ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: tas
Sob 07 Gru, 2013
Napęd elektryczny w samochodach
Autor Wiadomość
sanczo
[Usunięty]

  Wysłany: Śro 26 Maj, 2010   Napęd elektryczny w samochodach

Witam wszystkich serdecznie,

Obecnie jestem zainteresowany budową samochodu elektrycznego, lub przeróbką forda Ka na EV. Czy mają Państwo może jakieś artykuły w których znalazł bym schematy elektryczne połączeń silnika (silników) oraz sposoby sterowania. Chciałbym zebrać wszystkie informacje o sposobach połączeń silnika (silników) i sterowaniu aby wybrać najlepsze rozwiązanie dla mojego forda.
 
 
tomasz_kombi 
prezes
amator



Pomógł: 14 razy
Dołączył: 05 Lis 2009
Posty: 810
Skąd: Zagłębie
Wysłany: Śro 26 Maj, 2010   

Proponowałbym zacząć od głębszej lektury niniejszego forum.
Znajduje się tutaj naprawdę dużo użytecznych informacji.

Jedna (z wielu !!!) stron gdzie można również co nieco się dowiedzieć: http://www.autoelektryczne.com/opis.htm
 
 
sanczo
[Usunięty]

Wysłany: Czw 27 Maj, 2010   

czytałem :-)

Interesują mnie jednak napędy gdzie nie są używane silniki prądu stałego i silniki indukcyjne
 
 
tomasz_kombi 
prezes
amator



Pomógł: 14 razy
Dołączył: 05 Lis 2009
Posty: 810
Skąd: Zagłębie
Wysłany: Czw 27 Maj, 2010   

sanczo napisał/a:
Interesują mnie jednak napędy gdzie nie są używane silniki prądu stałego i silniki indukcyjne


To jakie Cię interesują ?
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Czw 27 Maj, 2010   

Może jonowe? ;)
 
 
sanczo
[Usunięty]

Wysłany: Pią 28 Maj, 2010   

Heh, widzę swój błąd:-) nie interesują mnie silniki komutatorowe prądu stałego oraz silniki indukcyjne.

Interesują mnie silniki bezszczotkowe o trapezoidalnej i sinusoidalnej sile elektromotorycznej (BLDC, PMSM) oraz silniki reluktancyjne :mrgreen:

heh, może przesadzam:-) no ale tymi silnikami jestem zainteresowany oraz sposobami ich zasilania i sterowania:-)
 
 
tomasz_kombi 
prezes
amator



Pomógł: 14 razy
Dołączył: 05 Lis 2009
Posty: 810
Skąd: Zagłębie
Wysłany: Pią 28 Maj, 2010   

Cóż.
Wydaje mi się, że jest tego trochę mniej niż przy rozwiązaniach ze szczotkami.
Sporo kontrolerów jest np tutaj
Tutaj mały silniczek
Niestety jest za mały (za słaby) do samochodu. Nadaje się raczej do jednośladu (BTW za jakiś czas będę miał coś podobnego za mniejsze pieniądze ;) ).

Generalnie uważam, że dla lokalizacji i sposobu montażu w pojeździe nie ma większego znaczenia jaki silnik wybierzesz.
W każdym przypadku będzie do rozwiązania problem przeniesienia napędu na koła (adaptacja). Do danego silnika musisz zastosować odpowiedni sterownik i tyle.
Źródło zasilania (akumulatory), sposób ładowania (prostownik), system wspomagania hamulców* i układu kierowniczego będą każdorazowo takie same.

Chyba, że chodzi Ci o szczegóły sterowania bo chcesz zbudować własny kontroler ???

*) chyba, że przymierzasz się do budowy pojazdu z czterema silnikami (w kołach) to wówczas system hamowania może być bardziej zaawansowany :)
 
 
sanczo
[Usunięty]

Wysłany: Pią 28 Maj, 2010   

Mój pomysł to użycie dwóch silników bezszczotkowych z elektronicznym dyferencjałem. Dwa kontrolery dwa silniki (dwie skrzynie biegów? sterowane jednocześnie?) nad tym sie zastanawiam... Do tego sama instalacja elektryczna, jakby miala wygladac gdzie jakie bezpieczkniki potrzebne... jaki procesor do sterowania takich dwóch kontrolerów... tak się zastanawiałem czy ktoś coś takiego robił... podobne układ który opisałem stosuje się obecnie w najnowszych konstrukcjach EV.
Oczywiście to pewnie są chronione informacje przez korporacje które pracują nad najlepszymi rozwiązaniami- ale może ktoś się już kiedyś natknął na coś podobnego do tego rozwiązania?
 
 
mir11
[Usunięty]

Wysłany: Pią 28 Maj, 2010   

Nikt nie zasdtanawiał się na silnikami w kole?
Najprostsze zastosowanie
Do małego samochodu powinno wystarczyć
http://www.kellycontrolle...products_id=464
 
 
tomasz_kombi 
prezes
amator



Pomógł: 14 razy
Dołączył: 05 Lis 2009
Posty: 810
Skąd: Zagłębie
Wysłany: Pią 28 Maj, 2010   

mir11 napisał/a:
Nikt nie zasdtanawiał się na silnikami w kole?


Na tej stronie są nawet gotowe zestawy (dwa silniki + kontrolery + osprzęt ... ).

Ja jednak zawsze się zastanawiałem jak będzie z wymianą opon z letnich na zimowe i ich wyważeniem w polskich warsztatach wulkanizacyjnych ????

Ponadto uważam, że najlepsze są rozwiązania maksymalnie proste.
Mam tutaj na myśli podmianę jednego (spalinowego) silnika na drugi (elektryczny) bez ingerencji w układ przeniesienia napędu i/lub zawieszenia.

Oczywiście wstawienie silników w koła daje m.in. większe możliwości upchnięcia akumulatorów tylko jakim kosztem ????
 
 
Zbyszek Kopeć 
szef


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 3284
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Pią 28 Maj, 2010   

Już któryś raz się powtórzę.
Silniki w kole nie mają sprawności i albo są bardzo, bardzo drogie, albo nadają się tylko do stosunkowo wolnej trakcji; inna sprawa, to zarejestrować takie autko z wheelmotor (bezpieczeństwo), chociaż z tymi najdroższymi się to da zrobić.
Inne BLDC w normalniejszej cenie nie mają sprawności.
Do napędu auta są najlepsze silniki DC z magnesami trwałymi, które dają możliwość przejechania autem za średnio 2,50zł/100km (tankowanie w taryfie nocnej).

Roadster TESLA ma daleko do takich efektów.
_________________
EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl
 
 
sanczo
[Usunięty]

Wysłany: Pią 28 Maj, 2010   

SIlniki BLDC nie mają sprawności????

a silniki DC komutatorowe mają większą sprawność???

to chyba jakaś pomyłka? prawda
 
 
Zbyszek Kopeć 
szef


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 3284
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Pią 28 Maj, 2010   

Poczytaj to FORUM, tu jest już wiele o tym.
Ja analizuję dokładnie wszystkie parametry zanim montuję do auta EV.
_________________
EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl
 
 
rarek 
dyrektor


Wiek: 50
Dołączył: 24 Paź 2008
Posty: 476
Skąd: Ozorków
Wysłany: Pią 28 Maj, 2010   

tomasz_kombi napisał/a:
system wspomagania hamulców*
chyba ze masz hamulce ze wzmocnieniem mechanicznym w samych zaciskach eg: maluch

co do motorkow w kole nie jestem zwolennikiem aczkolwiek widzialem takie rozwiazanie (etap prototypu) miesci sie w kolo 13 cali, w korpusie zawarty jest kontroler
+ cala przestrzen auta do dyspozycji (rowniez jako rownolegly naped do istniejacego)
- potrzebne 2 komplety
_________________
24S LiFePO4 30Ah; 66s2p NiMH 6,5Ah;
26s2p 53Ah lipol; 26s54p 2,2Ah Li-ion;
http://egear.pl
 
 
tomasz_kombi 
prezes
amator



Pomógł: 14 razy
Dołączył: 05 Lis 2009
Posty: 810
Skąd: Zagłębie
Wysłany: Sob 29 Maj, 2010   

rarek napisał/a:
chyba ze masz hamulce ze wzmocnieniem mechanicznym w samych zaciskach eg: maluch


100% racja.
Z tym, że kolega w pierwszym poście wspominał coś o Fordzie Ka.
Niestety większość samochodów ma wspomaganie hydrauliczne co trochę komplikuje i podraża konwersję.
Pozostaje mieć nadzieję na umasowienie produkcji tego typu podzespołów (napędzanych elektrycznie) i spadek ceny (oraz wzrost dostępności).
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group