ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Buggy elektryczny - proszę o wskazówki
Autor Wiadomość
Eurogenio 
początkujący
Eurogenio


Dołączył: 26 Wrz 2017
Posty: 15
Skąd: Sochaczew
Wysłany: Wto 03 Paź, 2017   Buggy elektryczny - proszę o wskazówki

Witam serdecznie,

Planuję budowę elektrycznego Buggy w oparciu o części rowerowe włączając w to napędy elektryczne używane w "elektryfikacji" rowerów.

- używam roweru i nie zamierzam go elektryfikować
- mam hulajnogę elektryczną (niestety ołów 36V i 1kW szczotkowy)
- kilka lat miałem buggy spalinowe 4x4, 500 ccm, 26 KM (560 kg masy własnej !? - bardzo ciężki :( )

Chciałbym jeździć cicho i po terenie, zupełnie nie zależy mi na prędkości.
Oczywiście też chciałbym dojechać w takie miejsce dosyć sprawnie.

Założenia:
Całość w oparciu o napędy do rowerów.
Rozważam jednak 4 silniki zewnętrzne z przekładniami w piastach (rozumiem że te przekładnie mają ograniczoną moc przenoszoną).
(edytuje bo chcę doprecyzować): chodziło mi wstępnie o piasty z przekładnią a nie silniki z przekładnią planetarną.
Wyczytałem, że silniki (w piaście) z przekładnią lepiej sobie radzą (przy mniejszych prądach) przy ruszaniu, ale te bez przekładni mogą oferować większą moc ogólną.

Zasięg do 20 km.
- prędkość na prostej, twardej do 25-30 km/h
- prędkość w terenie 4-10 km/h
- pokonywanie (krótkie odcinki np. 10 m) wzniesień do 30%
- ogólny zasięg / czas pracy ~1-2 h
- waga konstrukcji bez aku i napędów ok. 40 kg (ja ważę ok. 85-90)
- myślę o 4 silnikach ok. 250W lub 2 x 500W (tylko tył)
- rozważam zakup kompletnych napędów z kontrolerem (koło zaplecione z dętką i oponą)

- ogólnie moc zainstalowana 1kW mi wystarczy
- planuję akumulatory Li*** do ok. 48V

Będę na prawdę wdzięczny za wszelkie uwagi i sugestie.

Pozdrawiam
Eurogenio

PS. I mam zagwozdkę... silniki w piaście bez przekładni czy silnik zewnętrzny + jakaś przekładnia (ale podobna do skrzyni biegów)
PS. Jestem elektronikiem starej daty...
 
 
Michal88Wawa 
młodzik



Wiek: 35
Dołączył: 21 Gru 2016
Posty: 54
Skąd: warszawa
Wysłany: Wto 03 Paź, 2017   

czesc, ja uzywam przekładniowego w rowerze, to mój drugi, w poprzednim popękały przekładnie jak za duzo mocy dałem w palnik. aktualnie mam mxusa przekładniowego koszt nowego z aliexpresu to 430 zł z przesyłka, jego max moc sensowna żeby pzrekładnia posłużyła dłuzej niz sezon to 650 watt.

4 silniki *430 ziko plus zaplecenie plus szprychy na wymiar- ponad 2k
2 silnik direct drive typu ninecontinent 670 sztuka - jakies 1,5k ze zapleceniem i szprychami

z tym że do przekładniowych wcisnieś bezpiecznie max 650watt x4koła =2.4kW
a do silnika bezprzekładniowego tam nawet 3kW na sztuke =6kW
a jak pogrubisz przewody zasilające nawet i w granicach 10kW.
Tu oczywiscie musi to być silnik wolnobieżny ( np oznaczenia 7x9)

poza tym silnik bezprzekłądniowy nie ma przekładni jak sama nazwa wskazuje, (która jest w 100% nowych silnikch wykonana z tworzywa sztucznego)

Wybór jest oczywisty.Na pewno to nie będzie silnik z przekładnią.
 
 
Eurogenio 
początkujący
Eurogenio


Dołączył: 26 Wrz 2017
Posty: 15
Skąd: Sochaczew
Wysłany: Wto 03 Paź, 2017   

Dzięki za wskazówki.

Raczej nie planuję silników z wbudowaną przekładnią.
Ale Twoje spostrzeżenia są dla mnie bardzo użyteczne.
Koszt samych napędów jaki zakładam to ok. 2-3kzł.

Wolał bym ich nie przeciążać (dobrać nadmiarowo), bo mają posłużyć moim wnuczką :) bez przesady, ale już stoją w kolejce aby dać w palnik ...

Oczywiście apetyt rośnie w miarę jedzenia...
Powiedzmy max potrzebnej przy podjazdach pod małe wzniesienia to 2 kW.

Trochę się już najeździłem elektrykiem.

Jeździć szybko to sobie mogę samochodem...

Zdecydowanie bardziej (w tym konkretnym pojeździe) chodzi mi o sens użycia silnika zewnętrznego, który już w sobie ma przekładnię dostosowującą obroty do prędkości "normalnej" łańcucha dla dodatkowej "zwykłej" przekładni (przerzutek) na trybach zewnętrznych lub przekładni zabudowanej w piaście (takiej jak w rowerach miejskich).

Pozdrawiam
Eurogenio
 
 
Passat_EQ 
prezes


Pomógł: 15 razy
Dołączył: 08 Paź 2016
Posty: 580
Skąd: Wrocław
Wysłany: Wto 03 Paź, 2017   

Jesli jestes w stanie ogarnac naped mechanicznie - mam na mysli połosie i "wał" to ja bym dał silnik klasyczny wysokoobrotowy z reduktorem zamiast hubmotor.
 
 
Eurogenio 
początkujący
Eurogenio


Dołączył: 26 Wrz 2017
Posty: 15
Skąd: Sochaczew
Wysłany: Wto 03 Paź, 2017   

Wita

Właśnie chciałbym uniknąć "typowego" tylnego mostu.

1. Ciężar
2. Straty mocy
3. Komplikacja konstrukcji
4. Przy napędzie 4x4 dochodzi transmisja (wtedy kłopotliwa i jeszcze bardziej stratna) na przednie koła

Zarazem rozumiem, że silniki w (na) kołach to większa masa amortyzowana.
Ale znowu nie są one aż tak ciężkie (szczególnie tej mocy).
Wały napędowe i przekładnie różnicowe też ważą.

Pozdrawiam
Eurogenio
 
 
gienek333 
szef


Pomógł: 25 razy
Wiek: 55
Dołączył: 26 Kwi 2013
Posty: 1338
Skąd: Kraków
Wysłany: Wto 03 Paź, 2017   

Silniki z magnesami (PM) mają teoretycznie dużą sprawność, ale tylko teoretycznie :cry: . Moc i moment silnika to dwa różne parametry. Załóżmy, że mamy silnik DD z magnesami o mocy 1 kW przy 30 km/h i momencie x. Taki silnik przy 10 km/h będzie miał moc 333W (przy prądzie nominalnym). Jak chcemy 1 kW, to musimy podnieść prąd 3x, straty rosną x 9 (P=I²xR), i tzw sprawność idzie w p...du. Do napędów pojazdów to jest jeden z gorszych typów silnika.
_________________
Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu.
 
 
Eurogenio 
początkujący
Eurogenio


Dołączył: 26 Wrz 2017
Posty: 15
Skąd: Sochaczew
Wysłany: Wto 03 Paź, 2017   

Witam
Proszę o wyjaśnienie w związku z czym to piszesz?
Czy chodzi Ci o większą sprawność konkretnego motoru napędzającego centralnie (układ 4x4)czy też ogólnie o BLDC?
Pozdrawiam
Eurogenio
 
 
Passat_EQ 
prezes


Pomógł: 15 razy
Dołączył: 08 Paź 2016
Posty: 580
Skąd: Wrocław
Wysłany: Śro 04 Paź, 2017   

Jeden z lzejszych silnikow bezposrednich to bionx, ktory wazy 4,5kg.
Jednak do Twojego projektu trzebaby je przezwoic na nizsza predkosc aby podkrecic moment bo predkosci Ci nie trzeba.
Nowe, niskoobrotowe chyba juz tak lekkie nie sa, tanie tez nie.
Oczywiscie male kolo zmniejszy predkosc i zwiekszy moment ale zeby potem kępa trawy nie zatrzymala podjazdu
 
 
gienek333 
szef


Pomógł: 25 razy
Wiek: 55
Dołączył: 26 Kwi 2013
Posty: 1338
Skąd: Kraków
Wysłany: Śro 04 Paź, 2017   

Silniki DD są dobre do roweru, ponieważ mocno upraszczają konstrukcję. Dużo taniej można zrobić na silnikach z przekładnią (np. szeregowy). Przykład z forum https://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=7140&highlight=ev4
_________________
Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu.
 
 
Passat_EQ 
prezes


Pomógł: 15 razy
Dołączył: 08 Paź 2016
Posty: 580
Skąd: Wrocław
Wysłany: Śro 04 Paź, 2017   

Prosciej, tylko to są silniki szczotkowe. Jakos ta idea mi sie nie podoba, ale to nie moj projekt :)
 
 
Eurogenio 
początkujący
Eurogenio


Dołączył: 26 Wrz 2017
Posty: 15
Skąd: Sochaczew
Wysłany: Śro 04 Paź, 2017   

Idealne dla mnie byłby silniki DD z zintegrowaną przekładnią o dwóch biegach.

Pierwotnie myślałem też o silnikach zewnętrznych BLDC z przekładnią (zmniejszenie prędkości liniowej łańcucha) i skierowanie tego za pomocą łańcucha na zwykłe przerzutki lub przekładnię w piaście.

W mojej hulajnodze już jeden łańcuch nieźle grzechocze (no ale tam na silniku nie ma redukcji obrotów) a jaki będzie hałas przy 4 pracujących łańcuchach?

Pozdrawiam
Eurogenio
 
 
Passat_EQ 
prezes


Pomógł: 15 razy
Dołączył: 08 Paź 2016
Posty: 580
Skąd: Wrocław
Wysłany: Śro 04 Paź, 2017   

Mozesz zaadaptowac paski od rozrzadu jakiegos auta :)
To tak zartem mowie, bo za bardzo wydłuży prace.
Ja bym sie kierował w silniki bez przekładni bo mimo wszystko moment mają najwiekszy. Jesli dasz nieduże koła powinno byc troche mocy.
Ja bym spróbował tego bionxa 4 sztuki bo bedzie najtaniej. Musisz tylko wywiedziec która generacja bedzie najlepsza. Kwestia ilosci zębów badz nawoj bedzie decydowac.
 
 
Eurogenio 
początkujący
Eurogenio


Dołączył: 26 Wrz 2017
Posty: 15
Skąd: Sochaczew
Wysłany: Czw 05 Paź, 2017   

Witam

Jaka jest ogólnie wodoszczelność silników w piaście.
Oczywiście nie mam na myśli nurzania się w kałużach, ale czy np. są odporne na "polewanie" całości wodą, bryzgoszczelność, deszcz, kurz?
Czy jest to jakość określone w parametrach?
Czy budowa, (czyli z przekładnią czy bez) ma wpływ na ogólną szczelność?

Czy są produkowane silniki 250-350W bezprzekładniowe?

Oczywistym jest, że każdy taki silnik BLDC wymaga swojego sterownika.
1. Ale czy były by jakieś przeciwskazania, aby całość zasilana była z jednego pakietu (i BMS-a)?
Czy przy zastosowaniu oddzielnych pakietów BMS-y będą zachowywały się sumarycznie lepiej.

2. Czy dobrze rozumiem, że zdolność zasilania oddzielnych pakietów będzie gorsza niż jednego dużego (zakładając jednakową sumaryczną pojemność).

Pozdrawiam
Eurogenio
 
 
gienek333 
szef


Pomógł: 25 razy
Wiek: 55
Dołączył: 26 Kwi 2013
Posty: 1338
Skąd: Kraków
Wysłany: Czw 05 Paź, 2017   

Jednego BMS-a i jednej baterii możesz używać nawet do czterech sterowników i więcej (BMS "opiekuje" się baterią).
_________________
Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu.
 
 
Eurogenio 
początkujący
Eurogenio


Dołączył: 26 Wrz 2017
Posty: 15
Skąd: Sochaczew
Wysłany: Czw 05 Paź, 2017   

Witam
gienek333 napisał/a:
Jednego BMS-a i jednej baterii możesz używać nawet do czterech sterowników i więcej

Takie jest na razie moje nastawienie.

gienek333 napisał/a:
BMS "opiekuje" się baterią

Tak. Wiem, rozumiem.
Ale chodzi o szczegóły.

1. Czy BMS aktywnie ogranicza pobierany prąd (czy tylko kontroler)
2. Czy BMS po stwierdzeniu przekroczenia prądu i jego odcięciu (jeśli wtedy to robi) jest w stanie powrócić z zasilaniem po ustaniu obciążenia?
3. Czy po spadku jednej sekcji poniżej pewnego napięcia np. w skutek zbytniego obciążenia, co wykryje BMS, czy BMS "wstanie" jeśli napięcia wrócą do "normalnych"?

Moje poprzednie pytanie wynika z założeń, że po chwilowym "pokłonie" jednego z BMS-ów inne będą ciągnąć.

Chodzi mi o "dzielność" w terenie.

Jeśli się mylę, to bardzo proszę o nakierowanie mnie.

Pozdrawiam
Eurogenio
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group