ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Jak obliczyć ile Ah /Wh na postawie parametrów S oraz P
Autor Wiadomość
asd123 
początkujący


Dołączył: 21 Cze 2017
Posty: 10
Skąd: Łódzkie
Wysłany: Czw 17 Sie, 2017   Jak obliczyć ile Ah /Wh na postawie parametrów S oraz P

Przeszukałem wstępnie forum i Googla w poszukiwaniu informacji jak się oblicza pojemność baterii, ilość V itp. ale nic nie znalazłem.

Może ktoś mnie nakieruje jak obliczyć parametry baterii jeśli ktoś napisze w ogłoszeniu np. 20S8P i laikowi takiemu jak ja to nic nie mówi :)

Druga sprawa to jak przeliczyć ile bateria przez sterownik poda mocy na silnik, aby wyliczyć ile W da się wyciągnąć z silnika na danej baterii.

Proszę nie hejtować :)

Jeśli był temat na forum to proszę podesłać linki . Z góry dziękuję
 
 
esati 
stażysta


Pomógł: 5 razy
Dołączył: 20 Lip 2017
Posty: 195
Skąd: Warszawa
Wysłany: Czw 17 Sie, 2017   

Musisz zacząć od znalezienie parametrów ogniw z jakich jest zbudowany pakiet. Przykład dla NCR18650BL: http://lygte-info.dk/revi...(Red)%20UK.html

Pakiet 20S8P to 20 celi szeregowo po 8 ogniw równolegle w każdej z celi. Baterie Li-Ion mają napięcie nominalne 3,7V. Łączenie szeregowe zwiększa napięcie (20*3,7=74V nominalnie, 20*4,2 = 84V maksymalnie). Łączenie równoległe zwiększa pojemność i zmniejsza prąd pobierany na jedno ogniwo.

Następnie patrzysz jaka jest pojemność dla danego prądu rozładowania. Założmy że masz sterownik 45A i pakiet składający się z 9P, co daje 5A na ogniwo. Powyższe ogniwa mają nominalnie 3350mAh, ale w praktyce wypadałoby policzyć minimalną pojemność całego pakietu więc dobrze jest przyjąć rozładowanie na poziomie 5A, co daje już jakieś 3050mAh. Idąc dalej - nie korzystasz z ogniwa w pełnym zakresie - zwykle się rozładowuje do ok 3,2-3,4V (przy przyspieszaniu będzie spadek do takiej wartości że BMS i tak odetnie), co daje pojemność użytkową ok 2400mAh (wartości odczytuje z wykresów dla danego ogniwa pod powyższym linkiem)

2400mAh * 9 = 21,6 Ah (w praktyce).

Ale amperogodziny (Ah) to nie pojemność. Pojemność to watogodziny (Wh). Aby obliczyć pojemność (Wh) należy przemnożyć średnie napięcie pakietu przez amperogodziny. Dla pakietu 20S9P (nominalnie 20*3,7 = 74V) daje to nam 74*21,6 = ok 1600Wh realnej pojemności. Z tego możesz od razu oszacować zasięg. Dla 25km/h jazdy po płaskim terenie z delikatnym wspomaganiem wychodzi zużycie ok 10Wh/km, wiec 1600Wh to jakieś 160km zasięgu w takich warunkach. W praktyce różnice to bywa, może wyjść i 50% mniej jak ktoś jeździ bardzo agresywnie z dużą ilością przyspieszeń i wysokimi prędkościami.

Jakbyś chciał policzyć maksymalną (teoretyczną) pojemność wtedy mam nadzieję że już wiesz co trzeba zrobić :-)

Także najlepiej się dowiedzieć z jakich ogniw jest zbudowany pakiet i samemu sobie wyliczyć pojemność, bo to co sprzedawca/producent poda będzie zbyt wyidealizowane (wystarczy że założy nisko prąd rozładowania do poziomu 2,8V i już wyjdzie teoretyczna pojemność o ok. 20-30% wyższa, która w praktyce będzie nieosiągalna).
Ostatnio zmieniony przez esati Czw 17 Sie, 2017, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
leszcz 
prezes


Pomógł: 10 razy
Dołączył: 15 Lut 2017
Posty: 861
Skąd: Rumia
Wysłany: Czw 17 Sie, 2017   

Tu znajdziesz odpowiedzi na większość Twoich pytań
http://ebike.nexun.pl/lii...wac-akumulator/

http://ebike.nexun.pl/jaki-silnik-jaki-sterownik/
_________________
Moja przygoda z ebike od 2017:
Damka 28" https://cutt.ly/7e8jyMJ
Dla syna 26" https://cutt.ly/Fe8juR3
Dla syna 24" https://cutt.ly/ue8ju03
Full 29" MXUS 30H 1500W https://cutt.ly/3e8jiaG

Od 2019 100% bezprąd :) https://cutt.ly/ge8jop2
 
 
djmarcin56 
prezes


Pomógł: 5 razy
Wiek: 35
Dołączył: 05 Sie 2016
Posty: 522
Skąd: Bydgoszcz
Wysłany: Czw 17 Sie, 2017   

* To ja jeszcze coś dodam do tego co napisał kolega esati bo ci ładnie wytłumaczył...

Jak będziesz sobie porównywał baterie to zawsze patrz/dowiaduj się z jakich jest ogniw i sobie sam przelicz czy się zgadza wszystko, z reguły podaje się i tak jest na wszystkich nowych firmowych aku, że pojemność jest podawana według pojemności nominalnej czyli z postu kolegi wyżej 3350mah*9=30,15Ah ~30Ah a jak widzisz kolega wyżej policzył ci mniej więcej pojemność użyteczną baterii dla mocnego sterownika na 45A.

Jak widzisz różnica to jakieś 8,5Ah między pojemnością nominalną tą najbradziej optymistyczną a tą pesymistyczną jak na maksa będziesz cisnął. Raczej sugeruj się tą nominalną pojemnościa przy porównywaniu baterii a tą użyteczną możesz sobie raz policzyć żeby wiedzieć jeżdżąc na maksa na ile ci co najmniej starczy taka bateria ale to znając raczej napięcie prąd sterownika i dystans jaki chcesz przejechać to będziesz wiedział jak dużej baterii szukać.

* Druga sprawa to moc jaką osiągniesz na silniku to tylko mnożysz prąd max sterownika np. 45A*48v=2160W napięcie nominalne baterii i już wiesz jaką mocą średnio będziesz dysponować. Moc max jest trochę trudniej policzyć i występuje krótko więc niema raczej się nią co sugerować ale to prąd max sterownika czyli jak w przykładzie razy napięcie max baterii pod obciązeniem czyli tymi 45A, przy dobrych ogniwach wystarczy odjąć z 2v-3 od max napięcia baterii czyli dla baterii 48v, napięcie max naładowanej to 54,6v-3v= 51,5v i teraz mnożymy znów 45A*51,5v=2317W
Jak widzisz 2160W vs 2317W to różnica mała i wystarczy liczyć według mocy nominalnej to już ci da obraz mocy jaką będziesz dysponować, pamiętaj tylko, że będziesz brać napięcie baterii do liczenia to musisz więdzieć ile ma s bo np. 48v nazywana jest bateria zarówno 13s jak z przykładu jak i 14s i tu bedzie o te 3,7v wyższe napięcie.
_________________
Zbieram graty do swojej pierwszej konstrukcji ;)
 
 
asd123 
początkujący


Dołączył: 21 Cze 2017
Posty: 10
Skąd: Łódzkie
Wysłany: Pon 21 Sie, 2017   

Panowie dziękuję za pomoc , przeczytałem sobie informacje z postu i wiele mi to wyjaśniło pomimo mojej zerowej wiedzy elektrycznej :)
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Pon 21 Sie, 2017   

esati napisał/a:
...
Ale amperogodziny (Ah) to nie pojemność...

A co? Wszędzie podają pojemność akumulatorów w Ah.
 
 
esati 
stażysta


Pomógł: 5 razy
Dołączył: 20 Lip 2017
Posty: 195
Skąd: Warszawa
Wysłany: Pon 21 Sie, 2017   

zeeltom napisał/a:
esati napisał/a:
...
Ale amperogodziny (Ah) to nie pojemność...

A co? Wszędzie podają pojemność akumulatorów w Ah.


Bo podają też napięcie akumulatora.
Same amperogodziny nic nie mówi w kwestii pojemności.
Zgodzisz się chyba że 48V 25Ah będzie miał inną pojemnosć niż 24V 25Ah prawda?
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Pon 21 Sie, 2017   

A od kiedy sprzedaje się akumulatory bez podania napięcia?
Na każdym akumulatorze masz podane napięcie i pojemność w Ah. Chyba, że się coś zmieniło ostatniej nocy ;)






 
 
esati 
stażysta


Pomógł: 5 razy
Dołączył: 20 Lip 2017
Posty: 195
Skąd: Warszawa
Wysłany: Pon 21 Sie, 2017   

Tak jak mówię, pojemność (watogodziny) to wynik mnożenia napięcia i amperogodzin.
Panie administratorze, proszę przeczytać jeszcze raz mojego posta.

Cytat:
Ale amperogodziny (Ah) to nie pojemność. Pojemność to watogodziny (Wh). Aby obliczyć pojemność (Wh) należy przemnożyć średnie napięcie pakietu przez amperogodziny.


Nadal zostanę przy twierdzeniu, że same amperogodziny nie świadczą jeszcze nic o pojemności. Świadczą o pojemności tylko jeśli uwzględnimy napięcie, ale to są już watogodziny. Jeżeli się ze mną nie zgadzasz to potraktuj to jako twierdzenie pewnego dziwaka z forum ;-)
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Pon 21 Sie, 2017   

Traktuję to jako twierdzenie pewnego dziwaka z forum. Pojemność akumulatorów była zawsze określana w Ah. Od wielu lat, dla wszystkich typów akumulatorów. Nie zmieniaj po swojemu stałych elektrycznych.

Amperogodzina (Ah) jest miarą pojemności ogniw galwanicznych w tym i akumulatorów elektrycznych, określa ona zdolność do zasilania przez ten akumulator obwodu elektrycznego prądem o danym natężeniu przez określony czas.

Q[Ah] = I[A] \cdot t[h]

Amperogodzina jest jednostką ładunku elektrycznego i odpowiada całkowitemu ładunkowi elektrycznemu jaki może wytworzyć ogniwo.

1Ah = 3600 C

Przykład: Naładowany akumulator o pojemności 40 Ah, podłączony do odbiornika pobierającego prąd o natężeniu 2 A, będzie obsługiwał to urządzenie przez 20 godzin.

Dla małych akumulatorów (jak na przykład w telefonie komórkowym lub w komputerze przenośnym) stosuje się jednostkę pochodną od amperogodziny: miliamperogodzina (mAh).

1 Ah = 1000 mAh
 
 
smekes 
młodzik



Pomógł: 1 raz
Dołączył: 29 Wrz 2016
Posty: 85
Skąd: Żyrardów
Wysłany: Pon 21 Sie, 2017   

17s4p
Moc pakietu (2,8Ah x 4)
11,2Ah x 63V = 705Wh

Moc sterownika z pakietem
28A x 63v = 1764
Ostatnio zmieniony przez smekes Czw 24 Sie, 2017, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
JerzyZ 
Zasłużony dla zlotu EV



Pomógł: 7 razy
Dołączył: 16 Lip 2010
Posty: 794
Skąd: Warszawa - Ursynów
Wysłany: Pon 21 Sie, 2017   

zeeltom napisał/a:
Traktuję to jako twierdzenie pewnego dziwaka z forum. Pojemność akumulatorów była zawsze określana w Ah. Od wielu lat, dla wszystkich typów akumulatorów. Nie zmieniaj po swojemu stałych elektrycznych.
To nie żaden dziwak zmienia świat, lecz realne potrzeby.
Stosowano Ah, gdyż:
1. Zwykle akumulatory miały te swoje 12V - do porównania wystarczy Ah
2. Łatwiej mierzyć A, niż W.
Tak było do czasu, gdy akumulatory zaczęto stosować jako magazyn ENERGII! Np. Bosch podaje wartość 300 lub 400Wh (i wiadomo, ile km przejadę).
PS Watogodziny "od zawsze" stosuje się w rozliczeniach z dostawcą za energię elektryczną. Dlaczego?
 
 
sannis
brygadzista


Pomógł: 2 razy
Dołączył: 12 Paź 2013
Posty: 299
Skąd: z Parku
Wysłany: Pon 21 Sie, 2017   

Watogodziny lepiej oddają zawartość cukru w cukrze. Przecież bateria 12s 20Ah i 16s 15Ah ma prawie tyle samo soku w środku.
 
 
djmarcin56 
prezes


Pomógł: 5 razy
Wiek: 35
Dołączył: 05 Sie 2016
Posty: 522
Skąd: Bydgoszcz
Wysłany: Pon 21 Sie, 2017   

Jednostką pojemności są Ah i stosuje się je łącznie z podaniem napięcia przy którym akumulator może oddać ładunek elektryczny, zawsze jest podane jedno i drugie więc problemu niema aby porównać sobie pojemnośc, Wh są zaś miarą energii a nie pojemności i są wynikiem przemnożenia pojemności przez napięcie znamionowe. Wh- watogodziny służą łatwiejszemu porównaniu energii zgromadzonej w aku o różnych napięciach; jak aku są tego samego napięcia to wystarczy porównać ich pojemność w Ah i tyle ale, że coraz więcej jest stosowanych aku, baterii o różnorakich napięciach stąd coraz popularniejsze stało się zarówno podawanie jak i porównywanie baterii pod względem zgronadzonych Wh.

Wh mają jeszcze jeden plus przy różnych liczeniach wydatku energii (spalania) łatwo sobie policzyć jak długo podziała coś na danym aku znając jego moc, bynajmniej gdy jest stała lub znając minimalną i maksymalną moc poznamy też minimalny i maksymalny czas działania.
_________________
Zbieram graty do swojej pierwszej konstrukcji ;)
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Pon 21 Sie, 2017   

djmarcin56 napisał/a:
Jednostką pojemności są Ah i stosuje się je łącznie z podaniem napięcia przy którym akumulator może oddać ładunek elektryczny, zawsze jest podane jedno i drugie więc problemu niema aby porównać sobie pojemnośc, Wh są zaś miarą energii a nie pojemności i są wynikiem przemnożenia pojemności przez napięcie znamionowe.
Wh- watogodziny służą łatwiejszemu porównaniu energii zgromadzonej w aku o różnych napięciach;

Oczywiście, że tak
djmarcin56 napisał/a:

Wh mają jeszcze jeden plus przy różnych liczeniach wydatku energii (spalania) łatwo sobie policzyć jak długo podziała coś na danym aku znając jego moc, bynajmniej gdy jest stała lub znając minimalną i maksymalną moc poznamy też minimalny i maksymalny czas działania.

To pewne uproszczenie bo przecież bateria powiedzmy 100S1P oparta o aku 3Ah do roweru się nie nada ale Wh ma niemałą :-) Więc Wh nie może być jedynym technicznym oznaczeniem produktu.
To raczej rodzaj marketingu dla ludnosci...
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group