ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Jak obliczyć ile Ah /Wh na postawie parametrów S oraz P
Autor Wiadomość
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Pon 21 Sie, 2017   

JerzyZ napisał/a:

PS Watogodziny "od zawsze" stosuje się w rozliczeniach z dostawcą za energię elektryczną. Dlaczego?

Dlaczego ? Bo napięcie przemienne było o stałej wielkości 220V.
A zasilanie roweru jest w praktyce od 24V fo 100V, więc Wh nie może być jedynym parametrem.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
madejp 
dyrektor


Pomógł: 21 razy
Dołączył: 19 Paź 2015
Posty: 417
Skąd: Kraków
  Wysłany: Wto 22 Sie, 2017   

WojtekErnest napisał/a:

To pewne uproszczenie bo przecież bateria powiedzmy 100S1P oparta o aku 3Ah do roweru się nie nada ale Wh ma niemałą :-) Więc Wh nie może być jedynym technicznym oznaczeniem produktu.
To raczej rodzaj marketingu dla ludnosci...


Oczywiście, że się nie nada, kto chciałby trzymać klejnoty na 400V! :mrgreen:

Ale jeśli chodzi o ampery, to bateria 10S10P będzie mniej więcej to samo dla roweru co podana przez Ciebie.
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Wto 22 Sie, 2017   

madejp napisał/a:

Ale jeśli chodzi o ampery, to bateria 10S10P będzie mniej więcej to samo dla roweru co podana przez Ciebie.

No właśnie będzie miała dokładnie tyle samo Wh ale obie są kompletnie niewymienne a więc nieporównywalne.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Wto 22 Sie, 2017   

Dla mnie Wh zawsze służyły do rozliczania rachunku za prąd, a pojemność akumulatorów zawsze była podawana w Ah. Tworzenie nowych określeń pojemności akumulatorów jest dla mnie bez sensu.
Podstawową jednostką, najczęściej używaną, jest Ah. Chcecie tworzyć przekształcenia podstawowych jednostek na inne, to wolna droga. Na opornikach proponuję podawanie wartości w U/I, lub innych przekształceń podstawowych jednostek. Liczniki można wyskalować w stopach na minutę, a litry cieczy podawać w kubikach. Zawsze przecież można wszystko sobie przeliczyć, tylko po co?
Teoretycznie przykładowy akumulator 100S1P o 100P1S będzie miał te same Wh. Czy jednak jest to ten sam akumulator? Nie mylmy ładunku z pojemnością, choć i to da się przeliczyć.
Jak na razie producenci akumulatorów podają napięcie akumulatora w V i pojemność w Ah.
A Wh są na rachunku za energię elektryczną, a nie na akumulatorze.
 
 
djmarcin56 
prezes


Pomógł: 5 razy
Wiek: 35
Dołączył: 05 Sie 2016
Posty: 522
Skąd: Bydgoszcz
Wysłany: Wto 22 Sie, 2017   

Trochę sprostuję....prąd rozlicza sie w KWh czyli Wh*1000 a nie w Wh i to właśnie KWh to jednostka, pracy, energii i ciepła więc nie tylko opomiarowuje się nią akumulatory. Współczesne baterie co poniektórych w sumie te falcon'owe można już opisywać jako np. 3KWh i już to się łatwiej czyta i zwykłemu śmiertelnikowi mówi, że w takiej baterii zgromadził energie za około 2zł :)

W dobie wszechobecnego marketingu to właśnie Wh stały się coraz popularniejsze bo przy bateriach o różnych napięciach zarówno sprzedawcy jak i klientowi jest łatwiej porównać i wybrać produkt który będzie mu odpowiadał,instalacja 36v i bateria 36v15Ah czy instalacja 48v i bateria 48v 10Ah; 540Wh vs 480Wh
_________________
Zbieram graty do swojej pierwszej konstrukcji ;)
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Wto 22 Sie, 2017   

k, M, G T, to wielokrotności jednostki podstawowej. Podstawą jest jednostka o wartości 1. To samo dotyczy prądów, pojemności, wagi itp.
Z tym porównaniem, to nie do końca prawda. Poza tym, każdy średnio pojętny Polak potrafi sobie przemnożyć dwie liczby przez siebie. Tylko po co to komu? Który typowy kupujący rower będzie wiedział o Wh w akumulatorze. Każdy słyszał o pojemności akumulatorów stosowanych w autach o pojemnościach wyrażanych w Ah, a nie w kWh. Nikt tego nie zrozumie i nie pojmie. Skoro to takie logiczne, te kWh, to czemu producenci akumulatorów tego nie podają? Bo to zwykłemu śmiertelnikowi, nie mającego pojęcia o elektryce, niewiele powie i jeszcze mu zamąci w głowie. Te watogodziny nie określają wcale szybkości roweru na danej baterii, tylko ich ładunek. A ten może być spożytkowany w różny sposób. Dla twojego przykładu trzeba jeszcze podać moc silnika, wielkość kół, prąd maksymalny sterownika i baterii, by mieć jakieś ogólne pojęcie o całym rowerze, a nie tylko o jego baterii.
Tu, na forum, możemy sobie gadać o kWh w pojemności akumulatorów, ale to raczej żargon techniczny stosowany w branży. Równie dobrze możesz wejść na inne fora branżowe, nie mając o nich pojęcia i za cholerę nie zrozumiesz o czym tam piszą.
A ja mam jeszcze inną formę uświadamiania kupującemu pojemność baterii. Po prostu podaję mu maksymalny zasięg roweru i jego maksymalną szybkość i to zwykle wystarcza. Po co mu jakieś Wh?
 
 
madejp 
dyrektor


Pomógł: 21 razy
Dołączył: 19 Paź 2015
Posty: 417
Skąd: Kraków
Wysłany: Wto 22 Sie, 2017   

Jak ktoś Ci powie, że ma baterie 200Wh, to wiesz, że te 15 km spokojnie ma zasięgu, albo że 10W żarówka będzie świeciła przez 20h, ale jak ktoś Ci powie, że ma baterię 10Ah, to nic nie wiesz Jednostką energii jest Jul (J), a 1 Wh to 3600J. Natomiast Ah to jest nic... dopuki ktoś nie poda voltów, jakie bateria ma.

Ale żeby nie zaogniać sporu. Tam gdzie mamy konkretne napięcie i myślimy w kategoria A jakich potrzebujemy, przydaje nam się znać Ah, ale tam, gdzie potrzebujemy konkretnej energii, a napięcie jest mniej istotne, ważne są Wh (albo J). Akurat w rowerze bym powiedział, lepiej myśleć w Wh, bo to określa zasięg, a sterowniki umożliwiają nam pewną dowolność w dobieraniu napięcia baterii. A to powoduje, że te same Ah w dwóch bateriach, które możemy podłączyć do swojego roweru, będą zapewniały różny zasięg.
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Wto 22 Sie, 2017   

Widziałeś takie baterie, gdzie nie ma napisu, ile mają wolt? Każdy akumulator ma podane napięcie i pojemność w Ah. Resztę można sobie przeliczyć.
Jak powiem klientowi, że ma 200 Wh w baterii, to ni cholery nie będzie wiedział o co chodzi. Ani nie będzie wiedział jakie ma zastosować żarówki do oświetlenia, bo mu te 200 Wh nic nie powie na temat napięcia.
Powtórzę, tu na forum możemy sobie gadać slangiem i przeliczać różne wartości, ale dla zwykłego klienta jest to czarna magia i prędzej zrozumie zasięg i szybkość, niż jakieś watogodziny akumulatora.
 
 
esati 
stażysta


Pomógł: 5 razy
Dołączył: 20 Lip 2017
Posty: 195
Skąd: Warszawa
Wysłany: Wto 22 Sie, 2017   

Ciekawe że tesla podaje pojemność akumulatorów w kWh. Na stronie nissan leaf też ma dwie baterie do wyboru 24kWh i 30kWh. Wielu innych producentów tak samo. Czy mógłbyś do nich napisać że mają błąd na stronie i powinni pojemność podawać w Ah?

Dyskusja od początku dotyczy podania samej pojemności - a Ah o samej pojemności nic nie świadczą - jeszcze raz proszę przeczytaj mój post na pierwszej stronie, w którym wyraźnie zaznaczam że do pojemności potrzebne jest jeszcze napięcie - tłumacząc w ten a nie inny sposób osobie początkującej w temacie. Czy uważasz że moje tłumaczenie jest błędne z pierwszego posta? Mam wrażenie że zrobiła się gównoburza o nic a wszyscy i tak wiedzą o co chodzi.
Ostatnio zmieniony przez esati Wto 22 Sie, 2017, w całości zmieniany 4 razy  
 
 
JerzyZ 
Zasłużony dla zlotu EV



Pomógł: 7 razy
Dołączył: 16 Lip 2010
Posty: 794
Skąd: Warszawa - Ursynów
Wysłany: Wto 22 Sie, 2017   

zeeltom napisał/a:
Widziałeś takie baterie, gdzie nie ma napisu, ile mają wolt?
Czy ktoś twierdzi, ze napięcie akumulatora jest zbędne? Oczywiście nie. Natomiast drugi parametr, dotychczas Ah, jest i będzie zastępowany przez Wh, gdyż ich wartość lepiej oddaje pojemność akumulatora. Pożyjemy, zobaczymy!
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Wto 22 Sie, 2017   

I nic więcej nie podają? Ani mocy silnika, ani napięcia, tak tylko Wh?
Mając napięcie i pojemność możesz wyliczyć sobie wszystko, a mając tylko Wh nic.
Piszesz o całych pakietach, a nic nie piszesz o ich ogniwach. Nie ma na nich napisu o napięciu i pojemności? A może mają napis wyrażony tylko w Wh? ;)
W autach masz podane baterie do wyboru i każdy laik widząc większe cyfry rozumie, że może dalej pojechać, ale czy to są dane techniczne baterii? To samo porównaj do żarówek. Masz podaną moc, ale bez znajomości napięcia żarówki, nie wiesz gdzie to wkręcić. W instalację 12, może 24, a może 230V?
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Wto 22 Sie, 2017   

esati napisał/a:

Dyskusja od początku dotyczy podania samej pojemności - a Ah o samej pojemności nic nie świadczą -

No właśnie świadczą o pojemności wyznaczonej przez CZAS jaki może oddawać aku o okreslonym napięciu przy określonym prądzie.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
esati 
stażysta


Pomógł: 5 razy
Dołączył: 20 Lip 2017
Posty: 195
Skąd: Warszawa
Wysłany: Wto 22 Sie, 2017   

Mam dwie baterie:

17Ah


24Ah


Która ma większą pojemność?

.. i właśnie to miałem na myśli. ... Same Ah o niczym nie świadczą i potrzebne jest jeszcze napięcie, a razem przemnożone daje Wh i to jest realna pojemność pakietów którą porównujemy - znów odsyłam do swojego pierwszego postu.

To była przestroga dla początkujących gdzie na jednym sklepie zobaczą 'pojemność' 15Ah, na drugim 25Ah i myślą że druga bateria ma większą pojemność - a to nie musi być prawdą.

Moim zdaniem w ogóle to się powinno mówić o mocy akumulatorów, ale potoczny język jest jaki jest i pojemność w Wh jest bardziej intuicyjna - przynajmniej w temacie pojazdów elektrycznych.
 
 
Pykacz 
szef


Pomógł: 16 razy
Dołączył: 03 Lip 2012
Posty: 1561
Wysłany: Wto 22 Sie, 2017   

Ah to pojemność a Wh to zdolność zmagazynowania energii.
 
 
Saku 
dyrektor



Wiek: 35
Dołączył: 29 Paź 2013
Posty: 400
Skąd: SWDN
Wysłany: Wto 22 Sie, 2017   

esati napisał/a:
właśnie to miałem na myśli. ... Same Ah o niczym nie świadczą i potrzebne jest jeszcze napięcie, a razem przemnożone daje Wh i to jest realna pojemność pakietów którą porównujemy - znów odsyłam do swojego pierwszego postu.

To była przestroga dla początkujących gdzie na jednym sklepie zobaczą 'pojemność' 15Ah, na drugim 25Ah i myślą że druga bateria ma większą pojemność - a to nie musi być prawdą.



Ale nie podales napiecia o jakim mowa skoro mamy aku 12V 15Ah i 12V 25Ah to twierdzisz, ze ta druga nie ma wiekszej pojemnosci? :shock:
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group