|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
Problem z zamianą żelówek na Li-Ion |
Autor |
Wiadomość |
tkoko
prezes
Pomógł: 19 razy Dołączył: 26 Lut 2015 Posty: 684 Skąd: Czechowice-Dz
|
Wysłany: Wto 31 Paź, 2017
|
|
|
1. Prawda że żele są "odporniejsze" ale ich technologia produkcji to doświadczenie kilkuset, jeżeli nie kilku tysięcy lat. li-iony to "zaledwie" 20 lat.
2. BMS nie jest "sprawny", gdyby był, to nie byłoby Twoich postów. Skoro cała seria tych samych BMS'ów ma taką "wadę", to warto znaleźć przyczynę takiego działania. Być może 3A na ładowaniu było za wysoką wartością dla tego BMS'a. Sprawdź tranzystor czy jest sprawny.
Jak Sam piszesz z innym BMS'em wszystko jest OK.
3. Producenci którzy używają tych samych przewodów (tranzystorów) przy ładowaniu i rozładowaniu sterują tymi tranzystorami tak przy min, jak i max napięciu. |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Wto 31 Paź, 2017
|
|
|
Sprawdzę, co to za bms tam siedzi. Cała zima przede mną na takie zabawy. Niemniej, nawet te 3A rozkłada się na np. 3 pakiety, czyli wychodzi po 1A na pakiet. Dla pakietu 9Ah, to wypada 1A ładowania.
Czyli, mniej więcej 1/10 pojemności. Uważacie, że to za dużo dla bms? I dlatego są awarie?
Typowe bms, z tych popularnych, mają 30A wyjścia i 10A ładowania. To 1, czy 2A może uszkodzić wejścia bms? |
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Wto 31 Paź, 2017
|
|
|
Chodzi o to, że bardziej prawdopodobny jest błąd w obsłudze, problem z ładowarkami, błąd metody niż awaria np 10 BMSów poklei.
Zanim nie wyeliminuje się błędów nie można powiedzieć "defekt fabryczny", bo takowe się trafiają bardzo bardzo rzadko. O wiele rzadziej niż błędy ludzkie i dlatego koledzy doszukują się problemów wszędzie tylko nie w BMSach. To jest logiczne i tak powinno wyglądać rozwiązywanie problemu. |
_________________ Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Wto 31 Paź, 2017
|
|
|
No to jakich błędów szukać? Za duży prąd, czy inna cholera? Dla 3 pakietów, w sumie 27Ah, to jaki ma być prąd ładowarki? Poświęcę się i zmierzę prądy ładowania początkowe i końcowe dla ładowarki z Magmy. Tas, sprawdzałeś typ bms w tych pakietach? Jakie to ma parametry? I jakie powinny być? Zawsze mogę zmniejszyć prąd ładowania, ale czy to ma sens?
A wolną chwilą przemierzę dziewicze pakiety, z tymi uszkodzonymi. Za wiele elementów nie powinno być do mierzenia.
Większość opisów ładowani litów twierdzi, że: "Normalne ładowanie akumulatora prądem od 0,5 do 0,7C. Od napięcia 3V do napięcia 4,2V. Po tym akumulator jest naładowany w 70 - 80%."
Czyli, w moim przypadku, ładowanie prądem 3A dla akumulatora 18Ah, wynosi 0,16C, czyli poniżej progu bezpieczeństwa. To jak w końcu jest? Nawet dla jednego pakietu 9Ah, będzie to 0,3C.
Albo ja czegoś nie rozumiem, albo źle interpretuję poradniki. |
|
|
|
|
tkoko
prezes
Pomógł: 19 razy Dołączył: 26 Lut 2015 Posty: 684 Skąd: Czechowice-Dz
|
Wysłany: Wto 31 Paź, 2017
|
|
|
Czym innym jest bezpieczny prąd dla baterii (0.5 - 1C), a czym innym jest katalogowy prąd ładowania dla BMS'a. Niemniej jednak dla baterii 18Ah z BMS'em, prąd 3A nie powinien być problemem. Moje fabryczne baterie 7.8Ah, mają nominalny (katalogowy) prąd ładowania 2A, ale bez problemu są ładowane 3A.
Jeszcze pytanie; ładujesz trzy pakiety (27Ah) równocześnie ładowarką z Magmy? |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Wto 31 Paź, 2017
|
|
|
Nie. 3 pakiety po 9Ah równolegle. Razem 27Ah. |
|
|
|
|
tkoko
prezes
Pomógł: 19 razy Dołączył: 26 Lut 2015 Posty: 684 Skąd: Czechowice-Dz
|
Wysłany: Wto 31 Paź, 2017
|
|
|
A jak łączyłeś gniazda ładowania ? |
|
|
|
|
gienek333
szef
Pomógł: 25 razy Wiek: 55 Dołączył: 26 Kwi 2013 Posty: 1338 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Wto 31 Paź, 2017
|
|
|
Tak w skrócie aku ołowiowe http://pl.wikipedia.org/wiki/Gaston_Plant%C3%A9 , żelowe duuużo później. Ładowanie aku żelowych jest bardziej skomplikowane niż Li-ion, ponieważ jest znaczący wpływ temperatury (zdecydowanie trudniej ocenić poziom naładowania poszczególnych cel). Litowe są dużo prostsze w obsłudze, jeżeli jest prawidłowa. |
_________________ Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu. |
Ostatnio zmieniony przez gienek333 Wto 31 Paź, 2017, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Wto 31 Paź, 2017
|
|
|
Równolegle, jak wszystko. Przecież inaczej się nie da skoro plusy są wspólne dla wszystkiego. |
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Wto 31 Paź, 2017
|
|
|
Zrobię jutro zdjęcia termograficzne BMSa jak się zachowuje przy ładowaniu 3 i 4A przy pomocy dobrej jakości ładowarki.
Tak się zastanawiam. A co jeśli awarię powoduje błąd metody, tj próba ładowania poprzez najpierw włożenie ładowarki do akumulatora, a później do sieci? Wtedy na ułamek sekundy przez jeden biedny tranzystor od ładowania idzie szpila po kilkaset amper ładująca kondensator wyjściowy z ładowarki. Po 30 ładowaniach w końcu go pali. Brzmi prawdopodobnie? |
_________________ Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG |
|
|
|
|
qaz33
szef qaz33
Pomógł: 15 razy Dołączył: 07 Kwi 2014 Posty: 1464 Skąd: Gdynia
|
Wysłany: Śro 01 Lis, 2017
|
|
|
zeltom, li-iony tez mozesz co jakis czas ladowac rownolegle i potem przelaczac na szereg wtedy nie musisz sie martwic o balansowanie tak samo jak w zelach. A jesli ci sie nie chce to wymien tego BMSa! Przeciez to ledwie 100zl kosztuje a oszczedzi ci cala baterie jak ta sie zacznie rozjezdzac |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Śro 01 Lis, 2017
|
|
|
zeeltom napisał/a: | Uważasz, że 3A, to zbyt duży prąd ładowania dla pakietów 18 i 27Ah? |
Oczywiście że nie jest za duży. Ja wyraźnie podkreślam ze chodzi o prąd pod koniec ladowania, czyli wtedy gdy ogniwa mają około 4,15-4,17 V. Jeśli ładowarka podtrzymuje wtedy 1A lub więcej a balanser załącza rezystory, które 'zbijaja' jedynie 30-40 mA, to balansowanie de facto nie dziala. A co gorsza takie ladowanie uwypukla różnice na ogniwach, których by nie bylo, gdyby wtedy byl niższy prąd.
Bez monitorowania kazdego S, trudno gdybać.
A wracając do żeli, wyobraź sobie ładowanie szeregowe 10 żeli po 12 V, bez możliwości pomiaru napiec kazdego z nich. Celowo uoraszczam, ale bez 'zagladania' czasem do kazdego segmentu li-iona,
z czasem można się zdziwić.. |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Śro 01 Lis, 2017
|
|
|
tas napisał/a: | idzie szpila po kilkaset amper ładująca kondensator wyjściowy z ładowarki. Po 30 ładowaniach w końcu go pali. Brzmi prawdopodobnie? |
Brzmi prawdopodobnie. Zauważ jeszcze co pisze Tomek, ze łączył rownolegle 3 pakiety aby naładować 1 ładowarką. Co będzie z tranzystorem ladujacym BMS jak dostanie zwrotnie napiecie bardziej rozladowanego aku?? |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Śro 01 Lis, 2017
|
|
|
Ale dokładnie to samo stało się z pojedynczym pakietem.
Przy żelach dla 48V miałem 4 akumulatory i zakładałem 4 woltomierze cyfrowe. Miałem podgląd pięter na bieżąco. Trudno tu założyć 10 woltomierzy, a nie chcę inwestować teraz w jakieś kombajny mierzące napięcia na każdym piętrze pakietu.
Sam jestem ciekawy, co jest tego przyczyną, bo w końcu ładowało się to, ale jakby nie do końca. Trochę to dziwne.
Tranzystory ładujące, ich wejścia, wiszą w powietrzu, to nie dostają napięcia zwrotnego. Połączone są tylko wyjścia. |
|
|
|
|
tkoko
prezes
Pomógł: 19 razy Dołączył: 26 Lut 2015 Posty: 684 Skąd: Czechowice-Dz
|
Wysłany: Śro 01 Lis, 2017
|
|
|
zeeltom napisał/a: | Równolegle, jak wszystko. Przecież inaczej się nie da skoro plusy są wspólne dla wszystkiego. |
Plusy są wspólne ale minusy już idą przez tranzystory. Może to powodować jakieś prądy zwrotne, przepięcia, w wyniku różnych napięć/Rw łączonych akumulatorów. |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|