|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
Żel GreenSaver vs popularne Li-Iony |
Autor |
Wiadomość |
tkoko
prezes
Pomógł: 19 razy Dołączył: 26 Lut 2015 Posty: 684 Skąd: Czechowice-Dz
|
Wysłany: Śro 20 Kwi, 2016 Żel GreenSaver vs popularne Li-Iony
|
|
|
Żele kontra Li-Iony
W nawiazaniu do
zeeltom napisał/a: | ....Sam jeżdżę na żelach od lat i żadne sugestie, że są do bani, że ciężkie, że mało cykli, jakoś do mnie nie przemawiają Da się jeździć na żelach, przy typowych prędkościach dla rowerka elektrycznego, przez rozsądny czas i rozsądne pieniądze. Tylko trzeba kupować żele od firm o sprawdzonej renomie. Przez 3 lata da się spokojnie jeździć na akumulatorach za 300 zł a nie za 1500 |
Wiem że da się jeździć na żelach bez problemu i nie zamierzam zmieniać Twoich upodobań. Pozwolę sobie jednak zestawić parametry najlepszych znanych Tobie akumulatorów GreenSaver (dedykowanych zresztą do "Electric Vehicle"), z popularnymi/przecietnymi Li-Ionami. Wszystki porównania są z fabrycznych datasheet'ów (w załącznikach). Do praktycznego porównania posłużą rowerki Trendline które masz również.
Na początek prosta tabela, po lewej GreenSaver, po prawej Li-Ion
Pierwsza pozycja; faktyczna pojemność obu rodzajów baterii przy prądach; 0.2C, 1C, 3C, co dla baterii 10Ah/24V, daje prądy; 2A (50 Watt), 10A (240 Watt), 30A (720 Watt)
Jak widać żel przy prądzie 0.2C ma ~20% spadek pojemności, przy prądzie 1C jest to już ~30% pojemności, przy 3C jest to już 50% pojemności!!! (obliczone z tabeli Discharce 3CA) - dla porównania Li-Ion ma tylko 5% sadek pojemności i to przy 5C!
Druga pozycja; zalecane parametry ładowania. Jak widać z tabeli, GreenSaver ma bardziej restrykcyjne parametry ładowania niż Li-Ion który ma tylko zalecane nie przekraczanie napięcia granicznego 4.2V!!!
Trzecia pozycja; porównanie zasięgów; 0.2C żel - 5godz / Li-Ion -5godz, 1C żel - 40min / Li-Ion 55min, 3C żel - 10min / Li-Ion 20min.
Czwarta pozycja; "magiczna" liczba cykli ładowania. Dla 100% rozładowań GreenSaver ma ~300 cykli i to dla 60% pojemności akumulatora, Li-Ion ma 500 cykli dla ~80% pojemności akumulatora przy prądzie 2C.
o różnicy w wadze i wymiarach obu rodzajów baterii nie wspomnę.
Waga rowerków z bateriami to ~23Kg
A teraz praktyczne porównanie kosztów baterii na bazie wspomnianych Trendline.
GreenSaver 10Ah/24V 240Wh, waga zapewne 8kg, z obudową prawie 9 - przyjmijmy 2 x 150zł
moja 11Ah/28.8V 320Wh waga z obudową 2.85kg, bez obudowy 2kg (40 nowych baterii Samsunga 10A, w pakiecie 8S5P) 350zł (z przesyłką).
Taką baterię możesz już używać dokładnie tak samo jak swoje żele, czyli montujesz wskażnik napięcia na najsłabszej S'ce patrzysz by napiecie nie schodziło poniżej 3V i masz dokładnie to samo co przy żelach. Przy ładowaniu pakietu jest większy kłopot gdyż potrzebujesz balancery (omezowace) aby nie przeładować ogniwa. Ponieważ znasz podstawy elektroniki zlutowanie tego układu z gotowych elementów nie powinien być dla Ciebie problemem.
Dla pełnego zabezpieczenia baterii użyłem BMS'a (~80zł). Bateria jest ładowana z ładowarki 36V (Li-Ion) poprzez ~10 diod (~10zł) wymuszajacych spadek napięcia na wtyczce do max 33.6V.
Całość jeżdzi powyżej 30Km/godz.
Mam też drugi Trendline (żony) z baterią 7.8Ah/36V 280Wh, waga 1.65kg. Ten już jeździ podobnie do oryginału gdyż jest wymieniony silnik na 36V.
Cena nowej oryginalnej baterii z BMS'em to 500zł
Różnica w cenie ładowarek z magmy to 20zł (do żeli ~50zł, do Li-Ion ~70zł)
Na koniec porównanie cenowe tych 3 baterii
GreenSaver - 300zł / 240Wh = 1.25zł/Wh dla 0.2C, 1.66zł/Wh dla 1C, 2.15zł/Wh dla 3C
moja - 440zł / 320Wh = 1.37zł/Wh
żony - 500zł / 280Wh = 1.8zł/Wh
Jak z powyższego porównania widać już dla typowej mocy 250Watt, ten żel jest w cenie baterii żony (oryginalnej fabrycznej) i pojęcie "drogi Li-Ion" jest względne.
Jedyny plus żeli to fakt że są "standaryzowane" i produkowane przez różnych producentów przez co są w miarę łatwiej dostępne. Dodatkowo rowery w których wymieniasz te baterie są najczęsciej przystosowane do żeli.
Moim zdaniem w rowerach 24V możesz bez problemu zastosować Li-Iony 2 x 4SxP z BMS'ami. Jedyna różnica to rowery będą szybsze i mocniejsze. Dla 36V bateria 10SxP to standard, zamienny z żelami.
ż sanyo-ur18650f-26a.pdf
|
Pobierz Plik ściągnięto 392 raz(y) 311,71 KB |
ż Panasonic18650f.pdf
|
Pobierz Plik ściągnięto 453 raz(y) 530,1 KB |
ż sony us18650v3.pdf
|
Pobierz Plik ściągnięto 308 raz(y) 304,44 KB |
ż samsung icr18650p.pdf
|
Pobierz Plik ściągnięto 277 raz(y) 172,97 KB |
ż greensaver.pdf
|
Pobierz Plik ściągnięto 361 raz(y) 1,04 MB |
|
|
|
|
|
sirgregs
prezes
Pomógł: 24 razy Dołączył: 14 Paź 2015 Posty: 933 Skąd: Łódź
|
Wysłany: Śro 20 Kwi, 2016
|
|
|
Świetna analiza.
Też zaczynałem od żeli ale realna pojemność na poziomie połowy pojemności C20h i gigantyczna masa akumulatorów spowodowała że dawno wymazałem to z pamięci |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Śro 20 Kwi, 2016
|
|
|
Naprawiałem rower 24V.
W miejsce akumulatorów NiCd o napięciu 24V i pojemności 6,5Ah włożyłem dwa żele, w sumie 24V 7Ah.
Biorąc pod uwagę, że dla li-ion jest konieczność stosowania dodatkowego BMS i dedykowanej ładowarki, różnica w cenie jest kolosalna. A ja to dalej upłynniam. I każdy kupujący patrzy na cenę. Prędzej sprzedam rower za 900 zł, niż za 1500 lub więcej. Sam jeżdżę na żelach od lat i jestem ogólnie zadowolony. Nie każdy patrzy na wagę roweru, a zasięg rzędu 40 km każdemu z reguły wystarcza. W moim przypadku nie ma co się bić o li-iony jeśli żele wystarczają moim klientom.
PS, mnie też wystarczają i nie martwię się o każdą celę z osobna. Nie bawię się z pikacze, balansowania i inne sprawy. Coś za coś |
|
|
|
|
atomek1000
szef
Pomógł: 48 razy Dołączył: 08 Lis 2014 Posty: 1902 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Śro 20 Kwi, 2016
|
|
|
Bardzo dobre porównanie. W końcu ktoś zauważył i opisał wszystkie niuanse jakie wchodzą w porównanie żela do li-iona. Największą zaletę li-ion ma właśnie w faktycznej pojemności przy rozładowaniu 1-2C czyli najpopularniejszym dla rowerów.
Nie dość że żel 240Wh waży 8-9 Kg to zazwyczaj odda jedynie 170Wh..co jest lekko śmieszne bo sporo energii marnuje się.
Więc w praktyce jest tak, że kupując mniejszą baterię(mniej Ah) litową zajedziesz dużo dalej niż na żelu o większej pojemności. Lekkie zdziwienie
Cena czyni cuda, ale zadowolony użytkownik to podstawa. |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Czw 21 Kwi, 2016
|
|
|
Żyjemy w (niby) kapitalizmie.
Nie każdy jest bogaczem, żeby w rower kłaść akumulatory po parę tysięcy.
Niektórym wystarczają spokojnie żele za kilkaset złotych, bo tylko na takie ich stać.
Do spokojnej, a nie wyczynowej jazdy, nie potrzeba prądów po kilkadziesiąt amper. Do zwykłego przemieszczania się po ulicy, prąd pobierany osiąga niecałe 10A. Mnie, przy pomiarach, wychodziło od 5 do 7A na jazdę z prędkością 23 km/h. Dla żeli nie jest to jakiś wyczyn i dają radę.
Jak to mówią: są dwie szkoły - falenicka i otwocka.
Młodzi szaleją na rowerach po parę kW i muszą mieć mocne zasilanie, starszym wystarcza zwykła jazda miejska na 250W silniku i żelach na ramie
Nie ma co roztrząsać, co jest lepsze. Dla jednych będą to li-iony za duże pieniądze, dla innych żele, bo są tańsze i prostsze w użytkowaniu. |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Czw 21 Kwi, 2016
|
|
|
zeeltom napisał/a: | . Dla jednych będą to li-iony za duże pieniądze, dla innych żele, bo są tańsze i prostsze w użytkowaniu. |
Duże pieniądze kosztuje pakiet na mocne rowery ale i rower tez jest drogi.
Dla instalacji aku 24 czy 36 V w miejskim rowerku z silnikiem 250 W li-iony są tylko troche droższe ale maja sporo korzysci tj waga, wielkość, zasięg oraz przenośnosc baterii. Konstrukcyjnie mozna to realizować budując pakiety odwzorujace moduly w przybliżeniu 12 V w oparciu o li-lion lub Lipo tak aby serwisowalnosc polegala na wymianie modulu na złączu.
Oczywiscie, ze najtańszy rower, który w całości ma być za kilkaset zl z konieczności 'musi' mieć żele, ale takie za 1-1,5 tys już nie koniecznie. |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Czw 21 Kwi, 2016
|
|
|
W podanym przez ciebie przedziale cenowym, nie widziałem nowego roweru z litami.
Sama bateria do takiego roweru kosztuje około 1000 zł, a gdzie reszta?
Oczywiście, roweru używane można przerabiać, tylko, czy ktoś to kupi za rozsądną cenę wliczając w nią koszty przeróbki i robocizny?
Wejdź na allegro, wpisz "rower elektryczny" w kategorii rowery i ustaw wyświetlanie według popularności.
Najwięcej kupionych (w sumie ponad 100 sztuk), to rowery z aku żelowymi i ceną w okolicach 1600 zł z przesyłką.
Pierwszy li-ion na liście, to zakupiony rower przez 4 osoby i to z ceną 6.700 zł.
Może ciężar żeli i ich parametry nie są, dla niektórych, zachęcające, ale nie każdy chce rower do szaleństw po górach i lesie, a chce przemieszczać się z punktu A do punktu B na nieduże odległości. Na wycieczkę do parku, do niedalekiej pracy, czy po zakupy.
I tych jest najwięcej wśród kupujących. Sam to wiem z doświadczenia
Tych rowerów przeszło przez moje ręce już kilkadziesiąt i nigdy żaden kupujący nie miał mniej, niż 40 - 50 lat. Dlatego ja się nastawiłem na żele. |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Czw 21 Kwi, 2016
|
|
|
zeeltom napisał/a: | W podanym przez ciebie przedziale cenowym, nie widziałem nowego roweru z litami.
Sama bateria do takiego roweru kosztuje około 1000 zł, a gdzie reszta?
Oczywiście, roweru używane można przerabiać, tylko, czy ktoś to kupi za rozsądną cenę wliczając w nią koszty przeróbki i robocizny?
|
To o czym pisałem dotyczyło kosztów, modernizowanego roweru, uzywanego, jako alternatywa zeli. Taki pakiet aku to koszt ok 500 zl. Patrz zresztą na wyceny wyżej @tkoko.
Ja tylko namawiam na rozważanie alternatywy technicznej dla żeli. Bo przeciez problem jest szerszy, duża ilośc niesprawnych elektrycznie rowerów sprowadzanych z zachodniej granicy. To one u nas dominują w sprzedaży a nie nowe 'z salonu' |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Czw 21 Kwi, 2016
|
|
|
Te, sprowadzane prywatnie, mają najczęściej uwalone akumulatory, brak ładowarki i wiele innych rzeczy do naprawy.
Ile sprzedaliście rowerów na litach w cenie około 1000 - 1200 zł, bo ja dobrze ponad 30 sztuk przez parę lat, ale wszystkie na żelach. I wszystkie w stanie technicznym lepszym, niż te fabryczne Wolę puścić jeden za 1000 zł i zarobić na nim symboliczną kwotę, ale widzieć je później na mieście i jadących na nich zadowolonych ludzi
Ale nie będę się kłócił. Każdy sobie rzepkę skrobie |
|
|
|
|
sirgregs
prezes
Pomógł: 24 razy Dołączył: 14 Paź 2015 Posty: 933 Skąd: Łódź
|
Wysłany: Czw 21 Kwi, 2016
|
|
|
Dyskusja nie jest o sprzęcie na którym się zarabia.
Chodzi o właściwości techniczne (i ekonomiczne) i ile świadomy użytkownik modernizujący sprzęt dla siebie będzie musiał za to w totalnym rozliczeniu zapłacić.
Zgodnie z zestawieniem tkoko lixx jest w ogólnym rozrachunku ekonomiczniejszy niż ołów.
Takie są spostrzeżenia użytkowników mających w swojej historii kontakt z różnymi źródłami zasilania.
Mógłbym się pokusić o teorię, że najtaniej to będzie zapiąć 2 akumulatory od matiza. Zasięg super, cena żadna. I wytrzymają minimum 5 lat.
Pomijając powyższą dygresję. Osobiście świadomie wybrałem lipo o bardzo małej pojemności i piórkowej wadze (900 gramów) ale mi to nawet masa silnika w piaście przeszkadza i wolałabym mieć dodatkowo np. 1,5 kg w silniku a nie 5 kg. Zasięg mojej konstrukcji to raptem 13 km bez wspomagania ale do pracy mam 7 km to w zupełności wystarczająco. Nie używam pikaczy, alarmów, bms-ów i całej tej techniki. W pracy ładuje ładowarką modelarską a w domu malutkim zasilaczem przemysłowym MeanWell o wydajności prądowej raptem 2A. Tanio, sprawnie, lekko i przyjemnie. Całkowity koszt przeróbki zawierający koło z silnikiem, sterownik, akumulatory i obie ładowarki to 840 złotych. A tak to wygląda na dzień dzisiejszy:
Wyobrażasz sobie takie coś z żelami? Ja raczej nie. |
|
|
|
|
tkoko
prezes
Pomógł: 19 razy Dołączył: 26 Lut 2015 Posty: 684 Skąd: Czechowice-Dz
|
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Czw 21 Kwi, 2016
|
|
|
Nie widziałem GS 17 Ah, wiec nie wiem. Odpowiednik GS, Toyama żelowa 12V 12 Ah kosztuje nówka 150 zł.
Do proponowanej ceny zapomniałeś dodać cenę dedykowanej ładowarki.
Przecież ja nikogo z was nie zmuszam do kupowania żeli. Stwierdzam tylko na co jest zapotrzebowanie w branży rowerów elektrycznych. |
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Czw 21 Kwi, 2016
|
|
|
Chodzi o to, że nadal są osoby składające rower i pakujące się np 4x 20Ah w żelach.
Po prostu czasem aż szkoda jak ktoś wywala kasę w błoto bo nie jest świadomy co oznaczają żele w rowerze, bo mu się wydaje, że jak kupi pakiet 20Ah za 700zł z ładowarką to dobrze robi. |
_________________ Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG |
|
|
|
|
gienek333
szef
Pomógł: 25 razy Wiek: 55 Dołączył: 26 Kwi 2013 Posty: 1338 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Czw 21 Kwi, 2016
|
|
|
Zostaje jeszcze 2 obieg (dotyczy zarówno żeli jak i li-ion). Jak kupiłem pierwszego melexa bez aku, to na używkach robiłem 4 km. Czasem od czegoś trzeba zacząć. Ja używane żele 7Ah sprzedaję po 15pln. |
_________________ Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu. |
|
|
|
|
bartek24m
dyrektor
Pomógł: 2 razy Dołączył: 13 Lip 2013 Posty: 428 Skąd: Szczecin
|
Wysłany: Czw 21 Kwi, 2016
|
|
|
jezeli zelowe to jak najwieksze i do sterownika max 10A
na wiekszym nawet greensavery szybko siada
moje 2 sezony jeździly w silniku 250w jak zmienilem silnik i sterownik na mocniejszy to po jednym sezonie padly.
jestem na etapie przesiadki na akumulator liion z baterii laptopowych
co o takiej alternatywie sadzicie ?
warto wchodzic w uzywane liiony roznych firm ? |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|