|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
ELEKTRYCZNY TURBO ALTERNATOR MALUCHA :D |
Autor |
Wiadomość |
glebor
Zasłużony dla zlotu EV
Pomógł: 6 razy Dołączył: 10 Lis 2014 Posty: 1333 Skąd: Łódź
|
Wysłany: Wto 24 Paź, 2017 ELEKTRYCZNY TURBO ALTERNATOR MALUCHA :D
|
|
|
Witajcie. Tak żeśmy się zastanawiali z kolegą co można jeszcze zrobić, żeby podnieść moc w 126P, mechanicznie dolot, wałek, odchudzona 2 masa, planowana głowica, i parę innych drobiazgów, ciągnie super, ale wpadliśmy na pomysł, co, gdyby zrobić turbo z alternatora, czyli na krótki czas odłączyć alternator od instalacji elektrycznej, podać mu sterownik GT1500 bez hali + aku 48V, chodzi o prądy w piku 3KW na KJSY. Cieżko było, ale znaleźliśmy porządny mikropasek i zmieniliśmy prowadzące, bo to seryjne badziewie piszczało powyżej KW.
Teraz kurcze mam problem problem z elektryką, bo alternator już śmiga, sterownik testowy do 1000W, ale spoko, będzie lepiej. Jak pasek nie wytrzyma, wyfrezujemy koła zębate na łańcuch, jak patent się sprawdzi, poleci jakiś altenator od busa + dospawa się mocowanie, żeby nawet do 10KW / 10sek dał.
Jak widać budowa alternatora to uzwojenie wzbudzenia, na które podałem na filmie napięcie 6V 2A z ładowarki turnigy reaktor w trybie FUT COAM, oraz akumulator pod bezhalowy kontroler BLDC:
https://www.youtube.com/watch?v=rphC-JJ5Lfg
Maluch ma regulator zewnetrzny i wstępnie myśle na odcięciem masy oraz jednego z kabli do regulatora od diód jak an schemacie:
Tylko, czy to na przekaźnikach będzie działać poprawnie?
Najchętniej zrobiłbym to na mosfetach typu P i N na plusie i minusie. Wtedy na arduino ustawił bym pomiar napięcia, jeżeli napięcie na diodach > 15V, mosfety odcinałyby regulator na masie i na plusie, odpowiednie mosfety wytrzymałyby 50A na 12V, a jeżeli nie, to wyciągnę nawet ze sterownika BLDC i dam 3 równolegle.
Cała zabawa w KJSie polega na tym, żeby w jak najlepszym czasie przejechać okrążenia / zakręty a maluch musi być wyposażony w seryjny silnik. Przepisy kjsów nic nie mówią o doładowaniu elektrycznym, tym bardziej przez seryjny alternator, który an pewno łyknie przez minutę te 3KW, to powinno dać sporą przewagę na li-ion VTC5.
W bardziej zaawansowanej fazie projektu chcemy wyrzucić rozrusznik i wstawić hale + rozruch z alternatora, zaoszczędzi to parę kilo a rozrusznik nie będzie potrzebny...
21397308_950174041789923_1810370664_n.jpg
|
Pobierz Plik ściągnięto 670 raz(y) 112,48 KB |
|
_________________ Posiadam nowe zestawy napędowe 250-1700w 36-48v akumulatory w bidonie sanyo ga 48v 17.5Ah
Robię aku na zamówienie w prostopadłościanie i trójkącie
Pełna oferta:
epojazdy.blogspot.com
TEL: 796782663
Przy odbiorze osobistym - 10% |
|
|
|
|
leszcz
prezes
Pomógł: 10 razy Dołączył: 15 Lut 2017 Posty: 861 Skąd: Rumia
|
|
|
|
|
umbur
prezes
Pomógł: 25 razy Wiek: 41 Dołączył: 05 Paź 2015 Posty: 581 Skąd: Bielsko-Biała
|
Wysłany: Wto 24 Paź, 2017
|
|
|
Przyda się nowy komplet przegubów. |
|
|
|
|
wwojciech
brygadzista wwojciech
Pomógł: 8 razy Wiek: 37 Dołączył: 13 Wrz 2011 Posty: 264 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Wto 24 Paź, 2017
|
|
|
Nie myslales o stalym odpieciu alternatora i zasilaniu z przetwornicy na 14.4? A alternator uzyc wedle uznania. U siebie tak robilem w celu zejscia ze spalaniem(wywalenie alternatora i zasilanie z li-ion) |
|
|
|
|
kondzio927
prezes WWW.KONDZIO-BIKE.PL
Pomógł: 7 razy Dołączył: 27 Paź 2011 Posty: 554 Skąd: CZĘSTOCHOWA
|
Wysłany: Wto 24 Paź, 2017
|
|
|
wwojciech napisał/a: | Nie myslales o stalym odpieciu alternatora i zasilaniu z przetwornicy na 14.4? A alternator uzyc wedle uznania. U siebie tak robilem w celu zejscia ze spalaniem(wywalenie alternatora i zasilanie z li-ion) |
...i dużo zszedłeś ? |
|
|
|
|
glebor
Zasłużony dla zlotu EV
Pomógł: 6 razy Dołączył: 10 Lis 2014 Posty: 1333 Skąd: Łódź
|
Wysłany: Wto 24 Paź, 2017
|
|
|
Dobry patent, ale alternator ma sterowanie prądem wzbudzenia, dla tego chciałem zostawić. Napięciem wzbudzenia steruje regulator napięcia w maluchu. Nie mierzyłem jeszcze jak to działa, ale chyba im niższe obroty, tym wieskze napięcie na wzbudzeniu, żeby indukowało się odpowiednie napięcie do ładowania. Dla tego najchętniej zostawiłbym serie. Co prawda można dać stałę napięcie i przetwornicę na 14,4V. |
_________________ Posiadam nowe zestawy napędowe 250-1700w 36-48v akumulatory w bidonie sanyo ga 48v 17.5Ah
Robię aku na zamówienie w prostopadłościanie i trójkącie
Pełna oferta:
epojazdy.blogspot.com
TEL: 796782663
Przy odbiorze osobistym - 10% |
|
|
|
|
wwojciech
brygadzista wwojciech
Pomógł: 8 razy Wiek: 37 Dołączył: 13 Wrz 2011 Posty: 264 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Wto 24 Paź, 2017
|
|
|
kondzio927 napisał/a: | wwojciech napisał/a: | Nie myslales o stalym odpieciu alternatora i zasilaniu z przetwornicy na 14.4? A alternator uzyc wedle uznania. U siebie tak robilem w celu zejscia ze spalaniem(wywalenie alternatora i zasilanie z li-ion) |
...i dużo zszedłeś ? |
Jadac 50km/h samochod potrzebuje o ile dobrze pamietam w okolicach 5kW. W spalinowym przy nizszych predkosciach duze znaczenie maja straty pasozytnicze(alternator, pompa wspomagania). Likwidujac je zszedlem o 20%
Jazda na samym aku bez ladowania nie jest zbyt korzystna bo napiecie 12v nie pozwala wytwarzac takiej iskry jak 14.4. Przy cewce ktora jest duzym mnoznikiem napiecia - 2V ma znaczenie. Z takimi wnioskami sie spotkalem ale osobiscie nie zbadalem spalania miedzy 12 a 14.4V. |
|
|
|
|
Passat_EQ
prezes
Pomógł: 15 razy Dołączył: 08 Paź 2016 Posty: 580 Skąd: Wrocław
|
Wysłany: Wto 24 Paź, 2017
|
|
|
Bardzo cielawa inicjatywa.
Oczywiscie w celi podniesienia mocy zszedlbym z obciazeniem i dodal kopyta
Wiadomo ze gaznik pozwala na wiele i sporo sportowych aut jest na nie przerabianych, jednak ja bym sprobowal zrobic wtrysk paliwa w maluchu zeby troche wykrecic mocy.
Duzo mozna ugrac przeszlifowaniem kanalow dolotowych i wydechowych. Jesli jest budzet mozna podjac watek przerobki glowicy na wielksze zawory i wprasowac wieksze gniazda zaworowe.
Z tej dzialki motoryzacji znam takie rozwiazania jak odlaczenie pompy wspomagania i napedzanie jej silnikiem elektrycznym. Zastapieniw czesci karoserii wloknem sklanym ( wywalwnie wneki na kolo w bagazniku) W maluchu niewiele sie ugra. Szyby mozna zastapic plexi 3mm to da z 5kg czyli z 1% masy.
Wydaje mi sie ze ten alternator nie bedzie mial tyle sily ile Ci sie wydaje. To ze wyssie 3kw nie oznacza ze je oddal. W druga strone to troche inaczej dziala. Mechanicznie obciazy silnik tylko w takim stopniu w jakim wzbudzone pole wychamuje wirnik. Zasilajac alternator glownie go nagrzejesz. Nie wspomne o tym ze powstana pola wirowe na metalowych elementach, ktore nie sa zrobione z blachy 0,35mm zeby ladowac w to 18khz. |
|
|
|
|
gienek333
szef
Pomógł: 25 razy Wiek: 55 Dołączył: 26 Kwi 2013 Posty: 1338 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Wto 24 Paź, 2017
|
|
|
Szlifowanie, planowanie itp. zabawy podnoszą moc (silnik albo szybciej się kręci, albo ma trochę większy moment, ale tą większą moc uzyskuje przy 5000 rpm). Typowy alternator (IMHO-może coś skrewiłem, ale to mój "pierwszy raz") ma przesunięte za bardzo zęby wirnika. Przy krótkotrwałych przeciążeniach wydaje mi się, że lepsze osiągi można poczynić z prądnicy (może działać jak silnik obcowzbudny, a jak ją zasilić z 24-36V to może być odjazd). |
_________________ Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu. |
|
|
|
|
sirgregs
prezes
Pomógł: 24 razy Dołączył: 14 Paź 2015 Posty: 933 Skąd: Łódź
|
Wysłany: Wto 24 Paź, 2017
|
|
|
wwojciech napisał/a: | Likwidujac je zszedlem o 20% | A ile to jest w wartościach bezwzględnych?
Znaczy jakie auto i jakie spalanie? |
|
|
|
|
radasss
dyrektor Radosław
Pomógł: 7 razy Wiek: 55 Dołączył: 18 Lis 2007 Posty: 413 Skąd: Luboń/k.Poznania
|
Wysłany: Wto 24 Paź, 2017
|
|
|
Też mi się śni po nocach wykorzystanie altka jako silnika, ale bez znaczących przeróbek się chyba nie obędzie. Wirnik jest ogólnie "mało silnikowy". Nawój stojana raczej wolnoobrotowy, sam stojan cienki jak mysz kościelna; dużo przeróbek. |
_________________ warsztatmotocykli.pl |
|
|
|
|
Passat_EQ
prezes
Pomógł: 15 razy Dołączył: 08 Paź 2016 Posty: 580 Skąd: Wrocław
|
Wysłany: Wto 24 Paź, 2017
|
|
|
Temat jest typowo elektryczny ale podpowiem jedno.mechaniczne rozwiazanie jakie zawsze chcialem.u siebie przetestowac a nie mialem okazji. Mam jeszcze ( tj. gdzies jeszcze stoi we wroclawiu bo mi OC za nia przyszlo ) Prelude 2,2 vtec, ktora przy 4700 przelacza prace zaworow (bez wnikania w szczegoly). Dzieje sie to z udzialem elektrozaworu olejowego zasilanego stanem wysokim 12v. Marzylem wykorzystac ten sygnal do sterowania elektrozaworem otwierajacym przewod z powietrzem pod wysokim cisnieniem ok 10Barow, ktore dobijaloby cisnienie w dolocie na zasadzie strumienicy jak to ma miejsce w pistoletach lakierniczych i podobnych urzadzeniach. Butli starczyloby na kilkadziesiat sekund cisniecia a na swiatlach kompresor uzupelnialby braki. Waga cakosci moze 10kg. Przyrost cisnienia w dolocie? szacuje na 0,05-0,1B. Soft turbo to 0,4B i daje przyrosty rzedu 25% |
|
|
|
|
wwojciech
brygadzista wwojciech
Pomógł: 8 razy Wiek: 37 Dołączył: 13 Wrz 2011 Posty: 264 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Śro 25 Paź, 2017
|
|
|
sirgregs napisał/a: | wwojciech napisał/a: | Likwidujac je zszedlem o 20% | A ile to jest w wartościach bezwzględnych?
Znaczy jakie auto i jakie spalanie? |
Fiat bravo 1.4 80KM spalanie delikatne na lpg 8, a po wywaleniu udogodnien typu wspomaganie schodzil do 6,5:) silnik ciszej, rowniej pracuje bez zbednych obciazen. Minusem rozwiazania bylo ladowanie pakietu 78S |
|
|
|
|
kondzio927
prezes WWW.KONDZIO-BIKE.PL
Pomógł: 7 razy Dołączył: 27 Paź 2011 Posty: 554 Skąd: CZĘSTOCHOWA
|
Wysłany: Czw 02 Lis, 2017
|
|
|
...no dobra temat się robi interesujący, moja "rajdowa" skoda 1400cm może zyskałaby trochę wigoru !!
...a dlaczego pakiet 78s ?
...w aucie pod alternatorem jest ponad 14V czyli 4s ładowane do 4v na celkę 16v powinno dać radę ??
Jakie ilości prądu zużywa twoje Bravo odpięte od alternatora ? |
|
|
|
|
wwojciech
brygadzista wwojciech
Pomógł: 8 razy Wiek: 37 Dołączył: 13 Wrz 2011 Posty: 264 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Czw 02 Lis, 2017
|
|
|
78S daje sqrt(2)*230:) takie napięcie jest za mostkiem prostującym w przetwornicach. Można niższym bo i tak przetwornica pociągnie. przy 4S musiałbym zrobić 40P A zależało mi na stabilnym napięciu bo 4S daje 14,4V przy 3,6V/cele a to już za dużo mocy w sobie niema.
Na światłach mijania z tego co pamiętam dochodziło pod 250W. Ale już notatek nie mogę odnaleźć bo to już było 4 lata temu.(ogniwa śmigają drugi rok w rowerze ponad 600cykli i dalej żyją:)
Największym problem przy przetwornicach jest moment startu silnika bo przetwornica widzi go jako zwarcie i wywala błąd:) Dla tego najfajniej się sprawdzają stałoprądowe zasilacze. |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|