|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
Przesunięty przez: Nostusek Sob 07 Gru, 2013 |
Magic Pie kit do samodzielnego montażu. |
Autor |
Wiadomość |
Jacek
początkujący
Dołączył: 26 Kwi 2010 Posty: 34 Skąd: Alberta ,Kanada
|
Wysłany: Sob 03 Lip, 2010
|
|
|
U mnie na razie działa , ale można np. zapytać sprzedawcę chociaż może niewiele wiedzieć na ten temat jeżeli nie jest producentem. |
Ostatnio zmieniony przez Jacek Nie 04 Lip, 2010, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
|
tomson
prezes TOMSON
Pomógł: 4 razy Wiek: 47 Dołączył: 15 Lut 2009 Posty: 649 Skąd: Otwock_EŁK
|
Wysłany: Sob 03 Lip, 2010
|
|
|
Te mierniki modelarskie pomiar prądu mają realizowane na rezystorze pomiarowym ( pośrednia metoda pomiaru prądu) no raczej niezabardzo.No chyba że ma pomiar różnicowy to wtedy będzie działać. Głównie aby nie przekroczyć napięcia zasilania.
Do zeeltom Ładowarki do akku LiFe czy Lion czy Lipo modelarskie nie mają napięcia wyższego niż napięcia max na ogniwo.Takie poniesienia napięcia na ogniwo o 0.1V na celę to jest ubijanie ogniwa a nie mówiąc już o 1V.Jak dobrze pamiętam tolerancja napięcia ładowania dla Lion i pochodnych to poniżej 0.1% Charakterystyka ładowania ogniw jonowych jest dwuetapowa w początkowej fazie jest CC (stało prądowa) a w końcowej CV (stało napięciowa ) i proces ładowania jest przerwany jak prąd ładowania w wazie stało napięciowej spadnie do 1/10 prądu nominalnego w fazie stało prądowej.
Do Jacek
Jak masz baterie złożoną z 12 cel szeregowo to proponuje kupić modelarski balancer do wyrównywania napięcia na poszczególnych celach a jak masz szeregowo równolegle to wyrównaj sobie napięcie podczas ładowania z balacerem i dopiero je ponownie spakietuj.
Coś takiego proponuję balancer
Ogniwa LiFePO4 i jonowe inne praktycznie tylko raz można rozładować poniżej napięcia nominalnego co kończy się ich zgonem. |
_________________ pozdr
Tomek |
|
|
|
|
sobolu [Usunięty]
|
Wysłany: Sob 03 Lip, 2010
|
|
|
tomson napisał/a: |
Do zeeltom Ładowarki do akku LiFe czy Lion czy Lipo modelarskie nie mają napięcia wyższego niż napięcia max na ogniwo.Takie poniesienia napięcia na ogniwo o 0.1V na celę to jest ubijanie ogniwa a nie mówiąc już o 1V.Jak dobrze pamiętam tolerancja napięcia ładowania dla Lion i pochodnych to poniżej 0.1% Charakterystyka ładowania ogniw jonowych jest dwuetapowa w początkowej fazie jest CC (stało prądowa) a w końcowej CV (stało napięciowa ) i proces ładowania jest przerwany jak prąd ładowania w wazie stało napięciowej spadnie do 1/10 prądu nominalnego w fazie stało prądowej.
|
To nie do końca tak jest. CC oznacza stałe natężenie ale niekoniecznie stałe napięcie w pierwszej fazie ładowania.
Napiecie źródła ładowania może być wieksze (i to dużo) niż 4,2V, ważne żeby ogniwo nie przekroczyło tego napięcia.
I tak dla przykładu mam przed soba ogniwo li-ion 3,7@4,4Ah znamionowo. Rozładowane jest do 3,7V. Ładując je prądem 4,2V, pobiera ono 0,65A, a samo ogniwo ma 3,96v. Gdy zwiększe napiecie ładowania do 4,7V, prąd ładowania wzrośnie do 1,6A a napiecie na ogniwie wyniesie 4,2V. Oczywiście przy ładowaniu napieciem 4,7V trzeba ciągle mierzyć napięcie na ogniwie i nieustannie zmniejszać napięcie ładowania tak, aby napięcie na ogniwie nie przekroczyło nigdy 4,2V.
Gdybyśmy zawsze ładowali ogniwo prądem 4,2V to nie bylibyśmy w stanie ładować go prądami rzędu 5-10C.
Naturalnie możemy ogniwo ładować prądem 4,2V od początku, jest to jak najbardziej poprawne, a czas ładowania wtedy to standardowo 3h.
A123 ładowałem przy jakiś 5V jak dobrze pamiętam (na życzenie sprawdze) ale napięcie na ogniwie nigdy nie przekraczało 3,6V co dawało prądy ładowania rzędu 2-3C |
|
|
|
|
tomson
prezes TOMSON
Pomógł: 4 razy Wiek: 47 Dołączył: 15 Lut 2009 Posty: 649 Skąd: Otwock_EŁK
|
Wysłany: Nie 04 Lip, 2010
|
|
|
Do sobolu
W pierwszej fazie ładowania nie pisałem że napięcie jest stałe tylko prąd ale jakoś do tej pory nie zauważyłem na jakimkolwiek typie Lixx żeby napięcie było w pierwszej fazie ładowania większe niż końcowe max.Do Lion i Lipo nie zaleca się prądu ładowania większego niż 1.5C bo to odbija się na ich żywotności. Taką możliwość mają LiFe ale zdecydowanie tylko firmy A123 bo LiFe pozostałe trochę się różnią od tych ogniw składem i budową.
Jeżeli masz akku które w pierwszej fazie ma tak wysokie napięcie to już ono za dobre to nie jest.Podniesienie napięcia o 0.2V powoduje już duży wzrost prądu na ogniwie |
_________________ pozdr
Tomek |
|
|
|
|
sobolu [Usunięty]
|
Wysłany: Nie 04 Lip, 2010
|
|
|
tomson napisał/a: | Do sobolu
W pierwszej fazie ładowania nie pisałem że napięcie jest stałe tylko prąd ale jakoś do tej pory nie zauważyłem na jakimkolwiek typie Lixx żeby napięcie było w pierwszej fazie ładowania większe niż końcowe max. |
I słusznie zauważyłeś, ponieważ te ładowarki zapewne ładują ogniwo poniżej 1C. Powoli i bezpiecznie do celu.
Skoro nie napisałeś, że jest stałe, to jak się kształtuje w pierwszej fazie?
tomson napisał/a: |
Do Lion i Lipo nie zaleca się prądu ładowania większego niż 1.5C bo to odbija się na ich żywotności. |
Powiedz to modelarzom. Dobre li-po standardowo można ładować nawet 5C, tego nie osiągniesz przy 4,2V na źródle ładowania.
tomson napisał/a: |
Taką możliwość mają LiFe ale zdecydowanie tylko firmy A123 bo LiFe pozostałe trochę się różnią od tych ogniw składem i budową. | Wszystko się zgadza, toteż właśnie o A123 wspomniałem
tomson napisał/a: |
Jeżeli masz akku które w pierwszej fazie ma tak wysokie napięcie to już ono za dobre to nie jest. |
Ma ok 4-4,1V kontroluje to manualnie stąd ten margines na reakcję.
tomson napisał/a: |
Podniesienie napięcia o 0.2V powoduje już duży wzrost prądu na ogniwie |
Zależy od ogniwa. Jak napisałem w przykładzie wyżej, przy podniesieniu o 0.25V ogniwo bierze 0.65A więc 0,14C. Ale moje ogniwa już przy zakupie te ogniwa miały 80% pojemności nominału. Niemniej jednak ładując je w taki sposób jak opisałem, przez kilkadziesiąt cykli, nie straciły znacząco swojej pojemności. |
|
|
|
|
tomson
prezes TOMSON
Pomógł: 4 razy Wiek: 47 Dołączył: 15 Lut 2009 Posty: 649 Skąd: Otwock_EŁK
|
Wysłany: Nie 04 Lip, 2010
|
|
|
Do sobolu
No ja swoich akku do modeli tak nie katuję tylko żeby czas oszczędzić ładuję swoje A123 przez balacer 3 pakiety 4 ogniwowe w szeregu prądem 2.5A.
A prąd jaki z nich pobieram to do 60A |
_________________ pozdr
Tomek |
|
|
|
|
Zbyszek Kopeć
szef
Pomógł: 4 razy Dołączył: 15 Paź 2006 Posty: 3284 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: Nie 04 Lip, 2010
|
|
|
Ładowarka przy końcowym napięciu musi mieć 4,23V lub 3,65V albo inne zalecane przez producenta. Ona musi też wydać odpowiedni prąd przy tym napięciu, ten prąd po osiągnięciu szczytowego napięcia będzie spadał do zera amper (charakterystyka ładowarki). |
_________________ EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl |
|
|
|
|
sobolu [Usunięty]
|
Wysłany: Nie 04 Lip, 2010
|
|
|
Zbyszek Kopeć napisał/a: | Ładowarka przy końcowym napięciu musi mieć 4,23V lub 3,65V albo inne zalecane przez producenta. |
Wszyscy jak tu siedzimy się z tym zgadzamy
Zbyszek Kopeć napisał/a: |
Ona musi też wydać odpowiedni prąd przy tym napięciu, ten prąd po osiągnięciu szczytowego napięcia będzie spadał do zera amper (charakterystyka ładowarki). |
Ja bym powiedział, że pod koniec to raczej ogniwo pobiera "odpowiedni" prąd, niż ładowarka go wydaje, a ładowarka pilnuje tylko kiedy prąd spadnie do zadanej wartości. |
|
|
|
|
Zbyszek Kopeć
szef
Pomógł: 4 razy Dołączył: 15 Paź 2006 Posty: 3284 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: Nie 04 Lip, 2010
|
|
|
Prawda, ale napięcie ładowarki nie może być wyższe niż przewiduje producent ogniw (ona musi mieć odpowiednią wydajność prądową i prawidłową automatykę). |
_________________ EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl |
|
|
|
|
sobolu [Usunięty]
|
Wysłany: Nie 04 Lip, 2010
|
|
|
Zgadza się, jeśli zadamy odpowiedni max prąd na początku to ładowarka ma go pilnować, a pod koniec nawet to nie jest potrzebne bo prąd spada sam do zera |
|
|
|
|
sobolu [Usunięty]
|
Wysłany: Czw 08 Lip, 2010
|
|
|
Ciekawostka od tematu.
Wczoraj ładowałem pakiet trzech sztuk A123 (9,9V@2,3Ah znamionowo). Bez balansera napięciem 10,8 tak, by było 3,6 na celę po zakończeniu ładowania. Przez pomyłke podpiąłem tylko 2 cele pod to napięcie. Po kilku minutach na tych celach, po odłączeniu ładowania były 4,0V na kazde ogniwo. Ogniwa nawet sie nie zagrzały. Wieczorem ładowałem je ponownie i wyglądają na sprawne . Niewątpię, że nadszarpnąłem ich zdrowie, ale ogólnie twarde bestie |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|