ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: tas
Sob 07 Gru, 2013
Silniki alternatywne - alternator
Autor Wiadomość
Marucha79
[Usunięty]

Wysłany: Pią 13 Lut, 2009   

Ba, to wiem i być może tak się skończy, w tym sterowniku też są przecież tylko hallotrony, ale ich sensowne rozmieszczenie i zamocowanie na altku może nie być łatwe. Ten sterownik ma tę słabą stronę, że trudna czy wręcz niemożliwa jest prosta regulacja obrotów - wymaga jednoczesnej zmiany częstotliwości oscylatora i kilku elementów układu. Niemniej do zabawy powinien być ok.
 
 
rarek 
dyrektor


Wiek: 50
Dołączył: 24 Paź 2008
Posty: 476
Skąd: Ozorków
Wysłany: Pią 13 Lut, 2009   

Witam
jestem żywo zainteresowany takim napędem
zbudowałwałem nawet rower trójkołowy do eksperymentów. Stanęło na zasilaniu tego silnika.
Myślałem nawet o takim rozwiązaniu:
http://design77.republika.pl/falow.htm
Trzeba mieć na uwadze, że altek i instalacji 12vdc ma Napięcie maksymalne U=62V
Jeszcze tylko wymienić w wirniku cewki na magnesy trwałe i % się poprawi
Mogę udostępnić alternator do eksperymentów. Plusem tego rozwiązania jest powszechność alternatorów i można je przebierać za 100 pln.

pozdrawiam i będę obserwował sukcesy, jestem chętny na pierwsze udane egzemplarze

rarek
 
 
Marucha79
[Usunięty]

Wysłany: Pią 13 Lut, 2009   

Trafna uwaga z tym napięciem, gdzieś czytałem, że można z altka wyciągnąć grubo ponad ponad 100V. Dlatego myślę zasilać altek minimum 24V.
Ten falownik z linku wymagałby dostosowania głównie końcówki mocy. Kiedyś pisałem do człowieka, który je sprzedaje i napisał, że mogą zrobić na niższe napięcie i wyższe prady, ale odpuściłem.
Jednak im bardziej wgłebiam się w temat, tym bardziej się obawiam, że właściwsze tu byłoby sterowanie jak BLDC, ale z wykorzystaniem czujników, bo rozwiązania bezczujnikowe podobno do pojazdów się nie nadają. Co dotychczasowe moje obserwacje raczej potwierdzają.
 
 
rarek 
dyrektor


Wiek: 50
Dołączył: 24 Paź 2008
Posty: 476
Skąd: Ozorków
Wysłany: Pią 13 Lut, 2009   

Pisałem i rozmawiałem, nawet zamówiłem i tak chyba 2 rok mija od nadania, mamy duże spóźnienia na poczcie :) ale zasilacz 24 dc działa.
Alt to przecież silnik synchro czy go zasilimy prostokątem czy sinusem bedzie się krecił. Człowiek z Tomaszowa robi BLDC bez czujników położenia. Ponoć działa, choć literatura podaje, że są niezbedne.
Masz już jakąś wersję, którą można by zamontować do pojazdu?

pozdrawiam
PS:obecne altki to 160-200A z malucha można uzyskać 2 kW
zachęcam do prac!!!
 
 
Marucha79
[Usunięty]

Wysłany: Pią 13 Lut, 2009   

Czujniki niezbędne nie są, ale sterowniki bezczujnikowe słabiej sobie podobno radzą ze zmiennym obciążeniem. W wentylatorach czy pompach działaja za to świetnie.
Pewnie gdyby chcieć wykorzystać alternator do wspomagania żaden wyrafinowany falownik nie byłby potrzebny, ale jako główny napęd musiałby być solidnie dopracowany.
Gotowego nic nie mam, wszystko idzie jak po grudzie. Przy próbie uruchomienia układu wychodzi mi, że IR2130 jest uszkodzony. Prawdopodobnie kolejny przestój i strata kasy - uroki eksperymentowania :(
Dostałem dzisiaj rozrusznik od japońskiego motocykla. Nie miałem czasu go dokładnie sprawdzić, ale wyglada fajnie: mały, lekki, na magnesach trwałych, nie wiem czy z obydwu stron, ale na pewno od strony wyprowadzenia wałka ułożyskowany, 1500 obr/min. Ciekawe jak z mocą, ale do roweru pewnie aż nadto.
 
 
kuras999
[Usunięty]

Wysłany: Pią 13 Lut, 2009   

ponad 3 lata temu przerabiałem alternatory z malucha na silniki "krokowe" do mojej frezarki cnc (ciężko było o tanie silniki krokowe) wywaliłem stare uzwojenia i nawinąłem nowe (cieńszy drut więcej zwojów) po to żeby ograniczyć prąd przy podobnym momencie - jak wiadomo gęstość strumienia magnetycznego zależy od prądu i liczby zwojów w cewce

zrobiłem do tego prosty sterownik na ATmega8 można powiedzieć że półkrokowy więc mam 72 kroki na obrót regulacja prądu przez PWM (prymitywna, wypełnienie zależne od prędkości obrotowej a ściślej od czasu pomiędzy kolejnymi krokami) na jednym tranzystorze odcinającym od masy resztę tranzystorów
całość zasilana jest z 32V prąd na 1-fazę ok 10A

cały ten projekt był eksperymentalny i moment obrotowy moich alternatorów około 1Nm a prędkość obrotowa coś powyżej 1000 obr/min (ale moment przy tych obrotach prawie żaden) sprawność jest straszna bo z 350W dostajemy z 50W mocy mechanicznej... dlatego do alternatorów doczepiłem wentylatory łazienkowe które chłodzą uzwojenia

może to wszystko trochę śmiesznie brzmi i sprawność układu jest tak słaba ze względu na to że zwoje były kładzione ręcznie w trochę inny sposób niż w oryginale oraz sterownik który ma utrzymywać za wszelką cenę położenie wirnika a nie kręcić "jak tylko się da najlepiej" ale w maszynce spisuje się wszystko wzorowo 3 lata na niej pracuje i jestem zadowolony

do napędu pojazdów myślę że niezbędne jest zastosowanie czujników dlatego że:
jeśli silnik synchroniczny wypadnie z synchronizmu np. przez nadmierne przeciążenie zatrzyma się i nie ruszy sam
druga sprawa jeśli sterownik nie ma sygnału o położeniu wirnika to nigdy sygnały sterujące nie będą optymalnie dopasowane do położenia wirnika i część prądu jest zużywana na hamowanie silnika!
 
 
Marucha79
[Usunięty]

Wysłany: Pią 13 Lut, 2009   

Pisząc do Ciebie na elektrodzie nie skojarzyłem, że jesteś na tym forum. Mały ten światek :)
 
 
kuras999
[Usunięty]

Wysłany: Pią 13 Lut, 2009   

najśmieszniejsze jest to że nie przeczytałem Twojej wiadomości i napisałem od tak :)

kojarzę że ktoś na forum www.cnc.info.pl też zastosował alternator do frezarki z dobrym skutkiem ale nie znam szczegółów ja zaprzestałem próby w momencie uzyskania zadowalającego mnie rezultatu

jeśli masz zamiar kombinować z czujnikami może warto zwrócić uwagę na układ MC33035 który polecał Arekk do budowy sterownika DC pierwotnie ten układ służy do obsługi BLDC czyli alternatora z czujnikami budowałem ostatnio sterownik na bazie tego układu do silnika bosch gpa 24V 750W i działa na prawdę dobrze ten układ może się sprawdzić ja prz 3x IRF1407 puszczałem nawet po 200A i nic się nadmiernie nie grzało (może poza kablami które zaczeły dymić :) )

może niedługo pochwalę się motorynką z tym silnikiem zasilaną ogniwami li-ion z laptopów ale na razie pogoda nie zachęca do testów terenowych

pozdrawiam
 
 
Marucha79
[Usunięty]

Wysłany: Pią 13 Lut, 2009   

Dzięki za sugestię. Naprawdę fajnie ten układ wygląda i wiadomo jak sterować prędkością bez konieczności nakładania na wyjście odpowiedniego sygnału PWM jak w niektórych innych. Wiesz może czemu służy taka komplikacja sterowania górnymi tranzystorami. Widzę na wykresach przebiegu, że przy końcu wyłączenia górnego mosfeta trapez przechodzi w łuk, czy o uzyskanie tego kształtu chodzi, a jeśli tak czy to takie istotne, czy na klasycznym H-bridgu jak w falowniku też powinno to działać?
Chciałem wykorzystać ten sterownik BLDC o którym pisałem wyżej, ale awaria IRa krzyżuje mi plany, a raczej jest kopnięty. Niby przy sprawdzaniu na zwarcie jest ok, ale przy wyłączonym zasilaniu otwiera wszystkie górne mosfety, a przy włączonym dolne :(
Jakoś nie chce mi się teraz bawić z nowym sterowaniem końcówką mocy, więc prawdopodobnie wstrzymam się do dostania nowego IRa.


Mam jeszcze pytanie, zasilałeś wirnik na full czy przez jakiś opór?
 
 
kuras999
[Usunięty]

Wysłany: Pią 13 Lut, 2009   

na przebiegach fig.37 z
http://www.onsemi.com/pub...l/MC33035-D.PDF
widać że tranzystory przełączane są idealnie pionowymi przebiegami powinno się to robić możliwie szybko bo większość strat na tranzystorach polowych pojawia się właśnie w momentach przełączania dlatego też Arekk w swoim sterowniku stosował dodatkowe tranzystory do przyśpieszenia przełączania
natomiast zaokrąglenia na trzech dolnych przebiegach (rzeczywisty prąd płynący przez poszczególne fazy) biorą się z właściwości silnika i elementów indukcyjnych - na cewkach prąd nie może pojawić się nagle i nie może też nagle zaniknąć
podczas swoich testów z alternatorem przy podłączonym oscyloskopie obserwowałem jak zmienia się przebieg od małych do dużych prędkości - przy małych jest schodkowy i w miarę wzrostu staje się prawie idealną sinusoidą mimo że sygnały sterujące są idealnie prostokątne

bardzo ważne podczas budowy mostków jest zapewnienie czasu martwego pomiędzy kolejnymi "krokami" po to żeby stany na bramkach tranzystorów mogły się ustabilizować, bramki tranzystorów mocy działają jak kondensator potrzebują czasu na załączenie i wyłączenie prądu jeśli tego nie zapewnimy może być zwarcie w mostku

w swoim układzie zasiliłem wirnik bezpośrednio z trafa 12V i wyprostowaniu
 
 
Marucha79
[Usunięty]

Wysłany: Sob 14 Lut, 2009   

Ten podstawowy schemat wygląda nieskomplikowanie i z tego powodu układ byłby dobrym kandydatem na sterownik do naszych potrzeb.



Tylko stosowanie mosfetów typu P jest problematyczne, bo z dostępnych i względnie tanich na duże prądy jest np. irf4905, ale to raptem 74A na zimno i 52A na gorąco, trzeba by je łączyć równolegle. Znowu żeby zastosować mosfety N trzeba skomplikować sterowanie:





A tak wygląda sterowanie górnych n-mosfetów z noty aplikacyjnej dla silnika 1HP, wychodzi na to że układ 1000A pełni taką rolę jak pokazany wyżej układ podbicia napięcia.



Tak czy inaczej oględnie licząc koszt wykonania takiego sterownika nie powinien przekroczyć 150 zł (MC33035 i MC33039 to jakieś 30zł, tranzystory mocy 25-30zł przy n-mosfetach).
 
 
rarek 
dyrektor


Wiek: 50
Dołączył: 24 Paź 2008
Posty: 476
Skąd: Ozorków
Wysłany: Sob 14 Lut, 2009   

może się przyda
pozdrawiam

JAK MOŻNA DODAĆ ZAŁĄCZNIK?!

http://rarek.webpark.pl/sterowaniebldc.zip
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Sob 14 Lut, 2009   

Kliknij na "odpowiedz" i tam masz "dodaj załącznik" :)
 
 
rarek 
dyrektor


Wiek: 50
Dołączył: 24 Paź 2008
Posty: 476
Skąd: Ozorków
Wysłany: Sob 14 Lut, 2009   

Cytat:
Kliknij na "odpowiedz" i tam masz "dodaj załącznik"

to pod opera chyba nie działa robiłemm kilka razy j.w. i nie działało zamieściłem więc link
pozdrawiam
_________________
24S LiFePO4 30Ah; 66s2p NiMH 6,5Ah;
26s2p 53Ah lipol; 26s54p 2,2Ah Li-ion;
http://egear.pl
 
 
Marucha79
[Usunięty]

Wysłany: Sob 14 Lut, 2009   

http://kener.elektr.polsl.pl/elipsa.php sterowanie BLDC w Elipsie. Może jednak warto zastosować tego nieszczęsnego IR2130 :???:
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group