ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Ładowarka - zmiana progu wyłączenia
Autor Wiadomość
esati 
stażysta


Pomógł: 5 razy
Dołączył: 20 Lip 2017
Posty: 195
Skąd: Warszawa
Wysłany: Pią 01 Wrz, 2017   

tkoko - można ładować fazą CV dla każdego progu napięcia. Tak jak już pisałem ładuje do momentu aż prąd spadnie do 50mA na ogniwo dla napięcia wyższego niż napięcie progowe pracy BMS'a.

djmarcin56 - to co piszesz jest prawda, tylko że to ma się nijak do mojego przypadku - w moim przypadku rozjazdy są mniejsze (póki co) i nie ma potrzeby tak wysoko ładować całego pakietu.

Ładowarka już przerobiona i ładowanie przetestowane. Dla potomnych - górny rezystor (precyzyjny potencjometr) ustawia napięcie. Ustawiłem na 51,55V (0,18V niższe). Efekt jest taki że od momentu kiedy zapalą się wszystkie diody na BMS ładuje jeszcze ok 15-20 minut. Po wyłączeniu się ładowarki wszystkie diody się palą jeszcze ok 15 minut i zaczynają gasnąć - po około godzinie wszystkie są zgaszone i na wszystkich celach napięcie jest wyrównane (sprawdzone). Oszczędność czasu 40minut na ładowaniu + 2-3 godziny po ładowaniu. Efekt ten sam.

Podniosłem też prąd ładowania o ok 20% - skalibrowane na obciążeniu laboratoryjnym. Ładowarka ma jeszcze duży zapas termiczny bo w temp pokojowej po dwóch godzinach ładowania ma ok 40C. Dodałem zabezpieczenie termiczne na elementach mocy na 85C (nie wiem czy fabrycznie takie posiada).

To jest moja mobilna ładowarka, gdzie w 4-godzinnej przerwie muszę mieć cały akumulator naładowany więc przeróbka owszem miała sens. A chciałbym ładować do pełna bo brakuje mi zasięgu.

Sprawdziłem też napięcie ładowarki u kolegi i on ma 54,62V na wyjściu podczas ładowania już w fazie CV (0,11V mniej) - o taka . To wygląda tak jakby małe chińskie rączki kalibrowały te ładowarki albo na oko albo na rozkalibrowanym sprzęcie. Ile Wasze ładowarki mają na wyjściu nominalnie a ile w rzeczywistości? (jak ktoś ma na tyle dokładny przyrząd aby zmierzyć). Ciekawi mnie jakie to są rozrzuty i czy to tylko ja nie trafiłem ładowarki która dawała 0,13V ponad napięcie nominalne (najlepiej sprawdzać napięcie na wyjściu pod jakimś obciążeniem, np. pod koniec fazy CV).
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Pią 01 Wrz, 2017   

esati napisał/a:

Ładowarka już przerobiona i ładowanie przetestowane. Dla potomnych - górny rezystor (precyzyjny potencjometr) ustawia napięcie. Ustawiłem na 51,55V (0,18V niższe). Efekt jest taki że od momentu kiedy zapalą się wszystkie diody na BMS ładuje jeszcze ok 15-20 minut. Po wyłączeniu się ładowarki wszystkie diody się palą jeszcze ok 15 minut i zaczynają gasnąć - po około godzinie wszystkie są zgaszone i na wszystkich celach napięcie jest wyrównane (sprawdzone). Oszczędność czasu 40minut na ładowaniu + 2-3 godziny po ładowaniu. Efekt ten sam.

Podniosłem też prąd ładowania o ok 20% - skalibrowane na obciążeniu laboratoryjnym. Ładowarka ma jeszcze duży zapas termiczny bo w temp pokojowej po dwóch godzinach ładowania ma ok 40C. .

Ok, że to sprawdziłeś i to działa pod Twoją kontrolą, w tym stanie baterii.
Z czasem proponuję sprawdzić jak ta ładowarka będzie reagowała gdy będzie ładowała
gdy jako gorąca, będzie ładować kolejny pakiet, oraz jak będzie ładowała gdy z kolei pakiet będzie zimny 0-10 st.
To tak na wszelki wypadek, żeby się przekonać na ile te nastawy 'laboratoryjne' płyną czy nie.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
tkoko 
prezes


Pomógł: 19 razy
Dołączył: 26 Lut 2015
Posty: 684
Skąd: Czechowice-Dz
Wysłany: Pią 01 Wrz, 2017   

esati napisał/a:
tkoko - można ładować fazą CV dla każdego progu napięcia. Tak jak już pisałem ładuje do momentu aż prąd spadnie do 50mA na ogniwo dla napięcia wyższego niż napięcie progowe pracy BMS'a.........

Oczywiście tylko że czasu CV nie da się skrócić.
W załączniku masz datasheet baterii. Jak myślisz, dlaczego bateria ładowana prądem 2C przez 2.5godz (czterokrotnie większy prąd) ma 15% mniejszą pojemność od baterii ładowanej prądem 0.5C przez 3.5godz (punkt 7.6), prąd końcowy ładowania ten sam 100mA :mrgreen:

żż_Samsung-SDI-ICR18650-26A.pdf
Pobierz Plik ściągnięto 253 raz(y) 233,55 KB

 
 
esati 
stażysta


Pomógł: 5 razy
Dołączył: 20 Lip 2017
Posty: 195
Skąd: Warszawa
Wysłany: Pią 01 Wrz, 2017   

tkoko nie bardzo rozumiem czemu zakładasz że chce skrócić fazę CV. Dla przytoczonych ogniw masz zalecany cut-off na poziomie 100mA. Nie ważne czy on będzie na poziomie 4,18V czy 4,20V (faza CV będzie trwać mniejwięcej tyle samo czasu) skoro BMS w obu przypadkach i tak rozładuje ogniwo do 4,17V. Może faktycznie być tak że ogniwo wpierw naładowane do 4,20V i następnie rozładowane do 4,17 będzie miało trochę większą pojemność niż ogniwo najpierw naładowane do 4,18V i później rozładowane do 4,17 (nie sprawdzałem) - a jeżeli tak jest to jak duże są to różnice i czy jest to warte tego czasu. Ciekawy aspekt. Tesla np. zaleca ładowanie ogniw do 90% i tam tez jest faza CV (ładowanie w domu) lub jej nie ma wcale (supercharger) tylko dla tego niższego napięcia. Też myślę aby zrobić sobie supercharger do ebike na poziomie 2C (i ładować tylko do 80% w 20-30 minut) ale to oddzielny temat... zwykłe gniazdko tego może nie uciągnąć :-)
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Pią 01 Wrz, 2017   

esati napisał/a:
Tez myślę aby zrobić sobie supercharger do ebike na poziomie 2C (i ładować tylko do 80% w 20-30 minut)

Weź pod uwagę że ładowanie dużym prądem bez fazy CV i dojścia do progu balansowania, będzie uwypuklalo różnice napięć między segmentami.
Nie można ślepo naśladować " efektu" Tesli bo to calkowicie inny BMS, inaczej dzialajace ich nadzorowanie (BMS-y są tylko 6S) oraz zarządzanie temperaturą ogniw -aktywny system chlodzenia i podgrzewania.
To są kpl inne rozwiązania i skupianie się na efekcie końcowym nie pasuje do ebika i prostym rezystorowym balanserze typowego BMS-a.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
esati 
stażysta


Pomógł: 5 razy
Dołączył: 20 Lip 2017
Posty: 195
Skąd: Warszawa
Wysłany: Pią 01 Wrz, 2017   

Zgadza się ale raz na jakiś czas powinno zdać egzamin - wtedy kiedy tego naprawdę potrzeba.
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Pią 01 Wrz, 2017   

Doraźnie tak, ale jak to się skończy gdy gorące ogniwa po jeździe, będziesz katowal, podgrzewal b.duzym prądem ładowania, to się okaże.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
tkoko 
prezes


Pomógł: 19 razy
Dołączył: 26 Lut 2015
Posty: 684
Skąd: Czechowice-Dz
Wysłany: Pią 01 Wrz, 2017   

esati napisał/a:
tkoko nie bardzo rozumiem czemu zakładasz że chce skrócić fazę CV. Dla przytoczonych ogniw masz zalecany cut-off na poziomie 100mA. Nie ważne czy on będzie na poziomie 4,18V czy 4,20V (faza CV będzie trwać mniejwięcej tyle samo czasu) skoro BMS w obu przypadkach i tak rozładuje ogniwo do 4,17V. ....


twój cytat " Mam BMS'a który zbija cele do 4,17V. W praktyce to wygląda tak że wszystkie diody na BMS już się palą, a ładowarka jeszcze ładuje przez około godzinę, przez co potem BMS długo pracuje zanim zbije napięcie"

Otóż: zarówno w fazie wzrostu napięcia w fazie CV, jak później jego spadku, przebiega proces nasycania ogniwa. Jeżeli obetniesz ten proces to automatycznie skrócisz proces CV. O długości CV, i prądach końcowych nie decyduje "nasycenie" akumulatora czy jego napięcie, a oprogramowanie w ładowarce.
 
 
Dlugas 
dyrektor
Bob budowniczy :)



Pomógł: 10 razy
Wiek: 47
Dołączył: 06 Gru 2015
Posty: 439
Skąd: Cz-wa
Wysłany: Sob 02 Wrz, 2017   

esati napisał/a:
Podniosłem też prąd ładowania o ok 20% - skalibrowane na obciążeniu laboratoryjnym. Ładowarka ma jeszcze duży zapas termiczny bo w temp pokojowej po dwóch godzinach ładowania ma ok 40C. Dodałem zabezpieczenie termiczne na elementach mocy na 85C (nie wiem czy fabrycznie takie posiada).


Którym potkiem? tym drugim od góry jak na zdjęciu? https://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=5558
_________________
Spark Super Hadron 654
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group