|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
żywotność |
Autor |
Wiadomość |
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Śro 13 Wrz, 2017
|
|
|
Ten wykres, na pewno prawdziwy, mimo że wykonywany laboratoryjnie, przy sztucznie utrzymywanej temperaturze itp NIE bierze realiów uzytkowania, nie tylko pakietów rowerowych ale i np. samochodowych - TESLA.
Gdyby producenci pakietów stosowali się do nich wprost czyli ograniczali napięcie max do 3,9 V to z kolei prowadziło by nie tylko do nierealnego, niepraktycznego zasięgu ale i nagminnie prowadziłoby do głebokiego rozładowania. Czyli z tego powodu nie tylko spadła by szybciej pojemność ogniw ale pojedyńcze sztuki po prostu ulegały by uszkodzeniu.
Zatem nie kombinujcie,,,. Macie ładowarki oraz BMS-y które utrzymują na ogół 4,17 a nawet przy dłuższym okresie bezczynności napięcie zejdzie do 4,15 czy 4,10, to jest standard dla li-ionów.
Tesla ładuje w przedziale 4,10 - 4,18 ale Bardzo pilnuje temperatury ogniw/prądu ładowania. Ich zalecenia 'długowieczności' to częste ładowanie 'domowe' z umiarkowanym prądem, gdy wcześniej występowało ładowanie superchargerem. A i tak daje gwarancję na te aku 18650 - 8 lat.
Stare badania ignorują nowe modele ogniw, które znoszą albo mają nominał wręcz 4,25-4,30 V.
4,17-4,20 to norma. A jeśli rower ma stać rok, to możesz go nie ladować, zostawić na 3,7-3,8.
Ale po roku nie wiesz jakie napięcia na tych segmentach pozostaną. Bardzo dużo reklamacji mają sklepy rowerowe w EU, bo klienci odstawiają całkowicie wyładowany rower jesienią a na wiosnę standardowe ładowarki często już nie podejmują ładowania/stanu rozładowania i różnic na segmentach. Więc klient reklamuje, żąda wymiany na nowy aku...
Wymieniają a potem tego dużo 'z odzysku'... |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
Mitar
kierownik
Pomógł: 5 razy Wiek: 43 Dołączył: 07 Gru 2016 Posty: 376 Skąd: Gliwice
|
Wysłany: Śro 13 Wrz, 2017
|
|
|
Tas to ,że ankieta pokazuje tak nie inaczej to może wynikać też z faktu że zdecydowana większość to pewnie roczniaki czy dwu latki , przy tylu cyklach ludzie raczej nie odczują problemu zużywania się pakietów.
Mnie interesuje ten watek o tych rozjazdach pakietów podczas dłuższego "leżakowania", rozumiem że ktoś zapomni odłączyć jakiś watomierz albo inne ustrojstwo i z 3.7V nagle po zimie zostanie 2.5V ale z 4 to samo może być.
Jakie są inne realne przyczyny ,że pakiet który jest w storage po powiedzmy 6 miesiącach nagle na jednej celi będzie miał powiedzmy 4V a na drugiej 2.5V ?
Jeśli mieliście jakieś takie przypadki to napiszcie jaki jest tego odsetek, co konkretnie mogło to spowodować.
Ja mam z 20 rożnych modelarskich pakietów które już leżakują u mnie z 2 lata w storage i żadna cela nigdy się nie rozjechała a spadki napięcia są raczej marginalne dlatego jestem ciekaw co w takim "większym" pakiecie jakim jest bateria ebikowa może to powodować. |
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Śro 13 Wrz, 2017
|
|
|
Czynnik ludzki.
Nie patrz na "ja mam pakiet" "mnie się nic nie robi" "ja dbam" "ja leżakuję" ja to ja tamto.
Dobrze, TY. Z Twojego punktu widzenia jest ok. Ale np z mojego punktu widzenia, kiedy to znam kilkaset konstrukcji, a nie tylko MOJĄ i codziennie rozmawiam z ich właścicielami i widzę jakie problemy generują akumulatory to ostatnim tym, czym się martwię jest żywotność
Twierdzę, że w przeważającej większości przypadków akumulator działa dłużej niż konstrukcja jaką napędza i z tego powodu nie ma kompletnie żadnego sensu bawić się w niedoładowywania ogniw. Oraz, co ważne, żywotność akumulatora ogranicza nie fakt ładowania do 4.2V, bo ten jest kompletnie bez znaczenia, tylko sposób użytkowania i nawyki.
Sam zobaczysz jakie będą wyniki ankiety |
_________________ Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG |
|
|
|
|
Mitar
kierownik
Pomógł: 5 razy Wiek: 43 Dołączył: 07 Gru 2016 Posty: 376 Skąd: Gliwice
|
Wysłany: Śro 13 Wrz, 2017
|
|
|
Tas ale ja właśnie chciałbym wiedzieć "jakie problemy generują akumulatory"
Co się dzieje potem z takimi akumulatorami których nosiciel kończy swoją żywotność? |
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Śro 13 Wrz, 2017
|
|
|
No takie np, że ładowanie non stop do 4.2V i ciągłe trzymanie na 100% naładowanego nie powoduje spadków pojemności, a bawienie się w wyładowywanie do 3.7V powoduje, jeśli do tego dodamy mit, że akumulator trzeba wyładowywać do zera i dopiero wtedy ładować to już mamy prostą drogę do katastrofy.
A co robią ludzie z akumulatorami, jeśli pojazd kończy swój żywot? Masz ankietę, czytaj, bo to jedna z ciekawszych ankiet, obalająca kilka mitów w tym temacie panujących |
_________________ Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG |
|
|
|
|
tkoko
prezes
Pomógł: 19 razy Dołączył: 26 Lut 2015 Posty: 684 Skąd: Czechowice-Dz
|
Wysłany: Śro 13 Wrz, 2017
|
|
|
A fabryka podaje tylko niską temperaturę i suche powietrze (załącznik)
ż samsung icr18650p.pdf
|
Pobierz Plik ściągnięto 213 raz(y) 172,97 KB |
|
|
|
|
|
qaz33
szef qaz33
Pomógł: 15 razy Dołączył: 07 Kwi 2014 Posty: 1464 Skąd: Gdynia
|
Wysłany: Czw 14 Wrz, 2017
|
|
|
Jasne ze dla tanszych rowerow zwykly uzytkownik wczesniej wymieni rower niz dobije do 500-700 cykli. Ale niektorzy z nas maja juz rowery z aku za ponad 4000zl. Tu juz warto powalczyc o dluzsze zycie bo za rok, dwa a nawet trzy nie bedzie sie chcialo kupowac nowego. Rok dodatkowej pracy takiego aku to duza oszczednosc
Nawet na ES o tym wszedzie pisza ze ladowanie do 4.2V jest zle
https://endless-sphere.com/forums/viewtopic.php?f=14&t=90388
https://endless-sphere.com/forums/viewtopic.php?f=14&t=87501
https://endless-sphere.com/forums/viewtopic.php?f=14&t=81582
pare cytatow:
Cytat: | My data so far:
Panasonic NCR18650PF grade C
From 2016 april
Discharging ~0.7C
Charging 0.15C
Cycling 20-90% (3.3-4.1V)
~150 cycles
Battery degradation less than 1%
No BMS, still balancing not needed (22s18p pack) |
koles ma pakiet aku 22S18P li-ion (nie lipo) i dzieki ladowaniu do 4.1V i nie rozladowywaniu ponizej 3.3V ma tylko 1% straty pojemnosci po 150 cyklach
Cytat: | For max life, never charge to 4.2V per cell. 4.1V is much better, and 4.05V is better still. Discharging to 3.0V is better than a lower LVC, and 3.3V per cell is even better than that.
3.0V to 4.1V per cell is good.
3.3V to 4.05V per cell is better. |
tego chyba nie trzeba nawet tlumaczyc, w tych watkach tlumacza dokladnie czemu firmy produkujace samochody jak nissan leaf i tesla laduja do takich a nie innych napiec i jakie przez to maja spadki pojemnosci po ilus cyklach. A na koniec wplyw temperatury i napiecia do przechowywania pojedynczego aku:
Wnioski sa jasne i proste, jesli ktos chce dbac o swoja baterie i zapobiec utraty pojemnosci to powinien rozumiec zasade jego dzialania. Ladowanie do 4.2 to pojscie na latwizne i zgadza sie ze dla wielu wystarczy ale to nie jest najlepsza droga dbania o zywotnosc takiego aku i ci ktorzy sie tym przejmuja powinni o tym wiedziec. Jezeli ktos uwaza ze ladowanie do nizszego napiecia niz 4.2 jest zle to niech pokaze jakiekolwiek dane liczbowe lub wykresy ktore to przedstawiaja, bo jak narazie wszystkie testy pokazuja odwrotne wnioski. |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Czw 14 Wrz, 2017
|
|
|
Samo ładowanie do nizszego napięcia nie jest złe.
Ale nie wiążesz tego z faktem że eksploatacja aku który na start ma mniej energi sprawia ze ma mniejssa max moc. Co to oznacza : ze uzytkujac go częściej dochodzisz do max tej OBNIZONEJ, mocy i wydajnosci aku, kosztem zwiekszonej TEMPERATURY, wynikajacej ze zwiekszenia pradu przy nizszym napieciu.
Czyli dodaj utratę pojemnosci przy eksploatacji i ladowaniu przy podwyzszonej teperaturze do 40-50 stopnii.
Niestety tak to trzeba interpretowac. |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
qaz33
szef qaz33
Pomógł: 15 razy Dołączył: 07 Kwi 2014 Posty: 1464 Skąd: Gdynia
|
Wysłany: Czw 14 Wrz, 2017
|
|
|
Sa w zyciu kompromisy
Nie mozna miec jednoczesnie duzej pojemnosci i dlugiej zywotnosci. Napiecia w widelkach 3.0 (albo 2.7) do 4.2V to kompromis narzucony przez rynek ktory daje dosc duza pojemnosc przy calkiem ok zywotnosci jednak jak ktos chce ten zywot przedluzyc to powinien poswiecic troche oddawanej pojemnosci, np proponowane na forum ES widelki: 3.3V do 4.1V. Ja sam wolalbym dodac 20% wiecej ogniw do baterii i ladowac je do 90% i nierozladowywac ponizej 10%, oddana energia bedzie ta sama a zywotnosc dluzsza. Po dlugim czasie taki naddatek sie zwroci. Oczywiscie trzeba baterie tak przy tym zaprojektowac aby sie nie przegrzewala. Temperatura jest jeszcze wiekszym wrogiem niz napiecie |
|
|
|
|
henio
brygadzista
Dołączył: 16 Sie 2017 Posty: 286 Skąd: Polska
|
Wysłany: Pią 09 Lut, 2018
|
|
|
Niektórzy w tym temacie twierdzą, że na maxa nie warto ładować akumulatorów zbudowanych z ogniw 18650...
To skoro tak, to dlaczego ładowarki, czy też BMS-y nie są ustawione o to pomniejszone napięcie, np. do 3,8V?
Prosty przykład:
Mam ładowarkę Nitecore, która ładuje do 4,20 V i dopiero odcina. Dlaczego producent nie ustawi, lub choćby zrobi dodatkowy guzik na 3,8V? Mam guzik ładowanie szybkie i wolne. Oczywiście zawsze wybieram wolne. Jakby faktycznie ładowanie na 3,8V było takie dobre, to by producent zrobił taki guzik. Proste. Nawet pod klient by zrobił. Widać nie jest to dobre.
Tas, ma rację. Ładować trzeba jak najczęściej i na fula. |
|
|
|
|
sietaz
prezes
Pomógł: 12 razy Dołączył: 20 Maj 2014 Posty: 919 Skąd: warszawa
|
Wysłany: Pią 09 Lut, 2018
|
|
|
Dlaczego nie ma ładowania do niższych napięć?
Odpowiedź jest prosta - większa pojemność lepiej wygląda dla klienta, producentom zależy na niższej żywotności bo kupisz nowe. Nie jest to spisek a prawo rynku
Aktualnie są bmsy z regulowanym napięciem ładowania i odcięcia a ładowarkę może sobie każdy ustawić żeby ładowało do 4.1V na cele
Od razu uprzedze pytanie hernia - nie można sobie tylko w ładowarce zmienić napięcia ładowania |
_________________ Jeżdżę na: Voyager I
Niech moc będzie z wami |
|
|
|
|
madejp
dyrektor
Pomógł: 21 razy Dołączył: 19 Paź 2015 Posty: 417 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Pią 09 Lut, 2018
|
|
|
Dlaczego nie dają mniejszego napięcia? Bo BMS by nie włączał balansowania.
Producenci nie stosują niższego napięcia? W którymś samochodzie baterie ładowane są do tylko 4.1V. (chyba w Mitsubishi iMiEV, bo nim się kiedyś interesowałem )
Chcesz ładować do 3.8. Kup ładowarkę modelarską, one mają opcję do ładowania do napięcia "storage". |
|
|
|
|
ap0f1s
prezes
Pomógł: 15 razy Wiek: 36 Dołączył: 02 Paź 2014 Posty: 757 Skąd: Kęty
|
Wysłany: Pią 09 Lut, 2018
|
|
|
Tesla, aby przedłużyć żywotność także ładuję i rozładowuję do mniejszego napięcia.
Oznaczenia pakietu Typu TESLA MODEL S P90. gdzie 90 oznaczenia aku 90kWh naprawdę od nowości ma pojemność 81kWh |
_________________ Kilka moich konstrukcji:Gordon 6kW (Adaptto)
Hatak 6kW (Sabvoton)
Kross level a6 3kw |
|
|
|
|
henio
brygadzista
Dołączył: 16 Sie 2017 Posty: 286 Skąd: Polska
|
Wysłany: Pią 09 Lut, 2018
|
|
|
Czyli jak ładuję akusy do oświetlenie rowerowego, a mam ich cztery - dwa do użytku i dwa w zapasie, to też mam się bawić w niedoładowanie? Bo mogę tak robić. Widzę na ekraniku ile mają już volt, także żaden problem wcześniej odpiąć. Czy np. załadować do pełna i włożyć na chwilę do oświetlenie i zapalić by "upuścić" voltów?
Wiadomo, to jest trochę pedantyczno- obsesyjne działanie, nie wiadomo jak długo by mi się chciało tak robić, ale się pytam z czystej ciekawości. |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Pią 09 Lut, 2018
|
|
|
madejp napisał/a: | ...
Chcesz ładować do 3.8. Kup ładowarkę modelarską, one mają opcję do ładowania do napięcia "storage". |
Z tego co wiem dotyczy to pojedynczego ogniwa, a nie kilku połączonych równolegle.
Jak chodzą słuchy i informacje od speców, akusy w pakietach powinny być ładowane do pełna. |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|