|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
Problem z zamianą żelówek na Li-Ion |
Autor |
Wiadomość |
tkoko
prezes
Pomógł: 19 razy Dołączył: 26 Lut 2015 Posty: 684 Skąd: Czechowice-Dz
|
Wysłany: Nie 29 Paź, 2017
|
|
|
zeeltom napisał/a: | Gdyby uwalało tranzystory, to raczej nie było by ładowania. A tu ładowanie jest, ale jakby nie do końca.
Bo zapala się czerwona dioda, na końcu zapala się zielona przy 42V, ale napięcie na akumulatorze spada o niecały wolt przy odpięciu ładowarki. ..... |
To jest prawdopodobnie "dodatkowe" zabezpieczenie przed przeładowaniem. Ja mam to samo na jednym z dwóch identycznych akumulatorów, przy jednej z dwóch ładowarek (Magma) która daje ponad 42V. Wówczas BMS przechodzi w "dziwny" tryb. BMS obniża napięcie podobnie jak u Ciebie. Czy jest to to samo sprawdź czy po krótkim obciążeniu baterii dużym prądem 3-5A, nie podskoczy napięcie do "maksymalnego" (takiego jak na ładowarce). Opisywałem już to, lecz przypomnę. U mnie jeden BMS po przekroczeniu 42V wyłączał ładowanie, obniżając jednocześnie napięcie. Jeżeli obciążyło się baterię prądem 5A, to napięcie wracało do maksymalnego (przy mniejszym prądzie np. 1A ten sposób nie działał). Żeby było śmieszniej dopóki nie obciążyło się baterii dużym prądem, spadek napięcia postępował dalej. Trudno mi powiedzieć czy po osiągnięciu "nominalnej" (np. 37V dla 10S) wartości napięcia, BMS wyłączył by ogólne "balansowanie", gdyż po kilku godzinach i spadku napięcia z nominalnych 42V do ~41 (nie pamiętam dokładnie) przerwałem dalsze rozładowywanie akumulatora |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Nie 29 Paź, 2017
|
|
|
Nie podskakuje. Po naładowaniu i przejechaniu rowerem niewielkiego kawałka trasy napięcie nadal spadało, a nie podnosiło się. Przy normalnej pracy, po naładowaniu do 42V napięcie na akumulatorze nadal wynosiło 42V. Po tym dziwnym uszkodzeniu, napięcie po odpięciu ładowarki spadało o niecały wolt na całym pakiecie. Dopiero przepięcie ładowania od tyłu ładuje akumulatory prawidłowo, jak przed usterką i pełne napięcie ładowarki pozostaje na akumulatorze pod jej odpięciu.
Ogólnie, tragedii nie ma. Wystarczy przepiąć minus ładowarki na minus wyjścia i nadal jest OK. Ale jakiś błąd na ładowaniu występuje, a nie bardzo wiem jaki. Nie chcę teraz rozbierać zafoliowanych pakietów i dobierać się do bms by szukać błędu. W sumie, może wolną chwilą rozbiorę sprawny i uszkodzony i pomierzę elementy ładowania tych bms.
Z żelami nie było takich problemów
Zawsze twierdziłem, że im więcej elektroniki, tym większa szansa na awarie |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Nie 29 Paź, 2017
|
|
|
To co opisujecie (niestety) pasuje mi do następującego "wariantu" :
- ładowanie od strony wyjścia powoduje że (prawdopodobnie) nie działa ochrona (wyłacznik) ładowania gdy którykolwiek z segmentów przekracza 4,23-25 V.
- balansowanie pasywne ogniw działa albo jest juz uszkodzony któryś z rezystorów zwierających segment przy balasowaniu lub/i transoptorów
- ładowanie od strony wyjścia idzie do końca ale po takim ładowaniu pakiet jest silnie rozbalansowany tzn jedne lub wiecej segmentów ma > 4,20 V inne sporo mniej.
- z chwilą ustania ładowania, napięcia spadają i suma napiec jest np 4,13 V lub mniej ale rozklad napięć jest nadal silnie rozbalansowany.
- po pozostawieniu go na kilka godzin, pakiet się wyrównuje na np 4,11-4,12 V.
Powodem uszkodzen BMS jest wg mnie za duzy prąd końcowy tych ładowarek ORAZ nierówne ogniwa ładowanane od stanu głebokiego rozładowania.
Tak sądzę... |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Nie 29 Paź, 2017
|
|
|
Ładowanie od strony wyjścia spowodowało prawidłową pracę akumulatora.
Działa tak samo i ma te same zasięgi, co przed usterką.
Chętnie udostępnię jeden walnięty pakiet do testów, ale główne zdanie w tym momencie ma Tas. |
|
|
|
|
tkoko
prezes
Pomógł: 19 razy Dołączył: 26 Lut 2015 Posty: 684 Skąd: Czechowice-Dz
|
Wysłany: Nie 29 Paź, 2017
|
|
|
WojtekErnest napisał/a: | To co opisujecie (niestety) pasuje mi do następującego "wariantu" :
- ładowanie od strony wyjścia powoduje że (prawdopodobnie) nie działa ochrona (wyłacznik) ładowania gdy którykolwiek z segmentów przekracza 4,23-25 V.
- balansowanie pasywne ogniw działa albo jest juz uszkodzony któryś z rezystorów zwierających segment przy balasowaniu lub/i transoptorów
- ładowanie od strony wyjścia idzie do końca ale po takim ładowaniu pakiet jest silnie rozbalansowany tzn jedne lub wiecej segmentów ma > 4,20 V inne sporo mniej.
- z chwilą ustania ładowania, napięcia spadają i suma napiec jest np 4,13 V lub mniej ale rozklad napięć jest nadal silnie rozbalansowany.
- po pozostawieniu go na kilka godzin, pakiet się wyrównuje na np 4,11-4,12 V.
Powodem uszkodzen BMS jest wg mnie za duzy prąd końcowy tych ładowarek ORAZ nierówne ogniwa ładowanane od stanu głebokiego rozładowania.
Tak sądzę... |
WojtekErnest specjalnie dla Ciebie dostałem sie do gniazda "balancera"
wszystkie napięcia równe ~4.16 (pomiar najtańszym miernikiem i dwoma szpilkami).
Chciałem Ci nagrać jak w realu wygląda to "zachowanie", lecz jak na złość dzisiaj Magma "daje zaledwie" 41.99V (pomiar watomierzem) i takie też napięcie ma bateria więc nie moge tego zademonstrować gdyż napięcie jest "za niskie". Różnica jaka występuje miedzy 10 x 4.16 a 41.99V, to jak sądzę "normalny" błąd mierników szczególnie tego najtańszego.
Ponadto; moje BMS'y mają te same przewody do ładowania i rozładowania (Bateria ma tylko 2 kable do BMS'a) więc gdyby BMS był niesprawny, już dawno "skasował by" baterię, a nie jest, bo zachowanie baterii jest identyczne jak 2-3 lata temu.
Tu masz moje testy tych baterii, od początku użytkowania.
https://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?p=94731&highlight=#94731 |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Pon 30 Paź, 2017
|
|
|
Te równe napięcia i w zasadzie brak problemu to gdy aku nie byl przez ostatnie kilkanascie godz ladowany a jedynie pasywnie balansowany ?
W twoim przypadku cześć balansujaca BMS jest raczej dobra.
Czyli byc może miewasz problem gdy po częstszej jeździe jest wyraźniej rozbalansowany pakiet i jednorazowe ładowanie i balansowanie ich nie wyrownuje. Wtedy ładowarka 'walczy' pradowo z BMS.
Teraz gdy masz gniazdo serwisowe, to latwiej sprawdzisz. |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
tkoko
prezes
Pomógł: 19 razy Dołączył: 26 Lut 2015 Posty: 684 Skąd: Czechowice-Dz
|
Wysłany: Pon 30 Paź, 2017
|
|
|
WojtekErnest napisał/a: | Te równe napięcia i w zasadzie brak problemu to gdy aku nie byl przez ostatnie kilkanascie godz ladowany a jedynie pasywnie balansowany ?
W twoim przypadku cześć balansujaca BMS jest raczej dobra.
Czyli byc może miewasz problem gdy po częstszej jeździe jest wyraźniej rozbalansowany pakiet i jednorazowe ładowanie i balansowanie ich nie wyrownuje. Wtedy ładowarka 'walczy' pradowo z BMS.
Teraz gdy masz gniazdo serwisowe, to latwiej sprawdzisz. |
Ja nie mam żadnych!!! problemów z moimi bateriami, ładowarkami czy BMS'ami. Tak jak pisałem już wielokrotnie, używam i ładuję je tak samo jak baterie w laptopie, tablecie czy telefonie. Po to mam właśnie BMS'y od samego początku (2014r). Ten przykład działania niektórych BMS'ów był dla Zeeltoma
Jak pisałem wczoraj, specjalnie dla Ciebie, i dla potwierdzenia że bateria i ładowarka nie ma problemów, dostałem się do gniazda balancera, gdzie wszystko było zgodne z oczekiwaniem.
Poniżej masz filmik z przeładowania mojej fabrycznej baterii/BMS'a powyżej 42.2V, i jego zachowanie.
http://pl.tinypic.com/r/11w8ver/9
View My Video
Cały film w oryginale trwa 3min 27sek, z czego wyciąłem 1min 30sek ładowania. Jak widzisz wystarczą małe "czary mary" by bateria zamiast 41.44V miała 41.95V. Cały test jest na tej samej baterii co wczoraj (zbalansowanej). |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Wto 31 Paź, 2017
|
|
|
Nie wiem, co jest powodem takiego działania u mnie. Zaczyna się okres zimowy, to będzie czas na sprawdzenie problemu. Wszystkie sztuki, które do mnie dojechały, na samym początku ładowały się prawidłowo, przez wejście do ładowania. Po jakimś czasie zaczęły się schody. Tak jak pisałem, tragedii nie ma. Część baterii fabrycznych ładowana jest tylko z wyjścia i nic złego się nie dzieje. W sumie balanserowi wszystko jedno, z której strony jest ładowana bateria. Ma wyrównywać piętra i tyle. Inny akumulator, który sprezentowali mi chłopaki, od początku ładuje się prawidłowo. Możliwe, że to kwestia typu i serii bms, które są zamontowane w tych akumulatorach, bo wszystkie kilkanaście sztuk jest identycznych. 36V 9Ah. O ile ładowarka ma prawidłowe parametry, to ładowanie od tyłu nie będzie niczemu szkodzić. |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Wto 31 Paź, 2017
|
|
|
zeeltom napisał/a: | .. W sumie balanserowi wszystko jedno, z której strony jest ładowana bateria. Ma wyrównywać piętra i tyle. . |
Raczej to zalezy od modelu/schematu, Bo sterowanie odcinające mosfety od strony balansera (wykrywanie przekroczenia napięc max oraz progu balansowania) jest/może być rózne na 1 mosfet weściowy -> ładowanie a inne na kaskadę mosfetów wyjściowych -> zasilanie sterownika. |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
tkoko
prezes
Pomógł: 19 razy Dołączył: 26 Lut 2015 Posty: 684 Skąd: Czechowice-Dz
|
Wysłany: Wto 31 Paź, 2017
|
|
|
zeeltom napisał/a: | ... Tak jak pisałem, tragedii nie ma. Część baterii fabrycznych ładowana jest tylko z wyjścia i nic złego się nie dzieje. W sumie balanserowi wszystko jedno, z której strony jest ładowana bateria. Ma wyrównywać piętra i tyle. Inny akumulator, który sprezentowali mi chłopaki, od początku ładuje się prawidłowo. ..... |
Zeeltom skoro producent rozdzielił we/wy, to moim zdaniem, ma to znaczenie. Balansowanie będzie przebiegać zapewne prawidłowo, bo to nie jest związane bezpośrednio z tranzystorem wejściowym . Zapewne nie będzie zabezpieczenia przed przeładowaniem, a to może nastąpić wówczas gdy balancer nie "zbije" odpowiednio napięcia ze względu na zbyt duży prąd ładowania. |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Wto 31 Paź, 2017
|
|
|
A jakiż to będzie zbyt duży prąd ładowania, jeśli napięcia ładowarki i baterii się wyrównają? |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Wto 31 Paź, 2017
|
|
|
Zbyt duży prąd ładowania pod koniec prowadzi do rozbalansowania.
Wtedy właśnie jest w jednych np.4,15 A innych 4,25. Średnio jest 4.2 V. A na całym pakiecie 42 V. |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Wto 31 Paź, 2017
|
|
|
Uważasz, że 3A, to zbyt duży prąd ładowania dla pakietów 18 i 27Ah? |
|
|
|
|
tkoko
prezes
Pomógł: 19 razy Dołączył: 26 Lut 2015 Posty: 684 Skąd: Czechowice-Dz
|
Wysłany: Wto 31 Paź, 2017
|
|
|
zeeltom napisał/a: | A jakiż to będzie zbyt duży prąd ładowania, jeśli napięcia ładowarki i baterii się wyrównają? |
Zeeltom przy napięciu ładowarki 42V i 9-ciu "S" po 4.15, na dziesiątym "S" będziesz miał 4.65V !!!, a ponieważ masz wyłączony tranzystor odcinający ładowanie (tranzystory na rozładowanie odcinają przy minimalnym napięciu!), więc przeładowanie jest REALNE. |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Wto 31 Paź, 2017
|
|
|
Zgodzę się. Ale akumulatory są nowe i wyrównane, to co może je rozjechać o pół wolta po paru naładowaniach, gdy bms jest sprawny? Producenci fabryczni, gdzie ładowanie i rozładowanie jest po tych samych przewodach nie biorą tego pod uwagę? Nie bądźmy tak pesymistycznie nastawieni, że wszystko się od razu rozjedzie.
Jednak żele są prostsze w obsłudze. Co by tu nie gadać za wiele Najpierw wszyscy namawiali mnie na przejście na li-iony a teraz straszą, że mi się bateria będzie rozjeżdżać
Mam inny akumulator, który ładuję od dawna ładowarką 3A i nic się nie zmieniło od początku użytkowania, a tu coś nie gra. |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|