ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum
E-biker.pl praca

Poprzedni temat «» Następny temat
Nowy kontroler czyli VESC po polsku.
Autor Wiadomość
barmal 
Projektant sterownika barmal X2, X4


Pomógł: 7 razy
Dołączył: 20 Lip 2012
Posty: 468
Skąd: ...
Wysłany: Wto 14 Lis, 2017   Nowy kontroler czyli VESC po polsku.

Panowie, z ciekawości oraz w nadmiarze wolnego czasu ;-) kupiłem sobie tytułowy sterownik oraz poświęciłem kilka godzin na zaznajomienie się z nim wraz z jego obsługą, ustawieniami oraz możliwościami.

Sam sterownik z uwagi na przeznaczenie, czyli deskorolki jest mini i dla każdego przeciętnego użytkownika e-roweru raczej nie wchodzi w grę. Tym bardziej, jeśli chodzi o stosunkowo wysoką, ciągłą moc w naszych „sprzętach”.
Sama funkcjonalność jest niezmiernie wysoka i ze względu na otwarty charakter projektu niesamowicie interesująca. Programowo i sprzętowo dzięki Benjaminowi można szaleć do woli :-) .
Wszystko dostępne, schematy, soft, środowisko, aktualizacje. No i wszystko działa.

Chylę czoła w tym miejscu konstruktorowi za udostępnienie i wkład pracy w projekt!!!

Procesor STM, 32bity, liczby zmiennoprzecinkowe, ARM. Wielce przyszłościowy. Drogi: ~15€
Co mnie osobiście niezbyt przekonuje to drajver. Zintegrowany, wielofunkcyjny z serii DRV. Zaleta owego pająka to oczywiście spora doza inegracji sprzętowej, czyli przetwornica, regulowany prąd bramek, komunikacja, wzmacniacze operacyjne do pomiaru prądu, rozmiary itd.
Wada: napięcie 60V, ze wzgędu na ten stopień integracji układ ten wydziela sporo ciepła i musi być chłodzony. Cena ~12-15€.
Do odpowiedniego odprowadzania ciepła firma TI zaimplementowała na spodzie „Exposed Pad” a to oznacza KO w razie ewentualnej usterki dla przeciętnego „Kowalskiego”. Sterownik do śmietnika. Bez odpowiedniego sprzętu nie da rady wymienić.

Ze względu na powyższe postanowiłem zrobić własną wersję/płytkę. Stopień mocy oparłem na sprawdzony już system z mojego sterownika, X2, jednak z nowymi drajwerami.
I tak toto wygląda i działa: Film
 
 
Passat_EQ 
prezes


Pomógł: 15 razy
Dołączył: 08 Paź 2016
Posty: 580
Skąd: Wrocław
Wysłany: Śro 15 Lis, 2017   

Jak dobrze rozumiem wziąłes ARMa i jego program podłączyłes do swojego drivera i stopnia mocy ?
 
 
k0bus 
początkujący


Dołączył: 09 Sty 2016
Posty: 16
Skąd: ostrów/poznań
Wysłany: Śro 15 Lis, 2017   

Super ! bardzo jestem ciekawy tego połączenia.
VESC w konfiguracji 12S i ustawieniem FOC = bardzo częste usterki tego Drivera.

Nie myślałeś o zastosowaniu direct FET jak to robią już np. w wersji VESC 6,0, żeby zachować kompaktowość sterownika i lepsze odprowadzenie ciepła?

na forum Benjamina jeden z użytkowników również modyfikował VESC z właśnym stopniem mocy i innym Driverem.

http://vedder.se/forums/v....php?f=15&t=505

Pozdrawiam
 
 
Tom.O 
początkujący


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 09 Maj 2016
Posty: 30
Skąd: Warszawa
Wysłany: Śro 15 Lis, 2017   

Bardzo fajna opcja. Brakuje mi na rynku małego dobrego sterownika o mocy do 1kW.
 
 
barmal 
Projektant sterownika barmal X2, X4


Pomógł: 7 razy
Dołączył: 20 Lip 2012
Posty: 468
Skąd: ...
Wysłany: Czw 16 Lis, 2017   

Passat_EQ napisał/a:
Jak dobrze rozumiem wziąłes ARMa i jego program podłączyłes do swojego drivera i stopnia mocy ?

Dokładnie tak :-)
 
 
barmal 
Projektant sterownika barmal X2, X4


Pomógł: 7 razy
Dołączył: 20 Lip 2012
Posty: 468
Skąd: ...
Wysłany: Czw 16 Lis, 2017   

k0bus napisał/a:
Super ! bardzo jestem ciekawy tego połączenia.
VESC w konfiguracji 12S i ustawieniem FOC = bardzo częste usterki tego Drivera.

Nie myślałeś o zastosowaniu direct FET jak to robią już np. w wersji VESC 6,0, żeby zachować kompaktowość sterownika i lepsze odprowadzenie ciepła?

na forum Benjamina jeden z użytkowników również modyfikował VESC z właśnym stopniem mocy i innym Driverem.

http://vedder.se/forums/v....php?f=15&t=505

Pozdrawiam


Zobaczymy jak się będzie sprawować :-)
Co do DirectFet...
Moim skromnym zdaniem mają one za dużo wad. Kilka z nich:
Mała pojemność termiczna, czyli ciepło wchodzi szybko, skutecznie i masywnie w płytkę. To automatycznie generuje konieczność użycia materiału TG>150°. Dodatkowo grzejemy drivera (mówię tu o Wersji 6), który sam z siebie też generuje ciepło, procesor i wszystko inne.
Konieczność maszynowej obsady i tym samym brak możliwości wymiany. Tu generujemy niepotrzebne śmieci => cierpi środowisko. Na 100 potencjalnych użytkowników może 3 pokusi się o naprawę, reszta kupi nowy. Jak mi się wydaje.
Jest wiele innych, lepszych tranzystorów, które, zaznaczam moim zdaniem, można użyć.
No ale każdy sobie robi jak chce, tak i ja :-)
 
 
mrgiver 
młodzik


Pomógł: 2 razy
Dołączył: 02 Mar 2012
Posty: 74
Wysłany: Czw 16 Lis, 2017   

a widziałeś to: ?

Trochę więcej informacji:
http://www.elmomc.com/pro...servo-drive.htm
 
 
barmal 
Projektant sterownika barmal X2, X4


Pomógł: 7 razy
Dołączył: 20 Lip 2012
Posty: 468
Skąd: ...
Wysłany: Czw 16 Lis, 2017   

mrgiver napisał/a:
a widziałeś to: Obrazek ?

Trochę więcej informacji:
http://www.elmomc.com/pro...servo-drive.htm

Tak i nawet miałem "przyjemność" rozbierać :-)
 
 
mrgiver 
młodzik


Pomógł: 2 razy
Dołączył: 02 Mar 2012
Posty: 74
Wysłany: Pią 17 Lis, 2017   

I co, i co, i co? :) Pomijając zabawę z rozlutowywaniem zlutowanych goldpinów.
Naprawdę to jakaś niesamowita kosmiczna technologia, na jaką się kreują? Możesz coś opisać jak to wygląda? Czy raczej wszystko standardowe?

Cena niestety jest trochę zbyt zaporowa, żeby sobie kupić i porozbierać. To nie chiński sterownik do BLDC :)
 
 
barmal 
Projektant sterownika barmal X2, X4


Pomógł: 7 razy
Dołączył: 20 Lip 2012
Posty: 468
Skąd: ...
Wysłany: Pią 17 Lis, 2017   

mrgiver napisał/a:
I co, i co, i co? :) Pomijając zabawę z rozlutowywaniem zlutowanych goldpinów.
Naprawdę to jakaś niesamowita kosmiczna technologia, na jaką się kreują? Możesz coś opisać jak to wygląda? Czy raczej wszystko standardowe?

Cena niestety jest trochę zbyt zaporowa, żeby sobie kupić i porozbierać. To nie chiński sterownik do BLDC :)

Hehe...
Mieliśmy tego: klik
Tranzystorów nie pamiętam. Drivery IR2186, czyli stare i sprawdzone. Wszystko na wtyki i częściowo poskręcane. Co ciekawe nie ma żadnych elektrolitów a jedynie dodatkowa płytka z ceramicznymi. Cała bateria i śmiesznie wyglądało :-)
To są serwodrivery do robotów i takie prądy jak podają to i pewnie wytrzymają ale przez kilka sekund. Nigdy w trybie S1...
 
 
barmal 
Projektant sterownika barmal X2, X4


Pomógł: 7 razy
Dołączył: 20 Lip 2012
Posty: 468
Skąd: ...
Wysłany: Nie 19 Lis, 2017   

Tak to wygląda przy 83V:
 
 
barmal 
Projektant sterownika barmal X2, X4


Pomógł: 7 razy
Dołączył: 20 Lip 2012
Posty: 468
Skąd: ...
Wysłany: Śro 22 Lis, 2017   

Pozbyłem się kabla :-)
 
 
iwan091 
początkujący


Dołączył: 11 Gru 2017
Posty: 6
Skąd: Łódź
Wysłany: Wto 02 Sty, 2018   

Czesc, czy jest mozliwe zebys podzielil sie schematem przerobionego vesc'a? Rowniez duzo czytalem o driverach DRV ze latwo ulegaja uszkodzeniu pozatym ciezko je dostac. Kupilem modul z chin i niestety wyglada on strasznie papierowo i mam wrazenie ze przy wiekszym obciazeniu tranzystory lub driver strzeli. Zastanawiam sie nad dostosowaniem vesca do innych mosfetow.
Pozdrawiam.
 
 
barmal 
Projektant sterownika barmal X2, X4


Pomógł: 7 razy
Dołączył: 20 Lip 2012
Posty: 468
Skąd: ...
Wysłany: Nie 07 Sty, 2018   

iwan091 napisał/a:
Czesc, czy jest mozliwe zebys podzielil sie schematem przerobionego vesc'a? Rowniez duzo czytalem o driverach DRV ze latwo ulegaja uszkodzeniu pozatym ciezko je dostac. Kupilem modul z chin i niestety wyglada on strasznie papierowo i mam wrazenie ze przy wiekszym obciazeniu tranzystory lub driver strzeli. Zastanawiam sie nad dostosowaniem vesca do innych mosfetow.
Pozdrawiam.

Takie jest założenie. Jednak przed opublikowaniem chcę wszystko przetestować i dopiero po testach przedstawię końcowy schemat. Na razie testuję go w rowerze już kilka dobrych godzin przy 42V, 140A fazy i 90A aku.
Ostateczne testy (12 tranzystorowy sterownik) będą przy lepszej pogodzie przy 60V.
Genaralnie zastosowanie innego drivera nie stanowi tu problemu, możesz użyć każdego pod 3,3V na wejściu...
Dlaczego uważasz, że Driver "strzeli"?
DRV nie jest jakimś bublem i ma sporo zalet...nie kumam co masz na myśli :-)
 
 
Moonwalker 
początkujący


Wiek: 36
Dołączył: 10 Kwi 2018
Posty: 2
Skąd: T-ka
Wysłany: Wto 10 Kwi, 2018   

Witam
Jestem posiadaczem sterownika ESCape opartego na wersji VESC 6,4.
Dostarczam również aluminiowe obudowy dla jego twórcy.

VESC w wersji 4 ma notoryczne problemy z DVR i pewnie stąd te obawy.
Jestem strasznie ciekawy jak odporna jest ta wersja. Jakie są jego wymiary i szacowany koszt?





 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  
Batteryguru baterie do rowerów elektrycznych

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group