zł





Prawa klamka kontrakton drzwiowy - wystarczy lekko klamkę nacisnąć i od razu łapie - koszt ok. 10zł.




Tempomat bez przycisku działa w trybie automatycznym (6 sekund przytrzymanie manetki w stałej pozycji = zapamiętuje pozycje), a naciśnięcie dowolnego z hamulców go wyłącza. Czułość hamulców można regulować wielkością magnesów. Praktyczne jest hamowanie lewą klamką bo przy mocniejszym wciśnięciu dołącza się tył (regen) i na jednej klamce hamują dwa koła. Hamowanie regeneracyjne robi dobrą robotę - w szczególności kiedy rower ma vbrake to dohamowanie z wyższej prędkości jest zdecydowanie lepsze.


Ponadto zrobiłem projekt blokady pod fabryczne otwory, bo te od nexuna nie wyglądają zbyt solidnie i nie mam zaufania do nich. Stal nierdzewna 8mm - zleciłem na cięcie laserem i czekam - koszt ~35zł + wysyłka.



projekt_blokady_obrotu.jpg
Pobierz Plik ściągnięto 462 raz(y) 111,79 KB

prawa_nacisnieta.jpg
Pobierz Plik ściągnięto 452 raz(y) 626,37 KB

prawa_zwolniona.jpg
Pobierz Plik ściągnięto 330 raz(y) 150,34 KB

lewa_nacisnieta.jpg
Pobierz Plik ściągnięto 338 raz(y) 85,46 KB

lewa-zwolniona.jpg
Pobierz Plik ściągnięto 402 raz(y) 83,16 KB

 
 
Mechano 
szef
młody elektronik


Pomógł: 22 razy
Dołączył: 29 Paź 2012
Posty: 1337
Skąd: Poznań
Wysłany: Czw 27 Lip, 2017   

W jakiej firmie robisz tak tanie torque army?
 
 
Mitar 
kierownik



Pomógł: 5 razy
Wiek: 42
Dołączył: 07 Gru 2016
Posty: 376
Skąd: Gliwice
Wysłany: Czw 27 Lip, 2017   

Jak uzyskałeś ten tempomat automatyczny?
 
 
esati 
stażysta


Pomógł: 5 razy
Dołączył: 20 Lip 2017
Posty: 195
Skąd: Warszawa
Wysłany: Czw 27 Lip, 2017   

Cięcie zleciłem tutaj (i czekam): http://ajmaker.pl/produkt/ciecie-laserem/ . Wyszło 36,59 żeby być dokładnym (nierdzewka 8mm) + przesyłka.

Tempomat automatyczny okazał się domyślną funkcją w GT1500W kiedy zewrze się na stałe przewody tempomatu.
 
 
leszcz 
prezes


Pomógł: 10 razy
Dołączył: 15 Lut 2017
Posty: 861
Skąd: Rumia
Wysłany: Czw 27 Lip, 2017   

Super! A w czym zrobiłeś i jak wysłałeś im ten projekt?
_________________
Moja przygoda z ebike od 2017:
Damka 28" https://cutt.ly/7e8jyMJ
Dla syna 26" https://cutt.ly/Fe8juR3
Dla syna 24" https://cutt.ly/ue8ju03
Full 29" MXUS 30H 1500W https://cutt.ly/3e8jiaG

Od 2019 100% bezprąd :) https://cutt.ly/ge8jop2
 
 
esati 
stażysta


Pomógł: 5 razy
Dołączył: 20 Lip 2017
Posty: 195
Skąd: Warszawa
Wysłany: Czw 27 Lip, 2017   

Autocad i zapis do .dxf (30 dniowa wersja próbna https://www.autodesk.pl/p...ad/free-trial).
Na stronce ładujesz plik dxf, wybierasz rodzaj stali i grubośc blachy i automatycznie Ci wycenia.
 
 
Mitar 
kierownik



Pomógł: 5 razy
Wiek: 42
Dołączył: 07 Gru 2016
Posty: 376
Skąd: Gliwice
Wysłany: Pią 28 Lip, 2017   

esati napisał/a:
Tempomat automatyczny okazał się domyślną funkcją w GT1500W kiedy zewrze się na stałe przewody tempomatu.


To daj znać jak się na tym będzie jeździć bo obawiam się że może to trochę wkurzać podczas normalnego użytku.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group