ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Reset BMS
Autor Wiadomość
borsuk 
prezes



Pomógł: 25 razy
Dołączył: 12 Wrz 2011
Posty: 687
Skąd: Sudety
Wysłany: Śro 02 Sie, 2017   

zeeltom napisał/a:
Rozumiem, że każdy użytkownik otwiera obudowę urządzenia i sprawdza, co w środku siedzi, zanim włączy to do prądu.

Chyba po to jest forum, żeby nie musiał tego robić. Ty się dobrze ostatnio czujesz? :roll:
_________________
Mój rower: BBS02B
 
 
Mobil 
prezes


Pomógł: 5 razy
Wiek: 104
Dołączył: 21 Wrz 2015
Posty: 656
Wysłany: Śro 02 Sie, 2017   

Zeeltom, wyluzuj. To jest elektronika rodem z chin, tam fizyka działa inaczej i iskry powstają nawet bez prądu :razz:
A tak na serio zrób test, podłącz sobie "reset" bez opornika i zdaj relacje a dzięki temu oświecisz calą ciemną mase na forum (w tym mnie) i będziemy dzięki temu robić po Twojemu :smile: Stawiam piwo (albo na piwo :wink: )
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Śro 02 Sie, 2017   

Dobrze się czuję, tylko wkurza mnie gadanie o dupie Maryni bez żadnych dowodów.
Czasem zdarzyło mi się rozbierać różne ładowarki, ale zazwyczaj to była kwestia bezpiecznika, zwartych przewodów, lub napuchniętych elektrolitów. Skoro piszesz, że są tam 3 potencjometry w ładowarkach chińskich (których ja nie widziałem w żadnej dedykowanej do napięcia ładowarce) do regulacji parametrów, to czemu nie sprzedaje się jednej uniwersalnej ładowarki do ustawienia przez użytkownika?
Pomińmy sprawę potencjometrów w ładowarkach, pytam się o BMS i jego reset, a nie o ładowarki. Jeszcze mnie nikt nie przekonał, że opornik w resecie jest niezbędny. To co piszecie, to tylko teoria, która z praktyką ma niewiele wspólnego. Skąd ma się brać ta potężna iskra, która ma uszkadzać przycisk reset przy zwieraniu akumulatora o tym samym potencjale?
Borsuk, pierwsze upomnienie. Mój stan zdrowia jest OK.
Sprawdzę te napięcie między -B i -C, ale w tej chwili wszystkie akumulatory mam naładowane.
Muszę je jakoś rozładować do odcięcia.
 
 
Mobil 
prezes


Pomógł: 5 razy
Wiek: 104
Dołączył: 21 Wrz 2015
Posty: 656
Wysłany: Śro 02 Sie, 2017   

zeeltom napisał/a:
Skoro piszesz, że są tam 3 potencjometry w ładowarkach chińskich (których ja nie widziałem w żadnej dedykowanej do napięcia ładowarce) do regulacji parametrów, to czemu nie sprzedaje się jednej uniwersalnej ładowarki do ustawienia przez użytkownika?

Bo jak się źle zakręci to ładowarka robi pstryk i nie ładuje :razz: Jeden na pewno ustala napięcie i sobie możesz obniżyć,
 
 
Eryk1000 
szef


Pomógł: 25 razy
Wiek: 40
Dołączył: 22 Lis 2013
Posty: 1119
Skąd: Wadowice
Wysłany: Śro 02 Sie, 2017   

Zeeltom ale przecież Ci pisałem już w tym wątku kiedy będzie iska a kiedy nie ;) Jeżeli masz oddzielne porty ładowania i rozładowania nie powinno być iskry, chyba że masz zwarcie w instalacji :twisted: W BMsie z wspólnym portem ładowania i rozładowania rezystor jest niezbędny gdyż ładuje się sterownik i wszystko co jest podpięte pod wspólny port. Z racji np owego zwarcia w instalacji albo BMSa z wspólnym porem proponuje stosować, dodać rezystor. To tylko pare groszy. Lepiej jak rezystor się sfajczy/zagrzeje niż kable, przycisk wylecą z hukiem z obudowy :D Ma to sen? myślę że ma
_________________
Jeżdżę na :

E-Giant Terrago

Viking Power 6000W +
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Śro 02 Sie, 2017   

Od pierwszego posta pytam się o spinanie wejścia ładowania. A teorii w międzyczasie namnożyło się dużo ;) I jeszcze pretensje do mnie, że się dopytuję ;)
 
 
tkoko 
prezes


Pomógł: 19 razy
Dołączył: 26 Lut 2015
Posty: 684
Skąd: Czechowice-Dz
Wysłany: Czw 03 Sie, 2017   

zeeltom napisał/a:
Od pierwszego posta pytam się o spinanie wejścia ładowania. A teorii w międzyczasie namnożyło się dużo ;) I jeszcze pretensje do mnie, że się dopytuję ;)


Zeeltom mosfety z tego co mi wiadomo (w przeciwieństwie do zwykłych tranzystorów), są wyjątkowo czułe na wszelkie przepięcia nawet elektrostatyczne (dotknięcie nieuziemioną ręką). Dodatkowo w czym przeszkadza Ci opornik, kosztuje grosze, nie zajmuje miejsca i nawet jeżeli nie pomoże to na pewno nie zaszkodzi :wink:
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Czw 03 Sie, 2017   

Taki opornik można ładować wszędzie, bo, a nuż będzie przepięcie i coś nawali? Tylko, że ja nie widzę powodu do występowania iskry w moim omawianym przypadku. Nie chodzi o te 50 groszy, tylko o sam fakt. Spokojnie. Rozładuję jeden z pakietów, które posiadam i sprawdzę napięcia dla resetu. Po co dawać opornik, który nic nie zmieni? Wychodzę z założenia, że im mniej elementów w układzie, tym układ jest bardziej niezawodny. Z tym chyba się każdy zgodzi. Sprawdził ktokolwiek te potencjały po wyłączeniu BMS, czy piszecie tylko teoretycznie?
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Pią 04 Sie, 2017   

Tomku, uparty jesteś... Przyjmij do wiadomości że uszkodzenia BMS nie są wcale rzadkością. Uszkadza się nawet z tak blachego powodu jak kolejność włączania kabli - nie mylić z odwrotną polaryzacja. To zawieranie nie jest zalecane przez żadnego chyba producenta, tym bardziej że są tam dwa mosfety i stany nieustalone jeśli chodzi o różnicę napięć. Uszkodzenia występują też wewnątrz części balansujacej, zatem im mniej sztuczek tym bezpieczniej. A takie zwieranie pod napięciem jest 'sztuczka uda się/ nie uda.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Pią 04 Sie, 2017   

No, jestem uparty, aż mi to ktoś sensownie wytłumaczy ;) Nie pierwszy chyba raz na forum, kto mnie zna, wie, że się szybko nie poddaję ;) Nie żebym się kłócił, bo nie o to chodzi.
Czytam, że w BMS nie daje się żadnych bezpieczników, a tu ktoś wprowadza temat, że trzeba się zabezpieczyć opornikiem, przed zwarciem samym z sobą. Każde urządzenie wpinane do prądu można zabezpieczyć opornikiem, by nie iskrzyło. Ale gdzie to się daje? Rozumiem jeszcze włączenie kontrolera do zasilania, bo, wiadomo, że ładuje się wtedy kondensator o dużej pojemności. Podłączam od lat, strzela iskra na złączce, ale nic złego, poza tym, się nie dzieje. W końcu, ile podłącza się sterowników bezpośrednio do zasilania codziennie? Zazwyczaj jest dodatkowa stacyjka nisko prądowa, która nie iskrzy. Nie mam jeszcze rozładowanego lita, który bym sprawdził. Przyjdzie czas i na to ;)
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Śro 11 Kwi, 2018   

No i w praktyce okazalo się ze spięte dwa pakiety, resetowanie BMS uszkodzilo przynajmniej 1 pakiet a i wg mnie BMS-(y) są również niesprawne.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
Arbiter 
Administrator
Założyciel forum, administrator


Pomógł: 3 razy
Dołączył: 11 Lut 2006
Posty: 936
Skąd: Warszawa
Wysłany: Śro 11 Kwi, 2018   

Wojtek, podłączyłeś i padło? Na czym polega uszkodzenie pakietu?
 
 
wibi 
szef


Pomógł: 42 razy
Dołączył: 23 Sie 2014
Posty: 1072
Skąd: Śląsk
Wysłany: Śro 11 Kwi, 2018   

Przeczytałem cały temat i nie bardzo kumam o co chodzi.Wiem, że blokują się "trwale" BMSy aktywne czyli te z procesorem (lub dedykowanym układem typu "bq" lub podobnym bo zapisują to w pamięci i pomaga albo nowa bateria albo wyrównanie napięć na celach),uszkadzają BMSy pół-aktywne zbudowane z małych (max.4 cele) 16 nóżkowych układzików (jest kilka typów np.8204,8254) które "zabija" jak sądzę zbyt duży prąd wyrównawczy między celami i są BMSy bierne (to te najbardziej popularne) które blokują trwale jedynie gdy napięcie którejś z celi przekracza znacznie 100-200mV (ale samoczynnie się odblokowują gdy napięcie "wadliwej" celi się podniesie lub po odłączeniu i ponownym włączeniu baterii. Podawanie "minusa" baterii na wejście "charge" BMSa nie powinno nic zmienić w zablokowanym BMSie gdyż to "odstające" napięcie na uszkodzonej bądź słabej celi zablokowało BMS
 
 
madejp 
dyrektor


Pomógł: 21 razy
Dołączył: 19 Paź 2015
Posty: 417
Skąd: Kraków
Wysłany: Czw 12 Kwi, 2018   

Aktywny BMS to nie BMS z procesorem, a BMS balansujący przez doładowanie słabej celi prądem z pozostałych.
I ani aktywność BMS'a ani posiadanie procesora nie determinują "blokowalności" BMS'a, np. spotykane tu na forum BMSy z BT, mają procesor a nie blokują się trwale. Blokują się BMSy firmowych rowerów. Pewnie głównie ze względów marketingowych, aby nie widzieć nagłówków "Zapalił się rower firmy XYZ", (bo dziennikarze raczej nie wnikają w szczegóły, że ktoś przerabiał baterie), ale "walor" ekonomiczny tego rozwiązania pewnie dodatkowo zachęca firmy do jego stosowania. ;)
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Czw 12 Kwi, 2018   

Arbiter napisał/a:
Wojtek, podłączyłeś i padło? Na czym polega uszkodzenie pakietu?

Ja, nie...
Moj wpis mial jedynie na celu przestrogę aby nie 'kopiowac' pomysłów na reset BMS, polegajacy na zwieraniu Mosfetow WYJSCIOWYCH lub WYJSCIOWYCH. Nadto ponieważ w znanym mi z opisu przypadku, eksploatowano 2 pakiety, zwarte ze soba na WYJSCIU, w celu powiekszenia pojemnosci i wydajnosci, to całość pomyslu uważam za niepoprawny, nieprzewidywalny i groźny dla ogniw i BMS-a. Wynika to nie tylko z doswiadczenia ale z analizy szczątkowych schematow BMS.
Poniżej szkic typowego analogowego BMS-a, który (myślę) wyjaśnia dlaczego takich sztuczek nalezy unikać.

BMS-schemat-typ-MOsfet..jPG
Pobierz Plik ściągnięto 314 raz(y) 43,19 KB

_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group