|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
Przesunięty przez: tas Sob 07 Gru, 2013 |
Cyfrowy pomiar poboru prądu w LEMCO. |
Autor |
Wiadomość |
3rkom
początkujący Automatyk
Dołączył: 07 Lis 2009 Posty: 24 Skąd: Wrocław
|
Wysłany: Śro 18 Sie, 2010 Cyfrowy pomiar poboru prądu w LEMCO.
|
|
|
Zamarzyło mi się zastosować na desce rozdzielczej cyfrowe pomiary. Nie ma problemu z pomiarem napięcia, natomiast pomiar poboru prądu okazał się bardziej skomplikowany. Do pomiaru użyłem bocznika 400A 60mV wstawionego w ujemnym obwodzie zasilania, niestety na nim nie ma spadku napięcia proporcjonalnego do poboru prądu przez silnik. Spadki napięcia są widoczne Bar-grafach poszczególnych akumulatorów, oraz na wskaźniku cyfrowym całej baterii. żeby nie być gołosłownym dołączę kilka zdjęć, za wszelkie konstruktywne uwagi i spostrzeżenia będę bardzo wdzięczny.
EG3vga.JPG Akumulatory z przodu. |
Pobierz Plik ściągnięto 474 raz(y) 151,75 KB |
EG5vga.JPG Deska rozdzielcza z pomiarami z lewej pomiar napięcia baterii i bar-graf, z prawej na u góry pomiar obrotów silnika (jeszcze nie działa) na dole pomiar poboru prądu. |
Pobierz Plik ściągnięto 455 raz(y) 156,1 KB |
EG6vga.JPG Komora silnika - na środku bocznik 400A 60 mV. |
Pobierz Plik ściągnięto 465 raz(y) 148,74 KB |
|
|
|
|
|
Zbyszek Kopeć
szef
Pomógł: 4 razy Dołączył: 15 Paź 2006 Posty: 3284 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: Śro 18 Sie, 2010
|
|
|
Pomiar prądu na aku. można robić na "B-" lub na "B+", albo w środku baterii, a pomiar prądu na silniku trzeba robić między silnikiem a regulatorem, czyli bocznik trzeba umieścić od "M-" do silnika albo od "B+" do silnika.
Pomiar prądu na silniku jest konieczny (dbanie o silnik), a dodatkowo na aku. jest przydatny (głównie do oceny pozostałego zasięgu, pobór prądu przy danym napięciu).
Musisz dołożyć wskaźnik i bocznik.
Jeszcze nie spotkałem (a wiele różnych przećwiczyłem, łącznie z BIGWYŚWIETLACZAMI z Allegro), żeby takie osobne wyświetlacze dobrze wyświetlały prąd lub napięcie w czasie jazdy (impulsy przy dużym napięciu i dużym prądzie) - chwilami są dobre odzczyty, a zazwyczaj pokazują bzdury (grozi uszkodzeniami np.: silnika). |
_________________ EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl |
|
|
|
|
3rkom
początkujący Automatyk
Dołączył: 07 Lis 2009 Posty: 24 Skąd: Wrocław
|
Wysłany: Czw 19 Sie, 2010
|
|
|
Pomiary są wykonane w miejscu o którym Pan pisze. Miernik który stosuję wykonany został na układzie ICL7107, który jest wykorzystywany jako element pomiarowy w wielu urządzeniach, ale mniejsza o to.
Pomiary bezpośrednio na boczniku próbowałem wykonać firmowym miernikiem uniwersalnym dobrej klasy (5 i1/2 cyfry) oraz uniwersalnym miernikiem wskazówkowym klasy 2,5 oczywiście na boczniku bo żaden nie ma tak dużego zakresu pomiarowego. Na zakresie 200 mV (pomiar na boczniku) napięcia stałego brak znaczącej wartości, natomiast na zakresie napięcia przemiennego (2 V) pokazuje jakieś wartości lecz nieproporcjonalne do obciążenia silnika (silnik jest połączony ze skrzynią biegów, tylko koła uniesione na koziołkach) widać spadki napięć na bar-grafach akumulatorów.
Bezpośredni miernik magnetoelektryczny zakres 20A, na silniku wymontowanym pokazuje poprawnie.
Na Allegro sprzedawany jest amperomierz 250A z bocznikiem do pomiaru prądów stałych (podobno firmy Lumel), który ma bocznik dokładnie taki jak ja zastosowałem (dołączyłem do niego uniwersalny miernik wskazówkowy z przed 35 lat), jeżeli on źle wskazuje trudno by pomiar na mierniku cyfrowym był prawidłowy. |
|
|
|
|
3rkom
początkujący Automatyk
Dołączył: 07 Lis 2009 Posty: 24 Skąd: Wrocław
|
Wysłany: Czw 19 Sie, 2010
|
|
|
Znalazłem przyczynę błędnego wyświetlania pomiarów.
Kable od bocznika (60mV/400A) prowadzone są z tyłu samochodu aż do deski rozdzielczej (ok 4mb), na nich indukuje się napięcie około 6mV i miernik wyświetla -40A, przy pracy silnika w samochodzie z uniesionymi kołami jest pobór 10 do 30A, więc wskaz nie spada nawet do zera.
Po włączeni drugiego bocznika w pobliżu miernika wskaźnik zaczął reagować prawidłowo.
Spróbuję za ekranować przewody od bocznika, jeżeli to nic nie da przeniosę bocznik bliżej deski rozdzielczej. |
|
|
|
|
Mibars
kierownik Leń patentowany
Pomógł: 3 razy Dołączył: 10 Lis 2008 Posty: 382 Skąd: Nadarzyn k. W-wy
|
Wysłany: Czw 19 Sie, 2010
|
|
|
Ja moze trochę zboczę z tematu, bo widze, że jakoś tak ładnie i schludnie pod maską tego Garbusa - To już jeżdżący pojazd? Można znaleźć o nim więcej informacji? |
_________________ No i jest |
|
|
|
|
3rkom
początkujący Automatyk
Dołączył: 07 Lis 2009 Posty: 24 Skąd: Wrocław
|
Wysłany: Czw 19 Sie, 2010
|
|
|
Jeździ na razie tylko po podwórku, kończę nową instalację elektryczną samochodu (cały samochód łącznie z blacharką był w złym stanie 1970 rok), a później jeszcze malowanie i tapicerka. Jak już będzie jeździł to zainstaluję przetwornicę 74V/12V i prostowniki (na razie ładuję z zewnątrz), poza tym muszę wypróbować jak pracuje sterownik STARS pod większym obciążeniem (oczywiście przerobiony), był niedrogi a parametry ma obiecujące.
Niestety ekran nie pomógł będę musiał przenieść bocznik, trochę dodatkowej roboty, bo kable są grube. |
|
|
|
|
Zbyszek Kopeć
szef
Pomógł: 4 razy Dołączył: 15 Paź 2006 Posty: 3284 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: Czw 19 Sie, 2010
|
|
|
Bocznik i zwykły wskazówkowy wychylny miernik (amperomierz "tylko prądu stałego" np.: 60mV) musi dać prawidłowe pomiary.
Oczywiście prąd silnika i prąd z akumulatorów prawie zawsze się różnią, jedynie będą równe w przypadku pełnej kity (już pełnego napięcia przy nieograniczanym juz prądzie). |
_________________ EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl |
|
|
|
|
mikews [Usunięty]
|
Wysłany: Czw 19 Sie, 2010
|
|
|
A może lepiej pomyśleć nad jakimś przetwornikiem ADC przy boczniku i dalej przesłanie jakąś magistralą (najprościej 1-wire) do moduły wyświetlacza na procku i LEDach lub LCD. |
|
|
|
|
Zbyszek Kopeć
szef
Pomógł: 4 razy Dołączył: 15 Paź 2006 Posty: 3284 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: Czw 19 Sie, 2010
|
|
|
Toż pisałem, że te kombinacje pokazują bzdury.
Jedynie tu dobrze działają (prąd i napięcie) zwykłe i lepsze mierniki uniwersalne, lub zwykłe mierniki wychylne wskazówkowe, lub dobre mierniki nożycowe (cęgowe).
Też jest obojętne, czy pomiar prądu robi się przez bocznik czy też przez LEM. |
_________________ EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Pią 20 Sie, 2010
|
|
|
A może zwykły miernik wychyłowy podłączany nie przez bocznik, tylko między zaciski silnika i kontrolera? Przewód będzie robił za bocznik, tylko trzeba wyskalować wskaźnik. W aucie są większe prądy, ja w rowerze włączałem najtańszy amperomierz (taki z cewkąz grubego drutu i magnesikiem w środku) po prostu w przewód od akumulatora do kontrolera. W aucie może być z tym problem, ale im większa długość odcinka pomiarowego tym lepiej. Na małym boczniku napięcia są rzędu mV i długie przewody od bocznika do wskaźnika powodują powstanie następnych spadków napięć na tych przewodach i w efekcie błędny pomiar. |
|
|
|
|
3rkom
początkujący Automatyk
Dołączył: 07 Lis 2009 Posty: 24 Skąd: Wrocław
|
Wysłany: Pią 20 Sie, 2010
|
|
|
Wada występowała zarówno przy mierniku wskazówkowym, jak i cyfrowym.
We wskazówkowym po włączeniu zasilania wskazówka opierała się o ogranicznik, a przy większym poborze zbliżała się do zera.
Dopiero miernik cyfrowy, zarówno ten z Allegro jak i dokładniejszy uniwersalny (10 po przecinku więcej) także analogowy odwrócony wskazały 6mV, co dla bocznika 400A/60mV oznacza 40A na minusie, a pobór prądu zbliżał tą wartość do zera. Wada ustąpiła gdy podpiąłem mierniki przy samym boczniku w komorze silnika, wszystkie mierniki również wskazówkowy pokazały prawidłowo, sprawdziłem to dodatkowo miernik bezpośrednim przy 20A, bo taki posiadam.
Najmniej dokładny był pomiar na boczniku miernikiem wskazówkowy 200mV, 3 działki na skali przy tak małym prądzie (3mV = 20A). Nawet dość dokładny był pomiar tym miernikiem z Allegro (na ICL7107) ostatnia cyfra -1.
Przetworników używam w pracy, ale odległości tam są dużo większe, poza tym to komplikuje układ, a im układ prostszy tym bardziej niezawodny, założę więc bocznik przy samych akumulatorach w bagażniku (z przodu), zrobiłem próby działa bardzo dobrze.
Poza tym tym, znalazłem cyfrowe wyświetlacze prądu w kilku zagranicznych przeróbkach i z tego co wiem zdają znakomicie egzamin.
Pokaże kilka dokładniejszych zdjęć tego co już wykonałem.
EG6.JPG Komora silnika z pomiarem o którym mowa. |
Pobierz Plik ściągnięto 567 raz(y) 1,57 MB |
EG5.JPG Widoczne pomiary na desce rozdzielczej. Od lewe pomiar napięcia 12V oraz 72V, niżej Bar-Graf. Z prawej u góry pomiar obrotów silnika (na razie nieczynny), na dole nieszczęsny pomiar poboru prądu. |
Pobierz Plik ściągnięto 499 raz(y) 1,5 MB |
EG3.JPG Komora bagażnika z akumulatorami, tam włożę bocznik. |
Pobierz Plik ściągnięto 563 raz(y) 1,66 MB |
|
|
|
|
|
RysiekK [Usunięty]
|
Wysłany: Pią 20 Sie, 2010
|
|
|
wybaczcie nie-elektrykowi, być moze niestosowne pytanie ale czy te kontrolery przewidziane do Lemc nie umożliwiją odczytu prądu? Czy nie działają one tak, że wartość skuteczna pradu podawanego na silnik jest proporcjonalna do zadawanego pedałem gazu sygnału ? |
|
|
|
|
Zbyszek Kopeć
szef
Pomógł: 4 razy Dołączył: 15 Paź 2006 Posty: 3284 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: Pią 20 Sie, 2010
|
|
|
3rkom:
Z Twojego opisu wynika, że zakradł Ci się błąd przy podłączaniu wychylnego miernika prądu, i innych też, jakbyś coś miał szeregowo i mierzył przez coś całe napięcie baterii (zdarza się każdemu).
RysiekK:
Regulatory nie mają takich wyjść, a potencjometr zadaje głównie napięcie, zas prąd jest wtórny z ogranicznikami. |
_________________ EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl |
|
|
|
|
Mibars
kierownik Leń patentowany
Pomógł: 3 razy Dołączył: 10 Lis 2008 Posty: 382 Skąd: Nadarzyn k. W-wy
|
Wysłany: Pią 20 Sie, 2010
|
|
|
Mówimy tu o miliwoltach w pobliżu systemu, w którym latają dziesiątki amperów kluczowane tak, że sieją, moze naprawdę gdzieś przewody były zbyt blisko siebie i coś się na nich indukowało?
Chyba, że te 6mV było stałe.
Czym masz zamiar zaekranować przewody? Mi do głowy przychodzi rurka (kapilara) miedziana, taka jak przy układach chłodzących/przewodach hamulcowych. Tak ekranowane przewody widziałem w komorze chroniącej przed wpływem zewnętrznego promieniowania elektromagnetycznego (fachowej nazwy zapomniałem, taka wojskowa klatka Faradaya zastosowana w Instytucie Fizyki, oświetlenie i zasilanie 230V mialo tak wlaśnie ekranowane przewody. |
_________________ No i jest |
|
|
|
|
3rkom
początkujący Automatyk
Dołączył: 07 Lis 2009 Posty: 24 Skąd: Wrocław
|
Wysłany: Sob 21 Sie, 2010
|
|
|
Panie Zbyszku
Nie ma żadnego błędu w podłączeniu, pomiar jest robiony wyłącznie na biegunie ujemnym napięcia 72V (bocznik), które jest izolowane od masy pojazdu.
Dla doświadczenia podłączyłem mierniki z tyłu kablem 1m, a następnie te same mierniki kablem ekranowanym oplotem miedzianym odcinkiem 5m ułożonym na zewnątrz samochodu. Przy odcinku 1m pomiar był prawidłowy, a przy 5m błąd był aż minus 7mV czyli wszystkie przyrządy wychylały się w przeciwną stronę.
Przecież wiadomo że kable do gniazdek w tynku promieniują, między innymi na tej zasadzie buduje się wykrywacze kabli pod tynkiem, czy cęgi Ditza, również do pomiarów prądów stałych. .
Sądzę że mój kabel stał się anteną dla pól wokół grubych kabli zasilających i innych zakłóceń.
Chociaż kable prowadzone są w osobnych peszlach, to nie mogę ich zbytnio oddalić z powodu konstrukcji samochodu. |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|