ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Problem z zamianą żelówek na Li-Ion
Autor Wiadomość
tkoko 
prezes


Pomógł: 19 razy
Dołączył: 26 Lut 2015
Posty: 684
Skąd: Czechowice-Dz
Wysłany: Wto 31 Paź, 2017   

1. Prawda że żele są "odporniejsze" :smile: ale ich technologia produkcji to doświadczenie kilkuset, jeżeli nie kilku tysięcy lat. li-iony to "zaledwie" 20 lat.

2. BMS nie jest "sprawny", gdyby był, to nie byłoby Twoich postów. Skoro cała seria tych samych BMS'ów ma taką "wadę", to warto znaleźć przyczynę takiego działania. Być może 3A na ładowaniu było za wysoką wartością dla tego BMS'a. Sprawdź tranzystor czy jest sprawny.
Jak Sam piszesz z innym BMS'em wszystko jest OK. :lol:

3. Producenci którzy używają tych samych przewodów (tranzystorów) przy ładowaniu i rozładowaniu sterują tymi tranzystorami tak przy min, jak i max napięciu.
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Wto 31 Paź, 2017   

Sprawdzę, co to za bms tam siedzi. Cała zima przede mną na takie zabawy. Niemniej, nawet te 3A rozkłada się na np. 3 pakiety, czyli wychodzi po 1A na pakiet. Dla pakietu 9Ah, to wypada 1A ładowania.
Czyli, mniej więcej 1/10 pojemności. Uważacie, że to za dużo dla bms? I dlatego są awarie?
Typowe bms, z tych popularnych, mają 30A wyjścia i 10A ładowania. To 1, czy 2A może uszkodzić wejścia bms?
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Wto 31 Paź, 2017   

Chodzi o to, że bardziej prawdopodobny jest błąd w obsłudze, problem z ładowarkami, błąd metody niż awaria np 10 BMSów poklei.
Zanim nie wyeliminuje się błędów nie można powiedzieć "defekt fabryczny", bo takowe się trafiają bardzo bardzo rzadko. O wiele rzadziej niż błędy ludzkie i dlatego koledzy doszukują się problemów wszędzie tylko nie w BMSach. To jest logiczne i tak powinno wyglądać rozwiązywanie problemu.
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Wto 31 Paź, 2017   

No to jakich błędów szukać? Za duży prąd, czy inna cholera? Dla 3 pakietów, w sumie 27Ah, to jaki ma być prąd ładowarki? Poświęcę się i zmierzę prądy ładowania początkowe i końcowe dla ładowarki z Magmy. Tas, sprawdzałeś typ bms w tych pakietach? Jakie to ma parametry? I jakie powinny być? Zawsze mogę zmniejszyć prąd ładowania, ale czy to ma sens?
A wolną chwilą przemierzę dziewicze pakiety, z tymi uszkodzonymi. Za wiele elementów nie powinno być do mierzenia.
Większość opisów ładowani litów twierdzi, że: "Normalne ładowanie akumulatora prądem od 0,5 do 0,7C. Od napięcia 3V do napięcia 4,2V. Po tym akumulator jest naładowany w 70 - 80%."
Czyli, w moim przypadku, ładowanie prądem 3A dla akumulatora 18Ah, wynosi 0,16C, czyli poniżej progu bezpieczeństwa. To jak w końcu jest? Nawet dla jednego pakietu 9Ah, będzie to 0,3C.
Albo ja czegoś nie rozumiem, albo źle interpretuję poradniki.
 
 
tkoko 
prezes


Pomógł: 19 razy
Dołączył: 26 Lut 2015
Posty: 684
Skąd: Czechowice-Dz
Wysłany: Wto 31 Paź, 2017   

Czym innym jest bezpieczny prąd dla baterii (0.5 - 1C), a czym innym jest katalogowy prąd ładowania dla BMS'a. Niemniej jednak dla baterii 18Ah z BMS'em, prąd 3A nie powinien być problemem. Moje fabryczne baterie 7.8Ah, mają nominalny (katalogowy) prąd ładowania 2A, ale bez problemu są ładowane 3A.
Jeszcze pytanie; ładujesz trzy pakiety (27Ah) równocześnie ładowarką z Magmy?
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Wto 31 Paź, 2017   

Nie. 3 pakiety po 9Ah równolegle. Razem 27Ah.
 
 
tkoko 
prezes


Pomógł: 19 razy
Dołączył: 26 Lut 2015
Posty: 684
Skąd: Czechowice-Dz
Wysłany: Wto 31 Paź, 2017   

A jak łączyłeś gniazda ładowania ?
 
 
gienek333 
szef


Pomógł: 25 razy
Wiek: 55
Dołączył: 26 Kwi 2013
Posty: 1338
Skąd: Kraków
Wysłany: Wto 31 Paź, 2017   

Tak w skrócie aku ołowiowe http://pl.wikipedia.org/wiki/Gaston_Plant%C3%A9 , żelowe duuużo później. Ładowanie aku żelowych jest bardziej skomplikowane niż Li-ion, ponieważ jest znaczący wpływ temperatury (zdecydowanie trudniej ocenić poziom naładowania poszczególnych cel). Litowe są dużo prostsze w obsłudze, jeżeli jest prawidłowa.
_________________
Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu.
Ostatnio zmieniony przez gienek333 Wto 31 Paź, 2017, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Wto 31 Paź, 2017   

Równolegle, jak wszystko. Przecież inaczej się nie da skoro plusy są wspólne dla wszystkiego.
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Wto 31 Paź, 2017   

Zrobię jutro zdjęcia termograficzne BMSa jak się zachowuje przy ładowaniu 3 i 4A przy pomocy dobrej jakości ładowarki.

Tak się zastanawiam. A co jeśli awarię powoduje błąd metody, tj próba ładowania poprzez najpierw włożenie ładowarki do akumulatora, a później do sieci? Wtedy na ułamek sekundy przez jeden biedny tranzystor od ładowania idzie szpila po kilkaset amper ładująca kondensator wyjściowy z ładowarki. Po 30 ładowaniach w końcu go pali. Brzmi prawdopodobnie?
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
qaz33 
szef
qaz33


Pomógł: 15 razy
Dołączył: 07 Kwi 2014
Posty: 1464
Skąd: Gdynia
Wysłany: Śro 01 Lis, 2017   

zeltom, li-iony tez mozesz co jakis czas ladowac rownolegle i potem przelaczac na szereg :D wtedy nie musisz sie martwic o balansowanie tak samo jak w zelach. A jesli ci sie nie chce to wymien tego BMSa! Przeciez to ledwie 100zl kosztuje a oszczedzi ci cala baterie jak ta sie zacznie rozjezdzac
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Śro 01 Lis, 2017   

zeeltom napisał/a:
Uważasz, że 3A, to zbyt duży prąd ładowania dla pakietów 18 i 27Ah?

Oczywiście że nie jest za duży. Ja wyraźnie podkreślam ze chodzi o prąd pod koniec ladowania, czyli wtedy gdy ogniwa mają około 4,15-4,17 V. Jeśli ładowarka podtrzymuje wtedy 1A lub więcej a balanser załącza rezystory, które 'zbijaja' jedynie 30-40 mA, to balansowanie de facto nie dziala. A co gorsza takie ladowanie uwypukla różnice na ogniwach, których by nie bylo, gdyby wtedy byl niższy prąd.
Bez monitorowania kazdego S, trudno gdybać.
A wracając do żeli, wyobraź sobie ładowanie szeregowe 10 żeli po 12 V, bez możliwości pomiaru napiec kazdego z nich. Celowo uoraszczam, ale bez 'zagladania' czasem do kazdego segmentu li-iona,
z czasem można się zdziwić..
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Śro 01 Lis, 2017   

tas napisał/a:
idzie szpila po kilkaset amper ładująca kondensator wyjściowy z ładowarki. Po 30 ładowaniach w końcu go pali. Brzmi prawdopodobnie?

Brzmi prawdopodobnie. Zauważ jeszcze co pisze Tomek, ze łączył rownolegle 3 pakiety aby naładować 1 ładowarką. Co będzie z tranzystorem ladujacym BMS jak dostanie zwrotnie napiecie bardziej rozladowanego aku??
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Śro 01 Lis, 2017   

Ale dokładnie to samo stało się z pojedynczym pakietem.
Przy żelach dla 48V miałem 4 akumulatory i zakładałem 4 woltomierze cyfrowe. Miałem podgląd pięter na bieżąco. Trudno tu założyć 10 woltomierzy, a nie chcę inwestować teraz w jakieś kombajny mierzące napięcia na każdym piętrze pakietu.
Sam jestem ciekawy, co jest tego przyczyną, bo w końcu ładowało się to, ale jakby nie do końca. Trochę to dziwne.
Tranzystory ładujące, ich wejścia, wiszą w powietrzu, to nie dostają napięcia zwrotnego. Połączone są tylko wyjścia.
 
 
tkoko 
prezes


Pomógł: 19 razy
Dołączył: 26 Lut 2015
Posty: 684
Skąd: Czechowice-Dz
Wysłany: Śro 01 Lis, 2017   

zeeltom napisał/a:
Równolegle, jak wszystko. Przecież inaczej się nie da skoro plusy są wspólne dla wszystkiego.


Plusy są wspólne ale minusy już idą przez tranzystory. Może to powodować jakieś prądy zwrotne, przepięcia, w wyniku różnych napięć/Rw łączonych akumulatorów.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group