ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
silnik 230 VDC
Autor Wiadomość
sobolu
[Usunięty]

Wysłany: Nie 04 Lip, 2010   

Zbyszek Kopeć napisał/a:

Jeśli silnik DC podłączamy (w przepadku napędu pojazdu) bezpośrednio do akumulatorów, to podajemy najpierw mniejsze napięcie, a potem po kolei większe, żeby nie przekraczać prądu maksymalnego, określonego przxez producenta silnika.

Czyli mam rację, bo gybyśmy zaczeli od wysokiego napięcia to byśmy w sekundę sfajczyli silnik :) A tak zaczynając od niskiego napięcia nie pozwalamy na przepływ dużego prądu.
Zbyszek Kopeć napisał/a:

Czyli w silniku zawsze będzie płynąć ten sam prąd maksymalny.

Gdyby tak było to byśmy mogli zaczynać start DC bez stera zawsze od możliwie najwyższego napięcia.
Błagam zróbcie doświadczenie, zasilcie jakiegoś DC 6 razy niższym napięciem i sprawdźcie czy w jakiś warunkach pociągnie choćby swój prąd nominalny.
 
 
Zbyszek Kopeć 
szef


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 3284
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Nie 04 Lip, 2010   

Sobolu:
Przemyśl sprawę, porób eksperymenty, a potem pisz.
Wielu z nas od bardzo wielu lat robi różne eksperymenty (też takie), znamy bardzo dobrze teorię i od wielu lat jeździmy na różnych EV (łącznie z samochodami), zajmujemy się silnikami elektrycznymi (bardzo różnymi) zawodowo (windy, maszyny elektryczne itp.).
Wielu z nas ma bardzo wysokie kwalifikacje lub wysokie podstawy edukacyjne (np.: tytuły)w tym temacie.
Same marzenia nie wystarczą.
Ogromna ilość ludzi czyta nasze teksty wchodząc na te strony i w kopiach (np.: GOOGLE) i nie można im skrzywiać wiedzy z fizyki lub elektrotechniki, no i nie powinni się z nas śmiać.

Przecież "yarross" dobitnie to tłumaczy, a on też zna prawdę.
_________________
EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Nie 04 Lip, 2010   

Tia... ziemia jest nadal płaska...
Ja rozumiem SEM, ale bez przesady. Było stwierdzenie, że slinik cały czas pobiera stały prąd bez wzgledu na napiecie i ja się z tym nie zgadzam. Podważy to ktoś?
 
 
Zbyszek Kopeć 
szef


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 3284
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Nie 04 Lip, 2010   

Przekręcasz pierwsze tezy.
Prąd zależy od obciążenia (momentu) i jest ograniczany nastawnikiem, co ma związek z napięciem.
Cały czas mówimy o prądzie przy zasilaniu silnika napięciem 48V, o max. napięciu 230VDC.
Prąd pobierany musi być taki sam w każdym napięciu i od tego jest regulator (nastawnik), żeby tego pilnować, a mniejsze będą obroty silnika przy niższym napięciu, czyli moc silnika będzie prawie liniowa w stosunku do napięcia na silniku i tu nie chodzi o prawo Ohma.
_________________
EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Pon 05 Lip, 2010   

Na silniku jest tabliczka znamionowa, na której jest napisane, że silnik pobiera 8A przy 230V. I nic nie jast napisane o regulatorze. Nadal twierdzisz, że będzie pobierał 8A przy 48V? To po co ta tabliczka z napięciem? Wiadomo, że jeśli wirnik się zablokuje, to popłynie prąd zwarcia zależny od napięcia i oporności cewki, ale nie zgodzę się z twierdzeniem, że przy napięciu 48V i przy 230V silnik będzie nadal pobierał stałe 8A.
 
 
Zbyszek Kopeć 
szef


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 3284
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Pon 05 Lip, 2010   

zeeltom:
Oczywiście, że przy 48V musi być 8A, bo to jest prąd nominalny.
Przecież robisz pojazdy elektryczne i regulujesz w nich prąd oraz napięcie, ale te już wtórnie.
_________________
EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Pon 05 Lip, 2010   

Zrobiem pomiar prądu silnika DC 250W 24V.
Zasilacz mam do 15V, więc tylko z tego przedziału podam dane.
Prąd teoretycznie powinien być rzędu 16A.
I wyniki (bez obciążenia):
5V - 0.65A = 3.25W
10V - 0.79A = 7.9W
15V - 0.89A = 13.35W
Coś ten prąd nie chce być na jednakowym poziomie. Widocznie nie zna założeń Zbyszka ;)
Podniesienie napięcia 3-krotnie spowodowało 4-krotne zwiększenie pobieranej mocy. Faktycznie, nie jest to w kwadracie napięcia, ale prąd jednak się zmienia i za cholerę nie chce być na stałym poziomie.
 
 
Zbyszek Kopeć 
szef


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 3284
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Pon 05 Lip, 2010   

Toż to są oczywiste wyniki i też nie mają związku z prawem Ohma.
Cała dyskusja jest o mocy silnika z zasilaniem napięciem 48V i napięciem 230V, a moc musi mieć obciążenie, bo inaczej jej nie ma.
_________________
EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Pon 05 Lip, 2010   

Czyli by wychodziło, że moc tego silnika przy 48V i 8A wynosiłaby około 400W, a to już do rowerka by wystarczyło. Człowiek uczy się całe życie, a i tak umiera głupi ;)
 
 
Zbyszek Kopeć 
szef


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 3284
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Pon 05 Lip, 2010   

No wreszcie doszliśmy do porozumienia.
Ta moc w przybliżeniu i to dużym, bo nie ma optymalnych obrotów. Jeszcze jest kwestia wzbudzenia, jeśli cewki są szeregowe lub magnesy, to jest OK, ale jeśli cewki są równoległe, to trzeba by silnik przerobić (może przewinąć cewki).
_________________
EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl
 
 
sobolu
[Usunięty]

Wysłany: Czw 08 Lip, 2010   

zeeltom napisał/a:
Zrobiem pomiar prądu silnika DC 250W 24V.
Zasilacz mam do 15V, więc tylko z tego przedziału podam dane.


Szkoda, że nie zmierzyłes pod obciążeniem. Ja zrobiłem to wczoraj
Silnik szczotkowy, chiński, hulajnogowy, 24V@14A
Akumulator li-ion 22Ah, spokojnie odda co najmniej 30A
Silnik podpięty bezpośrednio do akumulatora, bez sterownika (sterownik tu jest zbędny, mógłby tu tylko ograniczać prąd).
Napiecia 3,7V, 7,5V i 11V
Prądy odpowiednio od biegu jałowego do całkowitego zahamowania:
3,7V: od 0,4A do 4,5A przy zablokowanym wale
7,5V: od 0,5A do 8,2A przy zablokowanym wale
11V: od 0,7A do 12A przy zablokowanym wale

Jak widać, nawet przy 11V i zblokowanym wale, silnik nie jest w stanie pobrać swoich znamionowych 14A

Tak więc ja dalej twierdze, że silnik z tematu DC 230V 8A nie będzie w stanie pobrać tyle prądu przy 48V, co znamionowo!

Tyle z praktyki, Wy dalej teoretyzujcie i rzucajcie tytułami naukowymi.
 
 
Zbyszek Kopeć 
szef


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 3284
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Czw 08 Lip, 2010   

Ja znam teorię i to podpartą wielką praktyką, wielu innych podobnie.

Juz wszystko było ustalone, a tu od nowa ....... .
_________________
EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl
 
 
mmoto 
prezes
mmoto


Pomógł: 3 razy
Dołączył: 13 Sty 2010
Posty: 801
Skąd: Szczecin
Wysłany: Czw 08 Lip, 2010   

sobolu napisał/a:
3,7V: od 0,4A do 4,5A przy zablokowanym wale
7,5V: od 0,5A do 8,2A przy zablokowanym wale
11V: od 0,7A do 12A przy zablokowanym wale
a dalej bardzo mnie interesuje,
dwa razy ten motor spalił mi bezpiecznik 30A
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Czw 08 Lip, 2010   

Przy 24V na pewno popłynie więcej niź 14A przy zablokowanym wale. Ciekawy jestem jak to będzie wyglądało pod średnim obciążeniem mechanicznym? Ja również nie mam 100% pewności, że będzie płynęło tyle, co prąd znamionowy. Najprościej będzie kupić omawiany w tytule silnik i go przetestować by wyjaśnić sprawę. Wygrany stawia skrzynkę gorzałki. Zakładamy się?
 
 
sobolu
[Usunięty]

Wysłany: Czw 08 Lip, 2010   

Na tym szczotkowym co mierzyłem, przy 24V i zablokowanym wale popłynie pewnie jakieś 25-30A.
Na tym tytułowym też nie jestem pewien na 100% ile by popłyneło przy 48V i zablokowanym wale. Obstawiał bym jednak coś koło 2A
Fatkem jest, że na tych chińskich szczotkach nie chce płynąć nawet prąd znamionowy przy napięciu już 2 razy niższym od znamionowego (niezależnie od przyłożonego obciążenia, minimalnego średniego czy max.).
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group