ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: Nostusek
Sob 07 Gru, 2013
250 W, 750 W ponad 1000 W
Autor Wiadomość
evoludek
[Usunięty]

Wysłany: Pon 11 Paź, 2010   250 W, 750 W ponad 1000 W

Witam wszystkich serdecznie. Jestem nowym użytkownikiem tego forum, który własnie ma zamiar się stać użytkownikiem pojazdów ev.

Za tydzień służbowo jadę na duże chińskie targi handlowe do Cantonu. Będę tam miał możliwość poświęcenia jednego dnia na znalezienie pojazdów i części pojazdów dla siebie.

Mam zamiar przywieźć:
1. Tani, prosty rowerek ważący ok 30-35 kg, na kołach 26" (dla żony)
Chcę by miał napęd na tył, baterię między rurą siodła a kołem i był estetyczny i niezawodony.

2. Porządną maszynę na aluminiowej ramie ważącą poniżej 30 kg najlepiej z silnikiem 500.
Tu również napęd na tył, bateria na bagażniku LiFePO4, tak by jechał 45 km/h i miał 1:1

3. Silnik i baterię do budowy mojej zabawki: czyli możliwie najszybszego roweru.
Chciałbym silnik jak najmocniejszy i lekkie baterie. Chcę zbudować zwinny, skoczny i szybki rower. W tym przypadku nie zależy mi na zasięgu, może być 5-10 km.

Myślałem o silniku jak w skuterze, co Wy na to?

Zajmuję się rowerami zawodowo, więc nie mam problemu z wyborem i oceną elementów stosowanych w normalnych rowerach. Elektrykami interesuję się dopiero od miesiąca i nie wiele o nich wiem.

Dlatego proszę Użytkowników tego forum o pomoc w wyborze dwóch rowerów (punkt 1 i 2)
i pomoc w wyborze elementów do budowy mojego mocnego roweru (punkt 3)
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Pon 11 Paź, 2010   

Weź mnie z sobą, to ci coś wybiorę ;)
Co do punktu 3, to im większa moc, tym szybciej pojedziesz, kwestia przełożenia. Na 5-10 km, to większość typowych baterii wystarczy, ale LiFePo4, albo A123 będą najlżejsze i najmocniejsze.
 
 
evoludek
[Usunięty]

Wysłany: Pon 11 Paź, 2010   

zeeltom: chętnie bym Cie zabrał, ale podejrzewam, że mój szef nie da się przekonać do postawienia Ci biletu.

Może jednak uda Ci się powiedzieć mi kilka słów czego się wystrzegać przy elektrycznych rowerach, a na co zwracać uwagę.
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Pon 11 Paź, 2010   

Jeśli zależy ci na zasięgu, to raczej małe koła (16 - 18 cali) i silniki o dużej średnicy w feldze, silnik 250-350W BLDC. Jeśli na szybkości, to duże koła i silniki o dużej mocy, przynajmniej 500W. Baterie najlepiej polimerowe np. LiFePo4, lub A123 napięcie 48V. To tak w skrócie. Ramę i inne sam wybierzesz, bo jak piszesz się znasz. Jeśli będziesz miał możliwość, to dokup do każdej sztuki zapasowy kontroler, na miejscu nie powinno być drogo. Akumulatory i inne podzespoły kupisz bez problemu w Polsce, choć zapasowe komplety akusów na miejscu też można by łyknąć ;) I nie zapomnij, że w komplecie powinna być ładowarka odpowiednia do typu akumulatorów.
 
 
evoludek
[Usunięty]

Wysłany: Wto 12 Paź, 2010   

Da rade do roweru założyć silnik od skutera? Tak by było np 1000 W albo więcej?
Jeśli tak to co poza silnikiem będzie mi potrzebne.

Mam możliwość zrobienia specjalnej ramy do mojej maszyny, więc ma szanse powstać szybki i być może ładny sprzęt.
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Wto 12 Paź, 2010   

Silniki DC lub BLDC można, nawet łatwiej niż spalinowy ;)
Pokombinuj z przekładnią na pasku zębatym. Odpowiednie koła i paski dostaniesz na stronie CNC. Musisz tylko pokombinować z zamocowaniem koła zębatego do piasty koła. Oczywiście do tylnego koła ;) Silniki można spiąć na stałe (jakieś tam opory przy jeździe na samych pedałach) lub przez "wolne koło". Wtedy masz zupełny luz przy wyłączonym silniku.
W najoszędniejszej wersji, poza silnikiem, potrzebujesz akumulatory, manetkę i odpowiedni sterownik (kontroler).
Dodatkowo: pojemnik na akumulator, stacyjka, jakieś wskaźniki napięcia (LED lub analog), bezpiecznik, dźwignie hamulców z wyłącznikami, gniazdo ładowania.
 
 
tomasz_kombi 
prezes
amator



Pomógł: 14 razy
Dołączył: 05 Lis 2009
Posty: 810
Skąd: Zagłębie
Wysłany: Wto 12 Paź, 2010   

evoludek napisał/a:
Da rade do roweru założyć silnik od skutera? Tak by było np 1000 W albo więcej?

W sumie to 1000W są nawet typowo rowerowe więc nie ma zupełnie problemu z jakąkolwiek przeróbką.
Z większą mocą trochę problem:
1) Typowo skuterowy raczej nie będzie miał możliwości nakręcenia zębatki więc ciężko to będzie uznać za rower. Ponadto taki 2-3kW będzie ciężki.
2) Można uzyskać większą moc niż nominalną poprzez "podkręcenie" napięcia. Na Endless są opisywane konwersje gdzie ktoś zamiast nominalnych 36V podpinał np. 90V :)
Oczywiście grozi to przeciążeniem i krótkim żywotem napędu. Dlatego ja bym sugerował np. zastosowanie 750W/36V i podpięcie pod 48V.

Osobiście planuję w przyszłym roku sprawdzić jak się będą zachowywały silniki 750W/36V i 1000W/48V po podpięciu pod 72V ... (sterownik jest już w drodze :twisted: )

evoludek napisał/a:
Jeśli tak to co poza silnikiem będzie mi potrzebne.

Tu już Kolega zeeltom wyjaśnił co i jak.
Ja może tylko dodam, że jeśli pomiar napięcia ma być "na oko" to wystarczy jakiś diodowy wskaźnik z kilkoma polami (minimum 3).
Jeśli chcesz mieć precyzyjny pomiar to albo jakiś prosty wskazówkowy (wychyłowy) woltomierz, albo ... modelarski jak np. Turnigy (brak pamięci po zaniku zasilania) lub WatsUp (z pamięcią ale zdecydowanie droższy). Full wypas to już będzie "E-bike analyzer" (czy jak to się tam nazywa ???) mierzący nie tylko parametry elektryczne ale też prędkość, przejechany dystans etc .. :)

evoludek napisał/a:
Mam możliwość zrobienia specjalnej ramy do mojej maszyny, więc ma szanse powstać szybki i być może ładny sprzęt.

Hmmm..... tylko pozazdrościć. Ja to stoję np. przed problemem czy uda mi się rozgiąć tylni widelec do 145mm nie robiąc przy tym krzywdy sobie ani rowerowi :)
Ostatnio zmieniony przez tomasz_kombi Wto 12 Paź, 2010, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
evoludek
[Usunięty]

Wysłany: Wto 12 Paź, 2010   

mój szybki rower chciałbym by miał napęd w tylniej piaście właśnie ze skutera.

myślałem o silniku 1500 - 2000 W. Jak rozumiem podkręca się poprzez dobór sterownika.
Jakie elementy uzyć według was by osiągnąć optymalny stosunek mocy do masy?

tomasz_kombi: jak rozumiem nie założe do skuterowego silnika wolnobiegu ani kasety?

czy spotkaliście się zatem za mocnymi silnikami rowerowymi? a może można cuś pokombinować, z dwóch złożyć jeden przekładając kombinując, tak po polskiemu;)

A propos pozostalych rowerów które chcę kupić w całości.
(zwykły rower dla żony, damski i dla mnie aluminiowy)

Na co powinienem zwrócić według Was największą uwagę?
 
 
toft 
szef
Pan kierowca


Pomógł: 10 razy
Dołączył: 22 Mar 2010
Posty: 1756
Skąd: Gliwice
Wysłany: Wto 12 Paź, 2010   

Te typowe silniki typu 48V 1000wat potrafią dać i 5kw... przez jakiś czas...
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Wto 12 Paź, 2010   

Wolnobieg możesz założyć na tylne koło i do niego mocujesz duże koło zębate. Małe na silniku. Są takie piasty z dodatkowymu gwintami do nakręcenia dwóch wolnobiegów.
Na silniku 800W 48V (są takie na allegro, łącznie ze sterownikami 1000W) rozpędzisz się do 60 km/h, może nawet więcej. Pytanie, czy wtrzyma to rama i koła? ;)
 
 
tomasz_kombi 
prezes
amator



Pomógł: 14 razy
Dołączył: 05 Lis 2009
Posty: 810
Skąd: Zagłębie
Wysłany: Wto 12 Paź, 2010   

evoludek napisał/a:
myślałem o silniku 1500 - 2000 W. Jak rozumiem podkręca się poprzez dobór sterownika.

Tak jak napisał Kolega toft z silnika 1000W/48V można "wycisnąć" znacznie więcej niż potrzebujesz. Można więc popróbować z mniejszym silnikiem (np. 750W/36V) i zasilić go 48V.
Oczywiście jak słusznie podejrzewasz nie wystarczy tylko bateria o większym napięciu ale też przystosowany do takiego właśnie napięcia kontroler.
Jak mi się uda poskładać "do kupy" te 48V to dam znać jaką moc udało mi się uzyskać z tego 750/36.

evoludek napisał/a:
tomasz_kombi: jak rozumiem nie założe do skuterowego silnika wolnobiegu ani kasety?

To zależy co uznamy za silnik skuterowy. Rozumiem, że dyskutujemy nadal o hubie (silniku w piaście)? Jeżeli producent z założenia zaprojektował silnik do pracy w pojeździe bez dodatkowego napędu łańcuchem to taki silnik nie będzie miał gwintu do nakręcenia wolnobiegu. Można teoretycznie coś "rzeźbić" tylko ... czy to ma sens ??
Ponadto silnik o mocy nominalnej 1500-2000W (przy standardowym dla niego napięciu) zapewne będzie swoje ważył.

evoludek napisał/a:
czy spotkaliście się zatem za mocnymi silnikami rowerowymi? a może można cuś pokombinować, z dwóch złożyć jeden przekładając kombinując, tak po polskiemu;)

Kombinowanie to moje drugie imię :cool: ale chyba nie podjąłbym się "składania" jednego z dwóch.
Widzę natomiast inne rozwiązania:
a) "podkręcenie" napięcia zasilającego ponad nominalne (można zacząć eksperymenty np. z 36 na 48V) - tu oczywiście pojawią się pewne ograniczenia związane z magnetyzmem i innymi rzeczami o których kiedyś się uczyłem ale to było dawno temu :oops:
b) przezwojenie - ale nie wiem ile można na samych "drutach" uzyskać bo raczej ingerować w samą budowę stojana (rdzenia) i wirnika (magnesów) nie ma sensu
c) przełącznik gwiazda/trójkąt (pisywane na Endless oraz niniejszym forum) - wymaga zabawy z połączeniami ale co niektórym tutaj się udało :) Tym sposobem można na pewno uzyskać większe prędkości (nie wiem jak z mocą i związanym z tym pokonywaniem wzniesień).

evoludek napisał/a:
A propos pozostalych rowerów które chcę kupić w całości.
(zwykły rower dla żony, damski i dla mnie aluminiowy)
Na co powinienem zwrócić według Was największą uwagę?

Myślę, że głównie na to aby silniki były bezszczotkowe (BLDC) bo po pierwsze są trwalsze i mają większą sprawność a ponadto .... w szczotkowych prędzej czy później zajdzie konieczność wymiany szczotek i ..... szukaj teraz takich co będą pasować ;)
Jeśli na samym silniku nie będzie oznaczeń i nie będzie to ujęte w specyfikacji to najprościej rozpoznasz po ilości przewodów wychodzących z silnika (ilości żył w przewodzie). Nie zawsze jednak jest możliwość zajrzenia pod obudowę sterownika jeśli nie jest gdzieś na wierzchu. Szczotkowy będzie miał tylko 2 żyły. BLDC minimum 3 a w wersji z czujnikami Halla dodatkowe 5 cienkich.
Baterie najlepiej LiFePO4 lub inne Ion'owe ze względu na zbyt dużą masę zwykłych żelowych i ich krótkotrwały żywot.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group