ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Równoległe łączenie pakietów o różnej pojemności?
Autor Wiadomość
Kajman 
prezes


Pomógł: 2 razy
Dołączył: 18 Kwi 2017
Posty: 719
Skąd: Bdg
Wysłany: Nie 17 Wrz, 2017   Równoległe łączenie pakietów o różnej pojemności?

Witacie,
Całe życie unikałem takiego łączenia, ale natrafiłem na teksty na forum ebike w reichu, że spokojnie tak użytkują ogniwa, w sumie to chyba jest tak, że pojemniejsze uzupełnia braki w mniejszym na bieżąco i finalnie oba rozładowują się jednocześnie? Robiliście takie połączenia?
 
 
wibi 
szef


Pomógł: 42 razy
Dołączył: 23 Sie 2014
Posty: 1072
Skąd: Śląsk
Wysłany: Nie 17 Wrz, 2017   

My oczywiście robiliśmy,robimy i będziemy tak robić a co więcej jak Ty masz w ebajku baterię litową to też takiego połączenia używasz mimo,że "całe życie tego unikałeś". Zdecydowana większość baterii litowych składa się z XsYp te "Ys" to przecież połączone równolegle ogniwa o różnej (chociaż podobnej) pojemności nawet jak są fabrycznie nowe to ich pojemności muszą się minimalnie różnić. Z bateriami jest podobnie tylko napięcie wyższe.
 
 
Kajman 
prezes


Pomógł: 2 razy
Dołączył: 18 Kwi 2017
Posty: 719
Skąd: Bdg
Wysłany: Pon 18 Wrz, 2017   

Taak, to wim, ale mówię o różnicach np 9Ah+20Ah :)
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Pon 18 Wrz, 2017   

Tak robiłem celowo, z pełną świadomością i kontrolą procesu.
Nie takie roznice, ale 10 Ah do 16 Ah. Ale z założenia unikam łączenia ROWNOLEGLEGO
w ramach 1S różnych, mieszanych, slabych i mocniejszych ogniw.
Z tym ze muszę na wstępie zaznaczyć ze celem bylo dobranie tych segmentow pod kątem podobnej
podatności na silne rozladowanie.
Dla przykladu :
6S bylo na ogniwach laptopowych łączonych po 6 lub 7P. Ich pojemnosci byly 14-16 Ah,
kolejne 2S byly wysokopradowe 4 lub 5P,poj 10-11Ah a do tego pryzmatyczne
2S 10 Ah. Razem experymentalny pakiet 10S.
Celem nie bylo wyrownanie pojemnosci ale wlasnie podobny poziom spadku napięcia
w trakcie eksploatacji. Zatem nawet gdy napięcia w czasie spoczynku byly na nich różne, to pod obciazeniem spadały do podobnego poziomu.
Experyment trwał 1 sezon i nie mialem problemu.
Nie bylo tam BMS, ladowalem z użyciem pasywnego balansera 10S.
Proste połączenie równolegle o którym piszesz uważam za szkodliwe i skracajace żywotność silniejszego pskietu.
Czyli dzialac będzie ale to dzialanie w ciemno.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
Kajman 
prezes


Pomógł: 2 razy
Dołączył: 18 Kwi 2017
Posty: 719
Skąd: Bdg
Wysłany: Pon 18 Wrz, 2017   

WojtekErnest napisał/a:
Zatem nawet gdy napięcia w czasie spoczynku byly na nich różne, to pod obciazeniem spadały do podobnego poziomu.


Jak to możliwe? Przy połączeniu równoległym powinno się napięcie wyrównać....
To co czytałem, to do akumualatora bosch z roweru ze wspomaganiem podłaczali inny o tym samym 10S (lipo, liion) równolegle, zasięg wtedy na komputerze się zgadzał i ponoć rozładowywało się to równo. Zapewne mocniejszy pakiet "doładowywał" na bieżąco słabszy.
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Pon 18 Wrz, 2017   

Dokladniej :
Nawet gdyy napięcia w galeziach SZEREGOWYCH czasie spoczynku byly na nich różne, to pod obciazeniem spadały do podobnego poziomu.
Te z nizszym napieciem to te z mniejszą pojemnością ale wysokopradowe z mniejszym RW.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
Kajman 
prezes


Pomógł: 2 razy
Dołączył: 18 Kwi 2017
Posty: 719
Skąd: Bdg
Wysłany: Pon 18 Wrz, 2017   

To rzeczywiście ciekawe. Chyba że te o większej rezystancji miały spoczynkowo wyższe napięcie i potem się to wyrównywało pod obciążeniem.
 
 
JerzyZ 
Zasłużony dla zlotu EV



Pomógł: 7 razy
Dołączył: 16 Lip 2010
Posty: 794
Skąd: Warszawa - Ursynów
Wysłany: Pon 18 Wrz, 2017   

1. Dołączenie do baterii drugiej, o tym samym napięciu nie może spowodować ŻADNYCH skutków.
2. Obciążenie takiego zestawu spowoduje równomierne rozładowanie obu baterii (bo ich napięcia obniżają się razem).

I tu niestety kończą się oczywistości. Bo jeżeli odłączymy obciążenie, każda bateria chce "wrócić" do innego napięcia - więc muszą między nimi popłynąć prądy wyrównawcze - jedna ładuje drugą.

Czyli tak, jak byśmy łączyli baterie o nieidentycznych napięciach.
A z praktyki wiadomo, że przy łączeniu dwóch BARDZO RÓŻNIE naładowanych baterii może się nawet wybuchowo spalić przewód łączący.

Czyli problem jest w różnicach między bateriami. Przy (teoretycznie) jednakowych wszystko będzie OK.
 
 
tkoko 
prezes


Pomógł: 19 razy
Dołączył: 26 Lut 2015
Posty: 684
Skąd: Czechowice-Dz
Wysłany: Pon 18 Wrz, 2017   

JerzyZ napisał/a:
1. Dołączenie do baterii drugiej, o tym samym napięciu nie może spowodować ŻADNYCH skutków.
2. Obciążenie takiego zestawu spowoduje równomierne rozładowanie obu baterii (bo ich napięcia obniżają się razem).

I tu niestety kończą się oczywistości. Bo jeżeli odłączymy obciążenie, każda bateria chce "wrócić" do innego napięcia - więc muszą między nimi popłynąć prądy wyrównawcze - jedna ładuje drugą.

Czyli tak, jak byśmy łączyli baterie o nieidentycznych napięciach.
A z praktyki wiadomo, że przy łączeniu dwóch BARDZO RÓŻNIE naładowanych baterii może się nawet wybuchowo spalić przewód łączący.

Czyli problem jest w różnicach między bateriami. Przy (teoretycznie) jednakowych wszystko będzie OK.


Dlatego wystarczy "odseparować" obie baterie diodami i wówczas znikną prądy wyrównawcze, a każda bateria "odda" swoją pojemność niezależnie od różnicy w ich pojemnościach.
 
 
Passat_EQ 
prezes


Pomógł: 15 razy
Dołączył: 08 Paź 2016
Posty: 580
Skąd: Wrocław
Wysłany: Pon 18 Wrz, 2017   

tkoko napisał/a:
JerzyZ napisał/a:
1. Dołączenie do baterii drugiej, o tym samym napięciu nie może spowodować ŻADNYCH skutków.
2. Obciążenie takiego zestawu spowoduje równomierne rozładowanie obu baterii (bo ich napięcia obniżają się razem).

I tu niestety kończą się oczywistości. Bo jeżeli odłączymy obciążenie, każda bateria chce "wrócić" do innego napięcia - więc muszą między nimi popłynąć prądy wyrównawcze - jedna ładuje drugą.

Czyli tak, jak byśmy łączyli baterie o nieidentycznych napięciach.
A z praktyki wiadomo, że przy łączeniu dwóch BARDZO RÓŻNIE naładowanych baterii może się nawet wybuchowo spalić przewód łączący.

Czyli problem jest w różnicach między bateriami. Przy (teoretycznie) jednakowych wszystko będzie OK.


Dlatego wystarczy "odseparować" obie baterie diodami i wówczas znikną prądy wyrównawcze, a każda bateria "odda" swoją pojemność niezależnie od różnicy w ich pojemnościach.


Tez zaproponowałem w podobnej rozmowie diody do odseparowania.

Mozna tez rozwazac połączenie ogniw 2 róznych rodzajów w jeden pakiet.
Przyjmujac ze w jednym rownoległym szegmencie mamy ogniwa niskopradowe i wysokoprądowe to max obciązenie dla całej baterii nie powinno byc niestety wyzsze niz max prąd słabych ogniw razi ich ilosc.
Dla przykładu
w rownoległym pakiecie 10p mamy 6 ogniw NCR18650A (4A) i 4 ogniwa US18650vtc6 (30A)
Teoretycznie zsumowane daje nam 24+120A czyli 154A i mozna zakładac ze VTC6 bedą brały wiekszosc "na siebie". Ale własnie dlatego ze wiekscosc wesmą na siebie mogą sie rozładowywac "ciutke bardziej".
Nie mozna wykluczyc ze ostatecnie to te słabe bedą po odpuszczeniu obciazenia wracały do siebie predzej i nie to,ze bedą podładowywały VTC6 to jeszcze beda napedzały rower.
W podobnym temacie chłopaki zmierzyli ze owe przeładowywanie ogniw trwa pare sekund, ale bezpiecznie dla takiej baterii nalezałoby przyjac obciazenie jak dla samych 6 słabych ogniw czyli max prąd dla tej baterii to 24A. Mimo tego ze są tam VTC6.

Analogicznie mozna rozpatrywac baterie 10p gdzie jest 9szt VCT6 (30A) i jedna NCR8650A (4A).
Co jesli ktos obciązy taki pakiet prądem 20A i z jakiegos powodu, przez brak symetrii w ogniwach, wiekszosc z 20A pojdzie na to słabe ogniwo ?
Nawet jesli prąd podzieli sie równo na kazde to obciazalnosc takiego pakietu nie moze przekroczyc 40A (10 ogniw po 4A - dla bezpieczeństwa najsłabszego)
 
 
Kajman 
prezes


Pomógł: 2 razy
Dołączył: 18 Kwi 2017
Posty: 719
Skąd: Bdg
Wysłany: Pon 18 Wrz, 2017   

A właśnie sobie przypomniałem ciekawostkę, jak pływam modelami ślizgów i mam w szeregu takie same lipole, ale o różnej rezystancji, ten o mniejszej zawsze jest ciut bardziej rozładowany na koniec.
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Wto 19 Wrz, 2017   

@Passat_EQ napisal : "w rownoległym pakiecie 10p mamy 6 ogniw NCR18650A (4A) i 4 ogniwa US18650vtc6 (30A)"
Takie rozwiazanie uwazam za niepoprawne. Jeśli juz chcemy/ musimy mieszac ogniwa to tylko w szeregu ale nie w gałęzi rownoleglej .
Zresztą co tam się dzieje da się w przyblizeniu sprawdzic na dwóch roznych ogniwach polaczonych tak by byl między nimi amperomierz analogowy z 0 na srodku skali. No i poddać taki pakiet 2P ladowaniu i silnemu rozladowaniu. Wtedy będzie trochę widac kiedy i w jakich warunkach bedzie miedzy nimi plynal prąd i w ktorym kierunku..
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
Passat_EQ 
prezes


Pomógł: 15 razy
Dołączył: 08 Paź 2016
Posty: 580
Skąd: Wrocław
Wysłany: Wto 19 Wrz, 2017   

WojtekErnest napisał/a:
@Passat_EQ napisal : "w rownoległym pakiecie 10p mamy 6 ogniw NCR18650A (4A) i 4 ogniwa US18650vtc6 (30A)"
Takie rozwiazanie uwazam za niepoprawne. Jeśli juz chcemy/ musimy mieszac ogniwa to tylko w szeregu ale nie w gałęzi rownoleglej .
Zresztą co tam się dzieje da się w przyblizeniu sprawdzic na dwóch roznych ogniwach polaczonych tak by byl między nimi amperomierz analogowy z 0 na srodku skali. No i poddać taki pakiet 2P ladowaniu i silnemu rozladowaniu. Wtedy będzie trochę widac kiedy i w jakich warunkach bedzie miedzy nimi plynal prąd i w ktorym kierunku..


OK, ale wtedy dopuszczalna obciązalnosc takiego aku jest taka jak "najsłabszego ogniwa".
Czyli jesli mamy 10 ogniw 4A a nastepne pakiety w szeregu to 10p 30A to nie mozna przez ten aku przeciagnac wiecej jak 10x4A.
Natomiast max pojemnosc bedzie okreslał najmniej pojemny pakiet w szeregu bo to on wyłączy BMSa albo zabuzuje buzerem :)
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Wto 19 Wrz, 2017   

Dlatego juz wczesniej pisalem o konstrukcji która ma różne ilosci P.
Czyli mniej P wysokopradowych, a więcej P niskopradowych, dobranych tak aby pod dużym obciążeniem podobnie " przysiadaly" napieciowo.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
Passat_EQ 
prezes


Pomógł: 15 razy
Dołączył: 08 Paź 2016
Posty: 580
Skąd: Wrocław
Wysłany: Śro 20 Wrz, 2017   

Niby ma to sens, ale jakos moje poczucie estetyki cierpi gdy o takiej baterii mysle :)
Zawsze daze do symetrii a tu brak tej ilosciowej.
Edit:
Zastanowilem sie i budowa takiej baterii jednak bedzie tak trudna ze nieopłącalna.
Niby mozna oprzec sie na rw i ułozyc takie sekcje aby było jednakowe i to byłoby kluczowe.
Niestety pojemnosci na pewno beda rozne bo moze byc rozna chemia w ogiwach.
Po tym nalezałoby oscyloskopem minimum 2 kanałowym pomierzyc spadki na sekcjach kolejno parami tj. 1 z 2, 2 z 3, 3 z 4 itd. pod obciązeniem impulsowym.
Beda tez rozne wykresy napiecia w trakcie rozladowania tj o rożnym nachyleniu dla takich sekcji.

Chyba juz wole łączyc rownolegle dwa rozne ogniwa :D
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group